Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Gebruikersnaaminvullen
03-08-2023 om 15:11
En weer iemand weg.
Opnieuw vertrekt er een PvdA’er uit onvrede over de samenwerking met GroenLinks. Oud-Kamerlid Lutz Jacobi ziet niks in de ‘technocratische’ en ‘smalle’ alliantie, daarom stapt ze op uit het partijbestuur van de PvdA: ‘Dit kost allemaal te veel energie'. Ze blijft voorlopig wel lid van de partij.
https://www.ad.nl/politiek/weer-stapt-pvdaer-op-vanwege-groenlinks-zij-zijn-er-voor-kansrijke-jeugd-daarvoor-zit-ik-niet-in-de-politiek~aeb57016/
impala
03-08-2023 om 16:48
Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-08-2023 om 15:11:
En weer iemand weg.
Opnieuw vertrekt er een PvdA’er uit onvrede over de samenwerking met GroenLinks. Oud-Kamerlid Lutz Jacobi ziet niks in de ‘technocratische’ en ‘smalle’ alliantie, daarom stapt ze op uit het partijbestuur van de PvdA: ‘Dit kost allemaal te veel energie'. Ze blijft voorlopig wel lid van de partij.
https://www.ad.nl/politiek/weer-stapt-pvdaer-op-vanwege-groenlinks-zij-zijn-er-voor-kansrijke-jeugd-daarvoor-zit-ik-niet-in-de-politiek~aeb57016/
Ik snap dat heel goed. De ' gewone man' en een goed sociaal vangnet /betaalbaar leven / sociale woningbouw (waar de PvdA voor op zou moeten komen) en klimaatextremisme/idealisme (GL) plus bijbehorende kosten gaan niet samen. Daarom denk ik ook dat de fusie en de keuze voor Timmermans een kapitale fout is voor de PvdA. Ze hadden juist terug moeten gaan naar hun roots. Nu verlaten de roots de partij.
Malibu2
03-08-2023 om 18:32
impala schreef op 03-08-2023 om 16:48:
[..]
Ik snap dat heel goed. De ' gewone man' en een goed sociaal vangnet /betaalbaar leven / sociale woningbouw (waar de PvdA voor op zou moeten komen) en klimaatextremisme/idealisme (GL) plus bijbehorende kosten gaan niet samen. Daarom denk ik ook dat de fusie en de keuze voor Timmermans een kapitale fout is voor de PvdA. Ze hadden juist terug moeten gaan naar hun roots. Nu verlaten de roots de partij.
Ik las onlangs een artikel in de Volkskrant daarover, een opiniestuk van een voormalig PvdA medewerker. Dat was vlak voor de ledenraadpleging gepubliceerd.
impala
03-08-2023 om 18:42
Juist.
En dan citeer ik maar even een stukje uit de laatste bijdrage van oud PvdA minister Ronald Plasterk, die al tijden de vinger op vele zere plekken legt.( In de Telegraaf notabene )
PvdA is vervreemd van ’gewone mensen’
...
De taak van de Partij van de Arbeid was altijd om de idealen van vooruitstrevende, op vooruitgang en (ouderwets woord) ’volksverheffing’ gerichte intellectuelen samen te brengen in één coalitie met de arbeidersklasse.
Die klasse verandert van samenstelling, maar er zijn in ons rijke land miljoenen mensen die aan het eind van de maand de winkelwagen niet kunnen vullen; en mensen die geen betaalbare woning kunnen vinden; er zijn ouderen in verzorgingshuizen die onvoldoende zorg krijgen; en er zijn kinderen die van hun ouders geen goed lunchpakket mee krijgen naar school omdat dat te duur is. Voor die groepen kwam de PvdA vanouds altijd op.
...
De PvdA is, treurig genoeg, allang geen eigenaar meer van deze problemen van ’gewone mensen’. Ze is eigenaar van heel andere onderwerpen: van het tegenhouden van kernenergie en het subsidiëren van biomassacentrales en windmolens. Dat eigenaarschap wordt door de lijstfusie met GL alleen maar bevestigd. GL is (samen met D66) bij uitstek de doelgroep van de Volkskrant, met kennelijk een willig oor voor het geciteerde dedain voor gewone mensen; hun ideaal is degrowth, dat betekent verarming.
