Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


Ik denk dat Rusland nu officieus de oorlog heeft gewonnen. Alles werkt in voordeel van de Russen en dat geeft de doorslag op het front. Nu von der Leyen heeft toegegeven dat er 100.000 Oekraïnse militairen zijn omgekomen krijgen wij langzamerhand een beeld van de situatie en dat beeld is niet rooskleurig voor wat betreft de westerse beeldvorming. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het westen Zelensky gaat laten hangen. Ten eerste omdat Oekraïne in plaats van een defensieve oorlog nu een offensieve oorlog moet voeren en het westen weet dat dit een verloren strijd is. Inherent aan deze manouvre is het verlies van manschappen omdat aanvallen nu eenmaal veel meer kost dan verdedigen in elk opzicht. Nu Rusland in de positie is om te verdedigen en Amerika en de EU gedwongen zijn hun proxyoorlog tot de laatste Oekraïner te gaan voortzetten komt er ruimte om te onderhandelen.  

Ten tweede kost het ontzettend veel geld om anderen te laten sneuvelen. 

Ten derde komen er steeds meer negatieve geluiden uit het Europese parlament die het negatieve aspect van de ondoordachte en opportunistische sancties veroordelen. Rusland omzeilt alle sancties en wordt gewoon rijker van omdat Putin dit alles heeft voorzien.  Ieder die deze oorlog objectief kan beschouwen en daardoor emoties buiten beschouwing kan laten moet zien dat Rusland wint.  Ondanks het narratief wat vooral door de DPG media wordt gebezigd in Nederland. DPG Media wordt benoemt als een organisatie waar de eigenaar of eigenaren vermoedelijk zijn door Wikipedia. Niemand weet wie en wat deze berichtgeving rechtvaardigd omdat niemand weet wie DPG media beheert. Wat wij wel weten is dat DPG media via de Volkskrant, NU.nl en het AD een enorm bereik hebben en daardoor opinie kunnen maken in plaats van nieuws verslaggeving. Wie de moeite neemt media uit verschillende landen te vergelijken moet tot de conclusie komen dat bronvermelding in deze tabloids vaak ontbreekt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-12-2022 om 14:23 Topicstarter

Volgens mij wint er momenteel helemaal niemand. Dat zie ik ook de komende periode niet gebeuren. Ik zie een verschrikkelijke patstelling die nog wel jaren kan duren.

Hopelijk gaan ze onderhandelen en komt er snel vrede. Dat is het beste voor iedereen. Deze oorlog leidt verder tot niets.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-12-2022 om 00:08

Daglichtlamp schreef op 06-12-2022 om 14:23:

Volgens mij wint er momenteel helemaal niemand. Dat zie ik ook de komende periode niet gebeuren. Ik zie een verschrikkelijke patstelling die nog wel jaren kan duren.

Ik vind dit een lastige. De winter komt en enerzijds heb je de Russen met hun numerieke meerderheid waarbij deze bestaat uit ongetrainde mannen zonder basisuitrusting; langs de andere kant heb je de Oekraïners die thermische kledij, generatoren etc. uit het westen krijgen en daarbij al 8 jaar lang in oorlog zijn.

Als je nu al beelden ziet van Russische rekruten die op de treinen naar het front in de boeien geslagen worden omdat ze dronken zijn en herrie schoppen, hoeveel moet je dan van deze mannen verwachten wanneer ze geconfronteerd worden met ontbering (laten we niet vergeten dat er voor de zomer al troepen waren die plunderden omdat ze geen voedsel meer hadden). 

Denk dat er vele Russen zullen sneuvelen deze winter, gewoon door ontbering. 

Valdemar schreef op 07-12-2022 om 00:08:

[..]

Ik vind dit een lastige. De winter komt en enerzijds heb je de Russen met hun numerieke meerderheid waarbij deze bestaat uit ongetrainde mannen zonder basisuitrusting; langs de andere kant heb je de Oekraïners die thermische kledij, generatoren etc. uit het westen krijgen en daarbij al 8 jaar lang in oorlog zijn.

