Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Poezenmeisje schreef op 27-07-2023 om 10:59:

P.S.
Ik zou op een politieke partij stemmen omdat de partij nuchtere ideeën heeft.

Niet omdat de lijsttrekker een lekker ding is.

Gezeur over haar uiterlijk vind ik ook grote onzin. Maar als een partij de kans/het risico loopt groot/de grootste te worden, is de kwaliteit van kandidaten van groot belang. Ze moeten dan genoeg goede mensen hebben om capabele bestuurders te leveren. Alleen goede ideeën zijn dan niet genoeg. Ik heb zelf ook best goede en nuchtere ideeën, al zeg ik het zelf, maar ze moesten mij toch maar geen (eerste) minister maken.

Mija schreef op 27-07-2023 om 13:07:

[..]

Gezeur over haar uiterlijk vind ik ook grote onzin. Maar als een partij de kans/het risico loopt groot/de grootste te worden, is de kwaliteit van kandidaten van groot belang. Ze moeten dan genoeg goede mensen hebben om capabele bestuurders te leveren. Alleen goede ideeën zijn dan niet genoeg. Ik heb zelf ook best goede en nuchtere ideeën, al zeg ik het zelf, maar ze moesten mij toch maar geen (eerste) minister maken.

In feite komen de verkiezingen voor de BBB te vroeg, ze waren nog niet uit hun premierskandidaat, terwijl de uitslag van de provinciale verkiezingen wel hadden laten zien dat ze die nodig hadden.

Uit de NRC:
BBB-leider Caroline van der Plas wil niet voor eind augustus bekendmaken wie de premierskandidaat is namens haar partij, de BoerBurgerBeweging (BB. Dat zegt ze tegen NRC, na berichtgeving in De Telegraaf dat zo’n bekendmaking al vóór komend weekend zou zijn. Volgens Van der Plas heeft de kandidaat meer bedenktijd nodig en moet er eerst ook meer duidelijkheid zijn over de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma. Daar werkt BBB de komende weken nog aan.

Als de beoogde kandidaat nee zegt, lijkt het wel zo goed als zeker dat Van der Plas toch zelf de premierskandidaat zal zijn. „Ik blíjf niet aan het zoeken. Maar het is natuurlijk nog helemaal niet gezegd dat het zover komt.”

Daglichtlamp schreef op 27-07-2023 om 13:11:

[..]

In feite komen de verkiezingen voor de BBB te vroeg, ze waren nog niet uit hun premierskandidaat, terwijl de uitslag van de provinciale verkiezingen wel hadden laten zien dat ze die nodig hadden.

Zeker, en dat is vast geen toeval. Ik ga er vanuit dat de VVD dit in de overweging heeft meegenomen toen ze de voor- en nadelen van breken op een rijtje zetten. Het vergroot de kans aanzienlijk dat de VVD de BBB voorblijft.

Ik zit te twijfelen tussen GL en D66

Blomke82 schreef op 27-07-2023 om 13:32:

https://nos.nl/artikel/2484421-prem-radhakishun-wil-pvda-groenlinks-leiden-maar-alleen-op-zijn-eigen-voorwaarden

Die is gek 😂. Als hij denkt dat hij serieus een kans maakt, is er een schroefje los. Hij kan ook zin hebben in een geintje misschien?

Mija schreef op 27-07-2023 om 13:58:

[..]

Die is gek 😂. Als hij denkt dat hij serieus een kans maakt, is er een schroefje los. Hij kan ook zin hebben in een geintje misschien?

Of hij heeft behoefte aan publiciteit. Maar het is inderdaad geen reële kandidatuur.

Mija schreef op 27-07-2023 om 09:55:

[..]

Wat ik echt raar vind: die persoon moet nog ja zeggen en als hij/zij nee zegt, gaat ze haar positie heroverwegen. Maar als je eerst zegt dat je jezelf niet geschikt vindt voor die functie (ik denk terecht) dan kun je later niet meer goed zeggen: ik ga het toch doen. De persoon die gevraagd is, komt zo onder druk te staan want het is schadelijk voor die partij als die nee zegt. Dat vind ik echt wel een strategische misser.

