Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Zilver_gray schreef op 13-09-2025 om 22:51:

[..]

Ja.
Maar het is toch ten hemel schreiend wat er hier allemaal gebeurd ? Het staat allemaal zo ver van me af, maar toch echte realiteit. Ik heb vandaag echt schokkende dingen gelezen. Ik hou me nu zelfs even “rustig” op Insta, sommige reacties (op mij) vond ik verre van prettig. Nog niet eerder zo ervaren.

Het is ook diep triest. Dat we als mensheid, ondanks lessen uit de geschiedenis, toch weer zo laag kunnen zinken.  

kerstbeer

kerstbeer

13-09-2025 om 23:17 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-09-2025 om 22:54:

[..]

Ik heb het nu over de keuze van je politieke partij. Ik heb een voorkeur voor rechts van het midden, geen voorkeur voor all the way links.

Ik denk dat een probleem in de discussie over de VS is dat zij daar veel verder rechts zijn dan de meeste mensen aan de rechterkant hier, die meestal gewoon keurige mensen zijn die ook van democratie houden. 

Dus sommige mensen in Nederland (niet jij) hebben automatisch sympathie voor Trump en zijn aanhangers, terwijl ze niet doorhebben dat rechts daar heel wat anders betekent. 

Zoals die professor watchlist die al genoemd was. Daarover zou Nederland nog altijd (hoop ik) collectief verontwaardigd zijn als iemand dat zou opzetten met alle nare gevolgen voor de mensen op die lijst van dien.  

Overig is het ook interessant om af te vragen waarom er zo extreem veel aandacht in Nederland aan besteed wordt. 

Als dit zelfs in een ander Europees land zou gebeuren, schat ik in dat er minder aandacht voor zou zijn dan wanneer dit in de VS gebeurt. 

Als zoiets in bijvoorbeeld India of Brazilie was gebeurd, dan was het waarschijnlijk een klein item in het nieuws geweest dat een minuut later weer vergeten was door de meesten. 

EnglishmaninNewYork schreef op 13-09-2025 om 23:13:

[..]

Het is ook diep triest. Dat we als mensheid, ondanks lessen uit de geschiedenis, toch weer zo laag kunnen zinken.

Lief 

Nou dat inderdaad! Alsof we er helemaal niks van geleerd hebben. Triest en onbegrijpelijk!

kerstbeer

kerstbeer

13-09-2025 om 23:20 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 13-09-2025 om 23:18:

[..]

Lief

Nou dat inderdaad! Alsof we er helemaal niks van geleerd hebben. Triest en onbegrijpelijk!

De extreme polarisatie in de VS voedt de polarisatie in Nederland ook weer. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-09-2025 om 22:54:

[..]

Ik heb het nu over de keuze van je politieke partij. Ik heb een voorkeur voor rechts van het midden, geen voorkeur voor all the way links.

Snap ik. Het is niks persoonlijks naar jou toe. 

Ik lees het standaard 'mening' en 'voorkeur' voor een bepaalde levenswijze vaker terug als argument, maar ik denk dat we dat punt voorbij zijn en het gesprek scheef loopt als we uit blijven gaan van wat was. 

Het zijn geen meningen of voorkeuren meer, het is beleid (aan het worden), met een direct gevolg voor mensen op een negatieve manier. Er is geen sprake meer van ruimte voor 'agree to disagree'. Dat is watbik probeer over te brengen. 

felija schreef op 13-09-2025 om 22:42:

[..]

Dan blijft het stil, ze blijft gewoon als een olifant in een porseleinkast haar zeer eenzijdige langspeelplaat afdraaien. Totaal niet in staat om objectief en inhoudelijk te reageren. Diep gezonken in een fuik vol ultrarechtse algoritmes op oa X en youtube, waar iedere vorm van moderatie ontbreekt en dus elke gek niet gehinderd door enige vorm van realiteitszin of daadwerkelijke kennis van zaken zijn of haar drek kan spuien, alles voor de onderbuik!

Praat niet voor mij oke dat vind ik erg vervelend ik had even wat anders te doen

kerstbeer schreef op 13-09-2025 om 23:20:

[..]

De extreme polarisatie in de VS voedt de polarisatie in Nederland ook weer.

Ja daar begin ik me steeds meer bewust van te worden.

Malibu2 schreef op 13-09-2025 om 22:59:

Door alles wat ik de afgelopen dagen heb gezien is het me wel duidelijk geworden dat dit niet een strijd is tussen links en rechts. Niet een strijd tussen Democraten en Republikeinen. Niet een strijd tussen conservatief en progressief.

Wat ik zie is een strijd tussen goed en kwaad.

Ik heb hier hard om moeten lachen al is dat ongetwijfeld niet de bedoeling.

Muurbloem1985 schreef op 13-09-2025 om 23:20:

[..]