Als je nu al beelden ziet van Russische rekruten die op de treinen naar het front in de boeien geslagen worden omdat ze dronken zijn en herrie schoppen, hoeveel moet je dan van deze mannen verwachten wanneer ze geconfronteerd worden met ontbering (laten we niet vergeten dat er voor de zomer al troepen waren die plunderden omdat ze geen voedsel meer hadden).

Denk dat er vele Russen zullen sneuvelen deze winter, gewoon door ontbering.

Ik ben het wel met je eens, maar toch worstel ik ermee. Ik heb ook weinig medelijden met suicide bombers, terwijl dat meestal ook zielige, geïndoctrineerde mensen zijn (of nou ja, waren). 

Het is natuurlijk waar dat Rusland vooral ongeschoolde, kansloze jongeren naar het front stuurt, zonder uitrusting en met vaak verouderde wapens (kijk maar eens op de Engelse Wikipedia van Mosin-Nagant: dat is een 19e-eeuws geweer waar veel gerekruteerden nu mee worden aangetroffen). Maar de beelden van Oekraïners in de loopgraven zien er net zo vreselijk uit. Die hebben het misschien minder koud en ze hebben genoeg te eten, maar ze leven net zo goed in de modder, met constante kogelregens om hen heen.

En uiteindelijk is dit een vrij simpele oorlog: in tegenstelling tot vele andere conflicten is het hier volkomen duidelijk wie de vijand is, wie de "fouten" zijn, wie er begonnen is. En het zit me echt dwars dat er nauwelijks of helemaal geen protesten zijn in Rusland. Dan denk ik: wie zwijgt, stemt toe, dus dit is wat jullie willen. Nou dan kun je het krijgen ook!

Aan de andere kant besef ik hoe ongenuanceerd mijn mening is, dus ik doe wel mijn best om medelijden te voelen met de Russen en tegen mezelf te zeggen dat er geen enkel land is dat zo sterk geïndoctrineerd is als het huidige Rusland en dat de gemiddelde Rus heus niet vierkant achter Putin staat. Maar dan moet ik wel wegblijven van Telegram en van de Russische televisie (ik spreek toevallig Russisch), want anders wordt het moeilijk om mezelf te overtuigen.

Pippi45 schreef op 06-12-2022 om 20:46:

Hopelijk gaan ze onderhandelen en komt er snel vrede. Dat is het beste voor iedereen. Deze oorlog leidt verder tot niets.

Met alles eens behalve dat het voor P tot niets zou leiden. Voor hem lijkt een doorslepende oorlog geen probleem, kan "gewoon" door met zijn real life war game ten koste van ontelbare levens!


Nu hoorde ik op de radio dat hij in 2007 door Time magazine tot persoonlijkheid van het jaar is verkozen. Zo bizar dit:


WASHINGTON (Reuters) - Time magazine named Russian President Vladimir Putin its “Person of the Year” for 2007 on Wednesday, saying he had returned his country from chaos to “the table of world power” though at a cost to democratic principles.

En:

“He’s not a good guy, but he’s done extraordinary things,” said Time managing editor Richard Stengel, who announced Putin’s selection on NBC’s “Today Show.”




“He’s a new tsar of Russia and he’s dangerous in the sense that he doesn’t care about civil liberties; he doesn’t care about free speech; he cares about stability. But stability is what Russia needed and that’s why Russians adore him.”

En:

Kremlin deputy spokesman Dmitry Peskov said Time’s choice was an acknowledgment of Putin’s role in helping Russia regain its national pride but rejected the magazine’s concerns about freedom in Russia as a product of “stereotypes of the past.”

Geciteerd uit:

https://www.reuters.com/article/us-time-idUSN1956834820071219


Wat me ook nog steeds dwars zit is de slappe reactie van Duitsland die Navalny in eigen land voor de dood hebben weggehaald daarbij het Russische Novichok gif zelf hebben aangetoond.

Hieronder popt een defecte Youtube link die ik niet heb geplaatst en ik krijg hem ook niet weg. Kan een moderator dat verhelpen?

https://www.bundesregierung.de/breg-de/service/archiv/erklaerung-der-bundesregierung-im-fall-nawalny-1781790

https://www.bbc.com/news/world-europe-54002880 

 

letterlijk

Forum Moderator

Moderator

08-12-2022 om 06:50

Beterhier schreef op 07-12-2022 om 21:17:

[..]

