Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Blomke82
27-07-2023 om 09:00
-Nienke- schreef op 27-07-2023 om 08:43:
[..]
Dit is een initiatief van de gemeente, hè mensen, laten we hier niet allerlei discussies door elkaar voeren. Wie er in de gemeenteraad van Rotterdam zit, daar heb ik geen enkele invloed op (en ook niets mee te maken).
Nee maar ik denk wel dat deze trend landelijk door zal zetten, ook met ons gewone carnaval. Alcohol wordt steeds meer verboden in het openbaar denk ik.
Lollypopje
27-07-2023 om 09:04
Blomke82 schreef op 27-07-2023 om 09:00:
[..]
Nee maar ik denk wel dat deze trend landelijk door zal zetten, ook met ons gewone carnaval. Alcohol wordt steeds meer verboden in het openbaar denk ik.
Maar ook dat wordt lokaal bepaald en niet door de landelijke regering. Dat past dus beter in een ander topic.
Mija
27-07-2023 om 09:06
-Nienke- schreef op 27-07-2023 om 08:43:
[..]
Dit is een initiatief van de gemeente, hè mensen, laten we hier niet allerlei discussies door elkaar voeren. Wie er in de gemeenteraad van Rotterdam zit, daar heb ik geen enkele invloed op (en ook niets mee te maken).
“Volgens Van der Vegt komen de regels echt vanuit de organisatie zelf, maar zijn ze wel uitvoerig besproken met verschillende partijen.
Ze benadrukt dat het vooral gaat om een oproep aan de deelnemers en niet zozeer om keiharde regels. "We doen een beroep op goed fatsoen. Op normen en waarden."’
Ze doen dit omdat ze een familiefeest willen zijn waar ook kleine kinderen komen.
-Nienke-
27-07-2023 om 09:21
Mija schreef op 27-07-2023 om 09:06:
[..]
“Volgens Van der Vegt komen de regels echt vanuit de organisatie zelf, maar zijn ze wel uitvoerig besproken met verschillende partijen.
Ze benadrukt dat het vooral gaat om een oproep aan de deelnemers en niet zozeer om keiharde regels. "We doen een beroep op goed fatsoen. Op normen en waarden."’
Ze doen dit omdat ze een familiefeest willen zijn waar ook kleine kinderen komen.
Nou ja, ook prima, maar het heeft in ieder geval echt helemaal niets te maken met landelijke politiek en naderende verkiezingen.
FaithfulDuck87
27-07-2023 om 09:23
-Nienke- schreef op 27-07-2023 om 08:44:
[..]
Nou, ik ben enorm benieuwd. Ze diskwalificeert zichzelf in de rest van het artikel ook wel meteen enorm, trouwens.
waarom diskwalificeren?
Liever duidelijkheid en eerlijk dan gekontedraai of iemand die totaal niet geschikt is
Loeki72
27-07-2023 om 09:23
Friezinnetje schreef op 26-07-2023 om 20:33:
[..]
zal het ergens anders in de zorg uitgegeven zijn, maar niet in de psychiatrie.
Het meest geld gaat naar mensen die aan de zorg werken in plaats van in de zorg.
Mija
27-07-2023 om 09:27
-Nienke- schreef op 27-07-2023 om 09:21:
[..]
Nou ja, ook prima, maar het heeft in ieder geval echt helemaal niets te maken met landelijke politiek en naderende verkiezingen.
Ja, klopt. En je kunt het niet leuk vinden maar betutteling kan ik het met die motivatie toch ook niet noemen. Het gaat vooral om bubbling, staat er in het artikel. En ik kan me voorstellen dat je er wat aandacht op wil vestigen dat er ook kleine kinderen rondlopen. Anders krijgt het feest een heel ander volwassen karakter. Ook niks mis mee, wat mij betreft. Maar kennelijk willen ze dat niet.
Aanvulling: als een beslissing over alcoholgebruik of ongewenst gedrag vanuit de gemeente was gekomen zou ik verwachten dat niet de gemeenteraad maar de burgemeester over zoiets zou beslissen, vanuit de APV of met een beroep op de openbare orde.
Lollypopje
27-07-2023 om 09:31
Loeki72 schreef op 27-07-2023 om 09:23:
[..]
Het meest geld gaat naar mensen die aan de zorg werken in plaats van in de zorg.
