Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mija schreef op 19-08-2023 om 16:30:

[..]

Dat pakt in de praktijk dus niet zo verstandig uit, want daardoor krijgen mensen die niet gehinderd door enige kennis hartgrondig tegen stemmen heel veel gewicht. Ik denk dat als je bereid bent het beleid en de beleidsmakers het voordeel van de twijfel te gunnen, je juist maar wel moet gaan met dit soort dingen. Dan weerspiegelt de uitslag beter de werkelijkheid.

Moment, ik haal even een bericht omhoog......

Fleurtje_5 schreef op 19-08-2023 om 14:09:

[..]

Het merendeel heeft in 2016 tegen gestemd.Maar net als met de Europese Grondwet in 2005 (waar het overgrote deel nee tegen zei) is het in een iets-ander-jasje toch doorgedouwd en niemand die er naar taalt.Nigel Farage vertelde dat hij in 2005 moest lachen dat de Nederlanders massaal nee hadden gestemd, en dat toen iemand in Brussel tegen zei dat er meerdere wegen waren om toch te winnen.

12-04-2016
https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2016/04/12/uitslag-referendum-associatieovereenkomst-met-oekraine
De meerderheid van de kiezers bij het raadgevend referendum over de wet
tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en
Oekraïne heeft zich tegen de wet uitgesproken

2 oktober 2016
https://nos.nl/artikel/2135606-nee-stem-in-oekraine-referendum-blijft-zonder-gevolgen
Het lukt Nederland niet om in de EU steun te vinden voor het aanpassen
van het Oekraïne-verdrag, zeggen bronnen in Brussel tegen de NOS. Een
half jaar geleden wees een meerderheid van de Nederlandse stemmers in
een referendum dat verdrag af, maar het ziet ernaar uit dat Europa toch
met Oekraïne verdergaat.

Dit dus. Ondanks het grote nee (het nee in 2005 en het nee in 2016) toch hun ding doordouwen is geen mooie werkelijkheid.

Herfstappeltaart schreef op 19-08-2023 om 16:32:

[..]

Bij referenda bedoel je? Ik snap je niet.

Ja, er kon en kan geclaimd worden dat ‘het merendeel’ tegen het associatieverdrag met Oekraïne was terwijl het per saldo over 20% van de kiesgerechtigden ging.

Overigens denk ik bij gewone verkiezingen iets soortgelijks. Ik stem altijd. Terwijl ik ook van de onderwerpen in de verkiezingsprogramma’s in verreweg de meeste gevallen de ballen verstand heb. Ik volg dus de politieke gedachtengang die mij het meest aanstaat. Ik denk eigenlijk dat de meeste kiezers dat zo doen dus als je te kritisch bent op je eigen kennis gaan juist de meest consciëntieuze en genuanceerde mensen niet meer naar de stembus. Lijkt me niet de bedoeling.

Mija schreef op 19-08-2023 om 16:41:

[..]

Ja, er kon en kan geclaimd worden dat ‘het merendeel’ tegen het associatieverdrag met Oekraïne was terwijl het per saldo over 20% van de kiesgerechtigden ging.

Overigens denk ik bij gewone verkiezingen iets soortgelijks. Ik stem altijd. Terwijl ik ook van de onderwerpen in de verkiezingsprogramma’s in verreweg de meeste gevallen de ballen verstand heb. Ik volg dus de politieke gedachtengang die mij het meest aanstaat. Ik denk eigenlijk dat de meeste kiezers dat zo doen dus als je te kritisch bent op je eigen kennis gaan juist de meest consciëntieuze en genuanceerde mensen niet meer naar de stembus. Lijkt me niet de bedoeling.

Zeker niet! Maar stemmen op vertegenwoordigers van jouw keuze is iets anders dan een referendum.

Doemijdieglazenbol schreef op 17-08-2023 om 17:19:

[..]

Check! Dat herinner ik me inderdaad. Jij noemde de video ergens en toen wilde ik checken of ik de juiste had, omdat ik het verband niet zag. En dan zijn we weer bij de vragen waar ik vandaag mee begon.

Begrijp ik goed dat je inhoudelijk niet helemaal het achterste van je tong wil laten zien en explicieter wil worden over wat je dan wel bedoelt/bedoelde?

