Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-06-2022 om 17:03
Wanneer valt het kabinet (met poll)
Uit andere draadjes blijkt duidelijk dat er toch wel behoefte is om ook gewoon over de binnenlandse politiek te discussiëren.
Het kabinet heeft veel op haar bordje, met torenhoge inflatie, stikstofcrisis, de wooncrisis, de vluchtelingencrisis. Maar de vier partijen lijken allemaal een eigen richting te zoeken om die problemen op te lossen.
Ik zie het kabinet de herfst dan ook niet halen. Maar dan, welke partijen hebben wel oplossingen voor de crisissen waarin we verkeren?
Peiling
Wannneer valt het kabinet?
Maximaal 4 antwoorden.
ZanyHeron88
14-11-2022 om 12:07
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2091909227/vvd-leden-slijpen-de-messen-voor-partijcongres-dan-valt-de-regering-maar
Mirjam Nelisse, VVD-Statenlid en indiener van die stikstofmotie, beaamt dat. Zij ziet overeenkomsten in de kritiek op het asielbeleid en op de stikstofkoers. „Bij stikstof was de aanleiding de focus op onteigening. En bij asiel ligt de focus op dwang. Allebei zijn dat géén liberale waarden. Het is goed dat hier binnen onze partij nu meer discussie over is.”
Kritische leden vinden dat de coalitiesamenwerking met D66 en CU steeds meer knelt. Door het jaar na jaar sluiten van gevoelige compromissen verliest de VVD kleur. „Het houdt een keer op”, vindt Kwint. „Als D66 en CU niet bereid zijn iets te doen aan de instroom van asielzoekers, dan kunnen wij dat simpelweg niet meer accepteren. Dan valt de regering maar.”
Miraval
14-11-2022 om 12:10
Paracelsus schreef op 14-11-2022 om 12:07:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2091909227/vvd-leden-slijpen-de-messen-voor-partijcongres-dan-valt-de-regering-maar
Mirjam Nelisse, VVD-Statenlid en indiener van die stikstofmotie, beaamt dat. Zij ziet overeenkomsten in de kritiek op het asielbeleid en op de stikstofkoers. „Bij stikstof was de aanleiding de focus op onteigening. En bij asiel ligt de focus op dwang. Allebei zijn dat géén liberale waarden. Het is goed dat hier binnen onze partij nu meer discussie over is.”
Kritische leden vinden dat de coalitiesamenwerking met D66 en CU steeds meer knelt. Door het jaar na jaar sluiten van gevoelige compromissen verliest de VVD kleur. „Het houdt een keer op”, vindt Kwint. „Als D66 en CU niet bereid zijn iets te doen aan de instroom van asielzoekers, dan kunnen wij dat simpelweg niet meer accepteren. Dan valt de regering maar.”
Goed gesproken. Je kunt als partij maar zoveel water bij de wijn doen. En wanneer andere partijen dit minder doen dan verlies je je achterban en kom je als partij nog slechter uit de verf. Ik hoop dat de leden hier voet bij stuk houden en dan valt het kabinet maar. Van mij mag het.
ZanyHeron88
14-11-2022 om 12:12
Miraval schreef op 14-11-2022 om 12:10:
[..]
Goed gesproken. Je kunt als partij maar zoveel water bij de wijn doen. En wanneer andere partijen dit minder doen dan verlies je je achterban en kom je als partij nog slechter uit de verf. Ik hoop dat de leden hier voet bij stuk houden en dan valt het kabinet maar. Van mij mag het.
Ja, van mij ook! De VVD is totaal niet herkenbaar in dit kabinet als VVD. Al vrees ik ook enorm voor wat het alternatief is.
Miraval
14-11-2022 om 12:16
Paracelsus schreef op 14-11-2022 om 12:12:
[..]
Ja, van mij ook! De VVD is totaal niet herkenbaar in dit kabinet als VVD. Al vrees ik ook enorm voor wat het alternatief is.
Dat zal dan uit het stemgedrag blijken. Ik hoop dat mensen wijs stemmen en niet vanuit hun onderbuik. Ik hoop dat FvD in ieder geval volledig uit de kamer verdwijnt, eigenlijk alle kleine partijen die niks in te brengen hebben. Wat dat betreft mag de kiesdrempel wel flink omhoog maar dat zal zo 1 2 3 niet gebeuren denk ik.
Angela1967
14-11-2022 om 20:19
Gelukkig is er ook af en toe humor in de Telegraaf?
https://speld.nl/2022/11/14/hypocriete-klimaatontkenner-hans-56-neemt-ook-weleens-de-fiets/
gr Angela .
Ps even later vind ik deze, veel toepasselijker!
https://speld.nl/2022/11/08/vvd-fractie-ziet-na-toelichting-rutte-in-dat-asielzoekers-gaaf-zijn/
ZanyHeron88
14-11-2022 om 20:21
Angela1967 schreef op 14-11-2022 om 20:19:
https://speld.nl/2022/11/14/hypocriete-klimaatontkenner-hans-56-neemt-ook-weleens-de-fiets/
gr Angela
Dit is 1 van de weinige waar ik de humor niet van in zie.
Rondstruiner
14-11-2022 om 20:34
Angela1967 schreef op 14-11-2022 om 20:19:
gr Angela .Ps even later vind ik deze, veel toepasselijker!
https://speld.nl/2022/11/08/vvd-fractie-ziet-na-toelichting-rutte-in-dat-asielzoekers-gaaf-zijn/
Die eerste is echt goed
Ik kan de tweede niet meer zien, blijkbaar mag je bij de Speld nu nog maar een paar berichten lezen en moet je je anders registreren. Jammer.
