Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wanneer valt het kabinet (met poll)

Peiling

Wannneer valt het kabinet?

Maximaal 4 antwoorden.

130 stemmen
3%
7%
10%
19%
61%

Cookielover schreef op 27-01-2023 om 21:26:

[..]

Waar dan? Kun je wellicht een paar zinnen citeren, opdat ik er een beeld van kan krijgen?

Hier ook absoluut geen hekel aan witte mannen. Wel is het een feit dat je als persoon van kleur ten opzichte van witte mensen, en in het bijzonder mannen, 1-0 achterstaat in deze samenleving.

Tuurlijk. 2 voorbeelden:

"Racisme gaat dus niet zozeer om kleur, maar om een ongelijk machtssysteem. Een zwart persoon die witte mensen haat bestaat, maar dat betekent in de praktijk heel weinig voor de levens van witte mensen."

"Maar witte mensen als groep staan bovenaan de maatschappelijke ladder in Nederland; de mogelijke individuele haat van een ander of zelfs de structurele haat van groepen zonder diezelfde macht verandert daar weinig aan."

Ik vind dit echt heel erg om te lezen. De haat van zwarte mensen richting blanke mensen wordt gebagatelliseerd, want het betekent in de praktijk maar heel weinig voor het leven van blanke mensen? 

Malibu2 schreef op 27-01-2023 om 21:33:

[..]

Interessant. Ik neem aan dat wij in hetzelfde land wonen. Ik herken je klachten echter totaal niet. Op mijn werk zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig.
(….)

Ik kan me voorstellen als je dagelijks last hebt van dit soort dingen dat dat zeker iets met je doet. Het is echter niet iets wat standaard is.

kijktip: the reference man. https://www.npostart.nl/reference-man/BV_101407436

Malibu2 schreef op 27-01-2023 om 21:33:

[..]

Interessant. Ik neem aan dat wij in hetzelfde land wonen. Ik herken je klachten echter totaal niet. Op mijn werk zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig. Mijn loonstrook ziet er niet anders uit dan die van mijn mannelijke collega's en ik kan het weten want ik heb daar zicht op. Idem in vorige banen. De verdeling van je huishouden is tussen jou en je partner. En als je dagelijks opmerkingen moet verdragen ben ik eerlijk gezegd benieuwd in wat voor setting dat is. Ik moet namelijk zelf heel hard nadenken over de laatste keer dat ik een ongewenste opmerking moest verdragen. Dan zou ik heel hard een andere (werk?) omgeving zoeken.

Ik kan me voorstellen als je dagelijks last hebt van dit soort dingen dat dat zeker iets met je doet. Het is echter niet iets wat standaard is.

Dat vrouwen minder geprivilegieerd zijn dan mannen is overal in de samenleving merkbaar. Vrouwen hebben véél vaker te maken met ongepaste opmerkingen met betrekking tot hun sekse, geweld in de privésfeer, ze worden qua seksuele intimidatie op de werkvloer twee keer zo vaak getroffen als mannen. Maar ook op medisch vlak: vroeger ging men ervan uit dat vrouwen- en mannenlichamen bijna volledig hetzelfde waren, terwijl bijvoorbeeld de symptomen van hartziekten zich bij vrouwen anders uiten dan bij mannen, maar omdat alleen de symptomen van de man bekend waren herkenden vrouwen en/of de artsen zich er niet in. Ook hebben vrouwen (uit mijn hoofd) ongeveer 50% meer kans op ernstig letsel bij een auto-ongeluk dan mannen, omdat de veiligheid van auto’s getest wordt op mannelijke testpoppen. 

Blomke82 schreef op 27-01-2023 om 21:48:

[..]

Vloeken is een teken van zwakte. Het denken oké, maar dan ook nog typen....

Ik zal hier maar niet voor het voetlicht brengen wat ik vind van wat jij typt en wat je alleen denkt, mevrouw de racist. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

27-01-2023 om 22:48

Cookielover schreef op 27-01-2023 om 22:44:

[..]

