Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


Valdemar schreef op 17-11-2022 om 09:55:

Geef eens wat voorbeelden van je laatste alinea waarin je schrijft dat de sancties Europa echt pijn doen. Anders kan ik je wel wat voorbeelden geven van Russische fabrieken die stil liggen vanwege de sancties.

https://www.hln.be/economie/catastrofaal-verlamd-zo-is-russische-economie-er-echt-aan-toe-na-invoering-westerse-sancties~a18aff01/
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220309_98045623
https://nieuwsmotor.nl/motornieuws/26977-productie-ural-ligt-stil-eindassemblage-buiten-rusland-gepland

Is het opkopen van staatsobligaties iets anders dan het aanzwengelen van de geldpers?

Alleerst moet ik zeggen dat links uit maart en april 2022 niet echt up to date zijn en zodoende niet meer de waarheid hoeven te zijn. Desondanks wil ik ze toch even apart behandelen.

Je eerste link is van juli 2022 en vrij duidelijk. De Russische economie is catastrofaal verlamd. Hoewel er duidelijk bijstaat dat het rapport nog niet is nagekeken door andere wetenschappers en zodoende dan ook weinig waarde heeft ten tijde van publicatie blijkt 4 maanden later dat Rusland nog steeds beweegt. De uitvoer van energie naar andere landen dan het westen in combinatie met de torenhoge prijzen leveren Rusland recordwinsten op. Rusland heeft vooral in het begin van de nieuwe sancties een knauw gekregen maar is sindsdien aan het opkrabbelen. Turkije bijvoorbeeld betaalt een deel van de rekening in roebels. China en India kopen steeds meer olie op. De catstrofale verlamming heeft in ieder geval de oorlog niet kunnen stoppen wat dan ook meteen de vraag oproept, is het wel zo catastrofaal verlamd?

Je tweede link klopt ook maar gedeeltelijk  gezien de situatie 8 maanden later. Ten tijde van dat bericht zat Renault nog met bijna 70% van de aandelen in die productie. En ja, de productie stopte maar meer ten koste van Renault dan van Rusland. En Renault is een paar maanden later uitgestapt en heeft de boel verkocht voor 1 roebel. Met als voorwaarde dat ze alles weer terug mogen kopen binnen 6 jaar. Symboolpolitiek 2.0. Nu loopt de productie weer voor modellen met airbags aangezien die toen niet te verkrijgen waren door de sancties. Dus ook die industrie krabbelt weer op. En natuurlijk heeft dat tijd nodig maar die tijd heeft Rusland. 

Je derde link is van 1 april 2022. Ruwweg 3 maanden na dat artikel heeft Ural een nieuwe fabriek in Kazachstan geopend waardoor de productie weer als vanouds loopt. Ook hier weer hopeloos achterhaalde informatie die zonder te controleren als feit wordt gepresenteerd. Want je geeft expliciet aan dat deze bedrijven stil liggen vanwege de sancties. De Washington Post zou hier toch wel 3 Pinokkios voor geven. 

Het antwoord op je vraag of de geldpers aanslingeren niet hetzelfde is als staatsobligaties opkopen is nee, nog niet misschien. 

Voor wat betreft de pijn van de sancties voot de EU maak ik een nieuwe post.

Valdemar schreef op 19-11-2022 om 22:07:

https://www.hln.be/buitenland/gelekte-e-mails-van-ex-veiligheidsagent-onthullen-diep-ongenoegen-onder-poetins-vertrouwelingen-een-burgeroorlog-is-onvermijdelijk~ac9da7ad/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221119_96011461

Toeval?

dat zou kunnen. Ik heb wel meer berichten gezien, dat er veel ongenoegen is bij de  soldaten, die opgeroepen zijn. Er wordt weinig voor ze gedaan. Geen eten, geen wapens, slechte accommodatie, slechte informatie.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

19-11-2022 om 22:25

Valdemar schreef op 19-11-2022 om 22:07:

https://www.hln.be/buitenland/gelekte-e-mails-van-ex-veiligheidsagent-onthullen-diep-ongenoegen-onder-poetins-vertrouwelingen-een-burgeroorlog-is-onvermijdelijk~ac9da7ad/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221119_96011461

Toeval?

Onder de video in het artikel staat nog een filmrol vol video's. Eentje is dat Russische soldaten door Russen beschoten worden, maar ook eentje van televisie waarin men stelt dat het volk best wel eens in opstand zou kunnen komen. Best interessant om te zien.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-11-2022 om 22:47

LMEK schreef op 17-11-2022 om 16:50:

[..]

