Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-06-2022 om 17:03
Wanneer valt het kabinet (met poll)
Uit andere draadjes blijkt duidelijk dat er toch wel behoefte is om ook gewoon over de binnenlandse politiek te discussiëren.
Het kabinet heeft veel op haar bordje, met torenhoge inflatie, stikstofcrisis, de wooncrisis, de vluchtelingencrisis. Maar de vier partijen lijken allemaal een eigen richting te zoeken om die problemen op te lossen.
Ik zie het kabinet de herfst dan ook niet halen. Maar dan, welke partijen hebben wel oplossingen voor de crisissen waarin we verkeren?
Peiling
Wannneer valt het kabinet?
Maximaal 4 antwoorden.
Libertine
16-11-2022 om 18:20
Blomke82 schreef op 16-11-2022 om 18:16:
Dat D66 partijen wil verbieden, zegt wel iets over hoe ze tegen democratie aan kijken.
https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer
Ik ben zeker geen FVD, maar verbieden terwijl ze (net) binnen de lijntjes kleuren is het failliet van de democratie. Ze hebben volgens de peiling toch 3 zetels, dus vertegenwoordigen ze ook een groep mensen.
Het is maar hoe je er naar wil kijken. Je kunt het ook zien als bescherming van de democratie.
LostJellyfish83
16-11-2022 om 18:24
Libertine schreef op 16-11-2022 om 18:20:
[..]
Het is maar hoe je er naar wil kijken. Je kunt het ook zien als bescherming van de democratie.
Ik weet het niet, ik vind FvD verschrikkelijk, maar politieke partijen gaan verbieden lijkt mij toch ook niet erg democratisch.
Angela1967
16-11-2022 om 18:28
Eigenlijk vind ik een partij oprichten die tegen democratie is, een reden om de partij niet op te richten/er niet op te stemmen.
Als je dan graag zonder democratie wilt leven wees dan een echte doorzetter en ga dwars door alle regels heen of zet in je statuten wat je precies wilt bereiken en hoe. Dit halfslachtige geneuzel tekent dat er geen visie is, geen strategie en zeker geen roadmap met doelstellingen 😆 <hier staat een smiley maar die mislukt vaak>
Gr Angela
Blomke82
16-11-2022 om 18:36
[..]
Oké, dus een groep mensen met een andere gedachte uitsluiten is democratisch?
Weer wat geleerd.
Vind een verbod nogal heftig. Waar is dan het einde? Straks gaat het kabinet voor alles wat tegen hen is naar het OM. We weten allemaal waar verbieden van oppositie toe leidt.
En uberhaupt zullen ze nooit groot genoeg worden voor deelname aan een coalitie met deze fratsen.
Blomke82
16-11-2022 om 18:37
Angela1967 schreef op 16-11-2022 om 18:28:
Eigenlijk vind ik een partij oprichten die tegen democratie is, een reden om de partij niet op te richten/er niet op te stemmen.
Als je dan graag zonder democratie wilt leven wees dan een echte doorzetter en ga dwars door alle regels heen of zet in je statuten wat je precies wilt bereiken en hoe. Dit halfslachtige geneuzel tekent dat er geen visie is, geen strategie en zeker geen roadmap met doelstellingen 😆
Gr Angela
Mag ik vragen waarom je dan zo bang bent voor een kansloos clubjes zonder visie?
EnchantedDragonfly18
16-11-2022 om 19:49
[..]
Hoe bescherm je de democratie door mensen, groepen en partijen uit te sluiten? De laatste keer dat zoiets werd gezegd hier op het forum werd gelijk de discriminatie en racisme kaart getrokken.
Bijzonder wel dat die mensen nu nergens te zien zijn.
Rondstruiner
16-11-2022 om 20:06
[..]
Inderdaad.
En het is niet zo dat de politiek zelf een partij kan verbieden dan. Dat is aan het OM en uiteindelijk hebben rechters het laatste woord. We hebben ook nog voldoende mogelijkheden om in beroep te gaan in Nederland.
Rondstruiner
16-11-2022 om 20:10
Blomke82 schreef op 16-11-2022 om 18:37:
[..]
Mag ik vragen waarom je dan zo bang bent voor een kansloos clubjes zonder visie?
Weet je hoeveel mensen bedreigd worden door hun aanhangers? Wetenschappers als Marion Koopmans, politici en hun families, journalisten. Dát beperkt de vrijheid van meningsuiting.
En je hebt toch in de VS bij de bestorming van het Capitool gezien wat er kan gebeuren?
Heel naief vind ik het, om niet te zien dat deze gekken gevaarlijk kunnen zijn.
Libertine
16-11-2022 om 20:13
Tickel schreef op 16-11-2022 om 19:49:
[..]
Hoe bescherm je de democratie door mensen, groepen en partijen uit te sluiten? De laatste keer dat zoiets werd gezegd hier op het forum werd gelijk de discriminatie en racisme kaart getrokken.
Bijzonder wel dat die mensen nu nergens te zien zijn.
