Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


LMEK schreef op 20-11-2022 om 18:27:

[..]

Alle nieuwsbronnen zeggen hetzelfde. Putin heeft zich terugetrokken en graaft zich in.

Vergeet niet dat Cherson geen deel uitmaakt van Luhansk, Donetsk of Crimea waar Putin aanspraak op maakt door middel van het nep referendum. Cherson opgeven om de drie andere gebieden te versterken en te behouden lijkt het plan van Putin. In die drie gebieden wordt nog gestreden maar de terugtrekkende Russen gaan daar de linies versterken, herbevoorraad worden en op adem komen. Die gebieden zijn sinds 2014 al in Russische handen en dat zonder honderdduizend Russische soldaten en Russische wapens. Aan de andere kant heeft Oekraïne nu ook meer slagkracht door de westerse wapens dus voorzie ik een soort patsteling. Oekraïne kan niet en Rusland hoeft niet.

Verwacht jij echt een snelle afloop van deze oorlog en zo ja, wat zullen de doorslaggevende factoren dan zijn?

Ik verwacht geen snelle afloop hoor, ik weet niet zoveel van oorlog voeren dus ik luister naar deskundigen en die zijn van mening dat dit nog heel lang kan duren.

Friezinnetje schreef op 20-11-2022 om 18:29:

Muitende soldaten, andere belangrijke personen, die niet meer achter Poetin staan. Hij heeft dikke verliezen geleden, onder zijn soldaten maar ook in materiaal.

oh en wil je een linkje doen, naar de nieuwsbronnen, dat hij zich ingraaft?

Muitende soldaten heb je in alle oorlogen. Mensen die tijdens een oorlog en afhankelijk van welke kant die opgaat plotselling van mening veranderen is ook van alle tijden. Het is natuurlijk barbaars maar de verloren manschappen worden gewoon vervangen door anderen. En Oekraïne kampt met dezelfde problemen al dan niet in meer of mindere mate. 

https://www.theguardian.com/world/2022/nov/09/as-russia-tries-to-dig-in-ukraines-challenge-will-be-to-repeat-its-victory-in-kherson

Moxxie schreef op 20-11-2022 om 18:57:

[..]

Ik verwacht geen snelle afloop hoor, ik weet niet zoveel van oorlog voeren dus ik luister naar deskundigen en die zijn van mening dat dit nog heel lang kan duren.

En dat zegt toch alles over de positie van Putin?  

LMEK schreef op 20-11-2022 om 19:03:

[..]

En dat zegt toch alles over de positie van Putin?

Poetin dacht in een paar weken klaar te zijn met zijn 'special military operation', maar de werkelijkheid is dat zijn leger lang niet zo sterk is als we dachten en dat de Oekraïners veel en veel sterker zijn dan verwacht en zij nu terrein terugwinnen. Intussen rommelt het in het Kremlin, zal Rusland de economische gevolgen steeds beter gaan voelen en raken ze geopolitiek steeds meer geïsoleerd. Als jij vindt dat hij zich nu in een sterke positie heeft gemanoeuvreerd omdat ze zich ingraven dan verschillen we van mening. Ik vind dat hij zijn hand heeft overspeeld.

Moxxie schreef op 20-11-2022 om 19:17:

[..]

Poetin dacht in een paar weken klaar te zijn met zijn 'special military operation', maar de werkelijkheid is dat zijn leger lang niet zo sterk is als we dachten en dat de Oekraïners veel en veel sterker zijn dan verwacht en zij nu terrein terugwinnen. Intussen rommelt het in het Kremlin, zal Rusland de economische gevolgen steeds beter gaan voelen en raken ze geopolitiek steeds meer geïsoleerd. Als jij vindt dat hij zich nu in een sterke positie heeft gemanoeuvreerd omdat ze zich ingraven dan verschillen we van mening. Ik vind dat hij zijn hand heeft overspeeld.

Het westen dacht ook dat de speciale operatie binnen een paar weken over zou zijn maar dan met een nederlaag voor de Russen. Ik kan mij de beelden van zeer ouderwetse vrachtwagens vastgelopen in de modder nog wel herinneren en de conclusie die het westen daaraan onttrok. 