Alleerst moet ik zeggen dat links uit maart en april 2022 niet echt up to date zijn en zodoende niet meer de waarheid hoeven te zijn. Desondanks wil ik ze toch even apart behandelen.

A) Je eerste link is van juli 2022 en vrij duidelijk. De Russische economie is catastrofaal verlamd. Hoewel er duidelijk bijstaat dat het rapport nog niet is nagekeken door andere wetenschappers en zodoende dan ook weinig waarde heeft ten tijde van publicatie blijkt 4 maanden later dat Rusland nog steeds beweegt. De uitvoer van energie naar andere landen dan het westen in combinatie met de torenhoge prijzen leveren Rusland recordwinsten op. Rusland heeft vooral in het begin van de nieuwe sancties een knauw gekregen maar is sindsdien aan het opkrabbelen. Turkije bijvoorbeeld betaalt een deel van de rekening in roebels. China en India kopen steeds meer olie op. De catstrofale verlamming heeft in ieder geval de oorlog niet kunnen stoppen wat dan ook meteen de vraag oproept, is het wel zo catastrofaal verlamd?

B ) Je tweede link klopt ook maar gedeeltelijk gezien de situatie 8 maanden later. Ten tijde van dat bericht zat Renault nog met bijna 70% van de aandelen in die productie. En ja, de productie stopte maar meer ten koste van Renault dan van Rusland. En Renault is een paar maanden later uitgestapt en heeft de boel verkocht voor 1 roebel. Met als voorwaarde dat ze alles weer terug mogen kopen binnen 6 jaar. Symboolpolitiek 2.0. Nu loopt de productie weer voor modellen met airbags aangezien die toen niet te verkrijgen waren door de sancties. Dus ook die industrie krabbelt weer op. En natuurlijk heeft dat tijd nodig maar die tijd heeft Rusland.

C )Je derde link is van 1 april 2022. Ruwweg 3 maanden na dat artikel heeft Ural een nieuwe fabriek in Kazachstan geopend waardoor de productie weer als vanouds loopt. Ook hier weer hopeloos achterhaalde informatie die zonder te controleren als feit wordt gepresenteerd. Want je geeft expliciet aan dat deze bedrijven stil liggen vanwege de sancties. De Washington Post zou hier toch wel 3 Pinokkios voor geven.

Het antwoord op je vraag of de geldpers aanslingeren niet hetzelfde is als staatsobligaties opkopen is nee, nog niet misschien.

Voor wat betreft de pijn van de sancties voot de EU maak ik een nieuwe post.

Sorry voor de late reactie, had gisteren wat anders te doen. 
Het zou wel leuk zijn als je in het vervolg bronnen geeft, spaart mij wat moeite. 

A) 
Dit was inderdaad al een oudere link. Dus hierbij twee recente:

https://www.consilium.europa.eu/nl/infographics/impact-sanctions-russian-economy/

https://radio1.be/luister/select/de-ochtend/rusland-is-officieel-in-recessie-wat-betekent-dat-voor-het-kremlin

B )
Even een link voor de connectie Renault - Lada:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/renault-verkoopt-lada/10388590.html

Klein detail: het is 1 roebel per aandeel, nog steeds symbolisch, maar toch detail.
Graag een bron die aangeeft dat deze productie weer als normaal verloopt want daar vindt ik geen informatie over. 

C)
Ural heeft inderdaad een fabriek geopend in Kazachstan.
https://motornieuws.be/ural-hervat-productie-in-kazachstan/
Jouw bericht suggereert hierbij dat het bedrijf geen impact kent van de sancties terwijl het letterlijk zijn productie verplaatst heeft naar een ander land. Als je werkelijk meent dat dit geen implicaties heeft op pakweg de belastingen die ze afdragen, weet ik niet of wij wel moeten discussiëren. 


Kun je nog eens wat uitleg geven over het verschil tussen geld bijdrukken en het opkopen van staatsobligaties wanneer deze worden opgekocht door een eenheid waarvan dezelfde overheid deel van uitmaakt?

Valdemar schreef op 19-11-2022 om 22:47:

[..]

Sorry voor de late reactie, had gisteren wat anders te doen.
Het zou wel leuk zijn als je in het vervolg bronnen geeft, spaart mij wat moeite.