Ik heb eerder geschreven dat het kabinet-Rutte II – waar ik zelf in zat – de PvdA de laatste duw de verkeerde kant op heeft gegeven, door de sociale werkplaatsen te willen sluiten, door 20% te bezuinigen op de jeugdzorg en nog zo wat asociale maatregelen. Dat waren geen pijnlijke concessies aan de VVD, het werd door de toenmalige PvdA-partijleiding inhoudelijk fervent gepropageerd; de maatregelen worden door sommigen nog steeds verdedigd.
Na vijf jaar kabinet-Rutte II zijn de PvdA-kiezers massaal weggelopen: van 38 zetels naar 9 zetels. Als je daarvan niet leert, je niet op je hoofd gaat krabben of je wel goed bezig bent, dan hoor je inderdaad méér thuis in een elitepartij als GL of D66 dan in de PvdA.
Hele column :
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/2108910671/pvd-a-is-vervreemd-van-gewone-mensen
Fleurtje_5
03-08-2023 om 19:08
De lijst nog even aangevuld.
Het word een hele lijst met vertrekkers, allemaal in korte tijd:
Renske Leijten
Premier Mark Rutte 10 juli 2023,
Minister Sigrid Kaag,
Minister Wopke Hoekstra,
Minister Carola Schouten,
Minister Hugo de Jonge,
staatssecretaris Marnix van Rij,
CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma,
Bij1-Kamerlid Sylvana Simons,
DENK-kamerlid Farid Azarkan
PVV-kamerlid Lilian Helder
PvdA Kamerlid Kamerlid Henk Nijboer.
Oud-Kamerlid Lutz Jacobi
03-08-2023 om 19:15
impala schreef op 03-08-2023 om 18:42:
Juist.
En dan citeer ik maar even een stukje uit de laatste bijdrage van oud PvdA minister Ronald Plasterk, die al tijden de vinger op vele zere plekken legt.( In de Telegraaf notabene )
...De taak van de Partij van de Arbeid was altijd om de idealen van vooruitstrevende, op vooruitgang en (ouderwets woord) ’volksverheffing’ gerichte intellectuelen samen te brengen in één coalitie met de arbeidersklasse.
Die klasse verandert van samenstelling, maar er zijn in ons rijke land miljoenen mensen die aan het eind van de maand de winkelwagen niet kunnen vullen; en mensen die geen betaalbare woning kunnen vinden; er zijn ouderen in verzorgingshuizen die onvoldoende zorg krijgen; en er zijn kinderen die van hun ouders geen goed lunchpakket mee krijgen naar school omdat dat te duur is. Voor die groepen kwam de PvdA vanouds altijd op.
...De PvdA is, treurig genoeg, allang geen eigenaar meer van deze problemen van ’gewone mensen’. Ze is eigenaar van heel andere onderwerpen: van het tegenhouden van kernenergie en het subsidiëren van biomassacentrales en windmolens. Dat eigenaarschap wordt door de lijstfusie met GL alleen maar bevestigd. GL is (samen met D66) bij uitstek de doelgroep van de Volkskrant, met kennelijk een willig oor voor het geciteerde dedain voor gewone mensen; hun ideaal is degrowth, dat betekent verarming.
Ik heb eerder geschreven dat het kabinet-Rutte II – waar ik zelf in zat – de PvdA de laatste duw de verkeerde kant op heeft gegeven, door de sociale werkplaatsen te willen sluiten, door 20% te bezuinigen op de jeugdzorg en nog zo wat asociale maatregelen. Dat waren geen pijnlijke concessies aan de VVD, het werd door de toenmalige PvdA-partijleiding inhoudelijk fervent gepropageerd; de maatregelen worden door sommigen nog steeds verdedigd.
Na vijf jaar kabinet-Rutte II zijn de PvdA-kiezers massaal weggelopen: van 38 zetels naar 9 zetels. Als je daarvan niet leert, je niet op je hoofd gaat krabben of je wel goed bezig bent, dan hoor je inderdaad méér thuis in een elitepartij als GL of D66 dan in de PvdA.
Hele column :
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/2108910671/pvd-a-is-vervreemd-van-gewone-mensen
Het gekke is dat de SP juist wel heel erg staat voor de mensen die Plasterk beschrijft, en die partij zakt alleen maar verder weg...
impala
03-08-2023 om 19:24
Herfstappeltaart schreef op 03-08-2023 om 19:15:
[..]
