Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Blomke82 schreef op 20-07-2023 om 18:00:

Toendertijd heerste onder links toch echt om op een vrouw te stemmen en de witte man links te laten liggen

Nu is er in ons kabinet een meerderheid vrouwelijke ministers 💪🏻. Het heeft dus geholpen.

Zoiets moet je niet puur individueel bekijken, alsof we nu niet op Frans Timmermans mogen stemmen omdat we het toch altijd zo belangrijk vonden om op een vrouw te stemmen, alsof we dan nu hypocriet zouden zijn als we niet een zwarte vrouw op plaats 1 zetten. De afwegingen die je maakt als je gaat stemmen zijn altijd een combinatie van verschillende factoren. Het zou goed kunnen dat ik op de eerste vrouw op de lijst ga stemmen maar ik ben evengoed dik tevreden met Frans Timmermans als lijsttrekker en als premierskandidaat.

Dat er aandacht moet zijn voor diversiteit in de volle breedte van de politiek betekent niet dat een witte, hoogopgeleide man op leeftijd nooit meer een kans zou moeten krijgen maar wel dat andere mensen dezelfde kansen krijgen en als dat nu nog niet zo is dat dat dan in de toekomst wel zo is. Je wil een gelijk speelveld creëren. 

We hebben als linkse rakkers geluk dat Yesilgoz het voor de VVD gaat doen, kunnen wij deze keer een ouwe witte man naar voren schuiven 😂. PvdA/GL hebben op dit moment gewoon geen andere warmgelopen kandidaat in de pijplijn zitten. Als Aboutaleb het lijsttrekkerschap had willen doen, had ‘ie het zo gekregen volgens mij maar die blijft waarschijnlijk liever burgemeester. Gelijk heeft ‘ie hoor, maar ik ben allang blij dat Timmermans het wil doen. Er lijkt me best een groot afbreukrisico aan deze positie en je wil geen jongere politieke talenten om zeep helpen hieraan. 

Het is overigens verleidelijk om te denken dat als de VVD of de BBB de verkiezingen wint dat er dan meer gedaan wordt tegen immigratie dan wanneer verenigd links wint, maar ik vraag me af of dat klopt. In beide gevallen krijgen we waarschijnlijk een regering met rechts èn links. Iets doen aan immigratie moet altijd in samenwerking met de rest van de EU. Van deze partijen lijkt alleen verenigd links een lijsttrekker te hebben die al invloed heeft in Europa. Van der Plas en Yeşilgöz komen beiden eigenlijk pas kijken.

Daglichtlamp schreef op 20-07-2023 om 19:37:

Het is overigens verleidelijk om te denken dat als de VVD of de BBB de verkiezingen wint dat er dan meer gedaan wordt tegen immigratie dan wanneer verenigd links wint, maar ik vraag me af of dat klopt. In beide gevallen krijgen we waarschijnlijk een regering met rechts èn links. Iets doen aan immigratie moet altijd in samenwerking met de rest van de EU. Van deze partijen lijkt alleen verenigd links een lijsttrekker te hebben die al invloed heeft in Europa. Van der Plas en Yeşilgöz komen beiden eigenlijk pas kijken.

Natuurlijk wordt er niet meer tegen immigratie gedaan onder de VVD en BBB! Het overgrote deel van de migranten zijn arbeidsmigranten en daar zitten ondernemers en boeren om te springen dus dat gaan die partijen echt niet beknotten. Sterker nog, dat gaat alleen nog maar meer worden. Kijk maar eens naar de Brainportregio. Het is pure symboolpolitiek, doen alsof je serieus wat aan immigratie doet door je keihard op te stellen tegen gezinshereniging en stoere taal uit te slaan over asielmigranten. Ik begrijp echt niet dat kiezers daar intuinen.

Mija schreef op 20-07-2023 om 19:41:

[..]