A)
Dit was inderdaad al een oudere link. Dus hierbij twee recente:

https://www.consilium.europa.eu/nl/infographics/impact-sanctions-russian-economy/

https://radio1.be/luister/select/de-ochtend/rusland-is-officieel-in-recessie-wat-betekent-dat-voor-het-kremlin

B )
Even een link voor de connectie Renault - Lada:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/renault-verkoopt-lada/10388590.html

Klein detail: het is 1 roebel per aandeel, nog steeds symbolisch, maar toch detail.
Graag een bron die aangeeft dat deze productie weer als normaal verloopt want daar vindt ik geen informatie over.

C)
Ural heeft inderdaad een fabriek geopend in Kazachstan.
https://motornieuws.be/ural-hervat-productie-in-kazachstan/
Jouw bericht suggereert hierbij dat het bedrijf geen impact kent van de sancties terwijl het letterlijk zijn productie verplaatst heeft naar een ander land. Als je werkelijk meent dat dit geen implicaties heeft op pakweg de belastingen die ze afdragen, weet ik niet of wij wel moeten discussiëren.


Kun je nog eens wat uitleg geven over het verschil tussen geld bijdrukken en het opkopen van staatsobligaties wanneer deze worden opgekocht door een eenheid waarvan dezelfde overheid deel van uitmaakt?

Voor wat betreft Ural gaf je aan dat de fabriek stil lag en dat is dus gewoon niet waar. Als je dan beseft dat de fabriek wel produceert praat je ineens over impact en belasting afdragen, beetje vreemd.   

Ik zal het proberen simpel te houden over staatsobligaties en de geldpers. Staatsobligaties opkopen doet de centrale bank als de inflatie te laag is. Geld bijdrukken doet de bank als de inlatie te hoog is. Obligaties worden opgekocht ook met vers geperst geld echter heeft de staat dat geld al eerder gekregen toen het de obligaties uitgaf. Met andere woorden de staat geeft het geleende geld weer terug aan de bevolking zodat die het weer kan spenderen en de economie draaiend te houden. 

In 2008 heeft Nederland verschillende banken deels genationaliseerd zodat deze niet zouden omvallen. Dat was een gevolg van de kredietcrisis uit 2008.  Dat zijn 2 verschillende ingrepen en dus is de huidige hoge inflatie niet te wijten aan 2008 en de geldpers zoals jij zegt.

https://www.lada.ru/en/press-releases/120563


Maar goed we gaan offtopic met Lada en Ural fabrieken. Al met al krijgt Rusland econimisch gezien klappen maar het beoogde effect van de sancties is duidelijk niet bereikt. Rusland verdient nog geld met de verkoop van olie en gas wereldwijd. Verschillende Europese landen kopen ook  nog steeds Russische olie.  Nu wij langzaam de winter in gaan en Putin nog steeds de oliekraan kan dicht draaien en zodoende nog genoeg pressie kan uitoefenen heeft Europa weinig gewonnen. 

Ik hoop dat het westen en Putin vandaag nog inzien dat deze waanzin moet stoppen. Maar ik ben geen optimist als het aankomt op een snelle vrede. 

Ik denk dat het een hele grote illusie is om te geloven dat als het Westen stopt met sancties, Putin zal stoppen met druk uitoefenen op het Westen. 

Het stopt niet met het Westen. Het stopt niet met Oekraïne. Het stopt met Putin. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-11-2022 om 13:16 Topicstarter

EnglishmaninNewYork schreef op 20-11-2022 om 13:11:

Ik denk dat het een hele grote illusie is om te geloven dat als het Westen stopt met sancties, Putin zal stoppen met druk uitoefenen op het Westen.

Het stopt niet met het Westen. Het stopt niet met Oekraïne. Het stopt met Putin.

Vergeet inderdaad ook niet dat Putin niet pas begonnen is met druk op ons uitoefenen met de inval op Oekraïne.

EnglishmaninNewYork schreef op 20-11-2022 om 13:11:

Ik denk dat het een hele grote illusie is om te geloven dat als het Westen stopt met sancties, Putin zal stoppen met druk uitoefenen op het Westen.

Het stopt niet met het Westen. Het stopt niet met Oekraïne. Het stopt met Putin.


Natuurlijk gaat het westen niet stoppen met de sancties. Dat is gezichtsverlies en daar zitten de dames en heren niet op te wachten. Liever houden ze dexe oorlog kunstmatig aan de gang  want de sancties en wapenleveringen hebben Oekraïne niet het gewenste voordeel gegeven. Putin heeft een nep referendum gehouden en is in zijn doel geslaagd althans op papier. Want hij graaft zich nu in en bereidt zich voor op een lange oorlog want terein verdedigen is veel makkelijken dan terrein veroveren. Het kost ook veel minder geld en logistiek gezien is het makkelijker en je hebt minder ontberingen van je militairen nodig.


