Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Daglichtlamp
25-07-2023 om 13:40
Fleurtje_5 schreef op 25-07-2023 om 13:26:
[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat asielzoekers maandenlang in een grote hal wonen en vandaar uit naar hun werk zouden gaan. Die grote hal is noodopvang en vast alleen de eerste opvang. In azc's hebben asielzoekers toch een eigen kamertje? (In tegenstelling met gastarbeiders die vaak slecht gehuisvest zijn, overdag hard werken, en met meerderen op één kamer liggen)
Logisch dat ze in de de hal nog geen baan hebben.
Ze zijn de taal niet eens meester.
Maar kansen krijgen ze in Nederland wel.
Droom verder, asielzoekers delen ook in reguliere asielzoekerscentra kamers. Of mogen als ze geluk hebben een kamer delen alleen met hun eigen gezin.
ShowyHummingbird30
25-07-2023 om 13:40
Op basis van de laatste peiling is er eigenlijk maar 1 coalitie mogelijk. VVD - GL/PvdA -BBB. Zowel een rechtse als een linkse coalitie kan alleen als er -tig kleine partijen meedoen. Dat is nogal instabiel.
Alvast vooruitlopend op de onderhandelingen (je kunt immers maar beter voorbereid zijn
):
Op welke punten zien jullie overeenkomsten en samenwerkingsmogelijkheden tussen deze 3 partijen? De verschillen hebben we al uitentreuren uitgemolken.
Herfstappeltaart
25-07-2023 om 15:07
Coreopsis schreef op 25-07-2023 om 13:40:
Op basis van de laatste peiling is er eigenlijk maar 1 coalitie mogelijk. VVD - GL/PvdA -BBB. Zowel een rechtse als een linkse coalitie kan alleen als er -tig kleine partijen meedoen. Dat is nogal instabiel.
Alvast vooruitlopend op de onderhandelingen (je kunt immers maar beter voorbereid zijn):
Op welke punten zien jullie overeenkomsten en samenwerkingsmogelijkheden tussen deze 3 partijen? De verschillen hebben we al uitentreuren uitgemolken.
Levensbeschouwelijk misschien (euthanasie, gender, zelfbeschikking e.d.). Veel verder kom ik eigenlijk niet. Hoewel er bij BBB veel ex-CDA-ers zitten denk ik.
Ik zou liever D66 erbij hebben.
Herfstappeltaart
25-07-2023 om 15:56
Ik ben wel benieuwd wat Omtzigt gaat doen. Het lijkt me voor de man z'n gezondheid beter dat hij geen eigen partij begint....
Mija
25-07-2023 om 16:39
Doemijdieglazenbol schreef op 25-07-2023 om 11:13:
[..]
Als je enorm tegen migranten bent, zal elke "druk" die zij geven, teveel zijn. Je ziet het in dit topic ook; "de ouderen" mogen wel druk op de zorg geven, maar ouderen met een migratieachtergrond liever niet (hoewel die doorgaans ook gewerkt hebben en belasting hebben betaald, beetje gek om die dan ineens anders te gaan benaderen als het om zorg gaat, roept bij mij Animal Farm associaties op). Hoeveel cijfers of argumenten er ook uit een hoge hoed komen, die zienswijze gaat daarmee hoogstwaarschijnlijk niet veranderen.
Uiteindelijk blijkt menig politieke discussie uit te draaien op de vraag: Wie maakt deel uit van ‘wij’ en wie niet? ’Buitenlanders’ (sic) hebben gewoon minder rechten (voor mensen zonder NL nationaliteit is dat overigens logisch maar die juridische werkelijkheid is niet altijd zo helder voor mensen die minder minder minder … willen). En je mag van sommige groepen mensen wel zeggen dat ze een last vormen voor de samenleving en als je dat van andere groepen zegt is dat schandalig onethisch en wordt er een teiltje gezocht want het zijn zulke hardwerkende, eerlijke en waardevolle mensen. Hoe durf je! Intussen moet je niet op iedere slak zout leggen en door de vingers zien dat een politicus van een groep Nederlanders suggereert dat ‘we‘ er vanaf willen omdat ‘ze’ crimineel zijn. Tuurlijk, het was best wel ongepast maar hij bedoelt het niet verkeerd. Je weet immers best wat hij bedoelt. (Oh ja? Ik heb nooit gesnapt wat nou eigenlijk zijn beleidskeuze zou zijn: mensen met een NL nationaliteit uitzetten? Dat is juridisch totaal onrealistisch.)
