Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn inschatting is dat geen enkele partij lijsttrekkers verkiezingen gaat houden, zelfs D66 niet.

_Audrey schreef op 20-07-2023 om 11:42:

[..]

Ik las vandeweek dat ze dat liever niet willen doen, omdat er dan juist weer strijd onderling tussen pvda en GL zou kunnen ontstaan. Dat willen ze voorkomen.

Ik snap wel dat ze dat zouden willen als besturen... maar als iemand zich meldt, kunnen ze het dan gewoon negeren?

Ik vind Timmermans helemaal niet zo'n slechte optie. Hij heeft ervaring en met die green deal toch ook een goed groen gezicht laten zien. Ik zou hem ook wel zien als premier. Moorman een lekker stevige ministerspost... 

Daglichtlamp schreef op 20-07-2023 om 11:45:

Mijn inschatting is dat geen enkele partij lijsttrekkers verkiezingen gaat houden, zelfs D66 niet.

Het CDA misschien? De rest denk ik ook niet. 

_Audrey schreef op 20-07-2023 om 11:47:

[..]

Het CDA zeker niet na het trauma van de vorige keer.

Daglichtlamp schreef op 20-07-2023 om 11:50:

[..]

Het CDA zeker niet na het trauma van de vorige keer.

Ook weer waar. 

Daglichtlamp schreef op 20-07-2023 om 11:45:

Ik denk dat ze bij D66 al lang blij zijn dat er IEMAND  is die het wel wil doen.. lijkt me geen pretje om daar nu lijsttrekker te worden...

En het CDA heeft volgens mij nog niemand die het eventueel zou willen... ben benieuwd wat daar nog uit komt. Straks komen ze weer bij Balkenende uit? 🤣

Joszy schreef op 20-07-2023 om 11:50:

[..]

Ik denk dat ze bij D66 al lang blij zijn dat er IEMAND is die het wel wil doen.. lijkt me geen pretje om daar nu lijsttrekker te worden...

En het CDA heeft volgens mij nog niemand die het eventueel zou willen... ben benieuwd wat daar nog uit komt. Straks komen ze weer bij Balkenende uit? 🤣

🤣🤣

_Audrey schreef op 20-07-2023 om 11:47:

[..]

Die hebben van de vorige waarschijnlijk het grootste trauma overgehouden.

Ik hoop wel op een tegenkandidaat voor Timmermans. Ik ben niet zo'n fan van die man. Ik vind het ook een rare keuze; links is vaak jonger, idealistischer en ook de oudere achterban wil graag een betere wereld achterlaten voor de generaties na hen. Andere partijen komen met jongere gezichten en dan uitgerekend deze partij zo'n oude waar Brussel aanhangt. 

Mijn interpretatie van deze zet; stemmers bij D66 en Volt wegtrekken. Misschien wat CDA en CU. Maar voor de BBB-stemmers die Caroline zo nuchter en normaal vinden en buiten de "boeren"belangen ook zorg e.d. belangrijk vinden, de PVV-stemmers die steeds roepen dat Wilders op "andere gebieden links is" etc, zullen zich volgens mij eerder aangetrokken voelen tot Moorman. 

-Nienke- schreef op 20-07-2023 om 11:33:

[..]

Nou inderdaad. En weer geen vrouw, jammergenoeg. Die man heeft zich al een tijd in politiek Den Haag bewogen. Ik snap op zich wel dat ze in hem een mogelijke premierskandidaat zien, maar - los van het feit dat ik meer een rechtste stemmer ben - hij zou mijn voorkeur niet hebben als nieuwe minister-president. Benieuwd hoe linkse stemmers daar naar kijken.

Ik als linkse stemmer ben geen fan van hem. Ik vind hem iets te Europa-georiënteerd, en hij verliest de burgers uit het oog. Hij wilde diversiteitsquota voor heel Europa, dat vind ik onzinnige symboolpolitiek. Maar nog steeds heb ik liever Frans dan iemand van de VVD. 

Doemijdieglazenbol schreef op 20-07-2023 om 11:55:

[..]

Die hebben van de vorige waarschijnlijk het grootste trauma overgehouden.

Ik hoop wel op een tegenkandidaat voor Timmermans. Ik ben niet zo'n fan van die man. Ik vind het ook een rare keuze; links is vaak jonger, idealistischer en ook de oudere achterban wil graag een betere wereld achterlaten voor de generaties na hen. Andere partijen komen met jongere gezichten en dan uitgerekend deze partij zo'n oude waar Brussel aanhangt.