Caroline doet gewoon een Wobke 

BBB is zelfs bereid 'eigen' plekken op te offeren voor mensen die zij capabel achten. 

Zoals Susan Top, die van geen enkele politieke partij lid is, maar wel is gevraagd om plaats te nemen in de Provinciale Staten.

https://www.facebook.com/100067332751960/posts/pfbid0pVufDSA1CzoSi8b4A1HJRt4i5t3VzXNFnqkR8RtazgPRWtcR1uU6hRwXYC8M8kmul/

[i]Machtspolitiek is van alle tijden. Maar je hebt ook machtspolitiek met als doel maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Het werd nu een spel. De Rutte-doctrine strekt voor mij veel verder dan een gebrek aan openheid. Het is de drang tot politiek lijfsbehoud, brandjes blussen om weer door te kunnen. Het heeft niks te maken met het oplossen van het probleem. Daardoor loont het ook niet om verantwoordelijkheid te nemen. Daarom ook wordt verantwoordelijkheid georganiseerd en uitgesmeerd over instanties, zodat niemand verantwoordelijk is.’[/i]

Poezenmeisje schreef op 27-07-2023 om 17:31:

BBB is zelfs bereid 'eigen' plekken op te offeren voor mensen die zij capabel achten.

Zoals Susan Top, die van geen enkele politieke partij lid is, maar wel is gevraagd om plaats te nemen in de Provinciale Staten.

https://www.facebook.com/100067332751960/posts/pfbid0pVufDSA1CzoSi8b4A1HJRt4i5t3VzXNFnqkR8RtazgPRWtcR1uU6hRwXYC8M8kmul/

[i]Machtspolitiek is van alle tijden. Maar je hebt ook machtspolitiek met als doel maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Het werd nu een spel. De Rutte-doctrine strekt voor mij veel verder dan een gebrek aan openheid. Het is de drang tot politiek lijfsbehoud, brandjes blussen om weer door te kunnen. Het heeft niks te maken met het oplossen van het probleem. Daardoor loont het ook niet om verantwoordelijkheid te nemen. Daarom ook wordt verantwoordelijkheid georganiseerd en uitgesmeerd over instanties, zodat niemand verantwoordelijk is.’[/i]

Dat zou een heel erg interessante ontwikkeling zijn, als ze voor een ‘zakenkabinet’ zouden gaan, oftewel bestuurders aanstellen los van politieke kleur. Maar ook gecompliceerd omdat dan de verhouding tussen fractie/coalitie/kamer en bestuurders een totaal andere is dan als je mensen benoemt uit de eigen politieke gelederen. Dan moet veel meer aandacht besteed worden aan het opdrachtgeverschap van de kamer/coalitie en dat lijkt me best moeilijk omdat de kamer nu nogal volgend is. Maar goed, eigen politieke kringen heeft BBB sowieso (nog) niet dus als ze meedoen wordt regeringsdeelname hoe dan ook een groot experiment. Het is voor de bestuurders ook best risicovol om namens zo’n nieuwe partij zonder traditie en buiten de gebaande paden zo’n zware, hoe dan ook toch politieke functie te vervullen dus of ze er genoeg zullen vinden die het aandurven om dit op landelijk niveau te proberen? Ik zou het wel fascinerend vinden maar ik ben er niet erg gerust op dat het ook goed werkt in deze context. Alle coalitiepartijen moeten dan erg welwillend zijn ten opzichte van deze aanpak en zich kwetsbaarder durven opstellen. Hoe groot is die kans? Maar wie weet, gebeurt hier echt iets nieuws. We gaan het zien.

De LPF had destijds blijkbaar Wiegel als beoogd premier. Maar dat liep natuurlijk helemaal anders toen Fortuyn vermoord werd en niet zij, maar het CDA het grootst werd (en we het eerste kabinet Balkende kregen). Ben echt heel nieuwsgierig met wie de BBB gesprekken voert. Het zal vermoed ik iemand zijn die nu of in het recente verleden actief geweest is voor een andere politieke partij.

Poezenmeisje schreef op 27-07-2023 om 17:31:

Jij verwacht dat BBB, opgericht door een marketingbureau voor de agro-industrie geen machtspolitiek wil? 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.