Oekraïne is sterk omdat het door 40 andere landen wordt gesteund op elke mogelijke wijze maar dat toeschrijven aan Oekraïne zelf is natuurlijk onzin.

Ook ben ik van mening dat Rusland het op geopolitiek vlak het helemaal niet zo slecht doet. Wij denken in het westen dat de hele wereld altijd om ons draait en dat is niet zo. Leden van de BRICS landen zijn hebben steeds meer in de melk te brokkelen en kunnen een serieuze tegenhanger van het westen worden. 

Voor wat betreft de economische gevolgen weet ik ook niet of die nog veel groter gaan worden dan ze nu zijn. Er is nog steeds een stabiele inkomstenbron die met de huidige prijzen voor record winsten zorgt. En een belangrijke troef van Putin is de aankomende winter. Een mogelijk scenario is dat hij de oliekraan naar Europa dicht draait waardoor die landen enorm in de problemen gaan komen. En reken er maar op dat een Órban als eerste de sancties overboord gooit en Rusland gewoon weer als leverancier gaat nemen.

En we verschillen inderdaad van mening, ik denk dat het westen zijn hand heeft overspeeld. Hoe dan ook, er is onnodig veel bloedvergieten aan de gang nu en dat moet stoppen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-11-2022 om 21:40

LMEK schreef op 20-11-2022 om 19:50:

[..]

...

En we verschillen inderdaad van mening, ik denk dat het westen zijn hand heeft overspeeld. Hoe dan ook, er is onnodig veel bloedvergieten aan de gang nu en dat moet stoppen.

En het zal ook stoppen, de vraag is alleen waar. Want Oekraïne heeft bloed geroken en kan met de westerse steun nog veel verder doordringen. 
Van het Russische leger moeten we niet veel verwachten, al kunnen ze met een patstelling nog redelijk wat slachtoffers maken. 

Valdemar schreef op 20-11-2022 om 21:40:

[..]

En het zal ook stoppen, de vraag is alleen waar. Want Oekraïne heeft bloed geroken en kan met de westerse steun nog veel verder doordringen.
Van het Russische leger moeten we niet veel verwachten, al kunnen ze met een patstelling nog redelijk wat slachtoffers maken.

En daar wringt de schoen ook voor Oekraïne, ze zijn compleet afhankelijk van het westen. De vraag is dus ook waar het westen voor gaat kiezen? Ik las net ergens dat Rusland zelf de Iraanse drones gaat maken met hulp van Iran dus die bereiden zich voor op wat komen gaat. Maar de winter gaat het eventuele Oekraïnse offensief vertragen omdat de omstandigheden dan niet gunstig zijn. En dat werkt ook in Russisch voordeel.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-11-2022 om 23:00

LMEK schreef op 20-11-2022 om 22:51:

[..]

En daar wringt de schoen ook voor Oekraïne, ze zijn compleet afhankelijk van het westen. De vraag is dus ook waar het westen voor gaat kiezen? Ik las net ergens dat Rusland zelf de Iraanse drones gaat maken met hulp van Iran dus die bereiden zich voor op wat komen gaat. Maar de winter gaat het eventuele Oekraïnse offensief vertragen omdat de omstandigheden dan niet gunstig zijn. En dat werkt ook in Russisch voordeel.

Is de winter werkelijk een nadeel? 
Bevroren ondergrond -> makkelijker om zwaar materieel te verplaatsen. 
Groter belang van aanvoerlijnen, waarbij Oekraïne nu de overhand heeft. 
Ik weet het niet. Sommigen menen dat dit een jarenlange stellingenoorlog kan worden, ik vraag me af of dit offensief niet als een boemerang in Poetins gezicht zal slaan. 

Valdemar schreef op 20-11-2022 om 23:00:

[..]

Is de winter werkelijk een nadeel?
Bevroren ondergrond -> makkelijker om zwaar materieel te verplaatsen.
Groter belang van aanvoerlijnen, waarbij Oekraïne nu de overhand heeft.
Ik weet het niet. Sommigen menen dat dit een jarenlange stellingenoorlog kan worden, ik vraag me af of dit offensief niet als een boemerang in Poetins gezicht zal slaan.