Op een schandalige manier en ten koste van duizenden onschuldige levens  heeft hij zich in een sterke positie gemanouvreerd van waaruit hij kan onderhandelen. Nu kan Putin zeggen dat hij niet meer aanvalt en hij op zoek is naar dialoog om vrede te bewerkstelligen. En dan zal het westen moeten gaan kiezen of ze gaan voor de militaire aanval of de dialoog. 

LMEK schreef op 20-11-2022 om 16:19:

[..]

Natuurlijk gaat het westen niet stoppen met de sancties. Dat is gezichtsverlies en daar zitten de dames en heren niet op te wachten. Liever houden ze dexe oorlog kunstmatig aan de gang want de sancties en wapenleveringen hebben Oekraïne niet het gewenste voordeel gegeven. Putin heeft een nep referendum gehouden en is in zijn doel geslaagd althans op papier. Want hij graaft zich nu in en bereidt zich voor op een lange oorlog want terein verdedigen is veel makkelijken dan terrein veroveren. Het kost ook veel minder geld en logistiek gezien is het makkelijker en je hebt minder ontberingen van je militairen nodig.

Op een schandalige manier en ten koste van duizenden onschuldige levens heeft hij zich in een sterke positie gemanouvreerd van waaruit hij kan onderhandelen. Nu kan Putin zeggen dat hij niet meer aanvalt en hij op zoek is naar dialoog om vrede te bewerkstelligen. En dan zal het westen moeten gaan kiezen of ze gaan voor de militaire aanval of de dialoog.

Poetin die zich in een sterke positie gemanoeuvreerd heeft? Jij leest duidelijk heel andere nieuwsbronnen dan ik.

Moxxie schreef op 20-11-2022 om 16:27:

[..]

Poetin die zich in een sterke positie gemanoeuvreerd heeft? Jij leest duidelijk heel andere nieuwsbronnen dan ik.

Nou dat. En wie was er ook al weer begonnen? 

Moxxie schreef op 20-11-2022 om 16:27:

[..]

Poetin die zich in een sterke positie gemanoeuvreerd heeft? Jij leest duidelijk heel andere nieuwsbronnen dan ik.

Alle nieuwsbronnen zeggen hetzelfde. Putin heeft zich terugetrokken en graaft zich in. 

Vergeet niet dat Cherson geen deel uitmaakt van Luhansk, Donetsk of Crimea waar Putin aanspraak op maakt door middel van het nep referendum. Cherson opgeven om de drie andere gebieden te versterken en te behouden lijkt het plan van Putin. In die drie gebieden wordt nog gestreden maar de terugtrekkende Russen gaan daar de linies versterken, herbevoorraad worden en op adem komen. Die gebieden zijn sinds 2014 al in Russische handen en dat zonder honderdduizend Russische soldaten en Russische wapens. Aan de andere kant heeft Oekraïne nu ook meer slagkracht door de westerse wapens dus voorzie ik een soort patsteling. Oekraïne kan niet en Rusland hoeft niet.

Verwacht jij echt een snelle afloop van deze oorlog en zo ja, wat zullen de doorslaggevende factoren dan zijn?

Muitende soldaten, andere belangrijke personen, die niet meer achter Poetin staan. Hij heeft dikke verliezen geleden, onder zijn soldaten maar ook in materiaal. 

oh en wil je een linkje doen, naar de nieuwsbronnen, dat hij zich ingraaft? 

Friezinnetje schreef op 20-11-2022 om 16:41:

[..]

Nou dat. En wie was er ook al weer begonnen?

Putin is begonnen daar is toch geen twijfel over mogelijk? Maar is het na 8 maanden oorlog nog steeds prioritet om de schuldige aan te wijzen of om de oorlog te laten stoppen? Met vingertjes wijzen heeft nu toch niemand iets aan?  De oorlog moet eerst stoppen en dan mogen ze Putin berechten of ophangen. 

LMEK schreef op 20-11-2022 om 18:45:

[..]

Putin is begonnen daar is toch geen twijfel over mogelijk? Maar is het na 8 maanden oorlog nog steeds prioritet om de schuldige aan te wijzen of om de oorlog te laten stoppen? Met vingertjes wijzen heeft nu toch niemand iets aan? De oorlog moet eerst stoppen en dan mogen ze Putin berechten of ophangen.

wie begint, moet ook gaan stoppen. En terug geven, wat je genomen hebt

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.