Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Gebruikersnaaminvullen
16-07-2023 om 10:41
Herfstappeltaart schreef op 16-07-2023 om 10:37:
[..]
Nee dat klopt maar dat is wel de algemene tendens in de maatschappij.
Maar niet in deze artikelen en nu begin je er zelf over. Men heeft het over migranten, die groep is gewoon groot en niet exclusief asielzoekers.
Yumi
16-07-2023 om 10:46
Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-07-2023 om 10:41:
[..]
Maar niet in deze artikelen en nu begin je er zelf over. Men heeft het over migranten, die groep is gewoon groot en niet exclusief asielzoekers.
Dank je
Herfstappeltaart
16-07-2023 om 10:47
Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-07-2023 om 10:41:
[..]
Ik mag daar toch wel iets over zeggen? Het was niet tegen Yumi of haar artikel gericht maar gewoon een constatering. De maatschappij gooit alle nieuwkomers op 1 hoop en dat is niet goed voor het draagvlak.
Yumi
16-07-2023 om 10:57
Herfstappeltaart schreef op 16-07-2023 om 10:47:
[..]
Ik mag daar toch wel iets over zeggen? Het was niet tegen Yumi of haar artikel gericht maar gewoon een constatering. De maatschappij gooit alle nieuwkomers op 1 hoop en dat is niet goed voor het draagvlak.
Natuurlijk mag je daar iets over zeggen, en andersom ook....
Het draagvlak wordt steeds kleiner, mede vanwege de gevolgen van grote aantallen nieuwkomers, die voelbaar zijn bij veel woningzoekenden.
De onderzoekers verwachten dat de bevolking van Nederland de komende vijftien jaar groeit met 1.405.500 personen, een toename van bijna 8 procent. Die groei wordt voor een kwart veroorzaakt door geboortes en voor driekwart door buitenlandse migratie.
(onderzoeksbureau ABF Research)
Herfstappeltaart
16-07-2023 om 11:02
Yumi schreef op 16-07-2023 om 10:57:
[..]
Natuurlijk mag je daar iets over zeggen, en andersom ook....
Het draagvlak wordt steeds kleiner, mede vanwege de gevolgen van grote aantallen nieuwkomers, die voelbaar zijn bij veel woningzoekenden.
De onderzoekers verwachten dat de bevolking van Nederland de komende vijftien jaar groeit met 1.405.500 personen, een toename van bijna 8 procent. Die groei wordt voor een kwart veroorzaakt door geboortes en voor driekwart door buitenlandse migratie.
(onderzoeksbureau ABF Research)
Dat bestrijd ik ook niet maar ik vind het wel kwalijk dat de sfeer op straat is van "al die asielzoekers, weg ermee, alle problemen komen door hen". Toen de Oekraïners kwamen opende iedereen zijn hart en was alles prima. Het is een probleem, dat ontkent niemand, maar er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende oorzaken. Nogmaals, het was niet tegen jou gericht.
-Nienke-
16-07-2023 om 11:10
Op meerdere fronten lijkt het me goed om de toestroom vanuit het buitenland tegen te gaan. Ik begreep dat de universiteit Wageningen mede om die reden een aantal studies weer in het Nederlands in plaats van in het Engels gaat aanbieden. Er zijn al nauwelijks kamers voor Nederlandse studenten, dus aantrekken van buitenlandse studenten moet ook op de rem. Goed initiatief.
-Nienke-
16-07-2023 om 11:12
Overigens houd ik dus ook van initiatieven als bovengenoemde, omdat mensen (in dit geval: de universiteit) daarmee zelf verantwoordelijkheid neemt voor een probleem en niet wacht totdat de overheid met maatregelen komt.
felija
16-07-2023 om 11:21
Ik zag onlangs op het journaal dat in Frankrijk mensen worden aangetrokken vanuit het buitenland om aardbeien te plukken, zij krijgen voor die maanden een vergunning om te blijven en na het seizoen gaan ze weer terug. Het werkte goed en er zijn dan voor die mensen ook geen extra woningen nodig. Zou zoiets ook niet in Nederland kunnen?
Gebruikersnaaminvullen
16-07-2023 om 11:36
felija schreef op 16-07-2023 om 11:21:
Ik zag onlangs op het journaal dat in Frankrijk mensen worden aangetrokken vanuit het buitenland om aardbeien te plukken, zij krijgen voor die maanden een vergunning om te blijven en na het seizoen gaan ze weer terug. Het werkte goed en er zijn dan voor die mensen ook geen extra woningen nodig. Zou zoiets ook niet in Nederland kunnen?
Seizoenswerkers zijn er al in Nederland. Alleen worden ze vaak arbeidsmigranten genoemd en vaak niet goed behandeld.
Fleurtje_5
16-07-2023 om 14:00
Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-07-2023 om 09:31:
Tot zover de vreugde dat Rutte is opgestapt.
https://www.nu.nl/economie/6272232/val-kabinet-maakt-groeiend-woningtekort-mogelijk-nog-groter.html
Tekort nog groter dan gedachtDeze week werd duidelijk dat het woningprobleem nog groter is dan eerder gedacht. Volgens onderzoekers zijn de komende acht jaar 110.000 huizen meer nodig dan waar het kabinet vanuit ging.
