Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


Valdemar schreef op 29-01-2023 om 18:00:

[..]

Zoals Moxie eerder al aangaf denk ik dat jij het defensieve aspect van de Navo onderschat. Voor West-Europa diende de Navo vooral als afschrikkingsmiddel voor buitenlandse bedreiging en is er eigenlijk weinig animo om deze in te zetten als een offensieve macht (als in om een oorlog te beginnen).
Jarenlang hebben deze landen hun legers dan ook afgebouwd en ondergefinancierd, met in het achterhoofd de gedachte dat de tijd van territoriale oorlogen definitief achter ons lag. In dat opzicht is de zet van Rusland dan ook een schot in eigen voet daar het ervoor zal zorgen dat Zweden en Finland toetreden tot de Navo en dat binnen Europa er plots honderden miljarden vrij gemaakt worden voor defensie. En wat gaan we doen met die middelen, want we gaan heus niet heel onze wapenindustrie aanzwengelen om vervolgens alles in loodsen te stockeren.

Jouw berichten over dit conflict zitten al een poosje in mijn irritatiezone, maar ik kon er moeilijk de vinger opleggen over het waarom. Corrigeer mij gerust, maar daarstraks besefte ik dat jouw boodschap een enorme overlap heeft bij wat sommige pacifisten hier roepen: dat we ons hierin niet moeten mengen omdat we daardoor zorgen voor een verlenging van het conflict en extra slachtoffers.
Voor mij staat dit dus diametraal op de houding die de Navo en bij uitbreiding Europa zich hoort aan te meten. Voor mij is dit net het moment dat Europa moet laten zien dat het nog tanden heeft en dat we bereid zijn om onze waarden te verdedigen. En nu zul jij weer aangeven dat dit over de rug gaat van onschuldige burgers, maar ik ben oprecht benieuwd naar welke verhalen ons nog gaan bereiken eenmaal er meer bezette steden weer bevrijd worden. We weten nu al over folterkamers, executies van burgers, deportaties van vluchtelingen en kinderen doorheen heel Rusland, ... wat gaan we ontdekken als we terug voet zetten in pakweg Marioepol?


En de NAVO heeft sinds zijn oprichting geen enkele defensieve oorlog gevoerd enkel offensieve oorlogen. Zoals nu in Oekraïne dat geen NAVO of EU land is. Jouw constatering dat er weinig animo is voor offensieve oorlogen kan twee oorzaken hebben. Of je hebt geen flauw benul van de geschiedenis en bent bijvoorbeeld Joegoslavië, Irak en Libië vergeten of je zit gewoon te provoceren.

Wij verschillen gewoon van inzicht waar ik bij jou een irrationele angst zie over een brede lijn in de toekomst. 

En wat zijn de Europese waarden precies en wat heeft Oekraïne daar mee te maken? De NAVO is opgericht door grootste koloniale machten ter wereld die eeuwenlang anderen hebben uitgebuit, vernederd, vermoord, geplunderd, verjaagd, misbruikt gewoon omdat het kan. 

En dat is geen excuus voor de oorlogsmisdaden van zowel Rusland als Oekraïne maar een reminder dat diegene die heeft meeste over normen en waarden, democratie en vrijheid in feite voor de meeste ellende in de wereld heeft gezorgd en zorgt!!

Valdemar schreef op 29-01-2023 om 18:03:

[..]

Ook op dat vlak verschillen wij van mening.
Zelfs met de inzet van westerse troepen acht ik de kans op het gebruik van kernwapens miniem.

Kun je hier een toelichting bij geven? Waarom acht jij de kans op het gebruik van kernwapens miniem als de NAVO grondtroepen naar Oekraïne stuurt om te vechten tegen Rusland?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

29-01-2023 om 21:19

LMEK schreef op 29-01-2023 om 18:59:

[..]


En de NAVO heeft sinds zijn oprichting geen enkele defensieve oorlog gevoerd enkel offensieve oorlogen. Zoals nu in Oekraïne dat geen NAVO of EU land is. Jouw constatering dat er weinig animo is voor offensieve oorlogen kan twee oorzaken hebben. Of je hebt geen flauw benul van de geschiedenis en bent bijvoorbeeld Joegoslavië, Irak en Libië vergeten of je zit gewoon te provoceren.

Wij verschillen gewoon van inzicht waar ik bij jou een irrationele angst zie over een brede lijn in de toekomst.

En wat zijn de Europese waarden precies en wat heeft Oekraïne daar mee te maken? De NAVO is opgericht door grootste koloniale machten ter wereld die eeuwenlang anderen hebben uitgebuit, vernederd, vermoord, geplunderd, verjaagd, misbruikt gewoon omdat het kan.

En dat is geen excuus voor de oorlogsmisdaden van zowel Rusland als Oekraïne maar een reminder dat diegene die heeft meeste over normen en waarden, democratie en vrijheid in feite voor de meeste ellende in de wereld heeft gezorgd en zorgt!!

