Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
MMcGonagall
10-07-2023 om 20:09
Koko67 schreef op 10-07-2023 om 18:51:
ik hoop met een nieuw kabinet dat werken meer gaat lonen.
Ik werk 32 uur en verdien 150 euro meer dan mijn overbuurvrouw in de bijstand met 3 jonge kinderen. Ik heb 2 ( nu volwassen) kinderen alleen grootgebracht en altijd gewerkt.
Soms voel ik me een ongelooflijk domme doos door altijd maar te werken en krap 150 euro meer te krijgen als mijn overbuurvrouw. Een soort braafste meisje van de klas. En ja, ik krijg er van alles voor terug. Fijne collega’s enz. enz. Maar ik baal er soms enorm van. Zeker omdat op de buurtbarbecue de overbuurvrouw mij lachend vertelde nooit uit de bijstand te gaan, met al die toeslagen zou ze een dief van haar portemonnee worden.
Ik ga dus op zoek naar een partij die werken weer echt lonend gaat maken.
Dat zegt dan toch meer over jouw salaris dan over de hoogte van de uitkeringen of toeslagen? Als je weinig verdient betaal je bijna geen belasting én je krijgt nog toeslagen (als alleenstaande ouder in elk geval kindgebonden budget). Je kunt bovendien altijd nog ft gaan werken.
Overigens gaat werk minder lonen als je meer verdient. Ik vind het al jaren bespottelijk dat je (al) geen algemene (dus voor iedereen zou je denken) heffingskorting meer krijgt als je 73.000 per jaar verdient. Ik voel me juist heel slim dat ik altijd ben blijven werken, ook toen ik een vermogen betaalde aan kinderopvang.
FaithfulDuck87
10-07-2023 om 20:32
kenfan schreef op 10-07-2023 om 13:05:
[..]
Dit. Je bent aan de goden overgeleverd als je zelf of je kind in dit land met complexe mentale problemen kampt. Dat besefte ik pas toen ik er zelf in de familiekring mee te maken kreeg. Toen er eindelijk hulp was, werd alles door de rigide coronamaatregelen stopgezet.
Mijn eigen kind heeft als puber jaren met anorexia gekampt. Dat was "gelukkig" voor de decentralisatie van de jeugdzorg. Anders was zij er misschien ook niet meer geweest.
Die grijnzende mombakkes staat voor mij symbool voor grenzeloze onverschilligheid. Ik zit met tranen in mijn ogen van opluchting dat ik er niet meer tegenaan hoef te kijken. En sorry beste VVD'ers, in mijn ogen mis je echt een intern moreel kompas als je nog op zo'n leugenaar zou stemmen. Of je hebt echt onder een gouden steen gelegen, en/of de ballen verstand van politiek.
En nu stop ik er maar mee voor vandaag, anders komt er echt niks meer uit mijn handen.
Dit verbaasd mij altijd. Dan is een heel groot deel van Nederland dom, geen intern moreel kompas. Voor een heel groot deel van Nederland gaat het gewoon goed en hoeft er niets te veranderen. En hoeveel er ook geklaagd wordt dat het slecht gaat in Nederland, we doen het nog altijd een stuk beter dan in de rest van Europa. Maar ja, we zouden een keer minder op vakantie moeten , of niet elke week uit eten. En ja, ik weet dat er ook een groep bestaat, die het krap hebben, die elk dubbeltje 3 keer om moeten draaien. En daar mag best geld naar toe. Maar ook daar moet gekeken worden, wie er echt niets aan kan doen, en wie maar geld trekt en verder niets doet.
absor
10-07-2023 om 20:55
dilan yesilgoz die minister van vvd van justitie die zou ik ook wel zien zitten als mp
_Audrey
10-07-2023 om 21:02
absor schreef op 10-07-2023 om 20:55:
dilan yesilgoz die minister van vvd van justitie die zou ik ook wel zien zitten als mp
Of Klaas Dijkhoff, dat zou ook goede optie zijn.
MidasWolf
10-07-2023 om 21:07
_Audrey schreef op 10-07-2023 om 21:02:
[..]
Die is toch al eerder de politiek uit gestapt. Denk dat Yesilgoz ook een goede kandidaat zou zijn voor de VVD.
MidasWolf
10-07-2023 om 21:11
Miraval schreef op 10-07-2023 om 18:26:
Nou ja genoeg vragen dus. Ik ben een flink zwevende kiezer en ga erg op en neer tussen VVD, CDA, BBB maar zelfs ook GL/PvdA en sommige punten ook PVV.
Dit herken ik wel, ben hierin er ook (nog) niet over uit. Vind dat een lastige kwestie.