Natuurlijk wordt er niet meer tegen immigratie gedaan onder de VVD en BBB! Het overgrote deel van de migranten zijn arbeidsmigranten en daar zitten ondernemers en boeren om te springen dus dat gaan die partijen echt niet beknotten. Het is pure symboolpolitiek, doen alsof je serieus wat aan immigratie doet door je keihard op te stellen tegen gezinshereniging en stoere taal uit te slaan over asielmigranten. Ik begrijp echt niet dat kiezers daar intuinen.

Hear hear.

[..]

Natuurlijk wordt er niet meer tegen immigratie gedaan onder de VVD en BBB! Het overgrote deel van de migranten zijn arbeidsmigranten en daar zitten ondernemers en boeren om te springen dus dat gaan die partijen echt niet beknotten. Sterker nog, dat gaat alleen nog maar meer worden. Kijk maar eens naar de Brainportregio. Het is pure symboolpolitiek, doen alsof je serieus wat aan immigratie doet door je keihard op te stellen tegen gezinshereniging en stoere taal uit te slaan over asielmigranten. Ik begrijp echt niet dat kiezers daar intuinen.

En van die arbeidsmigranten stop je er zoveel mogelijk in één huis en vraag je er een schandalige huurprijs per persoon voor. Langleve rechts.

felija schreef op 20-07-2023 om 23:01:

[..]

En van die arbeidsmigranten stop je er zoveel mogelijk in één huis en vraag je er een schandalige huurprijs per persoon voor. Langleve rechts.

Marktwerking, de rijken moeten alleen nog maar rijker worden. Dat is rechts beleid. 

felija schreef op 20-07-2023 om 23:01:

[..]

Stopt de regering al die mensen in 1 huis of doet de werkgever dat?

Blomke82 schreef op 20-07-2023 om 18:00:

Toendertijd heerste onder links toch echt om op een vrouw te stemmen en de witte man links te laten liggen

Jij schreef eerder toch over verbinden en niet polariseren en overeenkomsten zoeken? Waarom post je dan keer op keer dit soort generalisaties terwijl mensen al pagina’s lang aan het schrijven zijn dat dat voor hen genuanceerder ligt? Heb je in de gaten dat je op deze manier zelf onderdeel bent van polarisatie? Dit is niet zo naar bedoeld als het klinkt, en ik hoop dat je het niet persoonlijk opvat, maar dit is volgens mij wat het zo lastig maakt. Heel veel mensen zeggen klaar te zijn met polarisatie, maar werken er zelf soms (onbewust) aan mee. Mezelf niet uitgesloten overigens. 

[..]

nog maar een keer: QFT! 

Loeki72 schreef op 20-07-2023 om 23:47:

[..]

Marktwerking, de rijken moeten alleen nog maar rijker worden. Dat is rechts beleid.

Nou; dat lijkt me ook niet helemaal het geval. Dat rijken rijker moeten worden is niet per se het doel, al kan het wel een bijverschijnsel zijn. En ik gun iedereen diens geld, zolang de economisch zwakkeren maar niet buiten de boot vallen. En dat gebeurt helaas steeds meer. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-07-2023 om 10:37:

[..]

Stopt de regering al die mensen in 1 huis of doet de werkgever dat?

Het is niet of/of. Er zijn werkgevers die graag projecten zouden willen ontwikkelen om tijdelijke buitenlandse werknemers te huisvesten maar de gemeente bepaalt waar die gevestigd zouden mogen worden en dat is niet zo gemakkelijk. Onder meer door weerstand van omwonenden. En er is natuurlijk al een gevecht gaande om de schaarse ruimte. Er is een tekort aan woonruimte voor ongeveer alle doelgroepen. Daar is de overheid op zijn minst medeverantwoordelijk voor. 

”Het huisvestingstekort voor (short stay) arbeidsmigranten is inmiddels opgelopen tot bijna 150.000”

“Het huisvestingstekort leidt tot diverse nadelige effecten. Zo liggen uitbuiting en slecht onderhouden huisvesting op de loer. Ook huisvesten huisjesmelkers arbeidsmigranten in panden waar dit officieel niet is toegestaan. Daarnaast leidt huisvesting in reguliere woningen tot oplopende huur- en woningprijzen.”

https://hetkenniscentrumarbeidsmigranten.nl/themas/wonen/

(Dit is een stichting onder voorzitterschap van Ahmed Marcouch, de burgemeester van Arnhem, geen louche club dus)

Mija schreef op 21-07-2023 om 11:19:

[..]

