Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
absor
24-07-2023 om 10:54
Moirmel schreef op 24-07-2023 om 00:42:
[..]
Denk dat er ook veel kiezers snakken naar een strenger migratiebeleid, Mocht het kloppen dat VVD een samenwerking met PVV niet uitsluit, gooi er nog eens de BBB tegen en je hebt een stevig rechts blok.
Huh? Daar gaan we weer? Bbb is niet rechts, en pvv is ook helemaal niet rechts. Ja op asiel, maar verder totaal niet.
Loeki72
24-07-2023 om 11:11
https://esb.nu/de-economie-doet-het-niet-beter-tijdens-rechtse-kabinetten/
Voor de mensen die voor de economie zo graag een rechts kabinet willen hebben. Lees dit stuk eens. Links stemmen is beter voor de economie.
Libertine
24-07-2023 om 11:32
absor schreef op 24-07-2023 om 10:54:
[..]
Huh? Daar gaan we weer? Bbb is niet rechts, en pvv is ook helemaal niet rechts. Ja op asiel, maar verder totaal niet.
Naast dat de pvv aartsconservatief is zijn ze hartstikke rechts, bijvoorbeeld op sociaal economische punten. Het is een broodje aap dat ze links zijn.
Ze zijn voor behoud van de hypotheekrente aftrek (rechts), tegen ontslagbescherming (rechts), hij vindt dat de bijstand voor een groot aantal groepen afgeschaft kan worden, hij is het minst coulant van alle partijen naar mensen die in de schulden zitten, hij is vóór werklozendwang (verplichte tegenprestatie en bijstandskorting), maak je bewust of onbewust een fout als je in de bijstand zit: nooit meer recht op een vangnet.
Links? Hell no. Extreem rechts. Of desnoods populistisch rechts. What ever.
Fleurtje_5
24-07-2023 om 13:50
Herfstappeltaart schreef op 24-07-2023 om 10:39:
[..]
Ik geloof niet dat jij wil begrijpen wat ik probeer te vertellen. Ik geef het op.
Jij schreef: En toch toch blijft het stigmatiserend van de PVV om alle Marokkanen en
Turken (of liever gezegd moslims, want daar gaat het hem om), op één hoop te gooien.
Ik schreef: En daarom vond ik het destijds ook zeer ongepast. Ongepast en lomp. En toch had ik geen handleiding nodig om te weten wat hij ermee bedoelde.
Zeg me maar wat ik niet heb begrepen?
Fleurtje_5
24-07-2023 om 14:14
absor schreef op 24-07-2023 om 10:54:
[..]
Fleur Agema van de PVV strijd al jaren voor de gezondheidszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg en jeugdzorg.
Dat doet niemand haar zo goed na.
Even stukje opgezocht:
Agema staat bekend om haar strijd tegen de vele excessen in de
ouderenzorg zoals pyjamadagen, 24-uursluiers, ondervoeding, uitdroging
en doorligwonden. Ze kaartte het in haar ogen onterechte verschil tussen
rechten van gevangenen en bewoners van zorginstellingen aan. Agema is
kritisch op het weghalen van de verzorgingstehuizen uit de ouderenzorg
De laatste groep heeft geen rechten, gevangenen wel, volgens haar. De
wet Baz, die deze rechten zou regelen, werd na de val van het kabinet-Rutte I met steun van het CDA en de VVD niet meer behandeld.
Tijdens Balkenende IV voerde ze de meeste debatten in de Tweede Kamer van alle vrouwelijke leden (UvA). Van alle leden voerde ze de meeste spoeddebatten, stond in de top van de meeste schriftelijke en mondelinge vragen, en diende 182
moties in.
Libertine
24-07-2023 om 14:32
Fleurtje_5 schreef op 24-07-2023 om 14:14:
[..]
Fleur Agema van de PVV strijd al jaren voor de gezondheidszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg en jeugdzorg.
Dat doet niemand haar zo goed na.Even stukje opgezocht:
Agema staat bekend om haar strijd tegen de vele excessen in de
ouderenzorg zoals pyjamadagen, 24-uursluiers, ondervoeding, uitdroging
en doorligwonden. Ze kaartte het in haar ogen onterechte verschil tussen
rechten van gevangenen en bewoners van zorginstellingen aan. Agema is
kritisch op het weghalen van de verzorgingstehuizen uit de ouderenzorg
De laatste groep heeft geen rechten, gevangenen wel, volgens haar. De
wet Baz, die deze rechten zou regelen, werd na de val van het kabinet-Rutte I met steun van het CDA en de VVD niet meer behandeld.
Tijdens Balkenende IV voerde ze de meeste debatten in de Tweede Kamer van alle vrouwelijke leden (UvA). Van alle leden voerde ze de meeste spoeddebatten, stond in de top van de meeste schriftelijke en mondelinge vragen, en diende 182
moties in.
Dat we goed voor onze inwoners moeten zorgen is volgens mij niet perse een links of rechts standpunt? Hoe we dat gaan betalen wel. De pvv wil dat betalen uit groei van de economie en dat is dan weer typisch rechts.
Verongelijkt doen dat mensen in de gevangenis veel beter worden behandeld is, zoals we gewend zijn van de de pvv, te kort door de bocht en lekker populistisch.
Is het indienen van veel moties trouwens typisch links? Want anders snap ik je laatste argument niet.
ShowyHummingbird30
24-07-2023 om 14:32
Balkenende IV en Rutte 1? Heb je ook nog iets van de afgelopen 10 jaar?
Fleurtje_5
24-07-2023 om 14:53
Fleurtje_5 schreef op 24-07-2023 om 14:14:
[..]