Miraval
Libertine schreef op 10-07-2023 om 19:58:
[..]
Ik moet zeggen dat de vraagstelling niet erg uitnodigt voor een uitgebreid antwoord maar goed. En ik ken de partijprogramma’s nog onvoldoende. Maar wat mij betreft is de strekking ongeveer zo
In 2040 moet 1 op de 4 Nederlanders in de zorg werken om de mensen die dan zorg nodig hebben dat ook te kunnen bieden. Dat is natuurlijk onmogelijk want we hebben ook nog mensen nodig die ander werk doen. Door anders te kijken naar de groep die ons land binnenkomt, dus niet als vluchteling maar iemand die ook iets voor ons land kan betekenen. Door hen sneller te helpen te reïntegreren, sneller de taal te leren, op te nemen in maatschappij (en dus de huidige tendens van het nativisme als een idioot proberen te keren), direct kansen te bieden te gaan werken etc. Aan absolute aantallen doe ik niet. Waarom ook? Vind vooral dat we aan onze afspraken, plicht en medemenselijkheid moeten voldoen. Of dat er dan 40.000 of 80.000 zijn.
Salarissen van mensen bv in de zorg, docenten en politieagenten maar ook vuilnisophalers zijn (veel) te laag hierdoor kunnen zijn niet in een stad als Amsterdam wonen waar wel veel mensen nodig zijn in dit soort beroepen.
Huizen moeten worden gebouwd (in tegenstelling tot wat stef blok deed: de hele handel overdoen aan buitenlandse beleggers). De stikstof moet dus echt omlaag anders kunnen we niet bouwen. Als investeerders niet willen bouwen omdat het ze te weinig oplevert zullen de woniningbouwverenigingen weer moeten gaan doen waar ze ooit voor opgericht waren (en wat nu ook weer kan omdat die vreselijke verhuurdersheffing is afgeschaft).
Werken moet lonen. Dus belasting op arbeid moet tot een bepaalde grens flink omlaag. Boven die grens mag wat mij betreft de belasting flink omhoog. Net als de erfbelasting, mag ook flink stijgen. Dat zorgt enkel voor het enorme klasseverschil dat we nu kennen en wat mij betreft de ondergang van onze sociale maatschappij is. Idem voor de hypotheekrente aftrek. Daar hebben vooral mensen met hele dure huizen van geprofiteerd.
Alle bedrijven gaan belasting betalen. KLM, al dat soort bedrijven. Ook als ze bang zijn te vertrekken. Doe vooral. Dan heffen we belasting als ze hun product het land in willen krijgen.
Ov gratis. Studeren gratis. Kinderopvang gratis.
Stoppen met subsidies voor boeren/veeteelt. Stoppen met subsidie voor fossiele brandstof.
Ik ben zelf trouwens ook voor het introduceren van het basisinkomen en het afschaffen van alle toeslagen. Dat levert ongelofelijke druk op het ambtelijke apparaat op, dat al hopeloos verouderd is. Het hele belasting stelsel moet immers eigenlijk op de schop.
Dat zijn de eerste dingen die voor mij als potentiële PvdD, pvda, GL stemmer van belang zijn.
Okee poging 2... even per punt van jou. Mijn voorgaande bericht was ineens foetsie na 30 minuten typen...
Nederland is momenteel al het dichtsbevolkste land van Europa op Malta na. Wanneer er jaarlijks 80.000 mensen bijkomen dan blijft er bar weinig over van vrije ruimte. Misschien nog niet nu maar over 25 jaar wel. Als we in dit tempo blijven groeien KUN je gewoonweg over 25 jaar niemand meer opvangen omdat er geen ruimte meer over is. Ik zou graag werkvergunningen zien voor arbeidsmigranten die jaarlijks bekeken worden. Dus de beroepen waar de tekortennzijn daar kunnen arbeidsmigranten ingezet worden op tijdelijke basis. Op die manier vang je de tekorten op en is permanent vestiging niet mogelijk indien iemand terug moet vallen op het sociale stelsel. Uiteraard ten tijde van werk wel toegang tot dit stelsel.
je kunt de salarissen in de beroepen met tekorten wel onbeperkt verhogen maar ook hier geld weer waar ga je dat geld vandaan halen? En zorgt dat voor meer personeel? Naast een marktconforme salarisverhoging dien je ook het werk zelf aantrekkelijker te maken. Meer tijd voor belangrijke zaken veel minder administratie. Hier moet je de zorgverzekeringen in mee krijgen of zelfs nog beter dwingen. De zorgverzekeraars moeten ook veel meer aan banden gelegd worden. Op dit moment hebben zij veel teveel macht die hen niet toebehoort.
