Nieuws en actueel
Cookielover
15-03-2023 om 11:06
Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023
Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten
Peiling
Op welke partij stem je voor de PS?
RaSa
19-03-2023 om 13:39
Libertine schreef op 19-03-2023 om 13:30:
[..]
Dat ligt ook aan de definitie van het woord slachtoffer.
Ik zou boeren nooit slachtoffer noemen bijvoorbeeld. Maar kan me voorstellen dat iemand met een andere politieke voorkeur, bv bbb stemmer, dat wel vindt.
Waarom zou je ze geen slachtoffer willen noemen? Omdat het beroepmatig is? Of voor de gepensioneerde ouders op het erf is geweest. Ondernemers risico?
FaithfulDuck87
19-03-2023 om 13:42
RaSa schreef op 19-03-2023 om 13:39:
[..]
Waarom zou je ze geen slachtoffer willen noemen? Omdat het beroepmatig is? Of voor de gepensioneerde ouders op het erf is geweest. Ondernemers risico?
Nee joh, het zijn de boeren, dus dan is het niet erg dat ze ook gewoon hun woning op moeten geven, waardoor er nog meer woningnood komt. Die krijgen meer dan genoeg geld, en dat dat niet genoeg is, omdat ze de boerderij en het land gewoon in een lening hebben staan en er daarna niets overblijft is niet erg. Een eigen woning op moeten geven zouden ze absoluut niet willen, maar voor die boeren is het niet erg.
Libertine
19-03-2023 om 13:45
RaSa schreef op 19-03-2023 om 13:39:
[..]
Het is absoluut heel naar voor (sommige) boeren. Ik zie ze echter niet als slachtoffer omdat er een alternatief is: uitgekocht worden, een ander beroep kiezen of een ander soort boerenbedrijf. Daarnaast hebben ze inspraak, er wordt naar ze geluisterd, hun belangen worden behartigd door politiek en agrireuzen.
Bovendien: het is een veroorzaakt probleem (namelijk door de enorme groei van die bedrijven) en is al jaaaaaren bekend dat er iets moet veranderen. Daar is ook veel te laat mee gestart.
Vervelend? Ja. Slachtoffers? Welnee.
RaSa
19-03-2023 om 14:00
Libertine schreef op 19-03-2023 om 13:45:
[..]
Omdat er een alternatief is: uitgekocht worden, een ander beroep kiezen of een ander soort boerenbedrijf. Daarnaast hebben ze inspraak, er wordt naar ze geluisterd, hun belangen worden behartigd door politiek en agrireuzen.
Dat er naar ze geluisterd wordt ben ik absoluut niet met je eens. Daarbij zijn die alternatieven vaak helemaal geen alternatief. Uitgekocht worden: vaak is die regeling helemaal niet toereikend. Ze zitten tot hun oren in de leningen voor de overnames en investeringen die ze hebben moeten doen. Daarbij gaat het ook vaak om de gepensioneerde ouders die op het erf wonen en hun pensioen ermee verbonden hebben. Precies de reden waarom ze niet opeens over kunnen op een ander soort boeren. Want waar moeten ze dat geld vandaan halen. En een ander beroep? Met welke opleiding? Daarbij hoe zou je het vinden als je je beroep (en huis) op moet geven waarin je zoveel geinvesteerd hebt, waar je hele leven mee verbonden is?
Snap dus echt niet dat mensen die zeggen zo medelevend te zijn voor hun medemens, zo over de belangen van diezelfde medemens heen kunnen walsen. Alles onder het mom: ze hebben het er zelf naar gemaakt. Maar goed, kennelijk is het voor mij als VVD stemmer uberhaupt onmogelijk om medemenselijkheid te kennen.
Cookielover
19-03-2023 om 14:01
Libertine schreef op 18-03-2023 om 15:26:
De podcast van de Volkskrant van afgelopen vrijdag, de Kamer van Klok heet het, is wel interessant qua perspectief op BBB en de rest van de verkiezingsuitslagen. Staat op oa spotify.
Ik heb er in de auto ook weer naar zitten luisteren en vond het een zeer scherpe analyse.
watertoren
19-03-2023 om 14:02
Ik ben het helemaal eens met RaSa. Veel boeren zijn wel degelijk slachtoffer.
Cookielover
19-03-2023 om 14:04
watertoren schreef op 18-03-2023 om 13:26:
[..]
Ik heb ook VVD gestemd en stem er al jaren op en blijf dat ook doen. Niemand is perfect.
‘Niemand is perfect’ gaat eerder op voor iemand die bijna perfect is dan voor een man die al jaren en jaren liegt, dingen glashard ontkent en van schandaal naar schandaal hobbelt.
Lollypopje
19-03-2023 om 14:05
Klopt, slachtoffer van de agrogiganten en hun lobby die hen om hun vingers wikkelde voor hun eigen gewin.
watertoren
19-03-2023 om 14:08
Cookielover schreef op 19-03-2023 om 14:04:
[..]
