Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
ShowyHummingbird30
20-07-2023 om 15:24
Blomke82 schreef op 20-07-2023 om 15:21:
Toch wel een beetje hilarisch, VVD komt met een vrouwelijke premierskandidaat met migratie achtergrond, terwijl PVDA/GL met een oude witte man aan komt zetten.
Het gooit in ieder geval heel wat vooroordelen - beide kanten op - overhoop
.
Daglichtlamp
20-07-2023 om 15:28
Coreopsis schreef op 20-07-2023 om 15:24:
[..]
Het gooit in ieder geval heel wat vooroordelen - beide kanten op - overhoop
.
En misschien is het in de huidige tijd nog wel praktisch dat hij onder meer Russisch spreekt.
Blomke82
20-07-2023 om 15:32
Daglichtlamp schreef op 20-07-2023 om 15:28:
[..]
En misschien is het in de huidige tijd nog wel praktisch dat hij onder meer Russisch spreekt.
Dat is meteen zijn probleem.Timmermans spreekt alle talen, behalve die van Jan met de pet.
Blomke82
20-07-2023 om 15:38
Doemijdieglazenbol schreef op 20-07-2023 om 15:13:
[..]
Kun je dit wat verder uitleggen/onderbouwen? Welk pad moest Rutte bewandelen van de EU en gaat Timmermans mee door? En is er dan 1 koersbepaler voor de EU? Wat ik ervan begrijp is dat we er onderdeel van uitmaken en meebeslissen, maar ik heb het idee dat jij daar anders over denkt?
Je kan als premier van een EU-land niet zomaar je beleid aanpassen zonder goedkeuring van de EU. Dus in die zin zal ook de nieuwe premier zich aan de EU regels moeten houden.
We kunnen idd meebeslissen maar als een paar andere landen er niet achter staan moet je gewoon weer op het EU paadje blijven lopen. Nederland kan heel veel dingen echt niet meer zelf bepalen of zelfstandig aanpassen.
Moxxie
20-07-2023 om 16:26
absor schreef op 20-07-2023 om 15:14:
Timmermans oh wat een slechte keuze. Partij van de arbeid; arbeiderspartij. De gewone man. Man van het volk. En dan timmermans??? Kleeft alleen maar pluche en elite aan zijn gat. En ook helemaal niet geschikt voor lijstrekkers debatten enzo.
echt jammer. Had dan gewoon jesse of attje gedaan. Ik vind jesse duizend keer meer de burger vertegenwoordigen dan timmermans en dat terwijl ik helemaal geen fan van hem ben
Ik denk ook dat zijn uitstraling te elitair is voor de PvdA stemmers met een laag inkomen. Beetje zoals Sigrid Kaag.
Libertine
20-07-2023 om 16:48
we zouden ons eens wat meer bezig moeten houden met de impact die mensen maken, de competenties waar ze over beschikken, de ervaring die ze hebben, de resultaten die ze hebben behaald en willen behalen.
En stoppen met mensen ongeschikt verklaren omdat ze bv te elitair (of nog vele andere voorbeelden) zouden zijn. Waarom mensen hun voorkomen aan geschikt of ongeschikt verbinden? Dat is toch kortzichtig?
Doemijdieglazenbol
20-07-2023 om 16:51
Toch wel een beetje hilarisch, VVD komt met een vrouwelijke premierskandidaat met migratie achtergrond, terwijl PVDA/GL met een oude witte man aan komt zetten.
Poging tot verbinden? 
Doemijdieglazenbol
20-07-2023 om 16:52
Blomke82 schreef op 20-07-2023 om 15:38:
[..]
Je kan als premier van een EU-land niet zomaar je beleid aanpassen zonder goedkeuring van de EU. Dus in die zin zal ook de nieuwe premier zich aan de EU regels moeten houden.
We kunnen idd meebeslissen maar als een paar andere landen er niet achter staan moet je gewoon weer op het EU paadje blijven lopen. Nederland kan heel veel dingen echt niet meer zelf bepalen of zelfstandig aanpassen.
Die perceptie deel ik met je, maar kreeg de indruk dat Fleur iets anders bedoelde. Ik wil dat niet voor haar invullen, vandaar dat ik om verduidelijking vroeg.
Moirmel
20-07-2023 om 16:54
Belg, dus eigenlijk hoor ik hier niet.
Maar onlangs was er hier een interview met Timmermans en aan de hand van die discussie zou ik kunnen zeggen dat ik wel voor hem zou stemmen. Hij lijkt echt begaan met de toekomstige generaties en speelde niet in op de populistische gedachten.
Doemijdieglazenbol
20-07-2023 om 16:55
Libertine schreef op 20-07-2023 om 16:48:
we zouden ons eens wat meer bezig moeten houden met de impact die mensen maken, de competenties waar ze over beschikken, de ervaring die ze hebben, de resultaten die ze hebben behaald en willen behalen.
En stoppen met mensen ongeschikt verklaren omdat ze bv te elitair (of nog vele andere voorbeelden) zouden zijn. Waarom aan mensen hun voorkomen aan geschikt of ongeschikt verbinden? Dat is toch kortzichtig?
Ook dit ben ik met je eens, maar de ellende is dat ik niet de informatie, noch het beoordelingsvermogen heb om dat te beoordelen. Dus dan kom je al snel bij uitstraling. Ik probeer op inhoudelijk vlak graag zo dicht mogelijk bij de feiten te blijven. Vandaar ook dat ik zoveel linkjes plak. 
Moxxie
20-07-2023 om 16:58
En stoppen met mensen ongeschikt verklaren omdat ze bv te elitair (of nog vele andere voorbeelden) zouden zijn. Waarom aan mensen hun voorkomen aan geschikt of ongeschikt verbinden? Dat is toch kortzichtig?
We zitten te speculeren of hij stemmen zal trekken of niet, het was niet mijn bedoeling om hem incompetent te verklaren hoor.
Blomke82
20-07-2023 om 17:20
Denk eerder dat de eerstvolgende vrouw op de lijst meer voorkeurstemmen krijgt dan Timmermans. Aangezien er toen een discussie was dat dat bij velen hier de stem naar de eerste vrouw van de partij zou gaan ipv de witte man.
Herfstappeltaart
20-07-2023 om 17:44
En stoppen met mensen ongeschikt verklaren omdat ze bv te elitair (of nog vele andere voorbeelden) zouden zijn. Waarom mensen hun voorkomen aan geschikt of ongeschikt verbinden? Dat is toch kortzichtig?
1000x eens. Wat een onzin allemaal.
Aviendha
20-07-2023 om 17:46
Herfstappeltaart schreef op 20-07-2023 om 17:44:
[..]
1000x eens. Wat een onzin allemaal.
Ik ben het er ook mee eens maar dat werkt wat mij betreft wel beide kanten op. Dus geen diversiteitsquota en dat soort dingen, en geen geleuter over witte mannen.
Herfstappeltaart
20-07-2023 om 17:48
Ik heb toch duizend maal liever een linkse, sociale witte oudere man dan een vreselijk rechtse, alleen maar "law en order"roepende vrouw met migratieachtergrond. Het type mens kan mij geen hout schelen. De opvattingen zijn doorslaggevend.