Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En als je kijkt naar fracties heeft van der Plas in haar eentje dus ruim meer bijgedragen dan de vijf kamerleden van FvD.

Daglichtlamp schreef op 14-08-2023 om 17:20:

https://www.politiekeindex.nl/
Baudet staat op nummer 142. Het best scorende FVD kamerlid is van Houwelingen op nummer 67.

Doet me toch goed, dat 3 kamerleden uit de top-10 van “mijn” partij zijn, waaronder de nr. 1.

Mija schreef op 14-08-2023 om 14:38:

[..]

Maar dat voorbeeld ging toch over Nilufer Gundogan? Geen idee overigens hoe vaak die er niet is. Het ging er meer om dat 1 afmelding op 150, zelfs voor zo’n belangrijk debat, voor mij geen belletjes doet rinkelen. Er kan altijd iets gebeuren. Structureel niet komen opdagen, is inderdaad wat anders. Hoe vertegenwoordig je dan de mensen die op je gestemd hebben? Ik zie dat ook niet voor me.

Ik ga overigens ook beslist niet stemmen op FvD maar van mij kunnen ze niet vaak genoeg wegblijven 😂.

Ik ook niet. Alleen al die stem van die Gideon van Meijeren, los van de rest. Krijg ik gelijk de neiging iemand te slaan van. Brrr.

Schemerlampje schreef op 14-08-2023 om 17:41:

[..]

Doet me toch goed, dat 3 kamerleden uit de top-10 van “mijn” partij zijn, waaronder de nr. 1.

Ja goed inderdaad, dat is ook mijn partij. Ik denk dat Grinwis o.a. zo hoog staat vanwege zijn initiatief wetsvoorstel over vaste huurcontracten. De Tweede Kamer kan echt verschil maken, ook partijen die niet in de regering zitten, maar dan moet er wel hard gewerkt worden. FvD doet dat gewoon niet. Die willen het democratische proces alleen maar ontregelen.

Daglichtlamp schreef op 14-08-2023 om 17:20:

https://www.politiekeindex.nl/
Baudet staat op nummer 142. Het best scorende FVD kamerlid is van Houwelingen op nummer 67.

De PVV doet het nog slechter. De beste PVV-er staat 94e.

OmaVan2 schreef op 14-08-2023 om 21:07:

[..]

De PVV doet het nog slechter. De beste PVV-er staat 94e.

Dat was me niet eens opgevallen, maar inderdaad. De PVV scoort ook heel slecht, dat verbaast me eigenlijk. Daar zitten toch inmiddels veel parlementariërs met ervaring.

Daglichtlamp schreef op 15-08-2023 om 11:00:

[..]

Dat was me niet eens opgevallen, maar inderdaad. De PVV scoort ook heel slecht, dat verbaast me eigenlijk. Daar zitten toch inmiddels veel parlementariërs met ervaring.

Ik denk dat je dat in ieder geval ook deels moet zien in het licht van waar een partij voor staat en wat de motivatie is van kiezers om op ze te stemmen. Als volksvertegenwoordiger kun je je niet overal even intensief mee bezig houden. Je moet prioriteiten stellen voor welke thema's je wil bestrijken en waar je je energie in wil stoppen. 

De thema's waar de PVV  zich mee profileert, zijn populistische thema's. Wat in veel gevallen betekent dat de standpunten niet zo erg realistisch zijn en dat ze dus ook weinig medestanders zullen vinden in de tweede kamer voor hun beleidswensen. De kans op succesvolle beleidsbeïnvloeding via politiek handwerk is dus minimaal. Dit soort partijen treden dus in hoge mate op 'voor de bühne', door zich simpelweg te profileren met stevige, provocatieve standpunten en 'makkelijke verontwaardiging' en zo het maatschappelijk debat te beïnvloeden. Ze dwingen andere partijen in hun richting op te schuiven in de hoop (ontevreden) kiezers te behouden. 

De activiteiten waar tweedekamerleden op worden beoordeeld door die index zijn voor een partij als de PVV vrij zinloos, omdat ze niet (kunnen) samenwerken met andere partijen om doelen te bereiken en ze geen draagvlak creëren voor de dingen die ze willen Een initiatiefvoorstel schrijven, een motie indienen, vragen stellen, debatteren, in commissies deelnemen etcetera etcetera kost heel erg veel energie en de kans dat ze er het beleid serieus mee zullen kunnen beïnvloeden is heel erg klein. En tevreden zijn met een bescheiden aanpassing hun richting op, is natuurlijk niet het bestaansrecht van deze partij. Daar zouden ze zelf stemmen door verliezen. Ze zijn immers van de ronkende boodschappen: 'het moet hélemaal anders!'

FDF sluit zich aan aan BVNL. Ik ben benieuwd of dat de BBB nog stemmen gaat kosten. Ben wel heel blij dat ze niet voor FvD gekozen hebben.

https://www.trouw.nl/nieuws/farmers-defence-force-wordt-geen-politieke-partij-een-boer-hoort-niet-over-zorg-mee-te-praten~ba1bdbdb/

Ik kan me niet voorstellen dat veel BBB stemmers naar FDF zouden gaan.

De enige overeenkomst (voor mijn gevoel) is dat ze boeren/farmers in hun naam hebben staan.

Daglichtlamp schreef op 15-08-2023 om 12:33:

FDF sluit zich aan aan BVNL. Ik ben benieuwd of dat de BBB nog stemmen gaat kosten. Ben wel heel blij dat ze niet voor FvD gekozen hebben.

https://www.trouw.nl/nieuws/farmers-defence-force-wordt-geen-politieke-partij-een-boer-hoort-niet-over-zorg-mee-te-praten~ba1bdbdb/

Van Haga is nou niet bepaald een sympathieke idealist....

amarna schreef op 15-08-2023 om 13:58:

[..]

Van Haga is nou niet bepaald een sympathieke idealist....

FDF ook niet.

Poezenmeisje schreef op 15-08-2023 om 13:45:

Ik kan me niet voorstellen dat veel BBB stemmers naar FDF zouden gaan.

De enige overeenkomst (voor mijn gevoel) is dat ze boeren/farmers in hun naam hebben staan.

Ik kan me niet voorstellen dat er veel BBB stemmers weg zouden gaan naar welke andere partij dan ook. BBB heeft naast Caroline veel wijze deskundigen mensen in hun partij.

Daglichtlamp schreef op 15-08-2023 om 11:00:

[..]

Dat verbaasd mij eerlijk gezegd ook.

Fleurtje_5 schreef op 16-08-2023 om 15:38:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat er veel BBB stemmers weg zouden gaan naar welke andere partij dan ook. BBB heeft naast Caroline veel wijze deskundigen mensen in hun partij.

We hebben nog geen idee wie de BBB op de kandidatenlijst gaat zetten.

Daglichtlamp schreef op 16-08-2023 om 16:00:

[..]

We hebben nog geen idee wie de BBB op de kandidatenlijst gaat zetten.

De lijst voor de Eerste Kamer bevatte mensen uit veel verschillende beroepsgroepen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.