Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Empowered
25-12-2022 om 11:34
LMEK schreef op 25-12-2022 om 11:26:
[..]
Ik ga jouw vragen niet beantwoorden. Dat passief agressieve toontje schakelt je in mijn ogen uit als een serieuze discussie partner. Meteen met gestrekt been erin met kolder, door de mand gevallen en wappie tactieken zonder zelf ook maar een inhoudelijke zin over het topic te schrijven is zelfs voor mij een no-go.
Fijne kerst!
Oftewel: je hebt geen antwoord op mijn vragen. En met deze post heb je jezelf uitgeschakeld als gesprekspartner. Daaag!
LMEK
25-12-2022 om 11:44
Empowered schreef op 25-12-2022 om 11:34:
[..]
Oftewel: je hebt geen antwoord op mijn vragen. En met deze post heb je jezelf uitgeschakeld als gesprekspartner. Daaag!
Daaaag!
BrightEchidna89
29-12-2022 om 12:11
https://www.hln.be/buitenland/schokkende-beelden-van-russisch-kanonnenvlees-dat-sneuvelt-in-de-strijd-rond-bachmoet~ab427306/
Denk niet dat er veel commentaar nodig is.
BrightEchidna89
29-12-2022 om 15:56
Heel spijtig dat deze column achter een betaalmuur zit, want persoonlijk vind ik hem geweldig. Daar ik een abonnement heb, geen idee hoeveel je moet betalen om het te lezen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221223_95245407
Titel: Wat is het waard om voor te strijden
Eerste alinea:
Waarvoor zou jij bereid zijn te vechten? Zo extreem en existentieel was deze vraag al drie tot vier generaties niet meer aan de orde in West-Europa. Extreem, omdat ze de bereidheid tot dodelijk geweld inhoudt. Existentieel, omdat het leven zelf en alles waar je in gelooft of wat je dierbaar is in de weegschaal ligt. Het was onwezenlijk om ze doorheen het jaar in meerdere gesprekken te horen opduiken. Gelukkig zonder voorwerp hier, voorlopig. Maar wel als gedachteoefening die niet langer helemaal onwaarschijnlijk is.
LMEK
29-12-2022 om 17:01
Valdemar schreef op 29-12-2022 om 15:56:
Heel spijtig dat deze column achter een betaalmuur zit, want persoonlijk vind ik hem geweldig. Daar ik een abonnement heb, geen idee hoeveel je moet betalen om het te lezen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221223_95245407
Titel: Wat is het waard om voor te strijden
Eerste alinea:
Waarvoor zou jij bereid zijn te vechten? Zo extreem en existentieel was deze vraag al drie tot vier generaties niet meer aan de orde in West-Europa. Extreem, omdat ze de bereidheid tot dodelijk geweld inhoudt. Existentieel, omdat het leven zelf en alles waar je in gelooft of wat je dierbaar is in de weegschaal ligt. Het was onwezenlijk om ze doorheen het jaar in meerdere gesprekken te horen opduiken. Gelukkig zonder voorwerp hier, voorlopig. Maar wel als gedachteoefening die niet langer helemaal onwaarschijnlijk is.
Er bestaat volgens mij niet echt een universele bereidheid om te vechten. Er zijn tal van redenen waarom iemand besluit of gedwongen wordt de wapens op te pakken. Ik heb ooit een documentaire gezien over Afrikaanse kind soldaten en zelfs daar zijn op zo een jonge leeftijd de verschilen in bereidheid al goed te zien. De ene verblind door woede en haat en de andere door angst. Op latere leeftijd gaan mensen het zelfs voor geld doen als beroep of als huurling. Duizenden kilometers van huis in een oorlog waar je niks mee te maken hebt alleen maar voor het geld. En dan nog maar afwachten of je dat geld ook daadwerkelijk krijgt.
En uiteindelijk weet je pas of je bereid bent om iemand te doden als je daadwerkelijk de trekker overhaalt. Laten we hopen dat niemand dit ooit nog moet mee gaan maken.