Het is niet of/of. Er zijn werkgevers die graag projecten zouden willen ontwikkelen om tijdelijke buitenlandse werknemers te huisvesten maar de gemeente bepaalt waar die gevestigd zouden mogen worden en dat is niet zo gemakkelijk. Onder meer door weerstand van omwonenden. En er is natuurlijk al een gevecht gaande om de schaarse ruimte. Er is een tekort aan woonruimte voor ongeveer alle doelgroepen. Daar is de overheid op zijn minst medeverantwoordelijk voor.

”Het huisvestingstekort voor (short stay) arbeidsmigranten is inmiddels opgelopen tot bijna 150.000”

“Het huisvestingstekort leidt tot diverse nadelige effecten. Zo liggen uitbuiting en slecht onderhouden huisvesting op de loer. Ook huisvesten huisjesmelkers arbeidsmigranten in panden waar dit officieel niet is toegestaan. Daarnaast leidt huisvesting in reguliere woningen tot oplopende huur- en woningprijzen.”

https://hetkenniscentrumarbeidsmigranten.nl/themas/wonen/

(Dit is een stichting onder voorzitterschap van Ahmed Marcouch, de burgemeester van Arnhem, geen louche club dus)

Niet persoonlijk, maar de tendens in dit topic wel dat NL een van de rijkste landen is, we plek genoeg hebben voor (arbeids)migranten en zonder zou NL op z'n gat liggen. Er is wel een klimaatcrisis en woningcrisis (niet alleen voor migranten). Voor de short-stay migranten die seizoenswerk doen zouden gemeenten wel wat soepeler mogen zijn en de omwonenden wat minder nimby gedrag mogen tonen. Strandpaviljoens worden ook ieder jaar opgebouwd, afgebroken en opgeslagen. Dat zou ook mogelijk moeten zijn bij woonruimte voor seizoenarbeiders. 

Oplopende huur en koopprijzen is een logisch gevolg van schaarste. 200 boeren hebben zich gemeld voor de uitkoopregeling. Kan me niet voorstellen dat daardoor geen ruimte vrij komt om te bouwen. Hoewel bouwen ook weer aan regels gebonden is vanwege de uitstoot. De klimaatdoelen, 55% minder uitstoot broeikasgassen en woondoelen, 1 miljoen te bouwen huizen erbij in 2032 gaan niet lekker samen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-07-2023 om 11:35:

[..]

Niet persoonlijk, maar de tendens in dit topic wel dat NL een van de rijkste landen is, we plek genoeg hebben voor (arbeids)migranten en zonder zou NL op z'n gat liggen. Er is wel een klimaatcrisis en woningcrisis (niet alleen voor migranten). Voor de short-stay migranten die seizoenswerk doen zouden gemeenten wel wat soepeler mogen zijn en de omwonenden wat minder nimby gedrag mogen tonen. Strandpaviljoens worden ook ieder jaar opgebouwd, afgebroken en opgeslagen. Dat zou ook mogelijk moeten zijn bij woonruimte voor seizoenarbeiders.

Oplopende huur en koopprijzen is een logisch gevolg van schaarste. 200 boeren hebben zich gemeld voor de uitkoopregeling. Kan me niet voorstellen dat daardoor geen ruimte vrij komt om te bouwen. Hoewel bouwen ook weer aan regels gebonden is vanwege de uitstoot. De klimaatdoelen, 55% minder uitstoot broeikasgassen en woondoelen, 1 miljoen te bouwen huizen erbij in 2032 gaan niet lekker samen.