Praat niet voor mij oke dat vind ik erg vervelend ik had even wat anders te doen

Nou ja niet om het een of ander, maar jouw berichten zijn de afgelopen 2 jaar van dit kaliber. Niet sinds vanmiddag ofzo.

Nicole123 schreef op 13-09-2025 om 21:47:

Kijk gewoon naar de berichten van Kirk zelf over Paul Pelosi, die bijna dood op de IC lag. Dat de aanvaller maar gered moest worden door een ‘amazing patriot’. Nota bene een oproep dus om iemand die net een politieke moord heeft beraamd te bevrijden en dat als patriottisch te betitelen. Of, wat hier gedeeld werd, die vuile watchlist van Kirk, met namen erop van mensen die vervolgens met de dood werden bedreigd, wat hij uiteraard dondersgoed wist en op deze manier stimuleerde.

Wat vind je daarvan dan, Muurbloem? Veroordeel je dat net zo sterk als mensen die schrijven persoonlijk niet te rouwen om Kirk? Zeg je daarover ook ‘geen medelijden mee, deal maar met de consequenties’? Of ben je heel duidelijk met twee maten aan het meten en mag haat en oproepen tot geweld wel van de ene kant maar oh wee als het gebeurt vanaf de andere kant?

(En nee, ik zeg dus niet dat Kirk van mij daarom maar dood moest of dat zo’n moord niet erg is, niemand hier zegt dat, als je weer aan de verdraai-toer zou willen gaan.)

Iedereen moet zelf weten om wie hij/zij rouwt (waarom men dat online moet gooien vraag ik mij dan wel af) maar als jij gaat juichen omdat iemand net is neergeschoten en dat op tictoc zet dan weet je dat de hele wereld kan meekijken en dat je werkgever daar ook niet blij mee is. Acties hebben consequenties dus nogmaals ik heb echt geen medelijden als die mensen dadelijk onder een brug moeten slapen.

kerstbeer

kerstbeer

13-09-2025 om 23:25 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 13-09-2025 om 23:21:

[..]

Ja daar begin ik me steeds meer bewust van te worden.

Ik denk dat we er allemaal beter van worden als de VS niet zo centraal staat in focus in Nederland. 

En ja, dat zeg ik die dit topic heeft geopend. Tuurlijk is het ook goed om erover te praten, maar het nieuws leek over niks anders te gaan, terwijl er ook dingen in de rest van de wereld gebeuren. Dit is wel vaker zo met nieuws uit de VS. 

Die extreme focus op dat land zorgt ervoor dat mensen veel wat daar gebeurt een soort verlengstuk zien van politiek en de samenleving hier, terwijl het toch echt een heel ander land is. Het vervelende gevolg is dat veel van de extremen die daar gezegd worden hier langzaam ook normaler worden.

Zilver_gray schreef op 13-09-2025 om 23:24:

[..]

Nou ja niet om het een of ander, maar jouw berichten zijn de afgelopen 2 jaar van dit kaliber. Niet sinds vanmiddag ofzo.

Omdat ik een andere mening heb dan de meeste hier?

Muurbloem1985 schreef op 13-09-2025 om 23:25:

[..]

Omdat ik een andere mening heb dan de meeste hier?

Welke mening? Ik lees vooral emotie. 

kerstbeer schreef op 13-09-2025 om 23:25:

[..]

Ik denk dat we er allemaal beter van worden als de VS niet zo centraal staat in focus in Nederland.

En ja, dat zeg ik die dit topic heeft geopend. Tuurlijk is het ook goed om erover te praten, maar het nieuws leek over niks anders te gaan, terwijl er ook dingen in de rest van de wereld gebeuren.

Ja ik heb de afgelopen 3 dagen meer van CK (en zijn aanbidders) gehoord en gelezen dan me lief is. Maar ook Trump komt (te) vaak voorbij. Dat is wel wat ons allemaal bezighoudt, het gaat ons ook aan.

kerstbeer schreef op 13-09-2025 om 23:25:

[..]

En ja, dat zeg ik die dit topic heeft geopend. Tuurlijk is het ook goed om erover te praten, maar het nieuws leek over niks anders te gaan, terwijl er ook dingen in de rest van de wereld gebeuren. Dit is wel vaker zo met nieuws uit de VS.

Die extreme focus op dat land zorgt ervoor dat mensen veel wat daar gebeurt een soort verlengstuk zien van politiek hier.

Dat ligt helaas een stuk lastiger dan je op het eerste gezicht zou denken en heeft veel te maken met de digitale rechten die Amerika heeft (niet alleen in Canada, laat de titel je niet afleiden). 

https://www.digitaljournal.com/tech-science/microsoft-says-u-s-law-takes-precedence-over-canadian-data-sovereignty/article

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.