Mijn interpretatie van deze zet; stemmers bij D66 en Volt wegtrekken. Misschien wat CDA en CU. Maar voor de BBB-stemmers die Caroline zo nuchter en normaal vinden en buiten de "boeren"belangen ook zorg e.d. belangrijk vinden, de PVV-stemmers die steeds roepen dat Wilders op "andere gebieden links is" etc, zullen zich volgens mij eerder aangetrokken voelen tot Moorman.

Zullen die Moorman niet veel te Amsterdams vinden? Wat weet zij nou van het leven in het dorp waar steeds meer voorzieningen verdwijnen? Dat idee?

-Nienke- schreef op 20-07-2023 om 11:33:

[..]

Nou inderdaad. En weer geen vrouw, jammergenoeg. Die man heeft zich al een tijd in politiek Den Haag bewogen. Ik snap op zich wel dat ze in hem een mogelijke premierskandidaat zien, maar - los van het feit dat ik meer een rechtste stemmer ben - hij zou mijn voorkeur niet hebben als nieuwe minister-president. Benieuwd hoe linkse stemmers daar naar kijken.

Dat is voor ons rechtse stemmers toch alleen maar gunstig. Nu haken er misschien heel wat mensen af die GL/PVDA wilden stemmen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

20-07-2023 om 12:22

Hij is nog geen lijsttrekker. Zoals al eerder geschreven, hij heeft zich kandidaat gesteld. Er kunnen nog meer kandidaten komen en dan komt er een lijsttrekkersverkiezing. Al vermoed ik dat men dat liever niet heeft.

Als ik me kandideer, stemmen jullie dan op mij?

Coreopsis schreef op 20-07-2023 om 12:22:

Hij is nog geen lijsttrekker. Zoals al eerder geschreven, hij heeft zich kandidaat gesteld. Er kunnen nog meer kandidaten komen en dan komt er een lijsttrekkersverkiezing. Al vermoed ik dat men dat liever niet heeft.

Als ik me kandideer, stemmen jullie dan op mij?

Haha wie weet

Joszy schreef op 20-07-2023 om 12:06:

[..]

Zullen die Moorman niet veel te Amsterdams vinden? Wat weet zij nou van het leven in het dorp waar steeds meer voorzieningen verdwijnen? Dat idee?

Ja, nog zo'n gecreeerde tegenstelling, waar ik vaak tegen ageer En dat risico is er natuurlijk, maar Timmermans is nu ook weer niet echt een "man van de regio" of "jan met de pet". Ik neem meestal mijn familie in mijn achterhoofd en die zullen makkelijker aanhaken bij de no-nonsense van Moorman dan het erudiete gekrakeel van Timmermans. 

Ik denk vooral dat ze Moorman niet kennen en Timmermans heeft natuurlijk ooit een speech gehouden rondom MH17 die velen heeft geraakt (ongeacht politieke kleur) en was laatst in het nieuws rondom BBB. Want Moorman maakt zich absoluut druk om verdwijnende voorzieningen of toegang tot voorzieningen. Mensen geloven het misschien niet, maar in Amsterdam gebeurt dat ook. 

Daarbij zijn het "haar onderwerpen" waar deze verkiezingen wat mij betreft echt over zouden moeten gaan, omdat het de kern raakt, het fundament. Maar ik ben bang dat we weer vooral over afgeleide issues gaan debatteren, die feitelijk geen probleem zouden moeten zijn (en dat ook lang niet altijd zijn in de mate waarin mensen dat denken), als het fundament oké zou zijn. Volgens mij is dat ook een van de redenen dat rechtse partijen de thema's zorg, onderwijs, nivellering graag naar asielzoekers trekken. Het zijn linkse thema's waar zij niet zoveel mee kunnen, behalve zo laag mogelijk wegzetten, privatiseren of sturen of efficiency (helaas pakt dat vaak averechts uit). Door de veronderstelde overbelasting (van een uitgekleed systeem) naar migratie te trekken wordt het weer een rechts thema, namelijk "(gevoel van) veiligheid" op zuiver conservatisme (alles moet blijven wat het was en nieuwkomers veranderen alles). Maar geloof me, migratie hebben we nodig om bijvoorbeeld het personeelstekort op te lossen. En als er nu direct geen migranten meer zouden binnenkomen, dan bestaan die problemen nog steeds.

Mochten mensen haar beter leren kennen; ik heb niet het hele interview gezien (duurt ook best lang), maar volgens mij praat ze hier aardig over wat ze belangrijk vindt, gedaan heeft en wil doen: 

https://www.youtube.com/watch?v=TUtftaWFLJc

Joszy schreef op 20-07-2023 om 12:06:

[..]

Iemand die al jaren in Brussel zit weet dat al helemaal niet. Ik denk dat Timmermans gewoon een nogal prominente vent is die ze niet zomaar kunnen passeren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.