Dit komt doordat ouderen langer zelfstandig moeten blijven wonen en door de komst van migranten. Verder speelt mee dat we met steeds minder mensen in één huis wonen, waardoor meer woningen nodig zijn.
Tekort groter dan gedacht? Dat kon een blinde kip nog zien aankomen, alleen de hoogopgeleide Overheid zag het niet.
Toen de Overheid 800 verzorgingstehuizen ging sluiten (plus het personeel dat ontslagen werd) betekende dat voortaan hulpbehoevende ouderen, die wel zelfstandig kunnen wonen (en ook best veel huur betaalden voor hun kamertje) maar bij oa het aan- en uitkleden hulp nodig hebben, aan een gesloten deur zouden aankloppen, en in hun eentje thuis in een grote woning moesten blijven wonen (waar de kans op vereenzaming én oplichting groot is) tot dat ze naar een veel duurder verpleeghuis moeten.
Terwijl er grote woningnood is voor jonge mensen die maar al te graag een gezinswoning zouden willen kopen of huren.
Migranten? Seizoensarbeiders bedoel je? Die wonen vaak in vakantieparken of op het erf van hun werkgever. En dat onderkomen is niet altijd even goed. Statushouders en studenten namen de kamers in van de ouderen.
En nu willen ze dat klein beetje ouderenzorg nog meer kapot bezuinigen en vragen ze zich af hoe het komt dat er zo weinig personeel is.
Fleurtje_5
16-07-2023 om 14:11
felija schreef op 16-07-2023 om 11:21:
Volgens mij gaan veel seizoensarbeiders geregeld tussendoor (weekend? week?) naar huis (oa Polen)
Gebruikersnaaminvullen
16-07-2023 om 15:20
Fleurtje_5 schreef op 16-07-2023 om 14:00:
[..]
T
Migranten? Seizoensarbeiders bedoel je? Die wonen vaak in vakantieparken of op het erf van hun werkgever. En dat onderkomen is niet altijd even goed. Statushouders en studenten namen de kamers in van de ouderen.
Nee Fleurtje, migranten bestaan niet alleen uit seizoensarbeiders. Het is een verzamelnaam voor diverse groepen.
Yumi
16-07-2023 om 16:46
Fleurtje_5 schreef op 16-07-2023 om 14:00:
[..]
En nu willen ze dat klein beetje ouderenzorg nog meer kapot bezuinigen en vragen ze zich af hoe het komt dat er zo weinig personeel is.
De ouderenzorg kan een stuk goedkoper als de zorg op een andere manier wordt gegeven. Tegenover het complex waar ik woon, staan 4 appartementen complexen waar alleen ouderen wonen. De hele dag rijden de auto's en fietsend zorgpersoneel op en af voor thuiszorg. De een voor de huishoudelijke hulp, de ander vd steunkous en weer een andere voor de hulp bij het douchen, en daarnaast de medische zorg. Iedereen huurt afzonderlijk de zorg in die hij of zij nodig heeft. Als ze vast personeel op die complexen zetten van het ene naar het andere appartement gaat, dan is dat een stuk goedkoper dan de hele dag op een neer rijden. Wie heeft dit bedacht?
Loeki72
16-07-2023 om 16:53
Yumi schreef op 16-07-2023 om 16:46:
[..]
De ouderenzorg kan een stuk goedkoper als de zorg op een andere manier wordt gegeven. Tegenover het complex waar ik woon, staan 4 appartementen complexen waar alleen ouderen wonen. De hele dag rijden de auto's en fietsend zorgpersoneel op en af voor thuiszorg. De een voor de huishoudelijke hulp, de ander vd steunkous en weer een andere voor de hulp bij het douchen, en daarnaast de medische zorg. Iedereen huurt afzonderlijk de zorg in die hij of zij nodig heeft. Als ze vast personeel op die complexen zetten van het ene naar het andere appartement gaat, dan is dat een stuk goedkoper dan de hele dag op een neer rijden. Wie heeft dit bedacht?
Dat is de marktwerking, vooral bedacht door mensen aan de zorg in plaats van mensen in de zorg.
absor
16-07-2023 om 16:54
Yumi schreef op 16-07-2023 om 16:46:
[..]
Dat is gevolg van de privatisering
Vroeger had je gewoon enkel het Groene Kruis. 1 thuiszorg organisatie. Maar ‘men’ vond dat zorg goedkoper zou worden als je het privatiseert en de afnemers van zorg hebben dan ‘keuze’. (Hahaha, wat nou keuze je mag blij zijn als iemand plek heeft voor je)
En toen kwamen alle zorgcowboys lekker veel geld verdienen aan de thuiszorg. Man man man wat gaat er, vooral via die pgb’s, veel geld naar criminelen