Dit is geen rationele discussie en we moeten niet doen alsof het dat wel is. Het gaat over wie de meeste rechten zou moeten hebben, voor wiens belangen de democratie meer en minder zou moeten opkomen. Hoeveel democratie er moet zijn, en vooral: voor wie.
Het is makkelijk de rechten van gezinsherenigers te beknotten. Die moeten immers nog Nederlander worden en kun je vrij gemakkelijk rechten afnemen. Ze worden gewoon symbolisch opgeofferd om het gerommel in de onderbuik te sussen van mensen die zich bezorgd maken over de rechten van allerlei soorten (in hun ogen) ‘nieuwkomers’, van mensen met een andere kleur tot mensen die van geslacht veranderen. Alleen horen die mensen gewoon bij ons en willen ze gelijkwaardig meedoen. En dat is in een liberale democratie een ook volkomen terechte verwachting. En het tegenhouden van gezinshereniging lost echt geen enkel serieus maatschappelijk probleem op. Maar het klinkt voor sommigen wel aanpakkerig in de oren. Word wakker mensen. Gaat echt niks verbeteren!
-Nienke-
25-07-2023 om 17:15
Mija, ik vind echt dat je ineens een héle rare stap maakt - van migratie naar genderthema’s?! Ik vind inderdaad dat er zeer kritisch gekeken moet worden naar wie wel/niet het Nederlands staatsburgerschap krijgt. Sterker nog, wie er überhaupt het land in komt. Maar ik heb echt geen énkele moeite met mensen met een andere huidskleur en/of mensen die van geslacht willen veranderen. Wat een vreemde aanname ineens.
Mija
25-07-2023 om 17:39
-Nienke- schreef op 25-07-2023 om 17:15:
Mija, ik vind echt dat je ineens een héle rare stap maakt - van migratie naar genderthema’s?! Ik vind inderdaad dat er zeer kritisch gekeken moet worden naar wie wel/niet het Nederlands staatsburgerschap krijgt. Sterker nog, wie er überhaupt het land in komt. Maar ik heb echt geen énkele moeite met mensen met een andere huidskleur en/of mensen die van geslacht willen veranderen. Wat een vreemde aanname ineens.
Ik heb het ook niet over jou persoonlijk Nienke. Ik ken je niet eens. Ik zie in de cultuur mensen opduiken die al die nieuwe rechthebbenden maar niks vinden. Kennelijk hoor jij daar niet bij.
-Nienke-
25-07-2023 om 17:56
Mija schreef op 25-07-2023 om 17:39:
[..]
Ik heb het ook niet over jou persoonlijk Nienke. Ik ken je niet eens. Ik zie in de cultuur mensen opduiken die al die nieuwe rechthebbenden maar niks vinden. Kennelijk hoor jij daar niet bij.
Nee, dat snap ik uiteraard, maar je schetst aan de ene kant naar mijn idee meer de standpunten van extreem-rechts (ik lees Geert Wilders?) dan van rechts, zeg, VVD. Dat vind ik een heel oneigenlijke tegenstelling worden die naar mijn idee geen recht doet aan de discussie. Je plaats linkse denkbeelden tegenover extreem-rechts, terwijl (gewoon, gematigd) rechts en links op veel punten helemaal niet zo lijnrecht tegenover elkaar staan. Zelfs niet op een thema als migratie.
Mija
25-07-2023 om 18:10
-Nienke- schreef op 25-07-2023 om 17:56:
[..]
Nee, dat snap ik uiteraard, maar je schetst aan de ene kant naar mijn idee meer de standpunten van extreem-rechts (ik lees Geert Wilders?) dan van rechts, zeg, VVD. Dat vind ik een heel oneigenlijke tegenstelling worden die naar mijn idee geen recht doet aan de discussie. Je plaats linkse denkbeelden tegenover extreem-rechts, terwijl (gewoon, gematigd) rechts en links op veel punten helemaal niet zo lijnrecht tegenover elkaar staan. Zelfs niet op een thema als migratie.
