Nieuws en actueel
Cookielover
15-03-2023 om 11:06
Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023
Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten
Peiling
Op welke partij stem je voor de PS?
SlushyAlbatross55
17-03-2023 om 11:02
Cookielover schreef op 17-03-2023 om 10:58:
[..]
Dit is een valse tegenstelling. Ik ben vóór de stikstofplannen van de regering, maar ben het verder meestal niet eens met hun beleid, en heb derhalve niet op de VVD, D66, CDA of de CU gestemd. Zo simpel als jij het hier stelt is het niet.
Dan geloof je het niet. Dat de BBB de grootste is in alle provincies spreekt voor zich. Aangezien zij zich vooral gericht hebben op stikstof.
Blijkbaar is dit voor 1/5 van de kiezers een enorm belangrijk thema en zijn ze in dit opzicht tegen de kabinetsplannen.
Cookielover
17-03-2023 om 11:03
Epic88 schreef op 17-03-2023 om 11:02:
[..]
Dan geloof je het niet. Dat de BBB de grootste is in alle provincies spreekt voor zich. Aangezien zij zich vooral gericht hebben op stikstof.
Blijkbaar is dit voor 1/5 van de kiezers een enorm belangrijk thema en zijn ze in dit opzicht tegen de kabinetsplannen.
Wat precies geloof ik niet?
SlushyAlbatross55
17-03-2023 om 11:06
Cookielover schreef op 17-03-2023 om 11:03:
[..]
Wat precies geloof ik niet?
Je zegt dat ik een valse tegenstelling gebruik. Je hoeft het niet te geloven dat mensen het oneens zijn met het beleid en daarom de zittende coalitie hebben afgestraft in het stemhokje.
Het is wel wat gebeurd is.
Cookielover
17-03-2023 om 11:14
Epic88 schreef op 17-03-2023 om 11:06:
[..]
Je zegt dat ik een valse tegenstelling gebruik. Je hoeft het niet te geloven dat mensen het oneens zijn met het beleid en daarom de zittende coalitie hebben afgestraft in het stemhokje.
Dat geloof ik zéker wel. Je kunt alleen niet uit de uitslag concluderen dat de mensen die op een niet-regeringspartij hebben gestemd tegen de stikstofplannen van het kabinet zijn.
Angela1967
17-03-2023 om 11:28
[..]
ik herhaal even de link die ik gisteren plaatste, met stukje erbij dat hierover gaat. Mijn stelling is dat de meeste stemmers op BBB (te) weinig weten van stikstof en ook niet van de financiële belangen op de achtergrond. Het is een gevoelskwestie. Of dat erg is laat ik in even het midden ...
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/16/zo-vluchtig-is-die-proteststem-op-bbb-niet-a4159687
Bij Van der Plas gaan de harde economische belangen van de agrarische sector hand in hand met een romantisch, en ook wel zelfgenoegzaam idee van een Nederland waarin alles weer ‘gewoon’ wordt, waarin onze kinderen op school een ‘boerderijeducatie’ krijgen. Het is nationalisme, maar geen nationalisme in de stijl van Trots op Nederland of de superioriteit van ‘onze cultuur’, zoals zoveel populistische reacties hiervoor, het is een knus nationalisme van de provincie, van het biertje bij de barbecue.
Probleem met deze zelfromantiek is dat de grote wereld nauwelijks meer een rol lijkt te spelen – er lijkt helemaal niets achter de verfoeide Randstad te liggen. Grote kwesties als de klimaatcrisis worden ondergeschikt gemaakt aan de noodzaak tot behoud van een overzichtelijk Nederland – zoals alles van buitenaf enkel en alleen wordt beoordeeld op de gevolgen voor de bewoners van dat ‘gewone’ Nederland. Van der Plas ontkent de grote kwesties niet, daar is ze te gewiekst voor, maar bij haar leidt dat nooit tot de erkenning dat radicale veranderingen noodzakelijk zijn. Impliciet is er de belofte dat je de grote wereld tot in het oneindige op afstand kunt houden. Dat is voor veel Nederlanders een onweerstaanbare gedachte – je kunt alle problemen oplossen zonder je leven wezenlijk te veranderen.