Angela1967
14-11-2022 om 21:12
Rondstruiner schreef op 14-11-2022 om 20:34:
[..]
Die eerste is echt goed
![]()
Ik kan de tweede niet meer zien, blijkbaar mag je bij de Speld nu nog maar een paar berichten lezen en moet je je anders registreren. Jammer.
Ja inderdaad. Ik heb me net geregistreerd. De tweede tekst is op zich niet veel grappiger as je de titel grappig vindt.
Gr Angela
Rondstruiner
16-11-2022 om 06:13
Dit zou ik echt een heel goed en ook heel geruststellend idee vinden, dat het OM indien nodig een zaak kan starten om een politieke partij te verbieden. Want die gekken van fvd gaan iedere keer een stapje verder, die gaan niet stoppen.
D66: uitzondering uit wet om verbod op politieke partij makkelijker te maken - https://nos.nl/l/2452597
Malibu2
16-11-2022 om 07:08
Ik vind het een enge gedachte als een politieke partij, die blijkbaar nog binnen de lijntjes kleurt, verboden kan worden.
Als er werkelijk strafbare feiten worden gepleegd vind ik het een ander verhaal. Maar zonder strafbare feiten vind ik het een enge ontwikkeling, omdat een partij dan wordt buitengesloten omdat anderen het niet eens zijn met het gedachtegoed. En nu is het FvD, maar wat volgt daarna?
Rondstruiner
16-11-2022 om 07:17
Malibu2 schreef op 16-11-2022 om 07:08:
Ik vind het een enge gedachte als een politieke partij, die blijkbaar nog binnen de lijntjes kleurt, verboden kan worden.
Als er werkelijk strafbare feiten worden gepleegd vind ik het een ander verhaal. Maar zonder strafbare feiten vind ik het een enge ontwikkeling, omdat een partij dan wordt buitengesloten omdat anderen het niet eens zijn met het gedachtegoed. En nu is het FvD, maar wat volgt daarna?
Dit vind ik zo'n onnodige paniekzaaierij. Zonder strafbare feiten? Hoe kom ie daar nou weer bij? Het OM gaat alleen procederen bij strafbare feiten en een rechter zal ook niet verbieden als er geen strafbare feiten zijn gepleegd.
Heb je het überhaupt wel gelezen?
Het gaat erom dat bij de wet waarmee bijvoorbeeld criminele organisaties als Hells Angels kunnen worden verboden, politieke partijen zijn uitgesloten. Die uitzondering zou eruit moeten.
Als die van meijeren en baudet nu bijvoorbeeld openlijk tot geweld zouden oproepen kun je alleen de individuen vervolgen, maar niet de partij verbieden. Als een partij er op uit is om de democratie te ondermijnen, zou dat wel moeten kunnen.
Malibu2
16-11-2022 om 07:33
Rondstruiner schreef op 16-11-2022 om 07:17:
[..]
Dit vind ik zo'n onnodige paniekzaaierij. Zonder strafbare feiten? Hoe kom ie daar nou weer bij? Het OM gaat alleen procederen bij strafbare feiten en een rechter zal ook niet verbieden als er geen strafbare feiten zijn gepleegd.
Heb je het überhaupt wel gelezen?
Het gaat erom dat bij de wet waarmee bijvoorbeeld criminele organisaties als Hells Angels kunnen worden verboden, politieke partijen zijn uitgesloten. Die uitzondering zou eruit moeten.
Als die van meijeren en baudet nu bijvoorbeeld openlijk tot geweld zouden oproepen kun je alleen de individuen vervolgen, maar niet de partij verbieden. Als een partij er op uit is om de democratie te ondermijnen, zou dat wel moeten kunnen.
Ja ik heb het gelezen en zie het als een mening van D66. En las ook dat het kabinet al werkt aan een aparte wet op de politieke partijen, maar dat D66 daar niet op wil wachten.
ZanyHeron88
16-11-2022 om 07:37
Malibu2 schreef op 16-11-2022 om 07:08:
Dat buitensluiten gebeurd nu al. Vorige keer was PVV toch de tweede partij van Nederland qua grote? En veel andere partijen zeiden bij voorbaat al, daar gaan we niet mee regeren.
Miraval
16-11-2022 om 08:06
Paracelsus schreef op 16-11-2022 om 07:37:
[..]
Dat buitensluiten gebeurd nu al. Vorige keer was PVV toch de tweede partij van Nederland qua grote? En veel andere partijen zeiden bij voorbaat al, daar gaan we niet mee regeren.
Ja dat vind ik zelf iets wat niet zou mogen. Buiten gelaten wat ik van de PVV vind, als er zoveel mensen op stemmen dat hij de 2e partij wordt moet hij mee kunnen regeren. Het kabinet zou moeten bestaan uit de grootste partijen die samen een meerderheid vormen en niet een meerderheidskabinet van verschillende kleinere partijen. En ja ik weet dat Geert niet kan regeren, dat hij niet meewerkt en dat het al vaker geprobeerd is maar dit is de enige manier om kiezers ervan te overtuigen dat dat zo is. Als maar vaak genoeg blijkt dat het niet werkt gaan mensen ook vanzelf anders stemmen lijkt mij.
We hebben het hier niet over een partij met 10 zetels natuurlijk. Miljoenen mensen hebben op hem gestemd en door hem bij voorbaat al uit te sluiten zet je die kiezers ook weg als niet belangrijk. In een democratie zou dat zo niet moeten kunnen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.