Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Doemijdieglazenbol
20-07-2023 om 12:29
Zou ook nog kunnen dat ze gewoon niet wil. Ik zou het ook niet willen. Voor deze positie moet ze haar hoofdthema's loslaten en het gaat natuurlijk enorme weerslag hebben op het privéleven. Ik zou er ook voor bedanken.
Doemijdieglazenbol
20-07-2023 om 13:13
Ik mijmer nog even door... aan de andere kant laat GL/PvdA ook zien dat ze met een keuze voor een witte oude man (als hij de enige blijft) niet zo doorgeslagen inclusief is als waar mensen hen soms van betichten. Daarmee haal je wel iets van de angel uit dat debat. Je ziet het ook in dit draadje, alsof linkse mensen of woke mensen de witte man zou willen verbannen, niet serieus neemt of niet meer beoordeeld op merits.
(Geen zorgen, ik ga zo waarschijnlijk weer voor een paar dagen stoppen met posten
)
Gebruikersnaaminvullen
20-07-2023 om 13:27
Ik ben erg benieuwd naar hoe een nieuwe regering de crisissen gaat oplossen. 1 miljoen te bouwen huizen tegenover de green deal reductie van 55% van de broeikasgassen tegen 2030. Links of rechts, ze houden dezelfde problemen waar ze tegenaan lopen.
-Nienke-
20-07-2023 om 13:35
watertoren schreef op 20-07-2023 om 12:13:
[..]
Dat is voor ons rechtse stemmers toch alleen maar gunstig. Nu haken er misschien heel wat mensen af die GL/PVDA wilden stemmen.
Ja, eens hoor - ik vind Dilan voor de VVD namelijk wél een hele goede keuze en kan me voorstellen dat zij juist stemmen trekt. Tegelijkertijd ben ik wel te spreken over de zet van PvdA en GL om zo versplintering tegen te gaan in de politiek (wat een drama, al die partijen met een handjevol zetels), dus gun ik hen wel dat dat ook beloond wordt (ten koste van andere linkse partijen waar ik helemáál niets mee heb).
Mija
20-07-2023 om 13:41
Aviendha schreef op 20-07-2023 om 08:05:
Mijn gevoel zegt dat Omtzigt het niet gaat doen. Die man heeft al een burn-out gehad. Nu kwam dat denk ik wel door al dat hoogverraad van zijn eigen cluppie, maar politiek is een harde wereld en hij zou in korte tijd alles uit de grond moeten stampen en betrouwbare mensen moeten vinden om de zetels te vullen.
Ik heb enorm veel respect voor Omtzigt om zijn principiële, koppige vasthoudendheid en voor wat hij samen met Renske Leijten gedaan heeft in het aan de oppervlakte brengen van de Toeslagenaffaire. Je moet er toch niet aan denken dat dat onder de radar was gebleven! Alleen al om die reden verdient hij ieders steun! Maar mijns inziens heeft die rol van (min of meer) klokkenluider totaal andere eigenschappen en competenties dan die van een partij- of regeringsleider worden gevraagd. Dat principiële en rechtlijnige is dan geen pré maar zit je juist in de weg. Het roept weerstand op en je krijgt de neuzen niet dezelfde kant op. Op zich kan ik enorm nieuwsgierig zijn naar wat het teweegbrengt als iemand zoals hij de leiding krijgt over een formatie en een regering (
) maar ik heb er geen hoge verwachtingen van en ik denk dat het geen succeservaring wordt. En dan druk ik me eufemistisch uit.
Ik heb vanuit mijn bewondering en respect eens overwogen op hem te stemmen, toen stond hij nog net op de CDA-lijst, terwijl ik in de verste verte geen CDA-stemmer ben. Ik ben me toen ook in zijn standpunten en opstelling in andere zaken gaan verdiepen. Ik merkte toen dat ik hem vaak niet goed kon volgen. Het ongenuanceerde, principiële wat ik in de toeslagenaffaire zo bewonderde (omdat ik onrecht tegen mensen erg slecht verdraag) kon ik in ander kwesties vaak minder goed verdragen. Ik heb ook dat boek van hem proberen te lezen. Ik weet al niet meer precies waar ik op afhaakte maar ik was gauw klaar met hem als beleidsmaker. Hij maakte op mij een tamelijk technocratische indruk. Voor mij botst dat enorm met het idee dat je niet anders kan dan politiek bedrijven vanuit waarden en dat een absolute zwart-wit opstelling niet volgehouden kan worden omdat ieder voordeel nou eenmaal zijn nadeel heeft. En ja, je hebt altijd mensen nodig die zeggen: "Ja, maar .." en "Hebben we dit wel gezien?" en dan zorgen dat er aandacht voor gevraagd blijft worden. Maar uit de aard van de zaak zitten die in een 'Red Team', niet in de uitvoering.
Omtzigt zou hier mijns inziens niet aan moeten (willen) beginnen, hoe verleidelijk het ook is. De kans dat hij de verwachtingen kan waarmaken, is bijna nihil.