Dat vrouwen minder geprivilegieerd zijn dan mannen is overal in de samenleving merkbaar. Vrouwen hebben véél vaker te maken met ongepaste opmerkingen met betrekking tot hun sekse, geweld in de privésfeer, ze worden qua seksuele intimidatie op de werkvloer twee keer zo vaak getroffen als mannen. Maar ook op medisch vlak: vroeger ging men ervan uit dat vrouwen- en mannenlichamen bijna volledig hetzelfde waren, terwijl bijvoorbeeld de symptomen van hartziekten zich bij vrouwen zich anders uiten dan bij mannen, maar omdat alleen de symptomen van de man bekend waren herkenden vrouwen en/of de artsen zich er niet in. een hartziekte wordt bij een vrouw minder snel herkend omdat de symptomen zich vaak anders uiten dan bij mannen. Ook hebben vrouwen (uit mijn hoofd) ongeveer 50% meer kans op ernstig letsel bij een auto-ongeluk dan mannen omdat de veiligheid van auto’s getest wordt op mannelijke testpoppen.

Het medische deel is nooit bewust gedaan om vrouwen achter te stellen. Er is een reden waarom ze voor mannen hebben gekozen met een bepaald gewicht / lengte. Dat nu duidelijk wordt dat lichamen anders in elkaar zitten kan je niet gelijk stellen met racisme of een groep bewust achter willen stellen.

Epic88 schreef op 27-01-2023 om 22:48:

[..]

Het medische deel is nooit bewust gedaan om vrouwen achter te stellen. Er is een reden waarom ze voor mannen hebben gekozen met een bepaald gewicht / lengte. Dat nu duidelijk wordt dat lichamen anders in elkaar zitten kan je niet gelijk stellen met racisme of een groep bewust achter willen stellen.

Racisme is het sowieso niet, en ik heb ook nergens gezegd dat dat bewust zo gedaan is om vrouwen te pesten, maar het is dus een feit dat mannen het makkelijker hebben in deze wereld. 

De tip van Doemijdieglazenbol om naar Reference man te gaan kijken is een hele goede en deel ik dan ook.

Epic88 schreef op 27-01-2023 om 22:48:

[..]

En je schrijft hier precies op waarom het vaak misgaat in discussies over deze onderwerpen. Men denkt echt niet dat “witte mannen” handen wrijvend als evil geniuses iedereen die niet wit of man is probeert te onderdrukken. Het meest is “per ongeluk”. Maar dat het per ongeluk is, betekent niet dat het niet gebeurt. Sterker nog, juist omdat het per ongeluk is en er nog steeds zoveel ongelijkheid is, moet de spotlight erop. De bevoorrechten bevoorrechten mensen die op hen lijken. Niet expres, maar het communiceert makkelijker. Het schept vertrouwen. Past goed in het team. Dat soort dingen. 

Als iemand per ongeluk op mijn tenen trapt, doet het nog steeds pijn.

en unconscious bias is een nasty bitch. Waar niemand immuun voor is. 

Blomke82 schreef op 27-01-2023 om 21:48:

[..]

Vloeken is een teken van zwakte. Het denken oké, maar dan ook nog typen....

Heb je jouw link nu zelf al gelezen? 

Juist door niet in de context te lezen, maar alleen op koppen af te gaan, komen er allerlei misverstanden in de wereld, net zoals te geloven in de oneliners van Wilders. 

Gevaarlijke tendens: het werkt populisme in de hand.

Doemijdieglazenbol schreef op 27-01-2023 om 22:57:

[..]

En je schrijft hier precies op waarom het vaak misgaat in discussies over deze onderwerpen. Men denkt echt niet dat “witte mannen” handen wrijvend als evil geniuses iedereen die niet wit of man is probeert te onderdrukken. Het meest is “per ongeluk”. Maar dat het per ongeluk is, betekent niet dat het niet gebeurt. Sterker nog, juist omdat het per ongeluk is en er nog steeds zoveel ongelijkheid is, moet de spotlight erop. De bevoorrechten bevoorrechten mensen die op hen lijken. Niet expres, maar het communiceert makkelijker. Het schept vertrouwen. Past goed in het team. Dat soort dingen.

Exact, zou er nog bij moeten komen dat het weloverwogen was. 

[..]