............
Dat doet niemand haar zo goed na.
Kortom, Fleur van de PVV strijd al jaren voor de gezondheidszorg etc. Vandaar wat oudere berichten.
Libertine
24-07-2023 om 14:55
Fleurtje_5 schreef op 24-07-2023 om 14:53:
[..]
Kortom, Fleur van de PVV strijd al jaren voor de gezondheidszorg etc. Vandaar wat oudere berichten.
Hartstikke mooi. Dat is niet links of rechts. De zienswijze waarop dat moet worden gefinancierd wél.
Dromertje
24-07-2023 om 17:42
Fleurtje_5 schreef op 24-07-2023 om 00:21:
[..]
Komen die polonaise-hordes ook op voor die groep ouderen die 'vergrijzing' worden genoemd, omdat die ons zogenaamd "teveel geld kosten". Dát is ook alles op één hoop gooien, ik ken oude grijze mensen die nog kwiek de Kennedymars lopen terwijl er zat jongere mensen zijn die dat niet kunnen (ik wil daarmee geen een kwaad woord zeggen over jongere mensen die niet zo kwiek zijn).
Ik weet zeker dat als een politicus had gevraagd of zijn kiezers meer of minder bejaarden willen en deze groep vervolgens "minder, minder, mimder" had geroepen er in Nederland een opstand plaats had gevonden. Dan was het zeker niet weggewuifd onder het mom van "We snappen toch wel wat er bedoeld wordt.".
Fleurtje_5
24-07-2023 om 18:42
Dromertje schreef op 24-07-2023 om 17:42:
[..]
Ik weet zeker dat als een politicus had gevraagd of zijn kiezers meer of minder bejaarden willen en deze groep vervolgens "minder, minder, mimder" had geroepen er in Nederland een opstand plaats had gevonden. Dan was het zeker niet weggewuifd onder het mom van "We snappen toch wel wat er bedoeld wordt.".
Ook dat had ik ongepast en lomp gevonden. Ik heb dat meer-of-minder-geroep van Geert nooit weggewuifd, ik had alleen geen handleiding nodig dat hij de terreur bedoelde.
Als men dat zou roepen over ouderen? Ik denk wel dat heeeeel veel mensen dan hadden gezegd 'maar ze zijn toch ook te duur'. Het word voortdurend geroepen. Ze werden/worden op hoge leeftijd uit hun kamertje verhuisd naar het volgende kamertje, omdat hun kamertje word gesloten voor ouderen, maar geopend voor studenten, alleenstaanden en statushouders. Ze moeten hulpbehoevend of slecht ter been in hun te grote huis blijven wonen. Met kans op ondervoeding en vereenzaming.
Terwijl die ouderen gewoon hun huur, apotheek en boterham betalen. Oók in een verzorgingstehuis, vooral in een verzorgingstehuis. Ik ken een verzorgingstehuis waar men zelfs huur betaald voor de vloerbedekking, de gordijnen en koelkast. Men betaald ook extra als hun kleren in het tehuis gewassen worden in plaats van door familie. Dus hoezo zijn zij té duur?
Daglichtlamp
24-07-2023 om 19:45
Voor we hier weer een discussie krijgen over bezuinigingen in de zorg : er is niet bezuinigd. Wat we bezuinigen op zorg noemen betekent in de zorg alleen maar een minder snelle stijging van uitgaven.
Libertine
24-07-2023 om 20:00
Daglichtlamp schreef op 24-07-2023 om 19:45:
Voor we hier weer een discussie krijgen over bezuinigingen in de zorg : er is niet bezuinigd. Wat we bezuinigen op zorg noemen betekent in de zorg alleen maar een minder snelle stijging van uitgaven.
Goed punt. Ter aanvulling: In combinatie met een toegenomen vraag, die nog meer zal toenemen gezien de vergrijzing.
Niemand wil bezuinigen op zorg. Niemand stemt op een partij die bezuinigt op zorg. Er zijn geen partijen die bezuinigen op zorg. Maar het wordt wel steeds duurder dus er moet iets (en zodra de zorgpremie stijgt klaagt iedereen steen en been terwijl dat o.a wel zou zorgen voor meer geld in de zorg, bv voor een beter salaris voor die mensen aan het bed)
FaithfulDuck87
24-07-2023 om 20:01
Daglichtlamp schreef op 24-07-2023 om 19:45:
oh, nou wij hebben de laatste jaren toch echt heel veel moeten bezuinigen, miljoenen. En daar moeten we veel meer mee doen dan daarvoor. Dus hoezo niet bezuinigen?
Moxxie
24-07-2023 om 20:17
Libertine schreef op 24-07-2023 om 20:00:
[..]
Goed punt. Ter aanvulling: In combinatie met een toegenomen vraag, die nog meer zal toenemen gezien de vergrijzing.
Niemand wil bezuinigen op zorg. Niemand stemt op een partij die bezuinigt op zorg. Er zijn geen partijen die bezuinigen op zorg. Maar het wordt wel steeds duurder dus er moet iets (en zodra de zorgpremie stijgt klaagt iedereen steen en been terwijl dat o.a wel zou zorgen voor meer geld in de zorg, bv voor een beter salaris voor die mensen aan het bed)
Dit is wel vaak hoe het werkt, echt een grote ergernis. Tijdens corona vond iedereen dat de salarissen in de zorg omhoog moesten, maar toen er onderzocht werd of mensen bereid waren daar meer voor te betalen luidde het antwoord nee. Dan kan zo'n landelijk applaus een beetje hypocriet gaan klinken voor mij. En ik werk zelf niet in de zorg.