BrightEchidna89
29-12-2022 om 23:43
LMEK schreef op 29-12-2022 om 17:01:
[..]
Er bestaat volgens mij niet echt een universele bereidheid om te vechten. Er zijn tal van redenen waarom iemand besluit of gedwongen wordt de wapens op te pakken. Ik heb ooit een documentaire gezien over Afrikaanse kind soldaten en zelfs daar zijn op zo een jonge leeftijd de verschilen in bereidheid al goed te zien. De ene verblind door woede en haat en de andere door angst. Op latere leeftijd gaan mensen het zelfs voor geld doen als beroep of als huurling. Duizenden kilometers van huis in een oorlog waar je niks mee te maken hebt alleen maar voor het geld. En dan nog maar afwachten of je dat geld ook daadwerkelijk krijgt.
En uiteindelijk weet je pas of je bereid bent om iemand te doden als je daadwerkelijk de trekker overhaalt. Laten we hopen dat niemand dit ooit nog moet mee gaan maken.
Er zal inderdaad niet zoiets zijn als een universele bereidheid om te vechten. De column ging voornamelijk over Europeanen en hoe zij het bekijken. Zijn we nog bereid om te vechten voor onze waarden, willen we nog comfort opleveren om onze idealen te verspreiden, ...
Heel de gedachte dat de symbiose van vrije markt en democratie zich automatisch zou verspreiden als dominante bestuursvorm, werd hierbij in vraag gesteld.
Met je laatste regels ben ik het trouwens compleet oneens. Natuurlijk willen we een wereld zonder verder geweld, maar laat ons absoluut hopen dat er nog genoeg Westerlingen zijn die de trekker willen overhalen om onze maatschappij en gedachtengoed te beschermen.
Yumi
30-12-2022 om 00:05
LMEK schreef op 29-12-2022 om 17:01:
[..]
Als niemand meer bereid is om een ander te doden, dat hoop ik... Van de trekker overhalen, gaat een oorlog niet over.
LMEK
30-12-2022 om 01:26
Valdemar schreef op 29-12-2022 om 23:43:
[..]
Er zal inderdaad niet zoiets zijn als een universele bereidheid om te vechten. De column ging voornamelijk over Europeanen en hoe zij het bekijken. Zijn we nog bereid om te vechten voor onze waarden, willen we nog comfort opleveren om onze idealen te verspreiden, ...
Heel de gedachte dat de symbiose van vrije markt en democratie zich automatisch zou verspreiden als dominante bestuursvorm, werd hierbij in vraag gesteld.
Met je laatste regels ben ik het trouwens compleet oneens. Natuurlijk willen we een wereld zonder verder geweld, maar laat ons absoluut hopen dat er nog genoeg Westerlingen zijn die de trekker willen overhalen om onze maatschappij en gedachtengoed te beschermen.
Na de tweede wereldoorlog heeft de westerse maatschappij eigenlijk niks te vrezen gehad. Dat kun je ook zien aan het aantal offensieve oorlogen die door het westen zijn gevoerd. Waar je precies op hoopt snap ik dan ook niet.
Treurniet
30-12-2022 om 04:11
Er was een paragnost die voorspelde dat Poetin zou aftreden in 2023. Wat zou het enorm fijn zijn als ze gelijk kreeg!!
EnchantedDragonfly18
31-12-2022 om 09:41
https://imgur.com/t/ukraine/GIQi0MG
Ukraine's favorite decoration toy this season

EnchantedDragonfly18
06-01-2023 om 21:30
20:35
Het Russische leger bereidt zich volgens de Estse inlichtingenchef Margo Grosberg voor op een tweede mobilisatieronde, die mogelijk direct na het orthodoxe Kerstmis - zaterdag om middernacht Moskouse tijd (22 uur bij ons) - begint.
,,Dat concluderen wij uit een samenstelling van verschillende stukjes informatie over voorbereidingen die worden getroffen in de Russische provincies. Een zo'n voorbeeld komt uit de regio Krasnodar (in Zuid-Rusland, dicht bij de Krim, red.), waar een drukker de opdracht heeft gekregen om 5000 mobilisatie-oproepen af te drukken", zei Grosberg vrijdag volgens de publieke omroep ERR tijdens een persconferentie van het ministerie van Defensie.