Ik denk dat het waar is dat Nederland op zijn gat ligt zonder arbeidsmigranten. Hele sectoren zijn ervan afhankelijk dus als ze ineens wegblijven (bijvoorbeeld omdat ze in andere landen beter betaald worden of wel fatsoenlijk kunnen wonen) komen die sectoren in grote problemen. Ik denk dat de versafdelingen van de supermarkten gauw leeg zijn zonder arbeidsmigranten en ook bestellen bij de grote webwinkels zal niet meer soepel verlopen. Als goedbetaalde, hoogopgeleide expats geen woningen kunnen vinden in Nederland, zal een bedrijf als ASML naar het buitenland vertrekken. Aangezien de halve economie van Zuidoost-Brabant met dat bedrijf verweven is, zou dat een economische ramp zijn. Voor die regio maar ook voor Nederland. En intussen geven die immigranten een grote druk op de woningmarkt en op de voorzieningen. Want plek genoeg hebben we natuurlijk niet. En duurzaam is al die ontwikkeling ook (nog) niet. Dus we zitten behoorlijk in de problemen. Maar het staat me toch erg tegen dat de asielmigranten en hun gezinnen nu door de politiek op het schild worden gehesen als de posterboys & -girls voor de problemen waarin we ons zouden bevinden. Dat is gewoon niet zo. Die problemen zijn relatief beperkt als je naar het totaalplaatje kijkt van de vraagstukken die moeten worden opgelost. Ik word er cynisch en wantrouwend van dat politieke partijen zich als doortastend en oplossingsgericht presenteren door deze problematiek uit te vergroten en te suggereren dat zij de grote problemen van Nederland wel eens even zullen aanpakken door een handvol gezinnen van elkaar gescheiden te houden. Dat het probleem met asielzoekers zo onoplosbaar is geworden, is een kwestie van politieke onwil en die komt weer voort uit afnemend draagvlak en vertrouwen bij de kiezers. Ik snap dat ook: ik vertrouw de overheid ook totaal niet als ik in de krant lees over de jarenlange overlast in en rond (sommige!) gemeenten met asielzoekerscentra, zoals Budel, ter Apel en Maarheeze. En omdat je als burger niet weet of er bij jou ook zo’n onbeheersbaar probleem zal ontstaan of niet, en je in de krant leest hoe machteloos de overheid tegenover de problemen staat, hou je ‘ze’ liever helemaal buiten de deur. 

Ik snap dat er gepraat moet worden over asielopvang maar we moeten wel eerlijk zijn. Onze politiek kan de problemen gewoon niet meer oplossen. Het ligt niet vooral aan ‘de vluchtelingen’. 

Doemijdieglazenbol schreef op 21-07-2023 om 11:06:

[..]

Jij schreef eerder toch over verbinden en niet polariseren en overeenkomsten zoeken? Waarom post je dan keer op keer dit soort generalisaties terwijl mensen al pagina’s lang aan het schrijven zijn dat dat voor hen genuanceerder ligt? Heb je in de gaten dat je op deze manier zelf onderdeel bent van polarisatie? Dit is niet zo naar bedoeld als het klinkt, en ik hoop dat je het niet persoonlijk opvat, maar dit is volgens mij wat het zo lastig maakt. Heel veel mensen zeggen klaar te zijn met polarisatie, maar werken er zelf soms (onbewust) aan mee. Mezelf niet uitgesloten overigens.

Sorry hoor, maar hoe vaak lees je hier, ik stem op een vrouw.... 

Of, er moeten meer vrouwen aan de top, in de techniek, in de politiek.... mag dat wel?

Yumi schreef op 21-07-2023 om 13:25:

[..]

Sorry hoor, maar hoe vaak lees je hier, ik stem op een vrouw....

Of, er moeten meer vrouwen aan de top, in de techniek, in de politiek.... mag dat wel?

Dat klopt wel, maar ik associeer dat niet met "links". Links is voor economisch sociaal of antikapitalistisch. Dat vrouwen aan de top enz associeer ik met progressief en je hebt ook progressief rechts. Zoals D66. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.