Fleurtje_5
20-07-2023 om 14:10
Doemijdieglazenbol schreef op 20-07-2023 om 12:27:
[..]
..............
Ik denk vooral dat ze Moorman niet kennen en Timmermans heeft natuurlijk ooit een speech gehouden rondom MH17 die velen heeft geraakt (ongeacht politieke kleur) en was laatst in het nieuws rondom BBB. Want Moorman maakt zich absoluut druk om verdwijnende voorzieningen of toegang tot voorzieningen. Mensen geloven het misschien niet, maar in Amsterdam gebeurt dat ook.
...............
Knip, ongepast
Mija
20-07-2023 om 14:23
Fleurtje_5 schreef op 20-07-2023 om 14:10:
[..]
[Quote verwijderd]
Die passage is helemaal niet gepresenteerd als weergave van iets wat feitelijk zou hebben plaatsgevonden.
“Just imagine for one minute, first to lose your husband and then to have to fear that some thug might steal his wedding ring from his remains.”
Je kunt het stemmingmakerij vinden, retorisch is het in ieder geval. Maar je kunt het niet neerzetten als een leugen is. Het is namelijk een voorstelling over wat een slachtoffer zou kunnen denken of vrezen nog voordat de ramp zich heeft voltrokken. In de tijd speelt dit fictieve scenario zich in iemands hoofd af, nog voordat er überhaupt iets gebeurd kan zijn.
Herfstappeltaart
20-07-2023 om 14:29
Ik vind het ook wel jammer dat Timmermans het is geworden maar aan de andere kant: hij heeft veel ervaring en de steun van alle andere kandidaten. Ik denk dat Moorman graag in Amsterdam en Aboutaleb graag in Rotterdam wil blijven. Gelukkig geen verkiezingen want dat brengt alleen maar onrust en verdeeldheid.
We gaan ervoor met Frans Timmermans. Het is in elk geval iemand die wil verbinden in tegenstelling tot sommige andere partijen.
Go go go!!
Fleurtje_5
20-07-2023 om 14:43
Herfstappeltaart schreef op 20-07-2023 om 14:29:
Ik vind het ook wel jammer dat Timmermans het is geworden maar aan de andere kant: hij heeft veel ervaring en de steun van alle andere kandidaten. Ik denk dat Moorman graag in Amsterdam en Aboutaleb graag in Rotterdam wil blijven. Gelukkig geen verkiezingen want dat brengt alleen maar onrust en verdeeldheid.
We gaan ervoor met Frans Timmermans. Het is in elk geval iemand die wil verbinden in tegenstelling tot sommige andere partijen.
Go go go!!
Ik zei het meteen toen Mark Rutte aangaf er mee te stoppen en de naam Frans Timmermans werd genoemd.
Frans Timmermans zal verder gaan op het zelfde pad dat Mark Rutte moest bewandelen van de EU.
Daglichtlamp
20-07-2023 om 14:47
Het bericht van Fleurtje waar ik op reageerde is verwijderd, dus ik heb mijn bericht ook weggehaald.
Doemijdieglazenbol
20-07-2023 om 15:13
Fleurtje_5 schreef op 20-07-2023 om 14:43:
[..]
Frans Timmermans zal verder gaan op het zelfde pad dat Mark Rutte moest bewandelen van de EU.
Kun je dit wat verder uitleggen/onderbouwen? Welk pad moest Rutte bewandelen van de EU en gaat Timmermans mee door? En is er dan 1 koersbepaler voor de EU? Wat ik ervan begrijp is dat we er onderdeel van uitmaken en meebeslissen, maar ik heb het idee dat jij daar anders over denkt?
absor
20-07-2023 om 15:14
Timmermans oh wat een slechte keuze. Partij van de arbeid; arbeiderspartij. De gewone man. Man van het volk. En dan timmermans??? Kleeft alleen maar pluche en elite aan zijn gat. En ook helemaal niet geschikt voor lijstrekkers debatten enzo.
echt jammer. Had dan gewoon jesse of attje gedaan. Ik vind jesse duizend keer meer de burger vertegenwoordigen dan timmermans en dat terwijl ik helemaal geen fan van hem ben
Blomke82
20-07-2023 om 15:19
_Audrey schreef op 20-07-2023 om 11:47:
[..]
Het CDA misschien? De rest denk ik ook niet.
CDA heeft zichzelf de vorige keer met dubieuze lijsttrekkers verkiezingen vakkundig om zeep geholpen.
Ego's en angst van bepaalde personen dat dingen boven water kwamen waren destijds belangrijker dan partij belang, waardoor CDA nu niets meer voor stelt.
Wat jammer is voor coalitievorming omdat het CDA altijd wel kon aanschuiven als middenpartij met een mooi aantal zetels.
Blomke82
20-07-2023 om 15:21
Toch wel een beetje hilarisch, VVD komt met een vrouwelijke premierskandidaat met migratie achtergrond, terwijl PVDA/GL met een oude witte man aan komt zetten.