Daarom ben ik dus wel benieuwd wat de invloed van het nieuwe financierings systeem in de ggz op de kosten zal zijn. Het zou administratief makkelijker moeten zijn, dit zou dan niet enkel invloed moeten hebben op het zorgpersoneel maar je zou ook verwachten dat daarmee minder administratief personeel nodig is als het systeem eenmaal loopt. Bij de DBCs zat er namelijk heel veel tijd in het doen van controles en die zouden dan een stuk minder moeten zijn.
Maargoed dat is de theorie, ik was al uitgevallen voor ik de praktijk kon meemaken.
Mija
27-07-2023 om 09:55
Aviendha schreef op 27-07-2023 om 08:55:
[..]
Ik vind het heel authentiek eigenlijk. Denk ook niet dat ze ooit verwacht had zo groot te zullen worden.
Dat denk ik ook niet. En dit is ook wel een manier om de verwachtingen te temperen. Ik verwacht ook dat deze beslissing de kans verkleint dat ze de grootste partij worden. Het zal nog even afhangen van wie de premierskandidaat dan is. Mocht dat een verrassende, publieke figuur zijn dan kan dat nog stimulerend werken maar als dat een weinig aansprekend persoon is, gaat dat stemmen kosten.
Wat ik echt raar vind: die persoon moet nog ja zeggen en als hij/zij nee zegt, gaat ze haar positie heroverwegen. Maar als je eerst zegt dat je jezelf niet geschikt vindt voor die functie (ik denk terecht) dan kun je later niet meer goed zeggen: ik ga het toch doen. De persoon die gevraagd is, komt zo onder druk te staan want het is schadelijk voor die partij als die nee zegt. Dat vind ik echt wel een strategische misser.
Daglichtlamp
27-07-2023 om 10:54
Friezinnetje schreef op 27-07-2023 om 09:23:
[..]
waarom diskwalificeren?
Liever duidelijkheid en eerlijk dan gekontedraai of iemand die totaal niet geschikt is
Maar wel verschrikkelijk stereotyperend. Geen premier willen worden omdat ze dan hakken moet dragen als ze buitenlandse regeringsleiders ontmoet? Volgens mij was Angela Merkel een heel succesvolle premier.
De tweede reden is dat ze opziet tegen het reizen naar andere landen en ontmoetingen met buitenlandse regeringsleiders. 'Met alle respect voor die mensen - en met mijn Engels is niets mis - maar ik heb helemaal geen zin om nette kleren aan te moeten en de wereld over te vliegen. Dan moet ik hakken dragen, terwijl ik helemaal niet op hakken kan lopen. Het grijpt me allemaal een beetje naar de strot, om eerlijk te zijn.'
Poezenmeisje
27-07-2023 om 10:56
We zullen in september horen wie de beoogde kandidaat is. Ik ben benieuwd.
Haar Eerste Kamerkandidaten waren een gemêleerd gezelschap. Ik hoop dat dit voor de Tweede Kamerkandidaten ook het geval zal zijn.
Op nu.nl lees ik veel lelijke opmerkingen over haar "representativiteit". Ik vind daar niets mis mee.
Ik denk ook niet dat ze zich net als Angela Merkel in gekleurde kleurloosheid laat hullen door 'adviseurs'.
Daglichtlamp
27-07-2023 om 10:57
Ook lijkt het me strategisch niet zo sterk van de BBB om zo duidelijk te laten weten dat van der Plas geen premier wordt terwijl ze nog op zoek zijn naar wie dan wel. Ik denk dat ze dat echt stemmen kost.
Poezenmeisje
27-07-2023 om 10:59
P.S.
Ik zou op een politieke partij stemmen omdat de partij nuchtere ideeën heeft.
Niet omdat de lijsttrekker een lekker ding is.
Poezenmeisje
27-07-2023 om 11:08
https://nos.nl/artikel/2482673-bbb-zet-verkiezingswinst-om-in-bestuursdeelname-maar-geen-boerenrevolutie
...
In Limburg, Zuid- en Noord-Holland, Drenthe, Overijssel en Groningen zijn brede centrumcoalities gevormd, waarin ook wordt samengewerkt met partijen als GroenLinks, de PvdA en de SP.
...
BBB heeft zijn belangrijkste onderwerpen, zoals stikstof en gedwongen uitkoop van boeren, goed in de akkoorden gekregen, maar voor de rest zie je toch veel CDA- of D66-achtige punten. Op terreinen als woningbouw en openbaar vervoer valt er goed zaken te doen met BBB.
...