Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-09-2022 om 23:15

Referenda uitschrijven om dan het volgende te zeggen:

De voormalige Russische president en huidig voorzitter van de Russische veiligheidsraad Dmitry Medvedev zegt dat een aanval op de geannexeerde gebieden vanaf dat moment beschouwd zal worden als een aanval op Rusland. “Een intrusie van het Russisch grondgebied komt neer op een oorlogsmisdaad die met alle middelen van zelfverdediging beantwoord mag worden.” Medvedev lijkt daarmee te verwijzen naar de Russische nucleaire doctrine die toestaat dat massavernietingswapens ingezet mogen worden als het land geconfronteerd wordt met een ‘existentiële bedreiging’.


bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220920_97300519

Leuk, leuk, leuk; als Rusland het spel zo speelt hoop ik dat de Navo direct het lidmaatschap van Oekraïne goedkeurt zonder de normale procedures en dat er weldra westerse troepen in Kiev zitten. 

Valdemar schreef op 20-09-2022 om 23:15:

Referenda uitschrijven om dan het volgende te zeggen:

De voormalige Russische president en huidig voorzitter van de Russische veiligheidsraad Dmitry Medvedev zegt dat een aanval op de geannexeerde gebieden vanaf dat moment beschouwd zal worden als een aanval op Rusland. “Een intrusie van het Russisch grondgebied komt neer op een oorlogsmisdaad die met alle middelen van zelfverdediging beantwoord mag worden.” Medvedev lijkt daarmee te verwijzen naar de Russische nucleaire doctrine die toestaat dat massavernietingswapens ingezet mogen worden als het land geconfronteerd wordt met een ‘existentiële bedreiging’.


bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220920_97300519

Leuk, leuk, leuk; als Rusland het spel zo speelt hoop ik dat de Navo direct het lidmaatschap van Oekraïne goedkeurt zonder de normale procedures en dat er weldra westerse troepen in Kiev zitten.

Dan gaan we er allemaal aan.. Is dat het allemaal waard?

Heda schreef op 21-09-2022 om 00:38:

[..]

Dan gaan we er allemaal aan.. Is dat het allemaal waard?

En dan ook leuk leuk leuk roepen over een aanstaande alles vernietigende derde wereldoorlog. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-09-2022 om 06:37

Over een half uur (7.00 uur) waarschijnlijk een toespraak van Poetin.

https://nos.nl/artikel/2445367-spanning-rond-verwachte-toespraak-poetin

LMEK schreef op 21-09-2022 om 03:05:

[..]

En dan ook leuk leuk leuk roepen over een aanstaande alles vernietigende derde wereldoorlog.

Ja, snap jij het?

Valdemar schreef op 20-09-2022 om 23:15:

Referenda uitschrijven om dan het volgende te zeggen:

De voormalige Russische president en huidig voorzitter van de Russische veiligheidsraad Dmitry Medvedev zegt dat een aanval op de geannexeerde gebieden vanaf dat moment beschouwd zal worden als een aanval op Rusland. “Een intrusie van het Russisch grondgebied komt neer op een oorlogsmisdaad die met alle middelen van zelfverdediging beantwoord mag worden.” Medvedev lijkt daarmee te verwijzen naar de Russische nucleaire doctrine die toestaat dat massavernietingswapens ingezet mogen worden als het land geconfronteerd wordt met een ‘existentiële bedreiging’.


bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220920_97300519

Leuk, leuk, leuk; als Rusland het spel zo speelt hoop ik dat de Navo direct het lidmaatschap van Oekraïne goedkeurt zonder de normale procedures en dat er weldra westerse troepen in Kiev zitten.

Dit meen je vast niet. 

Ik snap de verbazing niet zo. Toen Rusland Oekraïne binnenviel en Oekraïne aan alle kanten hulp kreeg van het Westen dreigde het Kremlin ook met nuclear ingrijpen. 

Nu Rusland wordt teruggedreven, Poetin op tal van fronten aanzien en respect verliest en China hem blijkbaar niet gaat helpen, wordt Poetin steeds verder in een hoekje gedreven. Natuurlijk gaat hij weer dreigen met nucleare actie. Het is zijn stokpaardje. 

Of hij de kans ervoor gaat krijgen is een tweede, maar dit komt echt niet onverwachts. 

Overigens denk ik dat het geen moer uitmaakt of de Russische nucleaire doctrine het toestaat of niet, ze verzinnen wel wat anders als het niet zo was geweest. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

21-09-2022 om 08:43

Live fragmenten van de speech en reacties:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220212_92016960

Grappig om eens de andere zijde van de propaganda te zien. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

21-09-2022 om 09:08

Zilver_gray schreef op 21-09-2022 om 07:13:

[..]

Dit meen je vast niet.

Wat zou ik niet menen? 
Ik zie hier een opening om de oorlog te beëindigen. Gebruik de referenda als leverage (sorry, kom niet dadelijk op een Nederlands woord) bij de onderhandelingen, waarbij Oekraïne en het Westen toezeggen om de uitslag te aanvaarden mits deze referenda georganiseerd worden onder toezien van de VN. 

Hierbij kun je de eis stellen dat er een einde komt aan de vijandigheden van beide zijden. Als vervolgens deze twee regio's besluiten om zich bij Rusland aan te sluiten, moet het Westen dit verlies nemen een einde maken aan de oorlog en zo snel mogelijk ervoor zorgen dat Oekraïne lid wordt van de NAVO. Dan is er misschien geen buffer meer tussen de NAVO en Rusland, maar wel een harde grens, maar er is geen reden waarom dit niet zou werken: kijk maar naar Finland dat een lange grens heeft met Rusland en hoewel het geen lid is van de NAVO, hier wel intens mee samenwerkt zonder dat het enige conflicten oplevert. 

