Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-09-2022 om 07:57

Massagraf ontdekt:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220915_97011588

Benieuwd wat we zullen vinden als Marioepol terug in Oekraïense handen is. 

Valdemar schreef op 16-09-2022 om 07:57:

Massagraf ontdekt:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220915_97011588

Benieuwd wat we zullen vinden als Marioepol terug in Oekraïense handen is.

Waarschijnlijk een veelvoud ervan. Meer en meer bewijs voor de ramp die Putin over Oekraïne heeft uitgestort.

Rusland stopt ook niet met het in gevaar brengen van kerncentrales, ik kan daar zo boos over worden!!!! Nu op 300 meter van de centrale
Joezjno-Oekrajinsk een grote explosie, wat zijn het ook giga lomperiken! Straks hebben we een Tsjernobyl 2 uit domme lompheid. Eenzelfde lompheid als het neerschieten van MH17, daar was ik ook ontzettend kwaad over!

Inderdaad: Waar stopt dit?

Beterhier schreef op 19-09-2022 om 10:54:

Rusland stopt ook niet met het in gevaar brengen van kerncentrales, ik kan daar zo boos over worden!!!! Nu op 300 meter van de centrale
Joezjno-Oekrajinsk een grote explosie, wat zijn het ook giga lomperiken! Straks hebben we een Tsjernobyl 2 uit domme lompheid. Eenzelfde lompheid als het neerschieten van MH17, daar was ik ook ontzettend kwaad over!

Inderdaad: Waar stopt dit?

Tsejrnobyl 2 zal het nooit kunnen worden omdat deze reactoren van een heel ander type zijn. Desondanks dat gegeven ben ik het eens dat de beschietingen moeten stoppen. 

LMEK schreef op 19-09-2022 om 11:35:

[..]

Tsejrnobyl 2 zal het nooit kunnen worden omdat deze reactoren van een heel ander type zijn. Desondanks dat gegeven ben ik het eens dat de beschietingen moeten stoppen.

Dan stel ik een andere vraag: Kunnen deze reactoren zonder controlerende besturing en koeling niet in een meltdown geraken? Ik lees over die andere centrale dat zelfs het bad met gebruikte splijtstofstaven nog afhankelijk is van koeling. Misschien niet sterk maar toch.

Beterhier schreef op 19-09-2022 om 11:51:

[..]

Dan stel ik een andere vraag: Kunnen deze reactoren zonder controlerende besturing en koeling niet in een meltdown geraken? Ik lees over die andere centrale dat zelfs het bad met gebruikte splijtstofstaven nog afhankelijk is van koeling. Misschien niet sterk maar toch.

Een meltdown is in extreme gevallen wel mogelijk. En mocht het tot een meltdown komen dan zal een kring van 50km gevaar lopen en niet heel Europa. De brand in Tsjernobiel blies alle radioactiviteit naar boven waardoor het zich wel tot 1000km kon verspreiden. En omdat de reactoren nu anders zijn kan dat niet meer gebeuren. Even simpel gezegd.

LMEK schreef op 19-09-2022 om 15:08:

[..]

Een meltdown is in extreme gevallen wel mogelijk. En mocht het tot een meltdown komen dan zal een kring van 50km gevaar lopen en niet heel Europa. De brand in Tsjernobiel blies alle radioactiviteit naar boven waardoor het zich wel tot 1000km kon verspreiden. En omdat de reactoren nu anders zijn kan dat niet meer gebeuren. Even simpel gezegd.

Dat ben ik helemaal met je eens. In Tsjernobyl ging letterlijk het dak eraf door de explosie met een gigantische verspreiding tot gevolg.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-09-2022 om 22:49

Beterhier schreef op 19-09-2022 om 10:54:

Rusland stopt ook niet met het in gevaar brengen van kerncentrales, ik kan daar zo boos over worden!!!! Nu op 300 meter van de centrale
Joezjno-Oekrajinsk een grote explosie, wat zijn het ook giga lomperiken! Straks hebben we een Tsjernobyl 2 uit domme lompheid. Eenzelfde lompheid als het neerschieten van MH17, daar was ik ook ontzettend kwaad over!

Inderdaad: Waar stopt dit?

Volgens mij is de kans reëel dat ze komende winter de grote kerncentrale zullen afkoppelen en met de aanvallen op andere elektriciteitsvoorzieningen ervoor zullen zorgen dat miljoenen burgers de koude moeten trotseren zonder nutsvoorzieningen. Een echte hongerwinter creëren om de moraal te verzwakken.
Ik hoop natuurlijk van niet, maar het zou een smerige tactische zet kunnen zijn waartoe ik Rusland in staat acht. 

Als dit bericht klopt en Erdogan gelijk heeft dat Poetin bereid is 'de oorlog te stoppen', dan zet ik mijn 5 centen in op de strategie dat Poetin alleen bereid is de oorlog te stoppen als de Donbas officieel Russisch grondgebied wordt. 

Zelenski zal daar (denk ik) niet mee akkoord gaat waarna Poetin inzet op de beeldvorming dat het allemaal Zelenski's schuld is dat de oorlog voortduurt. 

https://www.bbc.com/news/world-europe-62965993

Putin wil natuurlijk stoppen net voorbij het hoogtepunt en bevriezen wat hij heeft veroverd. No way dat Zelensky daarmee akkoord gaat.

Valdemar schreef op 19-09-2022 om 22:49:

[..]

Volgens mij is de kans reëel dat ze komende winter de grote kerncentrale zullen afkoppelen en met de aanvallen op andere elektriciteitsvoorzieningen ervoor zullen zorgen dat miljoenen burgers de koude moeten trotseren zonder nutsvoorzieningen. Een echte hongerwinter creëren om de moraal te verzwakken.
Ik hoop natuurlijk van niet, maar het zou een smerige tactische zet kunnen zijn waartoe ik Rusland in staat acht.

Toch heb ik een groeiende hoop dat Rusland haar eigen verzwakte moraal onderschat en tegelijkertijd haar vermogen het groeiende verzet onder controle te blijven houden, overschat. 

Gisteren kwam er opnieuw een bericht naar voren van een populaire Rus. Een Russische zangeres (ene Poegatsjova, ik had nog nooit van haar gehoord) die zich tegenover een miljoenenpubliek negatief uitte over Poetin en de oorlog. 

Misschien gebeurt het aan de lopende band en weten we het niet omdat het normaal niet interessant genoeg is voor het nieuws. Dat zou goed kunnen. We worden hier door de media net zo goed bespeeld. Voor nu krijg ik toch het idee dat het rommelt in Rusland op een manier waarop het steeds zichtbaarder wordt. Dat is per definitie niet goed voor Poetin. 

Putin gaat de natie toespreken hoor ik. Zou een mobilisatie kunnen inhouden. 

Friezinnetje schreef op 20-09-2022 om 19:33:

https://nos.nl/artikel/2445298-referenda-in-bezette-delen-oekraine-over-inlijving-door-rusland

Rusland gaat referenda houden in bezette delen oekraïne

Rusland gaat proberen af te dwingen dat het de bezette gebieden toe 'mag' eigenen. 

Een referendum in huidige Russische termen is niks waard. 

https://www.bbc.com/news/live/world-62970683

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-09-2022 om 21:09

DS1971 schreef op 20-09-2022 om 19:21:

Putin gaat de natie toespreken hoor ik. Zou een mobilisatie kunnen inhouden.

Zou om 19u zijn, ondertussen nog steeds niets. 
Vraag me af wat we mogen verwachten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.