Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Libertine
17-07-2023 om 22:32
Blomke82 schreef op 17-07-2023 om 22:02:
[..]
Wel met als kanttekening dat de poll hier altijd los staat van de werkelijkheid. 😉
Nu gaat het voor PVDA/GL pas echt beginnen. Er zullen mensen plaats moeten maken voor anderen qua lijstsamenstellig, alleen dat al kan al een beetje gedonder geven binnen de partij.
Ben benieuwd hoe ze het gaan doen. Qua stemmen maar ook zeker qua ondelinge verschillen.
De lijstrekker krijgt tijdens de lijsttrekkersdebatten zeker te weten de tegenstrijdigheden tussen de partijen om de oren. Die onderlinge verschillen moeten ze heel snel gladstrijken om geloofwaardig te blijven.
Daarnaast moeten ze bij winst samenwerking zien te vinden om aan de 76 zetels te kunnen komen, dan zijn ze BBB en/of VVD nodig, dat gaat niet werken op landelijk niveau denk ik.
https://www.maurice.nl/laatste-peiling/
Dat is het absolute nadeel van zoveel kleine splinterpartijen. Ook met SP, D66, Volt erbij komen ze niet aan de 76 zetels.
Ook over rechts zal een nieuw kabinet erg moeilijk worden. Ook omdat sommige partijen de stem van een groot deel van de bevolking bij voorbaat negeren (PVV). Wat ik erg ondemocratisch vind btw, juist omdat het een grote groep is. Ook PVV stemmers komen uit verschillende lagen van de bevolking. Je moet dan op zijn minst mee in de verkenningsfase.
Het lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk dat ze zich in de polariserende val laten lokken door de nadruk te (laten) leggen op de verschillen tussen de partijen. Nadruk op de overeenkomsten tussen GL en PvdA, en wellicht andere linkse partijen, en juist het verschil met rechts en het falen van de afgelopen jaren benadrukken lijkt mij logischer en strategischer.
Ik denk dat ze op links een aardig eind kunnen komen. Zeker als Partij voor de Dieren ook goed scoort.
Ben benieuwd of Geert deze keer wel met een partijprogramma komt. Vorige keer was het een A4tje met 10 punten meen ik?
Blomke82
17-07-2023 om 23:04
Libertine schreef op 17-07-2023 om 22:32:
[..]
Het lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk dat ze zich in de polariserende val laten lokken door de nadruk te (laten) leggen op de verschillen tussen de partijen. Nadruk op de overeenkomsten tussen GL en PvdA, en wellicht andere linkse partijen, en juist het verschil met rechts en het falen van de afgelopen jaren benadrukken lijkt mij logischer en strategischer.
Ik denk dat ze op links een aardig eind kunnen komen. Zeker als Partij voor de Dieren ook goed scoort.
Ben benieuwd of Geert deze keer wel met een partijprogramma komt. Vorige keer was het een A4tje met 10 punten meen ik?
Kort en krachtig scoort ook, gezien het aantal stemmen dat de PVV kreeg. Politiek jargon verpakt in soms ellenlang uitgewerkte programmapunten hebben veel mensen ook niet altijd zin in, dan sta je echt te ver van de burger af. En nee, stem zelf geen PVV.
absor
18-07-2023 om 00:33
ik zou ook graag alle Nederlanders oproepen om niet op kleine splinterpartijen te gaan stemmen. Bij1, volt, ja21, bvnl,fvd,volt,enz enz
Democratie is dat ze wel meedoen maar oh voor een formatie is het zo onhandig
Poezenmeisje
18-07-2023 om 06:27
Bij1 kan nu toch wel afgeschreven worden?
Die mensen houden zichzelf niet eens bijeen.
https://www.at5.nl/artikelen/221583/bij1-verdwijnt-uit-gemeenteraad-na-afsplitsing-door-toxische-werksfeer
Ahmadi en Veldhuyzen zeggen in de krant zich "sociaal-emotioneel onveilig" te voelen. In de partij zou veel wantrouwen, machtsmisbruik en gebrek aan transparantie zijn.
"We zijn op het punt gekomen dat er onoverkomelijke morele, principiële en politieke bezwaren zijn om nog voor deze partij uit te komen", zegt Veldhuyzen, die al bijna een jaar thuiszit met een burn-out.
Libertine
18-07-2023 om 07:14
Poezenmeisje schreef op 18-07-2023 om 06:27:
Bij1 kan nu toch wel afgeschreven worden?
Die mensen houden zichzelf niet eens bijeen.
https://www.at5.nl/artikelen/221583/bij1-verdwijnt-uit-gemeenteraad-na-afsplitsing-door-toxische-werksfeer
Ahmadi en Veldhuyzen zeggen in de krant zich "sociaal-emotioneel onveilig" te voelen. In de partij zou veel wantrouwen, machtsmisbruik en gebrek aan transparantie zijn.
