Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

de bejaardenwoningen zijn overigens ooit uitgevonden omdat er toen zo’n verschrikkelijke woningnood was. Vandaar dat bejaarden werden verhuisd naar de bejaardenwoningen, zo kwamen er woningen vrij

nu enkel wachten tot politiek die wiel opnieuw uitvind 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-07-2023 om 17:02

En dan kan dat weer niet omdat we een stikstofcrisis hebben

Friezinnetje schreef op 16-07-2023 om 17:02:

En dan kan dat weer niet omdat we een stikstofcrisis hebben

Precies. En of het nu een links, rechts of midden kabinet is, ze hebben allemaal met dezelfde regels te maken. Prima als mensen vinden dat het wel meevalt met de aantallen van migratie omdat "Nederland" een van de rijkste landen is, maar de woningnood blijft. En ik snap heel goed dat het draagvlak afneemt als je kinderen tot hun 30e thuis moeten blijven wonen. 

Alles hangt aan elkaar.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-07-2023 om 17:09:

[..]

Precies. En of het nu een links, rechts of midden kabinet is, ze hebben allemaal met dezelfde regels te maken. Prima als mensen vinden dat het wel meevalt met de aantallen van migratie omdat "Nederland" een van de rijkste landen is, maar de woningnood blijft. En ik snap heel goed dat het draagvlak afneemt als je kinderen tot hun 30e thuis moeten blijven wonen.

Alles hangt aan elkaar.

Ja precies! Mijn zoon was 29 toen hij mijn huis verliet. Hij was al zo veel jaren bezig met een huis te kopen maar dat lukte niet. Hij werd altijd overboden. Toen hij meer ging verdienen kreeg hij ook meer kans. Hij heeft 4100 euro overboden op de vraagprijs  en toen had hij gelukkig het huis.

ik krijg wel steeds meer het idee dat als de boeren (al dan niet vrijwillig) eenmaal zijn uitgekocht en er dus bouwgrond is vrijgekomen, er weer volop gebouwd gaat worden.

De stikftofuitstoot is dan niet meer van belang omdat die boerenbedrijven gestopt zijn en dus geen stikstof meer uit stoten, dus kan er weer gebouwd worden.

Wel met als kanttekening dat er over een jaar of 20 met wrange nasmaak naar terug gekeken wordt dat akkers tbv de voedselvoorziening zijn geofferd voor woningen.

Met de huidige klimaatverandering zijn de Nederlandse landbouw akkers tegen die tijd meer dan nodig,  aangezien er simpelweg in zuid Europa niets meer te verbouwen is qua klimaat. Met wereldwijde hongersnood tot gevolg.

Je kan alles wel vol gaan bouwen, maar van huizen kun je niet eten.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-07-2023 om 21:12

nou, dat weet ik niet Blomke. De boeren moeten er weg ivm stikstofuitstoot, maar zelfs het bouwen van de woningen geeft ook uitstoot. En dat mag dan weer niet. Daarom worden heel veel projecten nu al niet opgestart. 

Wat ik begrepen heb, is dat er nu ong 200 boeren zich hebben laten uitkopen. Dat zijn er al een heleboel, maar nog niet genoeg. En dat is verdeeld over het hele land, dus 1 boer ergens gestopt, betekend nog niet dat er dan meteen 20 woningen neer gezet kunnen worden

Friezinnetje schreef op 16-07-2023 om 21:12:

nou, dat weet ik niet Blomke. De boeren moeten er weg ivm stikstofuitstoot, maar zelfs het bouwen van de woningen geeft ook uitstoot. En dat mag dan weer niet. Daarom worden heel veel projecten nu al niet opgestart.

Wat ik begrepen heb, is dat er nu ong 200 boeren zich hebben laten uitkopen. Dat zijn er al een heleboel, maar nog niet genoeg. En dat is verdeeld over het hele land, dus 1 boer ergens gestopt, betekend nog niet dat er dan meteen 20 woningen neer gezet kunnen worden

Dat boeren stoppen zorgt voor mindere uitstoot, waardoor er ruimte komt om te bouwen.

Dat zal in een mooie verpakking gebracht worden, dat bouwen tijdelijke uitstoot is en dat boeren dat permanent waren dus dat er zeker winst wordt behaald.

Blomke82 schreef op 16-07-2023 om 21:07:

ik krijg wel steeds meer het idee dat als de boeren (al dan niet vrijwillig) eenmaal zijn uitgekocht en er dus bouwgrond is vrijgekomen, er weer volop gebouwd gaat worden.

De stikftofuitstoot is dan niet meer van belang omdat die boerenbedrijven gestopt zijn en dus geen stikstof meer uit stoten, dus kan er weer gebouwd worden.

Wel met als kanttekening dat er over een jaar of 20 met wrange nasmaak naar terug gekeken wordt dat akkers tbv de voedselvoorziening zijn geofferd voor woningen.

