Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-03-2025 om 17:25
Verschrikkelijk en afschuwelijk nieuws
Om het draadje over opmerkelijk en waar nieuws echt te houden voor opmerkelijk en waar nieuws hier een draadje waar jullie kunnen schrijven over verschrikkelijk nieuws.
PensioNada
05-05-2026 om 16:46
wild-flower schreef op 05-05-2026 om 14:30:
[..]
Hopelijk is het niet de Andes variant van het Hantavirus, die van mens tot mens kan besmetten. Die incubatietijd kan wel tot 6 weken gaan. Iedereen is in de tussentijd wel een keer aan en van boord gegaan en dus met meerdere mensen contact gehad .....
Ik vind dit verhaal doodeng.
Volgens mij is een cruiseschip een soort snelkookpan voor virussen. Ik kan me van het begin van de Coronapandemie ook wat cruiseschepen herinneren waar steeds meer mensen besmet raakten ondanks dat de passagiers hun hut niet uit mochten. Maar indertijd heel eng.
Yumi
05-05-2026 om 17:24
Heftig, je zal maar op dat schip zitten.
NL gaat drie zieke opvarenden opvangen, hopelijk kan men die mensen helpen en ik ben echt blij voor die zieken.... zou zelf ook van dat schip willen, maar ik vind het eerlijk gezegd ook eng.
Nederland gaat drie zieke opvarenden cruiseschip opvangen, onder wie één Nederlander | Buitenland | NU.nl
duizel
06-05-2026 om 06:43
Yumi schreef op 05-05-2026 om 17:24:
Heftig, je zal maar op dat schip zitten.
NL gaat drie zieke opvarenden opvangen, hopelijk kan men die mensen helpen en ik ben echt blij voor die zieken.... zou zelf ook van dat schip willen, maar ik vind het eerlijk gezegd ook eng.
Nederland gaat drie zieke opvarenden cruiseschip opvangen, onder wie één Nederlander | Buitenland | NU.nl
Ik ook maar ik snap ook niet waarom Nederland dat moet zijn. Dan moeten die mensen van het schip, met een ambulance naar het vliegtuig vervoerd worden naar weer een ambulance en naar het ziekenhuis. Zoveel risico momenten lijkt me. Al snap ik ook wel dat het personeel dat in aanraking komt met deze mensen bescherming draagt en ze niet met een reguliere vlucht zullen gaan.
Ik gun de slachtoffers wel hulp
Romir
06-05-2026 om 08:24
duizel schreef op 06-05-2026 om 06:43:
[..]
Ik ook maar ik snap ook niet waarom Nederland dat moet zijn. Dan moeten die mensen van het schip, met een ambulance naar het vliegtuig vervoerd worden naar weer een ambulance en naar het ziekenhuis. Zoveel risico momenten lijkt me. Al snap ik ook wel dat het personeel dat in aanraking komt met deze mensen bescherming draagt en ze niet met een reguliere vlucht zullen gaan.
Ik gun de slachtoffers wel hulp
Is dat niet omdat het om een Nederlands schip gaat?
Yumi
06-05-2026 om 11:39
Ik las vanmorgen dat ze op zoek zijn, naar mensen die contact hebben gehad met de passagiers die eerder van boord zijn gegaan. Kan het zo snel niet vinden en ik moet er vandoor, het gaat om o.a;
De vrouw was van boord gegaan nadat haar man tijdens de cruise was overleden. Dat was op 11 april. Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Zuid-Afrika, waar zij een vlucht naar Nederland wilde halen, werd ze onwel. De vrouw overleed later in Johannesburg.
Dacht dat ik te laat was om dit nog te veranderen, maar het artikel gevonden en hieronder geplaats.
Yumi
06-05-2026 om 11:46
Gevonden, ik krijg het gevoel dat we op weg zijn naar een pandemie...
WHO zoekt passagiers van zelfde vlucht als met Nederlandse hantaviruspatiënt
RTL Nieuws · 13 uur geleden · Aangepast: 5 uur geledenDe Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) probeert te achterhalen welke passagiers op dezelfde vlucht zaten als de Nederlandse vrouw die aan het hantavirus is overleden. De zoektocht heeft als doel het doen van contactonderzoek. De besmette vrouw verliet het cruiseschip Hondius op het eiland Sint-Helena nadat zij ziek was geworden en reisde per vliegtuig naar Zuid-Afrika.
In totaal zaten er 82 passagiers en zes bemanningsleden aan boord van het vliegtuig naar Zuid-Afrika, dat op 25 april vertrok. De Zuid-Afrikaanse autoriteiten hebben luchtvaartmaatschappij Airlink gevraagd de passagiers te laten weten dat ze contact moeten opnemen met de gezondheidsdienst.
