Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Blomke82
09-07-2023 om 10:02
Libertine schreef op 09-07-2023 om 09:55:
[..]
En dát komt dan weer door de bezuinigen van kabinet Rutte. Dat, net als de bezuinigingen op het CAO waardoor mensen in ter Apel buiten moeten slapen, de oorzaak is van dit soort problemen.
Het coa heeft geld genoeg, alleen gaat er teveel naar verkeerde dingen/beleid. Er worden panden opgekocht terwijl er in de zelfde plaats soms rijksgebouwen leeg staan maar die leveren de hoge heren van het COA niet genoeg op zijn niet rendabel.
Vergeet niet, de asielindustrie is big business. Ook het COA doet dit niet voor niets.
Poezenmeisje
09-07-2023 om 10:12
Hoe meer asielzoekers, hoe meer geld het COA krijgt. Er zijn plannen om dit te veranderen.
Tot dan toe geldt: "Massa = kassa".
https://www.coa.nl/nl/nieuws/stabiele-financiering-coa-biedt-perspectief-voor-de-toekomst
Tot nu toe wordt het COA gefinancierd op basis van het aantal bezette bedden. In jaren met een lage instroom van asielzoekers moest het COA daardoor opvangplekken sluiten en medewerkers ontslaan, omdat daar geen financiële middelen voor waren. Om vervolgens bij een hoge instroom opnieuw en onder hoge tijdsdruk te moeten zoeken naar locaties voor opvang en nieuw personeel.
Libertine
09-07-2023 om 10:16
Poezenmeisje schreef op 09-07-2023 om 10:12:
Hoe meer asielzoekers, hoe meer geld het COA krijgt. Er zijn plannen om dit te veranderen.
Tot dan toe geldt: "Massa = kassa".
https://www.coa.nl/nl/nieuws/stabiele-financiering-coa-biedt-perspectief-voor-de-toekomst
[i]Tot nu toe wordt het COA gefinancierd op basis van het aantal bezette bedden. In jaren met een lage instroom van asielzoekers moest het COA daardoor opvangplekken sluiten en medewerkers ontslaan, omdat daar geen financiële middelen voor waren. Om vervolgens bij een hoge instroom opnieuw en onder hoge tijdsdruk te moeten zoeken naar locaties voor opvang en nieuw personeel.[/i]
Er was allang bewezen dat die vorm van financiering voor problemen zou gaan zorgen. Dat waren namelijk bezuinigingen. Dat krijg je als de portefeuille voor asiel al jaren in handen is van rechts (met uitzondering van de sociale VVD’er Vd Burg die nu door z’n eigen partijvoorzitter is genaaid)
Blomke82
09-07-2023 om 10:21
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/uitgaven-rijk-provincies-gemeenten-voor-opvang-asielzoekers
Er zijn genoeg mensen die met een fulltime baan minder verdienen per jaar. Het COA verdient hier goed aan hoor
Libertine
09-07-2023 om 10:26
Blomke82 schreef op 09-07-2023 om 10:21:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/uitgaven-rijk-provincies-gemeenten-voor-opvang-asielzoekers
Er zijn genoeg mensen die met een fulltime baan minder verdienen per jaar. Het COA verdient hier goed aan hoor
Huh? Het komt door het salaris van de medewerkers dat mensen In ter Apel buitenslapen? want er zijn mensen die minder verdienen??
Tamelijk hilarisch, of eigenlijk treurig, hoe kiezers van de vvd hun partij straatje schoon blijven vegen. Nu komt het zelfs door het salaris van de mensen die bij het coa werken. Bovenop de schuld bij asielzoekers, buitenlandse studenten en mensen van kleur leggen die voor ellende zorgen in het land.
Moxxie
09-07-2023 om 10:28
Doemijdieglazenbol schreef op 09-07-2023 om 01:38:
[..]
Ik had het prettiger gevonden als je je conclusie was geweest dat onze belevingswereld anders was dan dat ik jouw Posts met minder aandacht lees dan jij de mijne. Ik weet dan ook niet goed hoe ik hier op moet reageren, want je maakt het persoonlijk en dat was mijn post niet.
Het enige dat ik weet is dat er heel veel nare dingen en groupe in de schoenen van een supergemeleerde groep geschoven worden. En dat we blind zijn voor de balk van in ons eigen oog. En dat lijkt voor mij op wat de vvd nu heeft gedaan. Zoals ik al schreef in mijn post; look over there strategie.
homofobie is niet exclusief voorbehouden aan mensen met migratie achtergrond en wordt wordt vaak in mijn optiek ten onrechte gebruikt in discussies over migranten. Vooral door mensen (en daar ben jij volgens mij zelf niet een van) die zelf niet per se op queers zitten te wachten als die queers niet “normaal” doen (lees; straight acten/passen). En ja, die hypocrisie gaat me aan het hart. Ik kan dus echt heel weinig met dat argument.En bovendien: dit kabinet klapt op 11k nareizigers. Niet op de groep die homofobie het meeste toegeschreven krijgt… de derde/vierde generatie van arbeidsmigranten die hier naartoe gehaald zijn. En waar de VVD nog niet tegen is om dat te blijven doen. En dat is een veelheid van die nareizigers.