Heerlijk bericht van jou, hoop dat iedereen het leest. 
Noem je nu het conflict in Oekraïne een offensieve oorlog van de Navo? 

Vertel me wat meer over Joegoslavië, want in mijn herinnering heeft de Navo ginder gezorgd voor een einde van het conflict, een conflict waarin blauwhelmen redelijk machteloos moesten toekijken als ik me niet vergis. 

Zeg me eens waar je bij mij een irrationele angst ziet?

Over het vetgedrukte: leuk.
Jij bent dus één van die pippos die meent dat Europa en het Westen boete moet doen voor hun verleden, dat het westen voor niets dan ellende gezorgd heeft.

Knip

BrightEchidna89

BrightEchidna89

29-01-2023 om 21:22

LMEK schreef op 29-01-2023 om 19:01:

[..]

Kun je hier een toelichting bij geven? Waarom acht jij de kans op het gebruik van kernwapens miniem als de NAVO grondtroepen naar Oekraïne stuurt om te vechten tegen Rusland?

Omdat de personen aan de knoppen heel goed beseffen dat dit een wederzijdse uitschakeling is. 
Ik zie Rusland nog in staat om in onbewoond gebied een raket te droppen als laatste waarschuwing, maar op het moment dat ze kernwapens inzetten tegen landen/burgers zullen ze zelf van de kaart geveegd worden. 

Valdemar schreef op 29-01-2023 om 21:19:

[..]

Heerlijk bericht van jou, hoop dat iedereen het leest.
Noem je nu het conflict in Oekraïne een offensieve oorlog van de Navo?

Vertel me wat meer over Joegoslavië, want in mijn herinnering heeft de Navo ginder gezorgd voor een einde van het conflict, een conflict waarin blauwhelmen redelijk machteloos moesten toekijken als ik me niet vergis.

Zeg me eens waar je bij mij een irrationele angst ziet?

Over het vetgedrukte: leuk.
Jij bent dus één van die pippos die meent dat Europa en het Westen boete moet doen voor hun verleden, dat het westen voor niets dan ellende gezorgd heeft.
[Quote aangepast]

Noem jij het conflict in Oekraïne een defensieve oorlog van de NAVO? 

Ik zal je wat meer vertellen over Joegoslavië want je weet klaarblijkelijk niet waarover je praat. Joegoslavië had een intern conflict met seperatisten in een provincie binnen de eigen landsgrenzen. Toen de wapens werden opgepakt door enerzijds het Joegoslavische leger en anderzijds UÇK besloot de NAVO in te grijpen. Ondanks dat het geen mandaat daarvoor had en het ingrijpen in strijd is met het handvest van de Verenigde Naties. Irakoorlog en Libië precies hetzelfde, onder valse voorwendselen een souvereine staat binnenvallen.

En het is te walgelijk voor woorden dat je het lef hebt te schrijven dat we moeten stoppen met denken dat andere culturen gelijkwaardig zijn. Racisme in zijn puurste vorm en hoop dat je hiervoor geband gaat worden.

Valdemar schreef op 29-01-2023 om 21:19:

[..]

Heerlijk bericht van jou, hoop dat iedereen het leest.
Noem je nu het conflict in Oekraïne een offensieve oorlog van de Navo?

Vertel me wat meer over Joegoslavië, want in mijn herinnering heeft de Navo ginder gezorgd voor een einde van het conflict, een conflict waarin blauwhelmen redelijk machteloos moesten toekijken als ik me niet vergis.

Zeg me eens waar je bij mij een irrationele angst ziet?

Over het vetgedrukte: leuk.
Jij bent dus één van die pippos die meent dat Europa en het Westen boete moet doen voor hun verleden, dat het westen voor niets dan ellende gezorgd heeft.
[Quote aangepast]

Ga je lekker Valdemar? Wat een afschuwelijke denkwijze hou jij er op na: walgelijk! 

Dit heeft werkelijk helemaal niks met dit conflict te maken.

Ik heb een soortgelijke text al eerder van je gelezen in een ander draadje..🤢

Valdemar schreef op 29-01-2023 om 21:19:

[..]

Heerlijk bericht van jou, hoop dat iedereen het leest.
Noem je nu het conflict in Oekraïne een offensieve oorlog van de Navo?

Vertel me wat meer over Joegoslavië, want in mijn herinnering heeft de Navo ginder gezorgd voor een einde van het conflict, een conflict waarin blauwhelmen redelijk machteloos moesten toekijken als ik me niet vergis.

Zeg me eens waar je bij mij een irrationele angst ziet?

Over het vetgedrukte: leuk.
Jij bent dus één van die pippos die meent dat Europa en het Westen boete moet doen voor hun verleden, dat het westen voor niets dan ellende gezorgd heeft.
[Quote aangepast]


Knip

Jammer dat de mods de text van Valdemar verwijderd hebben (wel begrijpelijk). Laat een ieder maar lezen/ zien wat een racistische drek hij uitkraamt.