Met de huidige klimaatverandering zijn de Nederlandse landbouw akkers tegen die tijd meer dan nodig, aangezien er simpelweg in zuid Europa niets meer te verbouwen is qua klimaat. Met wereldwijde hongersnood tot gevolg.

Je kan alles wel vol gaan bouwen, maar van huizen kun je niet eten.

Ik zie geen andere ruimte om zoveel woningen te bouwen als akkers. Boeren hebben momenteel ontzettend veel grond in gebruik/bezit. En de voedselvoorziening hoeft niet in gevaar te komen aangezien er enorm veel voor de export is. 

Cijfers 2020

https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2020/hoe-wordt-de-nederlandse-bodem-gebruikt/

Friezinnetje schreef op 16-07-2023 om 21:12:

Dat is ook omdat de "boerenstikstof" nog steeds hetzelfde/niet laag genoeg is. De verhoogde rente en dure materialen dragen ook bij aan de vertraagde bouw. 

Nog maar eens:
1) De hoeveelheid grond die nodig is om voldoende huizen te bouwen is maar een fractie van de grond die nu in gebruik is bij boeren. 
2) De uitkoopregeling die nu loopt verplicht boeren ook niet om ook hun grond te verkopen. Ze kunnen ook alleen hun veerechten/stikstofrechten verkopen aan de staat en zelf besluiten wat ze met hun grond doen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-07-2023 om 21:22:

[..]

Ik zie geen andere ruimte om zoveel woningen te bouwen als akkers. Boeren hebben momenteel ontzettend veel grond in gebruik/bezit. En de voedselvoorziening hoeft niet in gevaar te komen aangezien er enorm veel voor de export is.

Cijfers 2020

https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2020/hoe-wordt-de-nederlandse-bodem-gebruikt/

Ook Nederland is wel degelijk afhankelijk van import uit zuid Europa, die door klimaatverandering voor tekorten zorgt. 

https://www.groentennieuws.nl/article/9505678/tegenvallend-weer-in-zuid-europa-en-noord-afrika-zorgt-voor-tekorten-en-hoge-prijzen-groenten/

Door klimaatverandering moeten ook boeren hier misschien omschakelen naar andere producten die dan in zuid Europa niet meer te produceren zijn, maar waar wij dan wel inmiddels een geschikt klimaat voor hebben.

Maar als alles volgebouwd is, is het wel een beetje lastig de voedselketen in gang te houden, wat toch wel vrij essentieel is met de toenemende wereldbevolking in combinatie met steeds minder vruchtbare landbouwgrond.

Blomke82 schreef op 16-07-2023 om 21:38:

[..]

Ook Nederland is wel degelijk afhankelijk van import uit zuid Europa, die door klimaatverandering voor tekorten zorgt.

https://www.groentennieuws.nl/article/9505678/tegenvallend-weer-in-zuid-europa-en-noord-afrika-zorgt-voor-tekorten-en-hoge-prijzen-groenten/

Door klimaatverandering moeten ook boeren hier misschien omschakelen naar andere producten die dan in zuid Europa niet meer te produceren zijn, maar waar wij dan wel inmiddels een geschikt klimaat voor hebben.

Maar als alles volgebouwd is, is het wel een beetje lastig de voedselketen in gang te houden, wat toch wel vrij essentieel is met de toenemende wereldbevolking in combinatie met steeds minder vruchtbare landbouwgrond.

Natuurlijk is Nederland ook afhankelijk van import. Maar als meer dan de helft voor de export is kun je je wel afvragen of het niet wat minder kan. De export van landbouwgoederen is in 2022 met 17% gestegen tov 2021.  

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-07-2023 om 22:12:

[..]

Natuurlijk is Nederland ook afhankelijk van import. Maar als meer dan de helft voor de export is kun je je wel afvragen of het niet wat minder kan. De export van landbouwgoederen is in 2022 met 17% gestegen tov 2021.

Maar dat betekent dan toch ook dat Nederland nodig is om andere landen van voedsel te voorzien?

Maar wat ik probeer te zeggen is dat vruchtbare landbouwgrond steeds schaarser wordt door klimaatverandering en dat landbouw in noord Europa steeds belangrijker wordt,  aangezien het in zuidelijke gelegen delen steeds minder vruchtbaar/geschikt is.

Die productie zal dan noordelijker moeten, anders heb je toch echt wel een probleem.

Ik ga SP stemmen. Sociaal en klimaatbewust. Ik geloof dat de enige oplossing voor het klimaatprobleem antikapitalisme is. Warmtepompen etc. verplichten maar arme mensen laten wegrotten in hun slecht geïsoleerde huurhuizen gaat natuurlijk niks helpen. Wel goed voor de economie natuurlijk, allerlei nieuwe uitvindingen. 

Enige jammere aan de SP vind ik dat ze iets minder geven om dierenleed. Ik ben namelijk wel voor een vleestaks. Gaat niks helpen voor het klimaat, maar wellicht wel tegen dierenleed. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.