Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

krulliebollie schreef op 24-11-2025 om 15:49:

[..]

Maar bij kleuters gaat het daar dus helemaal niet over. Het gaat over wat je lijf is, wat van jou is en dat je dus niet zomaar een ander mag aanraken en een ander jou ook niet.

https://seksuelevorming.nl/onderwerpen/week-van-de-lentekriebels/ Hier wat juiste info zonder onderbuikgevoelens

I know. Dat voorbeeld had dan ook niets met kleuters en lentekriebels te maken.

Euphoria schreef op 24-11-2025 om 13:42:

[..]

Waarom moet jij je bericht afsluiten met een gekke emoticon?
ik krijg voortdurende het idee dat jij heel moeilijk kunt dealen met een andere mening dan die van jou. En dat je daarom maar iets verzint om er iets belachelijks van te maken.

Als het alleen een andere mening was.... maar letterlijke onwaarheden die ik hier voorbij heb  zien komen: zoals dat hele steden worden ingenomen door moslims, dat we veel toleranter zijn richting LHBTQ dan moslims. Dat alle asielzoekers massaal naar Nederland komen ipv naar een ander Europees land.

Dat is aantoonbaar niet waar. Daarmee doe je mensen die op wat voor manier ook in de minderheid zijn, tekort. Dan gaat het niet meer over slechts een mening, maar over (onjuiste) feiten. En ja, daar heb ik wel een smiley voor over. 

Euphoria schreef op 24-11-2025 om 15:59:

[..]

In het bericht waarin je wat geschreven had ( wat ik niet kan quoten, kan aan mijn vaardigheden liggen) schrijf je zelf iets over dat kleuters niets hoeven te leren over wil je een jongetje of meisje zijn, medicatie en operaties. Dat wordt ook nergens in die seksuele voorlichting/lentekriebels besproken. 

Maar goed.. ik hou er over op want het gaat niet over Ter Apel. 

krulliebollie schreef op 24-11-2025 om 15:49:

[..]

Maar bij kleuters gaat het daar dus helemaal niet over. Het gaat over wat je lijf is, wat van jou is en dat je dus niet zomaar een ander mag aanraken en een ander jou ook niet.

https://seksuelevorming.nl/onderwerpen/week-van-de-lentekriebels/ Hier wat juiste info zonder onderbuikgevoelens

Beetje ongelukkig gekozen term bij dit onderwerp.

krulliebollie schreef op 24-11-2025 om 16:04:

[..]

In het bericht waarin je wat geschreven had ( wat ik niet kan quoten, kan aan mijn vaardigheden liggen) schrijf je zelf iets over dat kleuters niets hoeven te leren over wil je een jongetje of meisje zijn, medicatie en operaties. Dat wordt ook nergens in die seksuele voorlichting/lentekriebels besproken.

Maar goed.. ik hou er over op want het gaat niet over Ter Apel.

Precies 

Thora schreef op 24-11-2025 om 16:09:

[..]

Beetje ongelukkig gekozen term bij dit onderwerp.

Hahaha.. ach ja.. we kunnen er maar beter om lachen toch. 

felija schreef op 24-11-2025 om 16:01:

[..]

Als het alleen een andere mening was.... maar letterlijke onwaarheden die ik hier voorbij heb zien komen: zoals dat hele steden worden ingenomen door moslims, dat we veel toleranter zijn richting LHBTQ dan moslims. Dat alle asielzoekers massaal naar Nederland komen ipv naar een ander Europees land.

Dat is aantoonbaar niet waar. Daarmee doe je mensen die op wat voor manier ook in de minderheid zijn, tekort. Dan gaat het niet meer over slechts een mening, maar over (onjuiste) feiten. En ja, daar heb ik wel een smiley voor over.

En ik heb dus echt een heel andere mening dan jij. Toch blijf ik gewoon rustig en ga niet met emoticons strooien die moeten duidelijk maken dat jij gewaaid bent omdat jij een andere mening hebt.

Euphoria schreef op 24-11-2025 om 17:01:

[..]

En ik heb dus echt een heel andere mening dan jij. Toch blijf ik gewoon rustig en ga niet met emoticons strooien die moeten duidelijk maken dat jij gewaaid bent omdat jij een andere mening hebt.

Ik dacht dat we zo tolerant waren? Maar een emoticon is een no go en word je op aangesproken? Want dan reageert iemand niet rustig? Er worden in dit draadje verschrikkelijk dingen geroepen over mensen, maar een emoticon in een bericht plaatsen kan echt niet? Begrijp ik dat nu goed?

Libertine schreef op 24-11-2025 om 17:06:

[..]

Ik dacht dat we zo tolerant waren? Maar een emoticon is een no go en word je op aangesproken? Want dan reageert iemand niet rustig? Er worden in dit draadje verschrikkelijk dingen geroepen over mensen, maar een emoticon in een bericht plaatsen kan echt niet? Begrijp ik dat nu goed?

Nou inderdaad!
Mensen maar laten verzuipen in de zee, dat mogen we gewoon zeggen.
Maar oh wee we een emoticon gaan plaatsen? Ik gooi er ook eentje tegenaan  

Euphoria schreef op 24-11-2025 om 17:01:

[..]