"We zijn op het punt gekomen dat er onoverkomelijke morele, principiële en politieke bezwaren zijn om nog voor deze partij uit te komen", zegt Veldhuyzen, die al bijna een jaar thuiszit met een burn-out.
De Amsterdamse gemeentepolitiek is toch wat anders dan de tweede kamer? Sylvana staat in de peiling hierboven nog steeds op 1 zetel. Ik vind haar ook zeer welbespraakt en verfrissend. Ze agendeert gevoelige onderwerpen en kiest haar woorden zorgvuldig. Een aanwinst voor de politiek en de zaak waar ze voor strijd. Zeker gezien de haat die ook zij over zich heen krijgt. Vermoed dat er genoeg stemmers zijn om haar zetel te behouden.
Overigens lijkt me de problematiek die “die mensen” van Bij1 in Amsterdam ervaren me niet voorbehouden aan deze partij.
Malibu2
18-07-2023 om 07:24
Op zich ben ik er vanwege de versplintering blij mee dat GL en PvdA onder één lijst de verkiezingen in gaan. Ik denk alleen niet dat het hen extra stemmen gaat opleveren. De PvdA richtte zich van oorsprong op armoedebestrijding, kwam op voor de zwakkeren in de samenleving. GL heeft toch een andere focus en lijkt zich meer te richten op jongeren. Het gevaar schuilt erin dat de combi gezien gaat worden als een elitaire club en ik denk dat dat vooral effect kan hebben op de PvdA kiezer.
Libertine
18-07-2023 om 07:34
Malibu2 schreef op 18-07-2023 om 07:24:
Op zich ben ik er vanwege de versplintering blij mee dat GL en PvdA onder één lijst de verkiezingen in gaan. Ik denk alleen niet dat het hen extra stemmen gaat opleveren. De PvdA richtte zich van oorsprong op armoedebestrijding, kwam op voor de zwakkeren in de samenleving. GL heeft toch een andere focus en lijkt zich meer te richten op jongeren. Het gevaar schuilt erin dat de combi gezien gaat worden als een elitaire club en ik denk dat dat vooral effect kan hebben op de PvdA kiezer.
Want armoede bestrijden en voor zwakkeren opkomen gecombineerd met richten op jongeren (en klimaat) is iets dat niet verenigbaar is én iets elitairs?
Poezenmeisje
18-07-2023 om 08:14
Ik vind het elitair om alleen vanuit de Randstad te denken, waar je vijf metrolijnen én buslijnen voor de deur hebt, terwijl er elders in het land steeds meer wordt geschrapt in vervoersvoorzieningen. Dat vind ik typisch het elitaire GroenLinks.
Toen ik in Oostgroningen ging wonen, had ik elk half uur een busverbinding met de Stad. Toen ik daar 15 jaar later wegging was één van de redenen dat ik inmiddels vier bussen op een dag had. Ik was toen maar overgestapt naar de trein.
Inmiddels is het treinstation SappemeerOost opgeheven. Van een kwartier met de trein naar een uur en twintig minuten met een streekbus en twee buurtbussen.
Sorry, maar mensen moeten naar hun werk, mantelzorgen en weet ik wat nog meer.
Hoe?? Niet als het aan deze linkse elite ligt.
En maar automobilisten pesten. Een auto is niet altijd een luxe en elektrische auto's zijn voor veel mensen niet te betalen.
Libertine
18-07-2023 om 08:17
Poezenmeisje schreef op 18-07-2023 om 08:14:
Ik vind het elitair om alleen vanuit de Randstad te denken, waar je vijf metrolijnen én buslijnen voor de deur hebt, terwijl er elders in het land steeds meer wordt geschrapt in vervoersvoorzieningen. Dat vind ik typisch het elitaire GroenLinks.
Toen ik in Oostgroningen ging wonen, had ik elk half uur een busverbinding met de Stad. Toen ik daar 15 jaar later wegging was één van de redenen dat ik inmiddels vier bussen op een dag had. Ik was toen maar overgestapt naar de trein.
Inmiddels is het treinstation SappemeerOost opgeheven. Van een kwartier met de trein naar een uur en twintig minuten met een streekbus en twee buurtbussen.
En maar automobilisten pesten.
Sorry, maar mensen moeten naar hun werk, mantelzorgen en weet ik wat nog meer.
Hoe?? Niet als het aan deze linkse elite ligt.
Heeft links die busverbindingen en stations opgeheven?
Is armoede en klimaat alleen iets van de randstad?
Malibu2
18-07-2023 om 08:17
Libertine schreef op 18-07-2023 om 07:34:
[..]
Want armoede bestrijden en voor zwakkeren opkomen gecombineerd met richten op jongeren (en klimaat) is iets dat niet verenigbaar is én iets elitairs?