‘Niemand is perfect’ gaat eerder op voor iemand die bijna perfect is dan voor een man die al jaren en jaren liegt, dingen glashard ontkent en van schandaal naar schandaal hobbelt.
Ik denk niet dat een ander het beter zou hebben gedaan.
Libertine
19-03-2023 om 14:13
ik zie slachtoffers van de politieke koers van de afgelopen jaren toch meer in de hoek van de toeslagenaffaire, mensen die in de azc’s wonen, op de wachtlijst van de ggz staan, in Groningen wonen, Nederlanders in armoede en met schulden.
Geen boeren. Maar mensen die geen stem hebben.
FaithfulDuck87
19-03-2023 om 14:38
Libertine schreef op 19-03-2023 om 14:13:
ik zie slachtoffers van de politieke koers van de afgelopen jaren toch meer in de hoek van de toeslagenaffaire, mensen die in de azc’s wonen, op de wachtlijst van de ggz staan, in Groningen wonen, Nederlanders in armoede en met schulden.
Geen boeren. Maar mensen die geen stem hebben.
En VVD zit alleen in de regering? De aardbevingen in Groningen zijn er al veel langer. Wie zaten er toen in de regering? Waarom toen niet al gestopt?
En wie zien jullie nu dan als MP? Als jij het voor het zeggen had?
FaithfulDuck87
19-03-2023 om 14:39
Lollypopje schreef op 19-03-2023 om 14:05:
Klopt, slachtoffer van de agrogiganten en hun lobby die hen om hun vingers wikkelde voor hun eigen gewin.
maar neem jij dat de boeren kwalijk? Als je een eigen bedrijf hebt, en je kunt uitbreiden met wat compensatie, zou jij dat niet doen dan?
Cookielover
19-03-2023 om 14:51
MMcGonagall schreef op 18-03-2023 om 23:07:
Over de gehele linie gaat het nog niet zo slecht. Andere landen staan er slechter voor en hebben een instabielere politiek. Hier is net het minimumloon met, wat was het, 10% verhoogd, uitkeringen voor wie niet kan werken, de wegen liggen er knap bij, allerhande financiële steun in de coronaperiode. We krijgen straks weer een basisbeurs, die de PvdA van onze kinderen had afgepakt. Need I go on?
Stikstofcrisis, woningmarktcrisis, klimaatcrisis, vluchtelingencrisis, meer mensen dan ooit die op de voedselbank aangewezen zijn. Om over het verschrikkelijke toeslagenschandaal en de gaswinning in Groningen nog maar te zwijgen. Allemaal crisissen die het gevolg zijn van het beleid van de kabinetten-Rutte.
‘Over de gehele linie gaat het nog niet zo slecht’ is een typisch VVD-mantra dat breed ingezet kan worden. Je kunt immers elke vorm van kritiek op het huidige regeringsbeleid pareren door te stellen dat er heus op andere vlakken ook dingen goed gaan. Een groot deel Nederlanders heeft daar alleen geen bal aan.
FaithfulDuck87
19-03-2023 om 14:54
Cookielover schreef op 19-03-2023 om 14:51:
[..]
![]()
Stikstofcrisis, woningmarktcrisis, klimaatcrisis, vluchtelingencrisis, meer mensen dan ooit die op de voedselbank aangewezen zijn. Om over het verschrikkelijke toeslagenschandaal en de gaswinning in Groningen nog maar te zwijgen. Allemaal crisissen die het gevolg zijn van het beleid van de kabinetten-Rutte.
‘Over de gehele linie gaat het nog niet zo slecht’ is een typisch VVD-mantra dat breed ingezet kan worden. Je kunt immers elke vorm van kritiek op het huidige regeringsbeleid pareren door te stellen dat er heus op andere vlakken ook dingen goed gaan. Een groot deel Nederlanders heeft daar alleen geen bal aan.
Een groot deel van de Nederlanders gaat 2 keer per jaar op vakantie, gaat regelmatig uit eten, heeft een auto voor de deur.
Cookielover
19-03-2023 om 14:56
watertoren schreef op 19-03-2023 om 02:44:
Joost Eerdmans zet zich wel in op een goede manier. Er is een stichting en die heet aandacht doet spreken. Dat gaat over mensen die vermoord zijn door zinloos geweld. De ouders van Nicky Verstappen zijn daar ook lid van. Joost Eerdmans was daar dus op een open dag. Dat siert hem vind ik .
Ja, maar dan siert het Mark Rutte ook dat ie naar zijn werk fietst (goed voor het milieu), Attje Kuiken dat ze maar een kind heeft gekregen (overbevolking), Jesse Klaver dat hij een betrokken vader is, Geert Wilders dat hij zo lief voor zijn katten is, etc. Alle voorgenoemde personen hebben allemaal wel leuke en minder leuke kanten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.