Huizenbouw helemaal mee eens. Laat de woningbouwverenigingen maar projecten op zich nemen en bekostigen. Zo krijg je betaalbare woningen terug en wordt de invloed van een projectontwikkelaar op prijzen veel minder groot.
Belastingen op werk dienen voor iedereen gelijk te zijn. Waarom moet een ingenieur meer belasting betalen over zijn uurloon dan een metselaar? Dat voelt oneerlijk. Ook zou ik de erfbelasting wel laten zoals deze is. Over dit geld is al lang belasting betaald en daar hoeft niet nog een keer over betaald te worden. Belasting op spaargeld ja dat is een mogelijkheid, echter pas vanaf 200.000 euro oid. Aangezien veel kleine ondernemers sparen voor hun pensioen kun je dit niet extra belasten. De rente is al 0.0 op spaargeld wn dan moet je er ook nog over betalen, ook weer geld waar dus al gewoon belasting over is betaald. Niet okee. En vergeet niet dat de HRA ook bestaat voor de middeninkomens. Juist die groep die sowieso al meer moet betalen en verder helemaal nergens recht op heeft. Het verschil tussen minima en middeninkomens wordt kleiner en tussen middeninkomens en de allerrijksten steeds groter. Voor hen zou de vermogensbelasting wel omhoog kunnen.
eens mbt de bedrijven. Die moeten allemaal belasting betalen zonder uitzonderingen.
Gratis studie nee. Wel een eigen bijdrage naar inkomen van ouders. Hoe meer zij verdienen hoe meer hun bijdrage is voor studerende kinderen. Gratis OV, ook daar moet geld vandaan komen. Uit welk potje moet dit gaan komen? Plus hier is geen personeel voor te vinden. Wat wel zou kunnen is het OV weer een staatsbedrijf maken zodat er minder winst op gemaakt hoeft te worden en daarmee de prijzen omlaag kunnen. Gratis kinderopvang, nee idem zoals met studeren. Een bijdrage naar inkomen waar hogere inkomens meer betalen. Daarnaast zou ik de kinderbijslag beperken tot een bijdrage bij maximaal 2 kinderen. Heb je 3 of 4 kinderen dan krijg je alsnog datgeen voor iemand met 2 kinderen. Idem voor KGB.
De landbouwsubsidies komen vanuit de EU. Deze afschaffen levert Nederland geen extra geld op. Wel zou je het stelsel kunnen veranderen. Duurzame boeren krijgen meer subsidie dan de megastallen. Subsidie is beschikbaar voor diegene die wil verduurzamen. Zonder subsidies vallen de kleine boeren massaal om en blijven de megastalken over. Niet wenselijk lijkt mij.
Als laatste het basisinkomen. Hoe zie je dat voor je? Iedere inwoner van Nederland vanaf 18 jaar heeft hier recht op ongeacht zijn inkomen uit werk. Degenen die een goeie baan hebben krijgen dus alsnog meer dan degenen zonder werk dus het verschil tussen arm en rijk zal blijven bestaan. Of heb je er geen recht op vanaf een bepaald inkomen? Dan zal een veelvoud van mensen minder gaan werken omdat het alsnog niet loont. Werken moet lonen. Daarnaast hoe gaat dit met nieuwkomers? Arbeidsmigranten en expats? En denk je niet dat deze maatregel een enorm aanzuigende werking heeft?
absor
_Audrey schreef op 10-07-2023 om 21:02:
[..]
Nou daar lijkt iedereen helemaal wild van sinds die in de Slimste mens zat maar ik vind hem dus echt niets
_Audrey
10-07-2023 om 21:13
MidasWolf schreef op 10-07-2023 om 21:07:
[..]
Die is toch al eerder de politiek uit gestapt. Denk dat Yesilgoz ook een goede kandidaat zou zijn voor de VVD.
Ja klopt, maar je weet nooit of hij niet terug wil
Moirmel
10-07-2023 om 21:17
@Libertine:
Als volgens jou in 2040 1 op de 4 Nederlanders in de zorg moet werken om aan de vraag te voldoen, dan begrijp je toch zelf dat er iets grondig fout loopt in het systeem.
Ik hoop echt dat je hier een vergissing maakt en bedoelt: 1 op de 4 actieve personen.
_Audrey
10-07-2023 om 21:30
absor schreef op 10-07-2023 om 21:11:
[..]