Dus ja, ik zie hier kansen, tenminste als we Zelenski's ambities om gans het grondgebied terug te claimen kunnen temperen en ervoor kunnen zorgen dat zijn militairen zich terugtrekken uit Loehansk. 

Valdemar schreef op 21-09-2022 om 09:08:

[..]

Wat zou ik niet menen?
Ik zie hier een opening om de oorlog te beëindigen. Gebruik de referenda als leverage (sorry, kom niet dadelijk op een Nederlands woord) bij de onderhandelingen, waarbij Oekraïne en het Westen toezeggen om de uitslag te aanvaarden mits deze referenda georganiseerd worden onder toezien van de VN.

Hierbij kun je de eis stellen dat er een einde komt aan de vijandigheden van beide zijden. Als vervolgens deze twee regio's besluiten om zich bij Rusland aan te sluiten, moet het Westen dit verlies nemen een einde maken aan de oorlog en zo snel mogelijk ervoor zorgen dat Oekraïne lid wordt van de NAVO. Dan is er misschien geen buffer meer tussen de NAVO en Rusland, maar wel een harde grens, maar er is geen reden waarom dit niet zou werken: kijk maar naar Finland dat een lange grens heeft met Rusland en hoewel het geen lid is van de NAVO, hier wel intens mee samenwerkt zonder dat het enige conflicten oplevert.

Dus ja, ik zie hier kansen, tenminste als we Zelenski's ambities om gans het grondgebied terug te claimen kunnen temperen en ervoor kunnen zorgen dat zijn militairen zich terugtrekken uit Loehansk.

Heel mooi bedacht maar waarschijnlijk niet wat er gaat gebeuren..

BrightEchidna89

BrightEchidna89

21-09-2022 om 09:27

Heda schreef op 21-09-2022 om 09:20:

[..]

Heel mooi bedacht maar waarschijnlijk niet wat er gaat gebeuren..

Tja, ik heb geen glazen bol, alleen weet ik wel dat een oorlog heel veel geld kost en dat er weinigen deze zullen verderzetten voor hun plezier. 
De Russische economie ligt in puin en voor de wederopbouw van Oekraïne wordt de prijs op de moment geschat op 250 miljard euro. 
Denk dat beide partijen er belang bij hebben dat dit conflict eindigt en de relaties normaliseren. 

Valdemar schreef op 21-09-2022 om 09:27:

[..]

Tja, ik heb geen glazen bol, alleen weet ik wel dat een oorlog heel veel geld kost en dat er weinigen deze zullen verderzetten voor hun plezier.
De Russische economie ligt in puin en voor de wederopbouw van Oekraïne wordt de prijs op de moment geschat op 250 miljard euro.
Denk dat beide partijen er belang bij hebben dat dit conflict eindigt en de relaties normaliseren.

Dat denk ik ook, niet alleen in Rusland maar ook bij ons en de rest van de wereld. Wie gaat de wederopbouw van Oekraïne betalen? 

Ik hoop dat het snel afgelopen is, duurt al 7 maanden te lang. 

Mobilisatie gaat beginnen. Wat een drama! 

Valdemar schreef op 21-09-2022 om 09:08:

[..]


. Als vervolgens deze twee regio's besluiten om zich bij Rusland aan te sluiten, moet het Westen dit verlies nemen een einde maken aan de oorlog en zo snel mogelijk ervoor zorgen dat Oekraïne lid wordt van de NAVO. 

Dus ja, ik zie hier kansen, tenminste als we Zelenski's ambities om gans het grondgebied terug te claimen kunnen temperen en ervoor kunnen zorgen dat zijn militairen zich terugtrekken uit Loehansk.

Zelensky heeft niks te vertellen, die is in werkelijk alle opzichten afhankelijk van het westen en zal dus moeten doen wat hem gezegd wordt. De westerse hulp komt met een hoge prijs en is mijn inziens meer gericht tegen Rusland dan voor Oekraïne. 

Turkije gaf aan toenadering tot BRICS te gaan zoeken, de Hongaarse minister van buitenlandse zaken heeft zich kritisch uitgelaten over de Europese politiek tegen Rusland, in Praag stonden tienduizenden mensen te protesteren wat aangeeft dat de steun aan het afkalven is.  En ondertussen geeft Putin aan met een gedeeltelijke mobilisatie dat hij nog wel een jaar vooruit kan. 

Helaas wordt de situatie met de dag erger.

Valdemar schreef op 21-09-2022 om 09:27:

[..]

Tja, ik heb geen glazen bol, alleen weet ik wel dat een oorlog heel veel geld kost en dat er weinigen deze zullen verderzetten voor hun plezier.
De Russische economie ligt in puin en voor de wederopbouw van Oekraïne wordt de prijs op de moment geschat op 250 miljard euro.
Denk dat beide partijen er belang bij hebben dat dit conflict eindigt en de relaties normaliseren.

En Poetin heeft haast. Hij is zowel extern als intern grip op de situatie aan het verliezen. 

Poetin lijkt kalm, maar er bestaat een kans dat ook een mobilisatie niet soepel zal verlopen. 

En als -als als als- dat het geval gaat zijn, misschien zelfs wel eens het einde van tijdperk Poetin kan gaan inhouden. Niet omdat hij van buitenaf aangepakt wordt, maar van binnenuit. Of vanaf beide kanten. 

Ik weet in ieder geval niet zo zeker of het in dit geval slim is de handdoek in de ring te gooien en Poetin de Donbas regio te overhandigen. Het kan weleens dichterbij 5 voor 12 zijn voor Poetin als het Kremlin doet overkomen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.