Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Fleurtje_5
19-08-2023 om 14:09
Aviendha schreef op 19-08-2023 om 13:40:
[..]
Ik heb toen ook tegen gestemd maar ik weet niet meer zo goed waarom. Destijds had ik me er wel in verdiept en heb ik ook een debat bezocht. Volgens mij kwam ik tot de conclusie dat een dergelijk verdrag vooral voor de West-Europese bedrijven goed uit zou komen en niet per se voor Oekraïne.
Het merendeel heeft in 2016 tegen gestemd.Maar net als met de Europese Grondwet in 2005 (waar het overgrote deel nee tegen zei) is het in een iets-ander-jasje toch doorgedouwd en niemand die er naar taalt.Nigel Farage vertelde dat hij in 2005 moest lachen dat de Nederlanders massaal nee hadden gestemd, en dat toen iemand in Brussel tegen zei dat er meerdere wegen waren om toch te winnen.
12-04-2016 https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2016/04/12/uitslag-referendum-associatieovereenkomst-met-oekraine
De meerderheid van de kiezers bij het raadgevend referendum over de wet
tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en
Oekraïne heeft zich tegen de wet uitgesproken
2 oktober 2016
https://nos.nl/artikel/2135606-nee-stem-in-oekraine-referendum-blijft-zonder-gevolgen
Het lukt Nederland niet om in de EU steun te vinden voor het aanpassen
van het Oekraïne-verdrag, zeggen bronnen in Brussel tegen de NOS. Een
half jaar geleden wees een meerderheid van de Nederlandse stemmers in
een referendum dat verdrag af, maar het ziet ernaar uit dat Europa toch
met Oekraïne verdergaat.
Mija
19-08-2023 om 14:33
Fleurtje_5 schreef op 19-08-2023 om 14:09:
[..]
Het merendeel heeft in 2016 tegen gestemd.Maar net als met de Europese Grondwet in 2005 (waar het overgrote deel nee tegen zei) is het in een iets-ander-jasje toch doorgedouwd en niemand die er naar taalt.Nigel Farage vertelde dat hij in 2005 moest lachen dat de Nederlanders massaal nee hadden gestemd, en dat toen iemand in Brussel tegen zei dat er meerdere wegen waren om toch te winnen.
De opkomst was 32%, en daarvan stemde 61% tegen. Dat zijn 20 van de 100 kiesgerechtigden. Ik ga er vanuit dat degenen die niet komen opdagen denken: ‘het maakt me niet zoveel uit.’
Er is dus niet ‘massaal tegengestemd’ in Nederland. Want 80% zei expliciet ‘ja’ of vond het wel best.
Herfstappeltaart
19-08-2023 om 14:41
Lollypopje schreef op 19-08-2023 om 13:54:
Ik heb toen niet gestemd, omdat ik het veel te complex vond om een goed oordeel over te kunnen vellen. Ik wilde niet stemmen op iets dat ik, naar mijn eigen mening, niet goed genoeg begreep. Terwijl ik verder eigenlijk altijd stem.
Een hele goede reden van je Lolly! Dit is precies de reden dat ik tegen referenda ben. Er wordt door het volk gestemd voor of tegen zaken waar de meeste mensen de ballen verstand van hebben. Vaak op basis van onderbuikgevoelens. We hebben niet voor niets volksvertegenwoordigers gekozen om daar over te discussiëren en te beslissen.
felija
19-08-2023 om 15:02
Herfstappeltaart schreef op 19-08-2023 om 14:41:
[..]
Een hele goede reden van je Lolly! Dit is precies de reden dat ik tegen referenda ben. Er wordt door het volk gestemd voor of tegen zaken waar de meeste mensen de ballen verstand van hebben. Vaak op basis van onderbuikgevoelens. We hebben niet voor niets volksvertegenwoordigers gekozen om daar over te discussiëren en te beslissen.
Helemaal eens.
Fleurtje_5
19-08-2023 om 15:42
Mija schreef op 19-08-2023 om 14:33:
[..]
De opkomst was 32%, en daarvan stemde 61% tegen. Dat zijn 20 van de 100 kiesgerechtigden. Ik ga er vanuit dat degenen die niet komen opdagen denken: ‘het maakt me niet zoveel uit.’