Mija
17-03-2023 om 12:17
[..]
‘Het beleid’ is erg breed. God weet wat al die kiezers verwachten van BBB. Ik vind ook zeker dat de zittende coalitie straf verdient maar ik verwacht niet dat BBB gaat fungeren als Haarlemmerolie voor alle problemen van hun kiezers. Ze hebben waarschijnlijk nog niet echt door in welk complex krachtenveld al dat gehate beleid tot stand is gekomen en hoe veel (of hoe weinig) speelruimte er is. En uiteindelijk hebben ze ook ‘maar’ 1/5 van de stemmen en 4/5 niet dus zullen ze met die 4/5 zaken moeten doen, wat ook voor BBB betekent dat ze water bij de wijn zullen moeten doen. En dan zullen de kiezers waarschijnlijk vinden dat ze hun beloften hebben gebroken. Het leven van een politicus gaat niet over rozen. Als je veel belooft, ben je de lieveling. Een paar jaar later ben je met een beetje pech de bonte hond. It’s all in the game. Maar misschien zijn zij en hun kiezers wel realistischer en effectiever dan nu wordt ingeschat.
Mija
17-03-2023 om 12:25
Cookielover schreef op 17-03-2023 om 10:04:
[..]
Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan (buiten het feit dat ik vind dat die man geïdealiseerd wordt, maar das een andere discussie).
Ik weet wel zeker dat hij wordt geïdealiseerd en ik denk dat hijzelf dat ook weet. Anders was hij waarschijnlijk allang een partij begonnen want hij laat een heleboel (tijdelijke) politieke macht liggen. Maar ik denk dat hij heel goed ziet wat na de winst komt. Hij kan al die behoeften die mensen op hem projecteren echt niet waarmaken.
Ik hoop dat Van der Plas en consorten dat ook door hebben en een beetje aan verwachtingenmanagement gaan doen. Een alternatief is de slachtofferrol, zoals de PVV die altijd heeft ingenomen. Geen compromissen sluiten, niet samenwerken en geen enkele verantwoordelijkheid nemen en dan jammeren ‘wij zouden het wel weten als we maar de kans kregen’. Maar dat worden mensen ook wel een keer beu want uiteindelijk levert zo’n partij helemaal niks.
MMcGonagall
17-03-2023 om 12:50
Ik begrijp trouwens niet zo goed waarom BBB zo tegen het uitkopen van boeren is. Die mensen krijgen 120% van de waarde van hun boerderij, bedragen van 3 miljoen zijn geen uitzondering. Ik denk niet dat ‘de gewone man’ dat weet.
MidasWolf
17-03-2023 om 13:00
MMcGonagall schreef op 17-03-2023 om 12:50:
Ik begrijp trouwens niet zo goed waarom BBB zo tegen het uitkopen van boeren is. Die mensen krijgen 120% van de waarde van hun boerderij, bedragen van 3 miljoen zijn geen uitzondering. Ik denk niet dat ‘de gewone man’ dat weet.
Een deel van de mensen weten dan ook niet dat een boerderij meer inhoudt dan een zak met geld. Dat is een manier van leven, passie en liefde voor het vak. Net als bepaalde andere beroepen/leefwijzen.
Ik ben ook niet tegen verandering, ik zie het liever (iets) langzamer gebeuren meer via natuurlijk verloop en zo min mogelijk/geen uitkoop.
Veel boeren zijn ook op leeftijd en een deel daarvan heeft geen opvolger, zij zullen nog diegene zijn die het meest geïnteresseerd in zulke regelingen kunnen zijn.
Loeki72
17-03-2023 om 13:09
MidasWolf schreef op 17-03-2023 om 13:00:
[..]
Een deel van de mensen weten dan ook niet dat een boerderij meer inhoudt dan een zak met geld. Dat is een manier van leven, passie en liefde voor het vak. Net als bepaalde andere beroepen/leefwijzen.
Ik ben ook niet tegen verandering, ik zie het liever (iets) langzamer gebeuren meer via natuurlijk verloop en zo min mogelijk/geen uitkoop.