En dat is waarom het slim was om het kabinet op deze manier op te blazen en tegelijkertijd precies waarom het me zo stoort. Want het leidt weer de aandacht af van echte oplossingen.
Natuurlijk is er een groep die maar al te graag alle problemen in de schoenen schuift van vluchtelingen en andere immigranten, en trots verkondigt dat ze PVV of FVD stemmen. Ik vind het alleen niet terecht om die groep erbij te halen als iemand met een argument (homofobie) komt waar je het niet mee eens bent. Alsof de ander klakkeloos die groep napraat.
Verder helemaal met je eens dat dit een puur strategische zet was van Rutte.
Blomke82
09-07-2023 om 10:30
Libertine schreef op 09-07-2023 om 10:26:
[..]
Huh? Het komt door het salaris van de medewerkers dat mensen In ter Apel buitenslapen? want er zijn mensen die minder verdienen??
Tamelijk hilarisch, of eigenlijk treurig, hoe kiezers van de vvd hun straatje schoon blijven vegen. Nu komt het zelfs door het salaris van de mensen die bij het coa werken. Bovenop de schuld bij asielzoekers, buitenlandse studenten en mensen van kleur leggen die voor ellende zorgen in het land.
Ik geef gewoon aan hoeveel geld er in om gaat, om aan te tonen dat een grote instroom niet houdbaar is met dit systeem. Ik kan me niet voorstellen dat een statushouder meer geld nodig is dan bijvoorbeeld een bijstandsmoeder. Ergens blijft er geld hangen.
Waar geef ik iemand de schuld dan?
M.i. leg ik enkel de vinger op de zere plek.
Het is gewoon onhoudbaar in meerdere opzichten. (Financiëel, zorg, onderwijs e.d.)
Libertine
09-07-2023 om 10:41
Blomke82 schreef op 09-07-2023 om 10:30:
[..]
Ik geef gewoon aan hoeveel geld er in om gaat, om aan te tonen dat een grote instroom niet houdbaar is met dit systeem. Ik kan me niet voorstellen dat een statushouder meer geld nodig is dan bijvoorbeeld een bijstandsmoeder. Ergens blijft er geld hangen.
Waar geef ik iemand de schuld dan?
M.i. leg ik enkel de vinger op de zere plek.
Het is gewoon onhoudbaar in meerdere opzichten. (Financiëel, zorg, onderwijs e.d.)
Als we het in deze dialoog argumentatie als het salaris van coa medewerkers gaan hebben zijn we wat mij betreft tamelijk ver van het oorspronkelijke topic afgedreven.
Yumi
09-07-2023 om 10:47
Libertine schreef op 09-07-2023 om 09:55:
[..]
En dát komt dan weer door de bezuinigen van kabinet Rutte. Dat, net als de bezuinigingen op het CAO waardoor mensen in ter Apel buiten moeten slapen, de oorzaak is van dit soort problemen.
Natuurlijk is het vervelend dat er een aantal buiten moeten slapen, en er geen plaats meer is. Wat we wel doen is koken zodat we ze eten kunnen brengen, naast dekens, kleding en verzorgingsproducten en gelukkig zijn er mogelijkheden om te douchen en een toiletbezoek.
Aan de andere kant staat een groep van 32000 daklozen in NL . Die als ze geluk hebben niet van dat bankje worden geplukt midden in de nacht.... en waar de meesten met een boog omheen lopen.
Libertine
09-07-2023 om 10:55
Yumi schreef op 09-07-2023 om 10:47:
[..]
Natuurlijk is het vervelend dat er een aantal buiten moeten slapen, en er geen plaats meer is. Wat we wel doen is koken zodat we ze eten kunnen brengen, naast dekens, kleding en verzorgingsproducten en gelukkig zijn er mogelijkheden om te douchen en een toiletbezoek.
Aan de andere kant staat een groep van 32000 daklozen in NL . Die als ze geluk hebben niet van dat bankje worden geplukt midden in de nacht.... en waar de meesten met een boog omheen lopen.
Normaliseer je nou het buitenslapen in ter Apel omdat er lekker voor ze gekookt wordt en dekens krijgen? Heb je niet gelezen wat de onderzoeken daarover zeggen? Wat het rode kruis daarover zegt? Spoiler: inhumaan.