Op het eiland Sint-Helena wordt ook een contactonderzoek uitgevoerd, omdat zieke passagiers van het cruiseschip daar aan land zijn gekomen en mogelijk contact hebben gehad met de lokale bevolking. 'Een klein aantal mensen' zou het advies hebben gekregen om 'uit voorzorg in zelfisolatie te gaan', melden de autoriteiten van het eiland.
WHO zoekt passagiers van zelfde vlucht als met Nederlandse hantaviruspatiënt
Daglichtlamp
06-05-2026 om 11:52
Wat ik begrijp is dat je voor dit virus voor overdracht veel langer en intensiever contact moet hebben dan bij griep of corona. Ik denk dus dat dit nog wel in te dammen valt. Wellicht iets voor een apart draadje?
Yumi
07-05-2026 om 14:00
Vanmiddag de WHO topman om 15 uur een persconferentie. Het WHO spreekt over is beperkte overdracht' van het virus na nauw en langdurig contact.
Blijkbaar is in hetzelfde vliegtuig men nauw en langdurig contact? De vrouw die is overleden bevond zich ongeveer 45 minuten aan boord van het vliegtuig.
Om die reden krijgen 60 inzittenden een bron en contactonderzoek.
GGD: 60 inzittenden KLM-vlucht in beeld voor bron- en contactonderzoek hantavirus
omdat ze mogelijk in contact zijn geweest met een 69-jarige vrouw die onlangs overleed aan het hantavirus. Het gaat om mensen die zich op 25 april in haar directe nabijheid bevonden op een KLM-vlucht van Johannesburg (Zuid-Afrika) naar Amsterdam, meldt GGD Kennemerland aan RTL Nieuws.
Gisteravond werd een stewardess die contact had met de vrouw opgenomen in het ziekenhuis vanwege een mogelijke besmetting met het hantavirus. Ze werd thuis in Haarlem door ambulancepersoneel opgehaald en ligt sindsdien met milde klachten in het Amsterdam UMC. Een test moet nog uitsluitsel geven of ze daadwerkelijk het hantavirus onder de leden heeft.
Volgens informatie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is het mogelijk dat mensen elkaar besmetten met het hantavirus, maar is dat wel 'ongewoon'. De organisatie heeft het over 'beperkte overdracht' van het virus na nauw en langdurig contact.
De tijd tussen besmet raken en ziek worden kan volgens het RIVM tussen enkele dagen en zestig dagen duren. Meestal duurt dit twee tot vier weken.
WHO-topman Tedros Adhanom Ghebreyesus houdt vanmiddag om 15.00 uur een persconferentie.
Nederland heeft drie patiënten opgevangen: in het Leids Universitair Medisch Centrum, het Radboudumc in Nijmegen en het Amsterdam AMC. Bij geen van die patiënten is het hantavirus officieel vastgesteld.
GGD: 60 inzittenden KLM-vlucht in beeld voor bron- en contactonderzoek hantavirus
Daglichtlamp
07-05-2026 om 14:07
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/hantavirus-op-nederlands-cruiseschip-moeten-wij-ons-zorgen-maken?page=1#26
Er is inmiddels een draadje geopend over het Hantavirus.
Ik denk dat dergelijke alarmistische posts niet nodig zijn. Dit is geen nieuw virus zoals corona.
wild-flower
14-05-2026 om 14:57
Meisje , 6 jaar oud, in kunstmatige coma na langdurige en extreme mishandeling in Groningen.
Wat heb je toch een afschuwelijke beesten van mensen.
Ik zal maar niet zeggen wat voor een middeleeuwse straffen ik voor dit duo in gedachten heb
https://www.nu.nl/binnenland/6395810/meisje-6-in-kunstmatige-coma-na-langdurige-en-extreme-mishandeling-in-groningen.html
PensioNada
14-05-2026 om 23:16
Poezenmeisje schreef op 14-05-2026 om 18:14:
Gruwelijk... 😭
Wat ook weer afschuwelijk is, is dat allerlei mensen voor eigen rechter menen te moeten spelen.
Zilver_gray
14-05-2026 om 23:40
PensioNada schreef op 14-05-2026 om 23:16:
[..]
Wat ook weer afschuwelijk is, is dat allerlei mensen voor eigen rechter menen te moeten spelen.
Zijn deze mensen nu echt zodanig overmand van verdriet dat ze niet anders kunnen dan onrust veroorzaken, of is dit (weer) een ordinair excuus om te kunnen rellen.