Omdat het een totaal andere vorm van uitsluiting betreft.
ik citeer even een stukje uit de onderstaande link: “Een politieke partij waarvan de leiders oproepen tot geweld, of een beleid voorstaan dat de democratie niet respecteert of ten doel heeft de democratie ongedaan te maken en de rechten en vrijheden af te danken die een democratie erkent, is een gevaar voor de democratie”. Daarom mag een verbod worden overwogen. Zo heeft het Europees hof verklaard.
Je kunt het hier lezen: https://www.trouw.nl/opinie/forum-vormt-een-fundamentele-bedreiging-van-de-democratie-daarom-moet-een-verbod-overwogen-worden~bf0e19b8/
Blomke82
16-11-2022 om 20:13
De kern van het verhaal blijft dat een coalitie partij een oppositie partij wil verbieden.
In mijn optiek is D66 gewoon bang en proberen ze koste wat kost het kabinet in de benen te houden. Want nieuwe verkiezingen betekend een afstraffing.
Dat ze er in de eerste plaats voor zichzelf zitten ipv voor de Nederlandse bevolking is de afgelopen tijd wel duidelijk geworden.
EnchantedDragonfly18
16-11-2022 om 20:19
Libertine schreef op 16-11-2022 om 20:13:
[..]
Omdat het een totaal andere vorm van uitsluiting betreft.
ik citeer even een stukje uit de onderstaande link: “Een politieke partij waarvan de leiders oproepen tot geweld, of een beleid voorstaan dat de democratie niet respecteert of ten doel heeft de democratie ongedaan te maken en de rechten en vrijheden af te danken die een democratie erkent, is een gevaar voor de democratie”. Daarom mag een verbod worden overwogen. Zo heeft het Europees hof verklaard.
Je kunt het hier lezen: https://www.trouw.nl/opinie/forum-vormt-een-fundamentele-bedreiging-van-de-democratie-daarom-moet-een-verbod-overwogen-worden~bf0e19b8/
En de achterban? De mensen die op FvD hebben gestemd? Die worden ook zo afgeserveerd. Laat even duidelijk zijn dat ik het geen frisse partij vindt, maar ze zijn democratisch gekozen door mensen in een democratisch land. Als je dit soort dingen niet wil, dan moet je andere dingen gaan regelen, zoals het aantal zetels dat men moet hebben.
Rondstruiner
16-11-2022 om 20:20
Blomke82 schreef op 16-11-2022 om 20:13:
De kern van het verhaal blijft dat een coalitie partij een oppositie partij wil verbieden.
In mijn optiek is D66 gewoon bang en proberen ze koste wat kost het kabinet in de benen te houden. Want nieuwe verkiezingen betekend een afstraffing.
Dat ze er in de eerste plaats voor zichzelf zitten ipv voor de Nederlandse bevolking is de afgelopen tijd wel duidelijk geworden.
Ze zijn misschien bang ja. Dat er weer een gek met een fakkel voor de deur staat te schreeuwen terwijl ze met hun kinderen aan tafel zitten.
Ik snap prima dat iemand dit geen goed idee kan vinden, masr jouw argumenten raken echt kant noch wal.
Angela1967
16-11-2022 om 20:22
Blomke82 schreef op 16-11-2022 om 20:13:
Ze zitten er in ieder geval voor de mensen die op hen stemmen en die hebben vast en zeker niet jouw mening want anders zouden ze niet op D66 gestemd hebben. Oftewel wat jij schrijft over deze partij kan iedereen over elke partij schrijven. Heeft geen enkele waarde als argument ergens voor of tegen want het is niet te bewijzen.
Dus wat is de bedoeling van zo'n stelling als 'ze zitten er voor zichzelf " denk ik dan? Als ik hardop denk dan geloof je misschien dat de gekozen d66 politici stiekem elke donderdagavond het glas heffen met elkaar dat ze weer een week de stemmers belazerd hebben? Zouden misschien alle politici dat doen? Is het een groot complot?
Gr Angela
Angela1967
16-11-2022 om 20:26
Blomke82 schreef op 16-11-2022 om 18:37:
[..]
Ik ben niet bang voor de clubs zelf maar voor de mensen die op hen stemmen én het feit dat zij mensen opruien: domme mensen kunnen daardoor de overtuiging krijgen dat het klopt wat ze zeggen en dat er een legitieme grond zou kunnen zijn om iets met geweld en racisme te bereiken.
Vind ik geen fijn vooruitzicht als ik eerlijk ben.
Gr Angela
Angela1967
16-11-2022 om 20:27
Blomke82 schreef op 16-11-2022 om 18:36:
[..]
Oké, dus een groep mensen met een andere gedachte uitsluiten is democratisch?
Weer wat geleerd.
Vind een verbod nogal heftig. Waar is dan het einde? Straks gaat het kabinet voor alles wat tegen hen is naar het OM. We weten allemaal waar verbieden van oppositie toe leidt.
En uberhaupt zullen ze nooit groot genoeg worden voor deelname aan een coalitie met deze fratsen.
Vind je het OM niet betrouwbaar genoeg? Ze hebben het wel druk dus het is goed als er geïnvesteerd wordt in onafhankelijke, goed opgeleide rechters.
Gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.