Hier even op terug komen. Ik kan hier niet schrijven wat ik de afgelopen jaren heb gezien, gelezen, ontdekt en gehoord, want dan word ik gewist met de woorden 'off-topic' of 'ongepast'. Daar is hier ook niet het onderwerp naar. 

Maar op de-man-wiens-naam-ik-niet-wil-noemen zal ik zeker nooit stemmen.

Fleurtje_5 schreef op 19-08-2023 om 16:44:

[..]

Hier even op terug komen. Ik kan hier niet schrijven wat ik de afgelopen jaren heb gezien, gelezen, ontdekt en gehoord, want dan word ik gewist met de woorden 'off-topic' of 'ongepast'. Daar is hier ook niet het onderwerp naar.

Maar op de-man-wiens-naam-ik-niet-wil-noemen zal ik zeker nooit stemmen.

Maar om gaan ontopic te blijven, op wie overweeg je wel om te stemmen? 

Herfstappeltaart schreef op 19-08-2023 om 16:44:

[..]

Zeker niet! Maar stemmen op vertegenwoordigers van jouw keuze is iets anders dan een referendum.

Klopt, dan gaat het niet om een persoon, maar om een referendum. 

En men kan bij verkiezingen wel stemmen op 'de vertegenwoordiger naar keuze', maar dan moet men maar afwachten of dat wel zo'n goede keuze was. Want in verkiezingstijd lijkt het blaadje-met-aandachtspunten en beloftes mooier dan erna.

Fleurtje_5 schreef op 19-08-2023 om 16:36:

[..]

Dit dus. Ondanks het grote nee (het nee in 2005 en het nee in 2016) toch hun ding doordouwen is geen mooie werkelijkheid.

Dat zeg ik: die uitslag uit 2016 was helemaal niet overtuigend, zoals jij schijnt te denken. In dat geval was dus 20 % van de kiesgerechtigden tegen. De rest was voor of had geen bezwaar en kwam niet opdagen. 

Die twee referenda gingen over twee verschillende dingen. Voor het referendum over de Europese grondwet geldt dat zo’n 40% van de NL kiesgerechtigden heeft tegengestemd. Daarbij is die grondwet nooit in werking getreden dus ik weet niet wat je in dit geval bedoelt met ‘hun ding doordouwen’. 

En ik weet heus wel dat je bij verkiezingen moet stemmen om mee te tellen. Maar ik vind het toch wel een relevant perspectief. Mensen die echt ergens op tegen zijn, komen namelijk wel.

In mijn geval was ik bij het Oekraïne referendum dus niet tegen of voor. Dus had ik geen idee wat te stemmen. Ik was ook geen fan van het kabinet, dus als steun naar hen dan maar voor stemmen voelt dan ook niet goed. Net als tegen stemmen omdat ik liever een ander kabinet zag.

En ik besef me dat ik voor de tweede kamer verkiezingen eigenlijk net zo weinig kennis heb, maar daarbij heb ik dan nog wel een idee van hoe ik het graag zou zien op de punten die voor mij belangrijk zijn. Dat had ik bij het referendum ook niet. Het hele onderwerp zei me gewoon te weinig. Daarom zit er voor mij persoonlijk dus wel een verschil tussen een referendum en andere verkiezingen.

Overigens heb ik bij het referendum over de Europese grondwet toen wel gestemd, omdat ik daarbij naar mijn idee beter in staat was een afweging te maken. Dus het is niet zozeer regerendums in het algemeen, al ben ik er verder geen voorstander van. Als ik voor mijzelf het idee heb dat ik onderbouwt ja of nee kan stemmen, dan zal ik dat wel doen.

Herfstappeltaart schreef op 19-08-2023 om 16:44:

[..]