Epic88 schreef op 29-01-2023 om 18:13:

Hoe zien jullie de aanval op de wapenfabriek en de drone fabriek in Iran? Zij leveren toch wapens aan Rusland ?

Volgens de New York Times zit Israel achter de aanval. Tenminste dat beweren Amerikaanse bronnen. Denk zelf ook niet dat het met Rusland heeft te maken want Iran mag wapens leveren als het dat wil.

 Lijkt me sterk dat het westen erachter zit. Ik acht de Amerikanen wel in staat om zoiets te doen overigens. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-02-2023 om 20:18

LMEK schreef op 01-02-2023 om 17:08:

[..]

Volgens de New York Times zit Israel achter de aanval. Tenminste dat beweren Amerikaanse bronnen. Denk zelf ook niet dat het met Rusland heeft te maken want Iran mag wapens leveren als het dat wil.

Lijkt me sterk dat het westen erachter zit. Ik acht de Amerikanen wel in staat om zoiets te doen overigens.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-64445306

Dacht dat algemeen al werd aangenomen dat Israël achter de aanval zit? Zou een mooie zet zijn om wapenleveringen aan Rusland te vertragen.

Ondertussen over Israël zelf:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220212_92016960

Omdat dit stuk permanent wordt upgedate, het fragment:

Rusland waarschuwt Israël geen wapens te leveren aan Oekraïne

Nadat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu woensdag heeft aangegeven dat de Oekraïense vraag naar wapenleveringen wordt "onderzocht", heeft Moskou laten weten dat ook Israëlische wapens "legitieme doelwitten zullen zijn voor de Russische troepen"."Als het gaat om wapenleveringen, delen we landen niet in op basis van hun geografie", zei de woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zacharova. "Alle landen die wapens leveren moeten begrijpen dat we die wapens als legitieme doelwitten zullen beschouwen."Netanyahu trok tot voor kort nooit duidelijk de Oekraïense kaart in het conflict met Rusland, in een poging om Rusland te ontzien. Moskou controleert immers het luchtruim boven Israëls buurland Syrië en daarnaast sluit het meestal ook de ogen voor Israëlische operaties in Iran.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-02-2023 om 20:21

Friezinnetje schreef op 01-02-2023 om 17:19:

[..]

Turkije er maar uit

Liever niet, het is een stevige militaire macht.
Eens zien wat de vervroegde presidentsverkiezingen opleveren.

Valdemar schreef op 01-02-2023 om 20:18:

[..]

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-64445306

Dacht dat algemeen al werd aangenomen dat Israël achter de aanval zit? Zou een mooie zet zijn om wapenleveringen aan Rusland te vertragen.

Ondertussen over Israël zelf:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220212_92016960

Omdat dit stuk permanent wordt upgedate, het fragment:

Rusland waarschuwt Israël geen wapens te leveren aan Oekraïne

Nadat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu woensdag heeft aangegeven dat de Oekraïense vraag naar wapenleveringen wordt "onderzocht", heeft Moskou laten weten dat ook Israëlische wapens "legitieme doelwitten zullen zijn voor de Russische troepen"."Als het gaat om wapenleveringen, delen we landen niet in op basis van hun geografie", zei de woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zacharova. "Alle landen die wapens leveren moeten begrijpen dat we die wapens als legitieme doelwitten zullen beschouwen."Netanyahu trok tot voor kort nooit duidelijk de Oekraïense kaart in het conflict met Rusland, in een poging om Rusland te ontzien. Moskou controleert immers het luchtruim boven Israëls buurland Syrië en daarnaast sluit het meestal ook de ogen voor Israëlische operaties in Iran.

Het is tegen alle internationale wetten in om in een ander land de wapen industrie te saboteren omdat het je niet zint waar die wapens heen gaan. Anderzijds zijn de Iraanse drones handig voor Rusland maar niet doorslaggevend. Ook al omdat Iran de technologie heeft gedeeld met Rusland. Daarom denk ik ook niet dat de wapen leveringen aan Rusland het doel was van deze aanval.

Rusland heeft meer behoefte aan munitie op dit moment en niet aan drones of tanks. De zoutmijnen in Soledar zijn een uitermate geschikte plek om zwaar materiaal te stallen en onderhouden. De tanks uit het westen zijn pas over een paar maanden inzetbaar en de Amerikaanse misschien pas aan het einde van het jaar. Daar komt nog bij dat de Amerikaanse tanks op gigantische hoeveelheden vliegtuigbrandstof/kerosine lopen wat ook logistiek gezien een uitdaging is voor de zeer beperkt opgeleide Oekraïners is. 

Nogmaals, hoe sneller Zelensky beseft en  erkent dat de kans dat Oekraïne de oorlog wint echt nul procent is des te sneller kunnen ze onderhandelen. Het is gewoon echt de enige manier om deze waanzin te stoppen. Het druist misschien tegen ieders rechtvaardigheidsgevoel in maar oorlogen zijn ook nooit rechtvaardig of te rechtvaardigen. 

Wat valt er te onderhandelen als je je overgeeft?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.