Er is dus niet ‘massaal tegengestemd’ in Nederland. Want 80% zei expliciet ‘ja’ of vond het wel best.
https://www.parlement.com/id/vh8ml7j9udxm/referendum_europese_grondwet
Op 1 juni 2005 werd in Nederland een raadplegend referendum gehouden
over de Europese Grondwet. Een meerderheid van de kiezers (ruim 61
procent) stemde tegen. Het was het eerste nationale referendum in ons
land. Drie dagen daarvoor hadden de Fransen in een referendum eveneens
de Grondwet afgewezen.
...............
Volgens de officiële uitslag was 61,5 procent tegen de Europese Grondwet en 38,5 procent vóór. De opkomst was 63,3 procent.
Lollypopje
19-08-2023 om 15:52
[..]
Eens. Het viel me toen ook op dat veel mensen die tegen stemden dat niet eens deden omdat ze tegen het voorstel waren, maar als protest stem tegen de regering. Terwijl het daar bij een referendum niet om zou moeten gaan.
Dus van mij hoeven ze ook niet terug te komen.
Fleurtje_5
19-08-2023 om 15:52
[..]
Daarover zijn de meningen verdeeld. Gelukkig.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de-europese-grondwet-tien-jaar-na-het-referendum/
02-06-2015
‘Nee!' Het signaal van de Nederlandse kiezer was helder toen in 2005
naar hun mening over Europese Grondwet werd gevraagd. Het is nog steeds
een diepe kras op de ziel van veel EU gezinde politici en werd door
toenmalig minister president Jan Peter Balkenende zelfs aangeduid als de
grootste teleurstelling van zijn carrière als politicus.
Deze week is het tien jaar geleden dat de Europese Grondwet door middel
van een referendum werd afgeschoten. EenVandaag blikt voor u terug met
een prominente vóór- en tegenstander van de Europese Grondwet uit 2005.
Boris van der Ham, destijds D66 kamerlid en tegenwoordig actief als
schrijver, was een van de initiatiefnemers van het referendum. Hij is
nog steeds trots op dit initiatief. ‘Voor het eerst sinds de Bataafse republiek in 1797, werd er in Nederland een referendum georganiseerd.’
.............etc etc etc.............
Fleurtje_5
19-08-2023 om 15:54
Lollypopje schreef op 19-08-2023 om 15:52:
[..]
Eens. Het viel me toen ook op dat veel mensen die tegen stemden dat niet eens deden omdat ze tegen het voorstel waren, maar als protest stem tegen de regering. Terwijl het daar bij een referendum niet om zou moeten gaan.
Dus van mij hoeven ze ook niet terug te komen.
Ik denk dat veel mensen zich wel degelijk bewust waren wat deze grondwet inhield. Maar daar had JP geen zin in.
Op 1 juni 2005 sprak ruim 61 procent zich uit tegen de Europese Grondwet, bij een opkomst van 63,3 procent.
Een verpletterende nederlaag voor met name
de regeringspartijen CDA, VVD en D66 die, onder leiding van premier
Balkenende, de vóór-campagne voerden.
.....................
Herfstappeltaart
19-08-2023 om 15:59
Fleurtje_5 schreef op 19-08-2023 om 15:54:
[..]
Ik denk dat veel mensen zich wel degelijk bewust waren wat deze grondwet inhield. Maar daar had JP geen zin in.
Ik denk van niet.
Fleurtje_5
19-08-2023 om 16:01
Herfstappeltaart schreef op 19-08-2023 om 15:59:
[..]
Ik denk van niet.
Die bleven dan ook thuis.
Onderstaande is geschreven/gezegd door een politicus:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de-europese-grondwet-tien-jaar-na-het-referendum/
..........
Van der Ham denkt dat het Nederlandse ‘nee’ meer verklaringen heeft. ‘Uit
onderzoek bleek dat het ‘nee’ vele oorzaken had. Natuurlijk waren er
mensen die geen verdere integratie wilden, maar er hebben ook kiezers
tegen de Grondwet gestemd omdat ze deze niet ver genoeg vonden gaan en
het maar een vaag compromis vonden.'
'De grootse groep kiezers hing daar
tussenin: ze vonden de afspraken in de Grondwet onduidelijk, en je gaat
niet je handtekening zetten onder een afspraak waarvan je de
consequenties niet kan doorgronden.’