Zeker niet! Maar stemmen op vertegenwoordigers van jouw keuze is iets anders dan een referendum

Ja, klopt natuurlijk. Gewone verkiezingen zijn geen voor/tegen-kwestie. Tenminste, dat hoop je. Ik denk overigens dat er ook bij verkiezingen voor volksvertegenwoordigers best veel ‘tegen’ wordt gestemd; niet zozeer omdat je zo overtuigd achter de standpunten van de partij/kandidaat van je keuze staat maar omdat je wil demonstreren dat je de zittende regering/partijen niet steunt. Dat heb ik in ieder geval ook wel gedaan. Dat is nou ook niet zo inhoudelijk meestal. Maar proteststemmen bij gewone verkiezingen komen in ieder geval niet in één pot terecht (die van een simpele ‘nee’) maar verspreid over verschillende, vaak kleine partijen, waardoor het ‘nee’ nog wel iets van richting en betekenis krijgt in de politieke dynamiek. 

Lollypopje schreef op 19-08-2023 om 17:13:

In mijn geval was ik bij het Oekraïne referendum dus niet tegen of voor. Dus had ik geen idee wat te stemmen. Ik was ook geen fan van het kabinet, dus als steun naar hen dan maar voor stemmen voelt dan ook niet goed. Net als tegen stemmen omdat ik liever een ander kabinet zag.

En ik besef me dat ik voor de tweede kamer verkiezingen eigenlijk net zo weinig kennis heb, maar daarbij heb ik dan nog wel een idee van hoe ik het graag zou zien op de punten die voor mij belangrijk zijn. Dat had ik bij het referendum ook niet. Het hele onderwerp zei me gewoon te weinig.

Ik snap het en normaliter denk ik ook: als ik ergens geen verstand van hebt, hou ik liever mijn mond. En ik was ook helemaal geen fan van het toenmalige kabinet. Maar met dat Oekraïne-referendum vond ik de ‘nee’-campagne zo’n volkomen idiote stemmingmakerij dat ik wel voorgestemd heb. Ik wilde eigenlijk gewoon ‘tegen de nee’ stemmen, zelf dus ook niet gehinderd door enige kennis van zaken, daar draai ik ook niet omheen. Ik had het eleganter gevonden als er een vakje ‘geen bezwaar’ ingekleurd kon worden. Dat had beter aangesloten bij mijn standpunt.

Mija schreef op 19-08-2023 om 17:20:

[..]

Ik snap het en normaliter denk ik ook: als ik ergens geen verstand van hebt, hou ik liever mijn mond. En ik was ook helemaal geen fan van het toenmalige kabinet. Maar met dat Oekraïne-referendum vond ik de ‘nee’-campagne zo’n volkomen idiote stemmingmakerij dat ik wel voorgestemd heb. Ik wilde eigenlijk gewoon ‘tegen de nee’ stemmen, zelf dus ook niet gehinderd door enige kennis van zaken, daar draai ik ook niet omheen. Ik had het eleganter gevonden als er een vakje ‘geen bezwaar’ ingekleurd kon worden. Dat had beter aangesloten bij mijn standpunt.

Ik snap je helemaal, die campange vond ik ook echt verschrikkelijk.

Dat dat referendum er überhaupt kwam was door het “nee” kamp van Jan roos en GeenStijl. https://npokennis.nl/longread/7515/hoe-zat-het-met-het-oekraine-referendum#id-826

het kon eigenlijk alleen maar falen en dat was ook het plan. 

en dat het een politieke shitshow was is ook geen geheim: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/artikel/346556/reconstructie-oekraine-referendum-hoe-de-nee-stem-een-ja-wordt

Doemijdieglazenbol schreef op 19-08-2023 om 17:30:

Dat dat referendum er überhaupt kwam was door het “nee” kamp van Jan roos en GeenStijl. https://npokennis.nl/longread/7515/hoe-zat-het-met-het-oekraine-referendum#id-826

het kon eigenlijk alleen maar falen en dat was ook het plan.

Dikke kans dat Rusland ook in die kwestie flink heeft zitten meesturen. 

Herfstappeltaart schreef op 19-08-2023 om 14:41:

[..]

Een hele goede reden van je Lolly! Dit is precies de reden dat ik tegen referenda ben. Er wordt door het volk gestemd voor of tegen zaken waar de meeste mensen de ballen verstand van hebben. Vaak op basis van onderbuikgevoelens. We hebben niet voor niets volksvertegenwoordigers gekozen om daar over te discussiëren en te beslissen.

Mee eens!   

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.