Volgens het het hoofd van de militaire inlichtingendienst is de eerste mobilisatie van reservisten in Rusland, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, nog niet geëindigd en alleen gestopt in regio's waar quota zijn gehaald. ,,Na het einde van de kerstvakantie kunnen we verwachten dat er een nieuwe golf (van mobilisaties) zal beginnen. Volgende week zal er duidelijkheid komen over de vraag of de tweede mobilisatiegolf zal beginnen, en zo ja, hoe die zal verlopen", vervolgde de kolonel.
LMEK
11-01-2023 om 21:11
Ik zag vanmiddag een filmpje van een politicus die zich afvroeg waarom het zo stil is omtrent het onderzoek naar de sabotags van Nordstream. Na bijna 4 maanden is het nog steeds niet duidelijk wie het heeft gedaan. Wat toch vreemd is want Moskou kreeg bijna meteen de schuld van veel landen en die hebben tot op de dag van vandaag geen enkel bewijs kunnen leveren voor die beschuldiging. Zou Rusland het dan toch niet gedaan hebben?
BrightEchidna89
12-01-2023 om 08:58
Twee leuke berichten:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230112_91397608
https://www.tijd.be/dossiers/oorlog-in-oekraine/de-dubbele-strijd-van-poetins-priveleger-tegen-oekrainers-en-de-russische-defensietop/10439774.html
Bij de laatste link: benieuwd of de recente vervanging van de bevelhebber zal leiden tot extra spanningen met de Wagner group.
LMEK
12-01-2023 om 10:35
Valdemar schreef op 12-01-2023 om 08:58:
Twee leuke berichten:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230112_91397608
https://www.tijd.be/dossiers/oorlog-in-oekraine/de-dubbele-strijd-van-poetins-priveleger-tegen-oekrainers-en-de-russische-defensietop/10439774.html
Bij de laatste link: benieuwd of de recente vervanging van de bevelhebber zal leiden tot extra spanningen met de Wagner group.
Ik snap werkelijk niet wat jij leuk vindt aan deze twee berichten???
Het eerste bericht zal alleen maar voor nog meer doden en verwoesting zorgen aan beide kanten.
Het tweede bericht kan alleen maar zorgen voor nog radicalere Russen aangezien het Wagner niet snel en wreed genoeg gaat. Als Wagner nog meer vrijheid krijgt is het leed niet te overzien.
Jij hebt echt een aparte kijk op de wereld....
BrightEchidna89
12-01-2023 om 17:07
LMEK schreef op 12-01-2023 om 10:35:
[..]
Ik snap werkelijk niet wat jij leuk vindt aan deze twee berichten???
Het eerste bericht zal alleen maar voor nog meer doden en verwoesting zorgen aan beide kanten.
Het tweede bericht kan alleen maar zorgen voor nog radicalere Russen aangezien het Wagner niet snel en wreed genoeg gaat. Als Wagner nog meer vrijheid krijgt is het leed niet te overzien.
Jij hebt echt een aparte kijk op de wereld....
Het eerste bericht bevestigd onze steun voor Oekraïne en zal ervoor zorgen dat dit land zich beter zal kunnen verdedigen tegen de agressor die Rusland is.
Het tweede bericht geeft aan dat er binnen het Kremlin een machtsstrijd bezig is tussen de Wagner group en het reguliere leger, als deze strijd intenser wordt gaat dit er ook voor zorgen dat er op het slagveld minder eendrachtig opgetreden wordt: een breuk binnen het leger dat Oekraïne binnengevallen is
Daarnaast zijn er de laatste maanden stemmen op gegaan om de Wagner group op de lijst van terroristische organisaties te zetten, waardoor er een mogelijkheid ontstaat om deze internationaal aan te pakken en op die manier hun slagkracht te beperken
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.