Nou daar lijkt iedereen helemaal wild van sinds die in de Slimste mens zat maar ik vind hem dus echt niets
Ik heb nog nooit de Slimste mens gekeken, maar vond hem altijd sympathiek overkomen in kamerdebatten. Ik vind die vrouw van Justitie nou juist helemaal niks.
kenfan
10-07-2023 om 21:35
Miraval schreef op 10-07-2023 om 21:11:
[..]
Okee poging 2... even per punt van jou.
Nederland is momenteel al het dichtsbevolkste land van Europa op Malta na. Wanneer er jaarlijks 80.000 mensen bijkomen dan blijft er bar weinig over van vrije ruimte. Misschien nog niet nu maar over 25 jaar wel. Als we in dit tempo blijven groeien KUN je gewoonweg over 25 jaar niemand meer opvangen omdat er geen ruimte meer over is. Ik zou graag werkvergunningen zien voor arbeidsmigranten die jaarlijks bekeken worden. Dus de beroepen waar de tekortennzijn daar kunnen arbeidsmigranten ingezet worden op tijdelijke basis. Op die manier vang je de tekorten op en is permanent vestiging niet mogelijk indien iemand terug moet vallen op het sociale stelsel. Uiteraard ten tijde van werk wel toegang tot dit stelsel.
je kunt de salarissen in de beroepen met tekorten wel onbeperkt verhogen maar ook hier geld weer waar ga je dat geld vandaan halen? En zorgt dat voor meer personeel? Naast een marktconforme salarisverhoging dien je ook het werk zelf aantrekkelijker te maken. Meer tijd voor belangrijke zaken veel minder administratie. Hier moet je de zorgverzekeringen in mee krijgen of zelfs nog beter dwingen. De zorgverzekeraars moeten ook veel meer aan banden gelegd worden. Op dit moment hebben zij veel teveel macht die hen niet toebehoort.
Huizenbouw helemaal mee eens. Laat de woningbouwverenigingen maar projecten op zich nemen en bekostigen. Zo krijg je betaalbare woningen terug en wordt de invloed van een projectontwikkelaar op prijzen veel minder groot.Belastingen op werk dienen voor iedereen gelijk te zijn. Waarom moet een ingenieur meer belasting betalen over zijn uurloon dan een metselaar? Dat voelt oneerlijk. Ook zou ik de erfbelasting wel laten zoals deze is. Over dit geld is al lang belasting betaald en daar hoeft niet nog een keer over betaald te worden. Belasting op spaargeld ja dat is een mogelijkheid, echter pas vanaf 200.000 euro oid. Aangezien veel kleine ondernemers sparen voor hun pensioen kun je dit niet extra belasten. De rente is al 0.0 op spaargeld wn dan moet je er ook nog over betalen, ook weer geld waar dus al gewoon belasting over is betaald. Niet okee. En vergeet niet dat de HRA ook bestaat voor de middeninkomens. Juist die groep die sowieso al meer moet betalen en verder helemaal nergens recht op heeft. Het verschil tussen minima en middeninkomens wordt kleiner en tussen middeninkomens en de allerrijksten steeds groter. Voor hen zou de vermogensbelasting wel omhoog kunnen.
Je stelt heel veel vragen, waar ik ook de antwoorden niet op weet. Ik pak er twee dingen uit.
De metselaar betaalt mee aan de veel langere studie van de ingenieur. Begint ook al te werken als de de toekomstige ingenieur nog van het studentenleven geniet. Een metselaar heeft fysiek zwaarder werk, is ook veel eerder lichamelijk versleten dan de ingenieur.
En als er iets ongelijkheid in de hand werkt zijn het erfenissen.Ja, daar is al belasting over betaald (als het goed is, want hoe groter het geldelijk vermogen, hoe gewiekster het vermogen om belasting te ontwijken) Maar niet door degene die het in de schoot geworpen krijgt)
En je weet niet hoe Nederland qua bevolking er over 25 jaar uitziet. Ik schat zo maar eens in dat door de toenemende werkdruk steeds meer mensen vrijwillig kinderloos zullen blijven.
Miraval
10-07-2023 om 21:57
kenfan schreef op 10-07-2023 om 21:35:
[..]
Je stelt heel veel vragen, waar ik ook de antwoorden niet op weet. Ik pak er twee dingen uit.
De metselaar betaalt mee aan de veel langere studie van de ingenieur. Begint ook al te werken als de de toekomstige ingenieur nog van het studentenleven geniet. Een metselaar heeft fysiek zwaarder werk, is ook veel eerder lichamelijk versleten dan de ingenieur.