Het gekke is dat de SP juist wel heel erg staat voor de mensen die Plasterk beschrijft, en die partij zakt alleen maar verder weg...
Hoewel de SP mij weer te communistisch is, heb ik uit arren moede en bij wijze van proteststem de laatste keer SP gestemd. Het bizarre is dat mijn alternatief nu eerder bij de Pvv of Ja21 ligt dan bij de PvdA.
Maar ik ben het met je eens dat de SP er gek genoeg niet in slaagt om een gat te vullen dat open ligt.
Heel vroeger stemde ik ook wel D66, toen deze partij nog niet met z'n hoofd op een troon in de wolken zat.
amarna
03-08-2023 om 19:24
impala schreef op 03-08-2023 om 18:42:
Juist.
...De taak van de Partij van de Arbeid was altijd om de idealen van vooruitstrevende, op vooruitgang en (ouderwets woord) ’volksverheffing’ gerichte intellectuelen samen te brengen in één coalitie met de arbeidersklasse.
...De PvdA is, treurig genoeg, allang geen eigenaar meer van deze problemen van ’gewone mensen’. Ze is eigenaar van heel andere onderwerpen: van het tegenhouden van kernenergie en het subsidiëren van biomassacentrales en windmolens. Dat eigenaarschap wordt door de lijstfusie met GL alleen maar bevestigd. GL is (samen met D66) bij uitstek de doelgroep van de Volkskrant, met kennelijk een willig oor voor het geciteerde dedain voor gewone mensen; hun ideaal is degrowth, dat betekent verarming.
Hele column :
Helemaal mee eens !
citroentje
03-08-2023 om 19:38
Ik denk dat het probleem van de SP vooral is dat ze een doelgroep bedienen die zo teleurgesteld is in de overheid dat je ze niet naar de stembus krijgt. Ga dat als partij maar eens terug zien te draaien.
Aviendha
04-08-2023 om 09:33
impala schreef op 03-08-2023 om 19:24:
[..]
Hoewel de SP mij weer te communistisch is, heb ik uit arren moede en bij wijze van proteststem de laatste keer SP gestemd. Het bizarre is dat mijn alternatief nu eerder bij de Pvv of Ja21 ligt dan bij de PvdA.
Maar ik ben het met je eens dat de SP er gek genoeg niet in slaagt om een gat te vullen dat open ligt.
Heel vroeger stemde ik ook wel D66, toen deze partij nog niet met z'n hoofd op een troon in de wolken zat
Ik ook, precies dat. Ik hoop dat Omtzigt met een partij komt. Al ben ik niet christelijk en economisch ook redelijk links. Perfectie bestaat niet.
Aviendha
04-08-2023 om 09:35
citroentje schreef op 03-08-2023 om 19:38:
Ik denk dat het probleem van de SP vooral is dat ze een doelgroep bedienen die zo teleurgesteld is in de overheid dat je ze niet naar de stembus krijgt. Ga dat als partij maar eens terug zien te draaien.
Klopt. Maar anderzijds is het jammer dat zoveel mensen alleen vanuit zichzelf gedacht een keuze maken en niet naar het belang van het land kijken. Niet dat SP dan per se de juiste keuze is, maar ik heb niet op ze gestemd omdat het voor mezelf dan zo geweldig uit zou komen.
ShowyHummingbird30
04-08-2023 om 20:50
impala schreef op 04-08-2023 om 20:44:
Mona Keijzer breekt met het CDA.
Zou het dan toch???!!!
Zou zomaar kunnen. Ze is weg bij het CDA maar ik zie geen bericht dat ze ook uit de politiek stapt.
Dan wordt nu de vraag: gaat ze naar Omtzigt of BBB? 
Herfstappeltaart
05-08-2023 om 08:27
Coreopsis schreef op 04-08-2023 om 20:50:
[..]
Zou zomaar kunnen. Ze is weg bij het CDA maar ik zie geen bericht dat ze ook uit de politiek stapt.
Dan wordt nu de vraag: gaat ze naar Omtzigt of BBB?
Mona Keijzer is vrij rechts. Schurkt eerder tegen partijen als PVV aan dan tegen Omtzigt denk ik.