Daklozenproblematiek: wederom ongelooflijk uit de hand gelopen onder de kabinetten Rutte (en ik werk al bijna 30 jaar in het domein waar veel daklozen komen en loop er zelf dus niet omheen).
Ik ben het volkomen met je eens. Moet echt iets aan gedaan worden. Als we kijken naar de manier hoe fantastisch we de opvang voor de Oekraïense vluchtelingen binnen no time in hebben weten te regelen laat zien dat het wel kan. Prima uitgangspunt voor alle mensen die hulp en onderdak nodig hebben. Als we maar willen. Maar de afgelopen kabinetten wilde dat niet.
Yumi
09-07-2023 om 11:07
Libertine schreef op 09-07-2023 om 10:55:
[..]
Normaliseer je nou het buitenslapen in ter Apel omdat er lekker voor ze gekookt wordt en dekens krijgen? Heb je niet gelezen wat de onderzoeken daarover zeggen? Wat het rode kruis daarover zegt?
Daklozenproblematiek: wederom ongelooflijk uit de hand gelopen onder de kabinetten Rutte (en ik werk al bijna 30 jaar in het domein waar veel daklozen komen en loop er zelf dus niet omheen).
Ik ben het volkomen met je eens. Moet echt iets aan gedaan worden. Als we kijken naar de manier hoe fantastisch we de opvang voor de Oekraïense vluchtelingen binnen no time in hebben weten te regelen laat zien dat het wel kan. Als we maar willen. Maar de afgelopen kabinetten wilde dat niet.
De opvang voor de Oekraïense vluchtelingen is zo fantastisch geregeld onder de afgelopen kabinetten Rutte....
Libertine
09-07-2023 om 11:09
Yumi schreef op 09-07-2023 om 11:07:
[..]
De opvang voor de Oekraïense vluchtelingen is zo fantastisch geregeld onder de afgelopen kabinetten Rutte....
omdat ze er een massa aan geld voor hebben uitgetrokken (en niet voor vluchtelingen en daklozen). Omdat dit opvang in de regio is waarvan ze zelf zeggen dat dat dé oplossing is voor het vluchtelingenprobleem. Maar ja, nu waren we zelf de regio. Dan moet je hè!
Ben benieuwd wat het standpunt van de vvd is als blijkt dat straks een groot deel na de oorlog helemaal niet terug wil.
Daglichtlamp
09-07-2023 om 11:32
Libertine schreef op 09-07-2023 om 11:09:
[..]
omdat ze er een massa aan geld voor hebben uitgetrokken (en niet voor vluchtelingen en daklozen). Omdat dit opvang in de regio is waarvan ze zelf zeggen dat dat dé oplossing is voor het vluchtelingenprobleem. Maar ja, nu waren we zelf de regio. Dan moet je hè!
Ben benieuwd wat het standpunt van de vvd is als blijkt dat straks een groot deel na de oorlog helemaal niet terug wil.
Wat denk je waarom ze nu komen met het voorstel voor twee verschillende statussen, 1 voor oorlogsvluchtelingen (die terug moeten als de oorlog voorbij is) en een ander voor politieke vluchtelingen.
Dat kan eigenlijk niet gericht zijn op de Syriërs (leidt voor die groep alleen maar tot extra procedures voor de gewenste status), dat is vooral volgens mij gericht op de Oekraïense vluchtelingen. Op dit moment zijn ze hier onder een tijdelijke regeling, maar die kan niet tot het oneindige verlengd worden. Dus die hele groep moet straks de procedure in. (en kan dan onder de huidige regels als statushouders voorgoed blijven).
Yumi
09-07-2023 om 11:37
Libertine schreef op 09-07-2023 om 11:09:
[..]
Er gaat ook een massa aan geld naar het coa, de begroting voor de opvang is dit jaar 836 miljoen en dat is exclusief de kosten van:
- politie: die asielzoekers registreert en voor de beveiliging zorgt;
- Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND): die asielverzoeken beoordeelt;
- Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V): die helpt bij de terugkeer van afgewezen vreemdelingen.
Libertine
09-07-2023 om 11:49
Yumi schreef op 09-07-2023 om 11:37:
[..]
Er gaat ook een massa aan geld naar het coa, de begroting voor de opvang is dit jaar 836 miljoen en dat is exclusief de kosten van:
- politie: die asielzoekers registreert en voor de beveiliging zorgt;
- Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND): die asielverzoeken beoordeelt;
- Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V): die helpt bij de terugkeer van afgewezen vreemdelingen.
Dat het veel is wil niet zeggen dat het genoeg is hè.
Voor de opvang Oekraïners hadden we in september 2022 al 2,4 miljard uitgegeven.