Infobericht

Hieronder popt een defecte Youtube link die ik niet heb geplaatst en ik krijg hem ook niet weg. Kan een moderator dat verhelpen?

Ik krijg de link ook niet verwijderd,  ik vraag het Alex even.

Er gaat nu toch wel iets veranderen denk ik. Zelensky die het klaarspeelt om bij Biden en het congres de show te stelen. Putin die het in openbaar per ongeluk toch een oorlog heeft genoemd...

Beterhier schreef op 23-12-2022 om 10:49:

Er gaat nu toch wel iets veranderen denk ik. Zelensky die het klaarspeelt om bij Biden en het congres de show te stelen. Putin die het in openbaar per ongeluk toch een oorlog heeft genoemd...

Het reisje heeft Zelensky weer veel opgeleverd. Die man is een briljante strateeg, Poetin's ergste nachtmerrie hoop ik.

Moxxie schreef op 23-12-2022 om 11:00:

[..]

Het reisje heeft Zelensky weer veel opgeleverd. Die man is een briljante strateeg, Poetin's ergste nachtmerrie hoop ik.

Het was natuurlijk een beetje te verwachten maar echt; Hij doet het toch maar!

En de dag ervoor nog aan de frontlinie. Putin heeft zoveel lef helemaal niet.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

23-12-2022 om 13:04

Beterhier schreef op 23-12-2022 om 11:33:

[..]

Het was natuurlijk een beetje te verwachten maar echt; Hij doet het toch maar!

En de dag ervoor nog aan de frontlinie. Putin heeft zoveel lef helemaal niet.

Poetin kan ook helemaal niet naar het front. Waar de meeste Oekraïners vechten omdat ze dat willen, vechten de Russen omdat ze moeten. De krijgsmacht van Oekraïne is veel gemotiveerder omdat hun vrijheid op het spel staat. Zou me niets verbazen dat Poetin geraakt zou worden door een verdwaalde kogel als hij zich aan het front laat zien. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-12-2022 om 13:19

Met zijn reis naar de VS waren er her en der wel geluiden te horen van personen die het spijtig vonden dat hij niet naar Brussel reisde, maar ergens kan ik dat goed begrijpen.
Naast dat de VS de meeste militaire steun leveren, lijkt me een reis naar de VS ook veiliger dan een trip naar Brussel. 
Denk niet dat men in Oekraïne op dat vlak te veel risico wil nemen, want de uitschakeling van Zelensky zou een morele opdoffer van formaat zijn.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-12-2022 om 13:25

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221222_96202826

Link gaat over de gedachte dat Rusland beter is uitgerust voor een uitputtingsslag dan de Navo. Zit achter een betaalmuur, maar misschien dat sommigen hem kunnen lezen.

Er komt in ieder geval duidelijk naar voren welke prijs West-Europa op dit moment betaald voor onze pacifistische houding de afgelopen dertig jaar.

Er is al minstens één belangrijk wapen aan het front dat voorlopig is uitgeteld. De Duitse PzH 2000 – rijdende artillerie – zit zonder SMArt 155 granaten. Nadat de Sovjet-Unie uit elkaar was gespat, leek de vijand weg en werd de productie gestopt. Een reserve van 12.000 stuks moest volstaan, en men ging ervan uit dat zelfs die nooit nodig zou zijn. De Duitse regering heeft in oktober 95 miljoen euro vrijgemaakt om de productie opnieuw op te starten. Omdat van nul begonnen moet worden, wordt dat proces geraamd op vijf jaar.

Oost-Europees powerhouse

Ironisch genoeg zouden net de restanten van de Sovjet-Unie het Moskou toch heel erg moeilijk kunnen maken, zelfs in een uitputtingsoorlog. Het voormalige Tsjecho-Slowakije was het kloppende hart van de Russische wapenindustrie. Het land doekte de wapenfabrieken niet op na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, maar bracht ze in winterslaap. Tegen de zomer draaiden ze alweer op volle toeren.


Laat ons hopen dat dit conflict genoeg is geweest om Europa wakker te schudden en we echt een inspanning leveren om onze defensie weer op peil te brengen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.