Veel boeren zijn ook op leeftijd en een deel daarvan heeft geen opvolger, zij zullen nog diegene zijn die het meest geïnteresseerd in zulke regelingen kunnen zijn.
Zou het er niet vooral om gaan dat er minder vee moet komen? Het aantal boeren is al dalende, maar niet het aantal vee.
Yumi
17-03-2023 om 13:20
Hieronder een gedeelte van het artikel over de uitslag naar de beweegreden om op BBB te stemmen. Ruim 20.000 leden van het opiniepanel van 1vandaag deden 1 dag na de Provinciale Statenverkiezingen mee aan dit onderzoek.
Boer en burger, stad en platteland, ze stemden allemaal op BBB: 'Afrekening met dit Randstad-kabinet'
Het is Caroline van der Plas en haar BoerBurgerBeweging gelukt : niet alleen de boeren, ook veel burgers gingen voor haar partij naar de stembus. Op het platteland én in de stad. Zij noemen de partij ‘een frisse blik in dit totaal vastgelopen land'.
EenVandaag vroeg de dag na de Provinciale Statenverkiezingen, na de 'mokerslag' van BBB, aan ruim 20.000 leden van het Opiniepanel welke beweegredenen zij hadden voor hun stem. 1 op de 3 (33 procent) zei dat ze vooral een tegenstem tegen het kabinet uitbrachten. Van de mensen die op BBB hebben gestemd, is die groep bijna twee keer zo groot (64 procent).
Boer en burger, stad en platteland, ze stemden allemaal op BBB: 'Afrekening met dit Randstad-kabinet' - EenVandaag (avrotros.nl)
_Audrey_
17-03-2023 om 13:25
Al maanden blijkt uit verschillende onderzoeken van het Opiniepanel dat mensen klaar zijn met de stapeling van problemen", legt zij uit. "Een woningcrisis, asielcrisis, energiecrisis, Groningen, de toeslagen. En de mensen die er mede voor verantwoordelijk zijn, zitten er nog steeds. Sterker nog: ze komen er telkens mee weg."
Dat ook he. Het is niet gek dat BBB zo groot geworden is.
Libertine
17-03-2023 om 13:28
_Audrey_ schreef op 17-03-2023 om 13:25:
Al maanden blijkt uit verschillende onderzoeken van het Opiniepanel dat mensen klaar zijn met de stapeling van problemen", legt zij uit. "Een woningcrisis, asielcrisis, energiecrisis, Groningen, de toeslagen. En de mensen die er mede voor verantwoordelijk zijn, zitten er nog steeds. Sterker nog: ze komen er telkens mee weg."
Behalve dat ze het een crisis noemen maar geen crisis is. Het is allemaal het gevolg van jarenlang rechts/neoliberaal beleid. Het wordt een crisis genoemd zodat er dan geen verantwoordelijkheid voor genomen hoeft te worden ofzo, alsof het iets is dat ons is overkomen. Maar dat is het niet. Het ís geen crisis. Dit is heel bewust beleid geweest.
Bbb gaat dat niet oplossen.
Yumi
17-03-2023 om 13:30
_Audrey_ schreef op 17-03-2023 om 13:25:
Eens, dat is ook de reden die ik heb opgegeven waarom ik deze keer op een andere partij heb gestemd(niet BBB ). 1Vandaag kijkt ook naar welke partij je in het verleden stemde en dat rijtje crisissen is o.a. van mij 
Yumi
17-03-2023 om 13:36
Libertine schreef op 17-03-2023 om 13:28:
[..]
Behalve dat ze het een crisis noemen maar geen crisis is. Het is allemaal het gevolg van jarenlang rechts/neoliberaal beleid. Het wordt een crisis genoemd zodat er dan geen verantwoordelijkheid voor genomen hoeft te worden ofzo, alsof het iets is dat ons is overkomen. Maar dat is het niet. Het ís geen crisis. Dit is heel bewust beleid geweest.
Bbb gaat dat niet oplossen.
Ik denk ook niet dat de verwachting is dat BBB dat gaat oplossen.
Het is een gevolg van het ontbreken van beleid, dat staat hier niet expliciet vermeld maar is in meerdere onderzoeken en uitslagen naar voren gekomen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.