In die regio sneeuwt het vaak een meter bijvoorbeeld. Ook heb je veel meer problemen met het warm houden van de troepen. Onderhoud van wapens, apparatuur en transportmiddelen vergen meer inspanning.  Juist de modernere wapens kunnen bij -20 problemen geven vanwege de electronica.

Maar vooral soldaten hebben het moeilijk in de winter. Als die kou eenmaal in je botten zit gaat het langzaam je hele brein aantasten en kun je nergens anders meer aan denken. Dan gaat de vechtbereidheid ook dalen tot onder de nul.

Persbureau AP heeft de journalist die het bericht de wereld in hielp dat Russische raketten Polen hadden getroffen ontslagen. Goed signaal aangezien dit soort foutieve berichten catastrofale gevolgen kunnen hebben.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

24-11-2022 om 05:59

Valdemar schreef op 19-09-2022 om 22:49:

[..]

Volgens mij is de kans reëel dat ze komende winter de grote kerncentrale zullen afkoppelen en met de aanvallen op andere elektriciteitsvoorzieningen ervoor zullen zorgen dat miljoenen burgers de koude moeten trotseren zonder nutsvoorzieningen. Een echte hongerwinter creëren om de moraal te verzwakken.
Ik hoop natuurlijk van niet, maar het zou een smerige tactische zet kunnen zijn waartoe ik Rusland in staat acht.

Hoop enorm dat ik me toen vergiste, maar ze zijn toch lekker op weg om dit te doen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20221123_95900588

Tickel schreef op 30-11-2022 om 20:29:

https://nos.nl/artikel/2454454-rusland-houdt-dienstweigeraars-vast-in-zeker-tien-kelders-in-oekraine

1024x576a.jpg

Ik vind het lastig, dit soort berichten. Hoeveel medelijden moet je hebben met soldaten die niet goed uitgerust zijn om Oekraïense burgers af te slachten?

Net als de Russen die vluchtten voor de mobilisatie: moet je die opvangen? Ook als het gaat om mensen die Putin altijd steunden, de oorlog steunden, totdat ze zelf ineens naar het front moesten? En hoe weet je of ze dat deden? Ik snap dat protesteren gevaarlijk is, maar hey, dat is het in Iran ook. Of in China. En toch hoor je meer over protesten daar dan over protesten in Rusland. De Russen lijken het wel best te vinden - totdat ze zelf ineens moeten gaan vechten.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

30-11-2022 om 22:40

Athan schreef op 30-11-2022 om 22:34:

[..]

Ik vind het lastig, dit soort berichten. Hoeveel medelijden moet je hebben met soldaten die niet goed uitgerust zijn om Oekraïense burgers af te slachten?

Net als de Russen die vluchtten voor de mobilisatie: moet je die opvangen? Ook als het gaat om mensen die Putin altijd steunden, de oorlog steunden, totdat ze zelf ineens naar het front moesten? En hoe weet je of ze dat deden? Ik snap dat protesteren gevaarlijk is, maar hey, dat is het in Iran ook. Of in China. En toch hoor je meer over protesten daar dan over protesten in Rusland. De Russen lijken het wel best te vinden - totdat ze zelf ineens moeten gaan vechten.

het gaat niet zo zeer om medelijden hebben maar om hoe Rusland met zijn inwoners om gaat. 

Even een zijstap, nu je over China begint; https://nos.nl/artikel/2454326-hoe-chinese-censuur-subtiel-wedstrijdbeelden-van-het-wk-aanpast

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-11-2022 om 23:32

Tickel schreef op 30-11-2022 om 22:40:

[..]

het gaat niet zo zeer om medelijden hebben maar om hoe Rusland met zijn inwoners om gaat.

Even een zijstap, nu je over China begint; https://nos.nl/artikel/2454326-hoe-chinese-censuur-subtiel-wedstrijdbeelden-van-het-wk-aanpast

Nog een zijstapje verder: protesten in Rusland, protesten in China, protesten in Iran. 
Is het een kans of een gevaarlijk momentum? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.