Armoedebestrijding en voor zwakkeren opkomen zijn zeker niet elitair. Maar leef je eens in in de persoon die van een laag inkomen moet rondkomen.
Klimaat is voor veel mensen een ver van hun bed show als ze zelf amper kunnen rondkomen. Dan horen ze dat miljarden voor klimaatmaatregelen worden gereserveerd terwijl om hen heen alles duurder wordt. Dan horen ze wellicht nog iets over een 0,000036 graad effect. En dan zijn er andere partijen die hier dankbaar gebruik van maken.
Herfstappeltaart
18-07-2023 om 08:34
Blomke82 schreef op 17-07-2023 om 23:04:
[..]
Kort en krachtig scoort ook, gezien het aantal stemmen dat de PVV kreeg. Politiek jargon verpakt in soms ellenlang uitgewerkte programmapunten hebben veel mensen ook niet altijd zin in, dan sta je echt te ver van de burger af. En nee, stem zelf geen PVV.
Het is meer kort en eenzijdig:
1- het is de schuld van de buitenlanders.
2- het is de schuld van de buitenlanders,
3- het is de schuld van de buitenlanders.
enz.
Malibu2
18-07-2023 om 08:40
Libertine schreef op 18-07-2023 om 08:17:
[..]
Heeft links die busverbindingen en stations opgeheven?
Is armoede en klimaat alleen iets van de randstad?
In Groningen en Drenthe wordt het busvervoer geregisseerd door een ov-bureau dat bestaat uit de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. Alle 3 waren de afgelopen jaren behoorlijk links en het algemeen bestuur van het ov-bureau is ook overwegend links (3x GL, 2x PvdA, 1x CU en 2x CDA).
De sluiting van Sappemeer Oost is een provinciaal besluit geweest. De betrokken gedeputeerde was een D66-er.
Libertine
18-07-2023 om 08:53
Malibu2 schreef op 18-07-2023 om 08:17:
[..]
Armoedebestrijding en voor zwakkeren opkomen zijn zeker niet elitair. Maar leef je eens in in de persoon die van een laag inkomen moet rondkomen.
Klimaat is voor veel mensen een ver van hun bed show als ze zelf amper kunnen rondkomen. Dan horen ze dat miljarden voor klimaatmaatregelen worden gereserveerd terwijl om hen heen alles duurder wordt. Dan horen ze wellicht nog iets over een 0,000036 graad effect. En dan zijn er andere partijen die hier dankbaar gebruik van maken.
De armste mensen zijn de grootse slachtoffers van klimaatproblemen. Want zij hebben geen geld voor die warmtepomp, zonnepanelen, en geen reet aan die subsidie op electrische autos. Ze vliegen uberhaubt nauwelijks en vlees is veel te duur.
Dus ja, een klimaatbeleid waar ook zij van profiteren ipv alleen de meer gefortuneerde in dit land komt hen zeker ten goede. En dat weten veel mensen die leven in armoede gelukkig. Een stem op links is een stem op welzijn voor mens, dier én klimaat immers.
absor
18-07-2023 om 08:54
Libertine schreef op 18-07-2023 om 07:14:
[..]
De Amsterdamse gemeentepolitiek is toch wat anders dan de tweede kamer? Sylvana staat in de peiling hierboven nog steeds op 1 zetel. Ik vind haar ook zeer welbespraakt en verfrissend. Ze agendeert gevoelige onderwerpen en kiest haar woorden zorgvuldig. Een aanwinst voor de politiek en de zaak waar ze voor strijd. Zeker gezien de haat die ook zij over zich heen krijgt. Vermoed dat er genoeg stemmers zijn om haar zetel te behouden.
Overigens lijkt me de problematiek die “die mensen” van Bij1 in Amsterdam ervaren me niet voorbehouden aan deze partij.
Ik vind sylvana ook een aanwinst voor de politiek. Daarom hoop ik dat ze zich bijv aansluit bij pvdd of glpvda
Daglichtlamp
18-07-2023 om 10:15
Libertine schreef op 18-07-2023 om 08:53:
[..]
De armste mensen zijn de grootse slachtoffers van klimaatproblemen. Want zij hebben geen geld voor die warmtepomp, zonnepanelen, en geen reet aan die subsidie op electrische autos. Ze vliegen uberhaubt nauwelijks en vlees is veel te duur.
Dus ja, een klimaatbeleid waar ook zij van profiteren ipv alleen de meer gefortuneerde in dit land komt hen zeker ten goede. En dat weten veel mensen die leven in armoede gelukkig. Een stem op links is een stem op welzijn voor mens, dier én klimaat immers.
Precies, en ze wonen in steden ook nog vaak in de wijken met de meeste hittestress en hebben vaker banen met lichamelijk werk in plekken zonder airconditioning.