Ik krijg juist steeds meer het idee dat we mensen willen bestraffen die lijken op mensen die in het verleden iets fout hebben gedaan. 

En dat we mensen moeten bevoorrechten die lijken op de mensen die in het verleden geen of minder kansen hadden. 

Malibu2 schreef op 27-01-2023 om 23:15:

[..]

Ik krijg juist steeds meer het idee dat we mensen willen bestraffen die lijken op mensen die in het verleden iets fout hebben gedaan.

En dat we mensen moeten bevoorrechten die lijken op demensen die in het verleden geen of minder kansen hadden.

Ik niet. Ik geloof niet dat er mensen gestraft worden. Misschien wat meer tegenspraak en minder vanzelfsprekendheid. Waar zie jij dat straffen gebeuren?

en de mensen die lijken op mensen die in het verleden minder kansen hadden (of alleen maar dezelfde achternaam hebben, in het geval van de belastingdienst), hebben nog steeds minder kansen. Dus daar mag inderdaad iets gebeuren om dat recht te trekken wat mij betreft. In ieder geval meer bewustwording. 

En we moeten sowieso niks volgens mij. Of zijn er nieuwe wetten aangenomen die ik gemist heb? Kan hoor, daar zit ik niet zo boven op. 

[..]

felija schreef op 27-01-2023 om 23:04:

[..]

Heb je jouw link nu zelf al gelezen?

Juist door niet in de context te lezen, maar alleen op koppen af te gaan, komen er allerlei misverstanden in de wereld, net zoals te geloven in de oneliners van Wilders.

Gevaarlijke tendens: het werkt populisme in de hand.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5361785/voetbal-witte-kaart-gele-kaart-rode-kaart-scheidsrechter

Een witte kaart om positief te belonen, benieuwd hoe lang het duurt alvorens er vragen komen waarom die kaart wit is ipv zwart....

Blomke82 schreef op 28-01-2023 om 06:38:

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5361785/voetbal-witte-kaart-gele-kaart-rode-kaart-scheidsrechter

Een witte kaart om positief te belonen, benieuwd hoe lang het duurt alvorens er vragen komen waarom die kaart wit is ipv zwart....

Ach, ik weiger om het over "witte" mensen te hebben. Van oudsher staat de kleur wit voor kenmerken als puurheid, rechtvaardigheid, licht, goedheid en onschuld. 

Nu besef ik me dat sommige mensen heel graag tradities om zeep willen helpen en de betekenis van woorden wil veranderen. Er is een bekende Amerikaanse schrijfster (Robin DiAngelo) die beweert dat een "wit" persoon noodzakelijk een racist is en dat altijd zal blijven tenzij je je hele leven bewust bezig blijft om dat niet te zijn. Die blanke persoon ziet het zelf niet door white privilege. En o wee als je hier tegenin gaat door te zeggen dat je "zwarte" vrienden hebt. Dat is niet goed genoeg. Met wie je getrouwd bent zegt meer.. 

Wat heel gehaaid is, is dat ze zich richt op de progressieve, liberale blanke mensen. Dat is de groep die hier vatbaar voor is. En ze geeft zelf aan maar 30% van de mensen mee te moeten krijgen.

"Q: You say in your book that white progressives can be more difficult than outright racists when it comes to conversations about race. I believe you say many black people see it as racism "by a thousand cuts."

[...]

"I don't want to minimize the dangerousness of the growth of the alt-right movement, but on a daily basis, most black people are not interacting with Richard Spencer. It's the well-meaning white people at the overwhelmingly white workplace that send black people home exhausted and wondering if it's worth it to try to discuss racism. That's what I mean by daily harm.

White people who see themselves as liberal can be the hardest, the most defensive, the most resistant, the most arrogant in their certitude that it is not them. Their energy will go to making sure you see that it is not them, in all the ways that will have you rolling your eyes"

https://amp.cnn.com/cnn/2020/06/07/health/white-fragility-robin-diangelo-wellness/index.html

waarom/waarvoor moet zij 30% meekrijgen?

op zich lees ik verder niet zoveel geks. Behalve dat ik het punt dat je wil maken niet kan vinden. Maar ik ben net wakker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.