‘Zelf had ik ook inhoudelijk bezwaren
tegen de Grondwet, maar heb alles afwegende toch voor gestemd, maar ik
begrijp de tegenstanders dus ook. Als politicus moet je daar vervolgens
ook naar luisteren.’
........
Herfstappeltaart
19-08-2023 om 16:06
Fleurtje_5 schreef op 19-08-2023 om 16:01:
[..]
Die bleven dan ook thuis.
..........Van der Ham denkt dat het Nederlandse ‘nee’ meer verklaringen heeft. ‘Uit
onderzoek bleek dat het ‘nee’ vele oorzaken had. Natuurlijk waren er
mensen die geen verdere integratie wilden, maar er hebben ook kiezers
tegen de Grondwet gestemd omdat ze deze niet ver genoeg vonden gaan en
het maar een vaag compromis vonden.'
'De grootse groep kiezers hing daar
tussenin: ze vonden de afspraken in de Grondwet onduidelijk, en je gaat
niet je handtekening zetten onder een afspraak waarvan je de
consequenties niet kan doorgronden.’
‘Zelf had ik ook inhoudelijk bezwaren
tegen de Grondwet, maar heb alles afwegende toch voor gestemd, maar ik
begrijp de tegenstanders dus ook. Als politicus moet je daar vervolgens
ook naar luisteren.’........
Welnee. Bij referenda wordt heel vaak gestemd door schreeuwers die in principe overal tegen zijn zonder dat ze kunnen doorgronden waar het echt over gaat en wat de consequenties van hun stem kunnen zijn.
Degenen die thuis blijven zijn de verstandige mensen zoals Lollypopje.
Fleurtje_5
19-08-2023 om 16:14
Had je nog gelezen dat ik iets had toegevoegd in mijn bericht? Namelijk dit:
"Onderstaande is geschreven/gezegd door een politicus".
Hij begreep de tegenstanders dus ook.
Ik vond juist de pro-Europese-grondwet-aanhangers behoren tot de groep schreeuwers toen ze nee kregen. JP was ook ontzettend teleurgesteld.
Mija
19-08-2023 om 16:26
Fleurtje_5 schreef op 19-08-2023 om 15:42:
[..]
https://www.parlement.com/id/vh8ml7j9udxm/referendum_europese_grondwet
Op 1 juni 2005 werd in Nederland een raadplegend referendum gehouden
over de Europese Grondwet. Een meerderheid van de kiezers (ruim 61
procent) stemde tegen. Het was het eerste nationale referendum in ons
land. Drie dagen daarvoor hadden de Fransen in een referendum eveneens
de Grondwet afgewezen.
...............
Volgens de officiële uitslag was 61,5 procent tegen de Europese Grondwet en 38,5 procent vóór. De opkomst was 63,3 procent.
Oh, het ging over twee verschillende referenda. Ik dacht dat het om het associatieverdrag met Oekraïne ging.
Mija
19-08-2023 om 16:30
Herfstappeltaart schreef op 19-08-2023 om 16:06:
[..]
Welnee. Bij referenda wordt heel vaak gestemd door schreeuwers die in principe overal tegen zijn zonder dat ze kunnen doorgronden waar het echt over gaat en wat de consequenties van hun stem kunnen zijn.
Degenen die thuis blijven zijn de verstandige mensen zoals Lollypopje.
Dat pakt in de praktijk dus niet zo verstandig uit, want daardoor krijgen mensen die niet gehinderd door enige kennis hartgrondig tegen stemmen heel veel gewicht. Ik denk dat als je bereid bent het beleid en de beleidsmakers het voordeel van de twijfel te gunnen, je juist maar wel moet gaan met dit soort dingen. Dan weerspiegelt de uitslag beter de werkelijkheid.
Herfstappeltaart
19-08-2023 om 16:32
Mija schreef op 19-08-2023 om 16:30:
[..]
Dat pakt in de praktijk dus niet zo verstandig uit, want daardoor krijgen mensen die niet gehinderd door enige kennis hartgrondig tegen stemmen heel veel gewicht. Ik denk dat als je bereid bent het beleid en de beleidsmakers het voordeel van de twijfel te gunnen, je juist maar wel moet gaan met dit soort dingen. Dan weerspiegelt de uitslag beter de werkelijkheid.
Bij referenda bedoel je? Ik snap je niet.