En als er iets ongelijkheid in de hand werkt zijn het erfenissen.Ja, daar is al belasting over betaald (als het goed is, want hoe groter het geldelijk vermogen, hoe gewiekster het vermogen om belasting te ontwijken) Maar niet door degene die het in de schoot geworpen krijgt)
En je weet niet hoe Nederland qua bevolking er over 25 jaar uitziet. Ik schat zo maar eens in dat door de toenemende werkdruk steeds meer mensen vrijwillig kinderloos zullen blijven.
Ik vind het dan veel eerlijker om die metselaar te laten stoppen met werken wanneer hij 55 is, of 60. En die ingenieur laten werken tot hij 67 is. Dan kan de metselaar eerder stoppen en de ingenieur betaald langer door. Of maak er dan van dat iedereen 45 jaar werkzaam moet zijn alvorens diegene met pensioen kan gaan. Bijbanen vanaf 18 jaar kunnen meegenomen worden hierin.
Sowieso erfenissen uit de 1e lijn niet zwaarder belasten. Mss uit de 2e of 3e lijn wel. Hier kun je dan een compromis sluiten.
Dat laatste ja dat zou kunnen. Maar daarvoor kun je dan extra arbeidsmigranten aantrekken mocht dit nodig zijn. Ik ben voor een strenger asielbeleid. In die zin mensen uit onveilige gebieden moeten veel eerder hun verblijfsvergunning krijgen en deel kunnen nemen aan de maatschappij. Zorg dat ze direct aan het werk mogen ook en niet 6 maanden moeten wachten. Maar maak het veel makkelijker om veilige Landers direct terug uit te zetten zonder dat ze allerlei trucjes uit kunnen halen zoals hun gezicht verbergen achter sjaals wanneer de ambassadeur langs komt om een ID te checken. En stop met het blijven procederen tegen de beslissing van de IND. Ook overlastgevers kansarme asielzoekers zou je direct uit moeten kunnen zetten, na het uitzitten van de straf in Nederland en geen kans meer krijgen op asiel in Nederland. Maak je die maatregelen strenger en duidelijker dan zal er ook meer begrip komen vanuit de Nederlandse samenleving en meer bereidheid tot meer opvang. Als laatste, maak de opvang kleinschalig en dwing iedere gemeente naar draagkracht asielzoekers op te vangen. Weg met de vrijblijvendheid daarin.
Doemijdieglazenbol
10-07-2023 om 23:20
Miraval, kun je zelf antwoord geven op die vragen? Want het zijn allemaal terreinen die van elkaar afhankelijk zijn. Nederland heeft jonge migranten nodig om te kunnen functioneren. Of ik het nu wil of niet, ik ga niet 100 kinderen baren om dat gat op te vullen. Nederland is een van de dichtbevolkte landen, maar we hebben ook relatief veel bewerkbaar land. Op hoge bergen is het moeilijk steden of iets anders bouwen. De helft van onze grond is landbouwgrond, grotendeels voor de export en extreem vervuilend. Dat kunnen we ook effectiever inrichten. Met iets voor landbouw, iets voor huisvesting, iets voor natuur en iets voor vermaak/voorzieningen. Er wordt ook veel geklaagd over het verdwijnen van voorzieningen in de dunbevolktere gebieden van Nederland, maar de politiek stuurde op rendabiliteit en verantwoordelijkheid zo laag mogelijk neerleggen. Blijf VVD stemmen en tegen nieuwbouw, en het gaat nog verder achteruit. want niet genoeg (werkende) mensen, dus niet rendabel, dus weg.
Wat ik vroeger fijn vond aan de Nederlandse politiek is dat een centrumlinks en centrumrechts kabinet elkaar afwisselden. Zo bleef de boel een beetje in evenwicht. Dat is nu al tijden zoek. Als je nu nieuwe oplossingen introduceert, komen daar onbedoelde nieuwe problemen bij. Maar we moeten wel iets gaan proberen, want dit werkt niet. Want wat mij betreft is iets proberen; nivelleren. Eigen onderzoek van ministerie van financiën heeft uitgewezen dat de meeste belastingmaatregelen niet werken zoals ze bedoeld zijn. Het systeem moet op de schop. Dat is ontworpen op Jan Modaal en die bestaat niet meer. Blijven lappen helpt niet.
Ik heb de meta oplossing niet. Maar met een “solide” systeem ontworpen voor bijna 18 miljoen mensen, moeten die kleine 50000 asielzoekers of 11000 nareizigers niet het probleem zijn. Een solide systeem kan minder dan 1% extra belasting gewoon dragen.
Miraval
10-07-2023 om 23:53
@doemijdieglazenbol dat heb ik in mijn 1 laatste berichten getracht aan te geven hoe ik het graag zou willen zien op die vlakken. Hele epistels dat dan weer wel 🙈