Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Lali
09-07-2023 om 08:20
Doemijdieglazenbol schreef op 08-07-2023 om 12:54:
[..]
Dat komt doordat de VVDers met die aantallen schermen. Dat zijn alle migranten, inclusief arbeids- en studiemigranten. Dat aantal klinkt lekker hoog en bedreigend, maar inderdaad maar een fractie daarvan zijn asielzoekers. En van de arbeidsmigranten wil en kan de VVD niet af.
Meer dan 100000 buitenlandse studenten. Zou dat aantal niet minder kunnen? Zou een heleboel plek opleveren voor jongeren!
Muurbloem1985
09-07-2023 om 08:21
felija schreef op 08-07-2023 om 23:25:
[..]
Ik kees hier heel veel onderbuik, maar weinig feiten.
Als ik zo weinig feiten spreek hoe komt het dan dat zoveel Afrikanen waarbij het geen oorlog is de oversteek willen maken en gemaakt hebben?
Herfstappeltaart
09-07-2023 om 08:22
watertoren schreef op 08-07-2023 om 23:31:
[..]
Nou ik wel hoor en ik schaam me daar niet voor!@
Je hoeft je ook niet te schamen. We leven in een vrij land en je mag stemmen op wie je wil.
Toch ben ik best benieuwd naar je beweegredenen. Vooral omdat je altijd zo stellig bent in deze keuze.
Blomke82
09-07-2023 om 09:07
Herfstappeltaart schreef op 09-07-2023 om 08:22:
[..]
Je hoeft je ook niet te schamen. We leven in een vrij land en je mag stemmen op wie je wil.
Toch ben ik best benieuwd naar je beweegredenen. Vooral omdat je altijd zo stellig bent in deze keuze.
Snap Watertoren heel goed. Je kiest voor het programma en de koers van de partij.
Het is ook niet alleen de VVD hé, er waren meerdere partijen bij betrokken. Met name bij het afgelopen kabinet had D66 een meer dan grote vinger in de pap.
Libertine
09-07-2023 om 09:10
Blomke82 schreef op 09-07-2023 om 08:03:
[..]
Dit forum vertegenwoordigd ook niet de werkelijke maatschappij, het merendeel hier is links georiënteerd dus dan is het logisch dat links hier hoger scoort. Ik heb hier VVD gestemd
Een linkse coalitie zal echt funest zijn voor Nederland. Ons stelsel kan een ruimhartig asielbeleid niet meer aan. Gratis kinderopvang is onmogelijk, alleen nu al vanwege lange wachtlijsten en personeelstekorten. Het klinkt allemaal leuk, maar het wordt tijd om te erkennen dat Nederland vol is, alle voorzieningen staan onder druk. De zorg, het onderwijs, de politie. Dat heeft deels te maken met bezuiniging maar ook voor een deel met de enorm toegenomen bevolkingsgroei, die allemaal een een beroep op deze voorzieningen doen.
Een strenger asiel beleid is sowieso echt nodig om ons stelsel te handhaven. Nareizen moet alleen mogelijk zijn voor direct gezin. Niet voor ooms, tantes, opa's, oma's, halfbroers/zussen zoals nu. Als er 1 binnen komt komen er al gauw 10 achter aan, die ook weer beroep doen op onze voorzieningen. Dat is totaal onhoudbaar met 200.000 nieukomers per jaar, die relatief zeer weinig leveren en veel vragen qua voorzieningen. Ook moet hier weer voor gebouwd worden met alle stikstofuitstoot van dien.
Daarbij, dat ik VVD stem, vind ik het niet meer dan terecht dat het gene waar je hard voor werkt dat je daar niet teveel van hoeft in te leveren. Wie veel verdiend heeft vaak ook veel geïnvesteerd.
200.000 nieuwkomers per jaar?? Wie zijn dat allemaal dan? Vragen die allemaal asiel aan hier? En 10 nareizigers per vluchteling? Opa’s, oma’s, tantes? Ken je de regels wel mbt nareizen?
Poezenmeisje
09-07-2023 om 09:23
De kwaliteit van het onderwijs in Nederland kán niet meer goed zijn, met al dat SteenkolenEngels waarin tegenwoordig les moet worden gegeven aan buitenlandse studenten omdat Nederland zichzelf zo graag internationaal op de kaart wil zetten.
Buitenlandse studenten (buiten de EU) betalen misschien lekker veel collegegeld, maar het merendeel blijft hier niet en is dus geen investering in Nederland, terwijl Nederlanders
worden uitgeloot voor studies of geen kamer kunnen vinden.
Tegelijkertijd blijkt dat China mensen naar Nederland stuurt om landgenoten in de gaten te kunnen houden en worden bepaalde onderwerpen gecensureerd.
Dit brengt de academische vrijheid in gevaar.
https://nos.nl/artikel/2369102-studenten-in-nederland-vrezen-china-sommigen-durven-hun-mond-niet-open-te-doen
https://www.scienceguide.nl/2018/08/universiteiten-verdienen-veel-aan-internationale-studenten/
Blomke82
09-07-2023 om 09:31
Libertine schreef op 09-07-2023 om 09:10:
[..]
200.000 nieuwkomers per jaar?? Wie zijn dat allemaal dan? Vragen die allemaal asiel aan hier? En 10 nareizigers per vluchteling? Opa’s, oma’s, tantes? Ken je de regels wel mbt nareizen?
Was gisteren nog bij "op 1" waar werd vertelt dat er heel makkelijk misbruik van te maken is.