In mijn ogen heeft de VVD via een marketingtruc (de val van het kabinet ‘om migratie’) zichzelf in de markt gezet als goed alternatief voor de PVV. Maar de VVD gaat inderdaad (gelukkig) nooit leveren waar die kiezersgroep in de volle breedte om vraagt. Dat kan ook niet want dat is juridisch niet mogelijk.
Waar ik me tegen keer is het hoog gebakken lucht gehalte van de discussie over migratie. Het is niet rationeel. Ik snap de gedachtegang dat je eerst de eigen problemen maar eens moet oplossen heus wel. En eerlijk gezegd denk ik ook dat er iets moet gebeuren want het draagvlak is gewoon niet voldoende (waardoor asielzoekers in Ter Apel op straat moeten slapen) en dat zie ik niet onmiddellijk terugkomen. De politiek is niet in staat de verwachtingen van de Nederlanders waar te maken en die keren zich vervolgens tegen degenen die volgens hen onterecht voorrang of voordeel krijgen. Als die gedachtengang post vat, kun je dat niet zomaar negeren. Maar in het grote geheel moeten we niet doen alsof het beteugelen van asielmigratie de grote problemen van Nederland substantieel helpt oplossen want dat is gewoon een illusie. Het is alsof je een restaurant vestigt naast Hoogovens en dan elkaar verbaal de koppen inslaat over een rookverbod op het terras. Zet geen zoden aan de dijk.
Poezenmeisje
25-07-2023 om 18:48
Peter Kwint van de SP stopt er ook mee.
Reden: de manier waarop Rutte zijn derrière afveegde met het rapport van de parlementaire enquêtecommissie gaswinning.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1045982/peter-kwint-stopt-als-kamerlid-hoe-met-de-groningers-is-omgegaan-was-de-laatste-duw
Blomke82
25-07-2023 om 21:04
Poezenmeisje schreef op 25-07-2023 om 18:48:
Reden: de manier waarop Rutte zijn derrière afveegde met het rapport van de parlementaire enquêtecommissie gaswinning.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1045982/peter-kwint-stopt-als-kamerlid-hoe-met-de-groningers-is-omgegaan-was-de-laatste-duw
Dan zou dat toch juist een reden moeten zijn om door te gaan nu Rutte stopt?
Aan de ene kant is het goed dat er veel opstappen, dan komt de gewilde frisse wind door de 2e kamer.
Aan de andere kant hoor ik van mensen in mijn omgeving die Rutte weg wouden hebben zich nu ernstig afvragen wie hem uberhaupt kan vervangen.
Be carefull what you wish.
Blomke82
25-07-2023 om 21:06
Herfstappeltaart schreef op 25-07-2023 om 15:56:
Ik ben wel benieuwd wat Omtzigt gaat doen. Het lijkt me voor de man z'n gezondheid beter dat hij geen eigen partij begint....
Omzigt in een controlerende rol is echt goud, maar denk dat het premierschap hem boven de pet gaat, helaas.
Fleurtje_5
25-07-2023 om 23:25
Poezenmeisje schreef op 25-07-2023 om 18:48:
Alweer eentje die met een vage reden vertrekt.
Als dat de reden voor hem zou zijn, zou ik juist zeggen 'nu moet je er juist voor gaan'.
Ik denk dat we een zware tijd tegemoet gaan.
Fleurtje_5
25-07-2023 om 23:25
Blomke82 schreef op 25-07-2023 om 21:04:
[..]
Dan zou dat toch juist een reden moeten zijn om door te gaan nu Rutte stopt?
Aan de ene kant is het goed dat er veel opstappen, dan komt de gewilde frisse wind door de 2e kamer.
Aan de andere kant hoor ik van mensen in mijn omgeving die Rutte weg wouden hebben zich nu ernstig afvragen wie hem uberhaupt kan vervangen.
Be carefull what you wish.
Dit dus.
Herfstappeltaart
26-07-2023 om 07:42
Blomke82 schreef op 25-07-2023 om 21:06:
[..]
Omzigt in een controlerende rol is echt goud, maar denk dat het premierschap hem boven de pet gaat, helaas.
Dat denk ik van heel veel politici. Ook Caroline v.d. Plas. De rol van premier lijkt me een moeilijke. Ook i.v.m. buitenlandse betrekkingen. Frans Timmermans lijkt me in dit verband dus een hele goede.
Ze zijn de taal niet eens meester.