Gescheiden ouders die dan ook de ouders van hun bonuskinderen over laten komen waarvan dus ook de biologische ouders weer recht hebben om hier bij hun kinderen te zijn, en dan zijn de opa's en oma's voor verzorging weer afhankelijk van die ouders en die hebben dan ook recht om hier te komen.
Zo gaat dat tegenwoordig, werd daar uit de doeken gedaan. En ja dat beaamden zowel VVD, CDA en CU (D66 was afwezig)
Herfstappeltaart
09-07-2023 om 09:33
Blomke82 schreef op 09-07-2023 om 09:31:
[..]
Was gisteren nog bij "op 1" waar werd vertelt dat er heel makkelijk misbruik van te maken is.
Gescheiden ouders die dan ook de ouders van hun bonuskinderen over laten komen waarvan dus ook de biologische ouders weer recht hebben om hier bij hun kinderen te zijn, en dan zijn de opa's en oma's voor verzorging weer afhankelijk van die ouders en die hebben dan ook recht om hier te komen.
Zo gaat dat tegenwoordig, werd daar uit de doeken gedaan. En ja dat beaamden zowel VVD, CDA en CU (D66 was afwezig)
Dat was overigens niet waar het kabinet over gevallen is. Dat ging om GEZINS-hereniging. Puur het kerngezin. Daar wil de VVD aan tornen.
Libertine
09-07-2023 om 09:40
Blomke82 schreef op 09-07-2023 om 09:31:
[..]
Dan doet de IND z’n werk niet goed en is dat het probleem. Niet die mensen die er alles aan proberen te doen hun familieleden uit oorlogsgebied te halen. Kan me zo voorstellen dat wij hetzelfde zouden doen als we in hun situatie zaten
En zo gaat dat niet tegenwoordig. Het is wederom een uitzondering en geen standaard. Doet het goed op op nationale tv en bij sommige kiezers, dit soort items.
Blomke82
09-07-2023 om 09:49
Herfstappeltaart schreef op 09-07-2023 om 09:33:
[..]
Dat was overigens niet waar het kabinet over gevallen is. Dat ging om GEZINS-hereniging. Puur het kerngezin. Daar wil de VVD aan tornen.
Anders is het toch niet meer houdbaar? Alles zit al overvol, er moeten keuzes gemaakt worden. Als je een emmer van 5 liter heb en 5 liter water, kan er niet nog een liter bij in. Dan ben je aan het pappen en nathouden ipv het oplossen. Dan gaat de plank onder de emmer rotten en zakt ie er een keer door.
Het draagvlak voor opvang wordt steeds minder. En nee dat is niet omdat we racistische worden, maar omdat het niet meer houdbaar is.
Het is met voorbedachte rade dat iemand hier alleen komt en door tig veilige landen komt, omdat het hier allemaal zo makkelijk gaat. Dat moet echt anders.
Blomke82
09-07-2023 om 09:51
Libertine schreef op 09-07-2023 om 09:40:
[..]
Dan doet de IND z’n werk niet goed en is dat het probleem. Niet die mensen die er alles aan proberen te doen hun familieleden uit oorlogsgebied te halen. Kan me zo voorstellen dat wij hetzelfde zouden doen als we in hun situatie zaten
En zo gaat dat niet tegenwoordig. Het is wederom een uitzondering en geen standaard. Doet het goed op op nationale tv en bij sommige kiezers, dit soort items.
Het IND doet zijn werk idd niet goed, dat komt door overbelasting door de enorme instroom die Nederland boven de pet gaat
Libertine
09-07-2023 om 09:55
Blomke82 schreef op 09-07-2023 om 09:51:
[..]
Het IND doet zijn werk idd niet goed, dat komt door overbelasting door de enorme instroom die Nederland boven de pet gaat
En dát komt dan weer door de bezuinigen van kabinet Rutte. Dat, net als de bezuinigingen op het CAO waardoor mensen in ter Apel buiten moeten slapen, de oorzaak is van dit soort problemen.
Herfstappeltaart
09-07-2023 om 09:58
Libertine schreef op 09-07-2023 om 09:55:
[..]
En dát komt dan weer door de bezuinigen van kabinet Rutte. Dat, net als de bezuinigingen op het CAO waardoor mensen in ter Apel buiten moeten slapen, de oorzaak is van dit soort problemen.
Precies.
Herfstappeltaart
09-07-2023 om 10:00
Blomke82 schreef op 09-07-2023 om 09:49:
[..]
Anders is het toch niet meer houdbaar? Alles zit al overvol, er moeten keuzes gemaakt worden. Als je een emmer van 5 liter heb en 5 liter water, kan er niet nog een liter bij in. Dan ben je aan het pappen en nathouden ipv het oplossen. Dan gaat de plank onder de emmer rotten en zakt ie er een keer door.
Het draagvlak voor opvang wordt steeds minder. En nee dat is niet omdat we racistische worden, maar omdat het niet meer houdbaar is.
Het is met voorbedachte rade dat iemand hier alleen komt en door tig veilige landen komt, omdat het hier allemaal zo makkelijk gaat. Dat moet echt anders.
Bezuinigingen op de zorg, bezuinigingen op de bouw van sociale huurwoningen, marktwerking.....de kabinetten Rutte hebben de schaarste zelf veroorzaakt. Dat het draagvlak minder wordt is logisch, Nederlandse jongeren willen ook graag een huis. Maar dat is geen reden om alle problemen op de vluchtelingen af te wentelen.