Heb je mijn post überhaupt wel gelezen? Het gaat niet om een andere mening. Het gaat om minderheden in diskrediet brengen door met onwaarheden te strooien.

Euphoria schreef op 24-11-2025 om 15:59:

[..]

Maar waar heb je het dan wel over? Kleuters leren over dat je lichaam van jou is en je niet bij elkaar aan bepaalde lichaamsdelen hoort te zitten en dat ze daarin ook hun eigen grenzen aan mogen geven. Hen wordt helemaal niet geleerd over transgenders (of het moet een enorme uitzondering zijn), ook niet in de Lentekriebelweek. Dus volgens mij ageer je tegen iets niet-bestaands, een karikatuur die ervan gemaakt is.

Het punt dat gemaakt werd was dat vaak dezelfde mensen die het hardste anti-asielmigratie zijn en daarbij graag schermen met LHBTI juist als het om LHBTI in het algemeen gaat liever inperken of onwaarheden rondstrooien / napraten dan deze mensen daadwerkelijk beschermen. Kijk naar de politieke uitspraken, moties en partijprogramma's en daar blijkt dst duidelijk uit. Als je om LHBTI geeft moet je het niet hebben van politici als Orbán, Trump of Wilders.

Verder zit ik regelmatig in de tram in achterstandswijken in steden als Den Haag, Utrecht en Rotterdam. En ja, daar zit meer dan 6% met een migratieachtergrond. (In Lutjebroek en Varsseveld dan weer minder, het is niet voor niks een totaal.) En so what? Waarom zou ik van alleen het feit dat mensen een ander kleurtje hebben of een hoofddoek last hebben? Soms heb ik in het OV wel last van andere mensen, maar dat zijn allerlei nationaliteiten en achtergronden door elkaar. 

Miraval schreef op 24-11-2025 om 13:25:

[..]

Ik heb wat vrienden met kinderen, en als ik hoor hoe zij kijken tegenover de week van de lentekriebels, dan gaat dat meer om het feit dat ze zelf controle willen hebben over seksuele voorlichting en genders ipv dat school dit helemaal behandeld. En dat snap ik ergens ook wel. Vroeger (jaja) was seksuele voorlichting eigenlijk alleen toegespitst op voortplantingsorganen en de biologie erachter. Nu worden er allerlei andere mogelijkheden bijgehaald, waarvan ouders vinden dat dit de taak van de opvoeder is en niet van de school. En dat kan ik ook wel begrijpen eerlijk gezegd. Al vind ik wel uiteraard dat acceptatie van iedereen centraal dient te staan, maar of een regenboog VOP, bankje, vlag of paarse vrijdag daar nu aan bijdraagt? Dat waag ik wel te betwijfelen. Dus onderwijs over genders/homoseksualiteit prima, maar ik vind basisschoolleeftijd wel erg jong hiervoor. 

De week van de Lentekriebels gaat inderdaad veel breder dan enkel de biologie. Maar het is een karikatuur dat het enorm over 'het bijhalen van andere mogelijkheden' zou gaan. Het gaat vooral over respect voor het lichaam en de seksualiteit van een ander en over grenzen aangeven en je aan andermans grenzen houden. Als je kijkt naar wat er zo'n beetje dagelijks op het nieuws is (nu weer met Epstein) dan is het héél hard nodig dat het bij seksuele voorlichting over meer dan de pure biologie gaat. Ik vind het heel erg dat politici als Wilders, Baudet en van der Plas hier dmv desinformatie en insinuatie wantrouwen tegen zaaien en het aanleren van respect voor andermans seksualiteit en lichaam terug proberen te dringen.

Het probleem in de samenleving ligt heel veel breder dan 'het ligt aan de (moslim)cultuur, dus laten we asielzoekers weren om vrouwen, homo's en transgenders te beschermen', wat sommigen hier beweren. Het overgrote deel van de mannen die vrouwen lastigvallen, kinderen misbruiken of homohaat in Nederland  verspreiden is namelijk helemaal geen asielzoeker of als asielzoeker naar Nederland gekomen. Wie hiervan een het-zit-in-de-asielzoekers issue van maakt, maar tegenlijk anti-Lentekriebels is, zoekt in mijn ogen vooral een stok om asielzoekers mee te slaan, maar is in de praktijk helemaal niet zo begaan met de problematiek.

Thora schreef op 24-11-2025 om 13:53:

[..]

Zo te lezen ken je de lijn. Zo ongeveer vanaf de Farenheitstraat tot aan het Rijswijkseplein zit de volle door Felija genoemde 6 % waarschijnlijk in die tram.

Ik heb het zelf ook niet bedacht: die 6%. Daar hebben we statistici voor die dat allemaal keurig voor ons leken bijhouden. In heel Nederland is zo'n zes procent van  de totale bevolking moslim. Dat aantal is al jarenlang stabiel. En veruit de meeste mensen van die zes procent deugen ook nog eens en dragen hun steentje bij aan onze maatschappij.

Het probleem is dat teveel mensen liever vertrouwen op hun eigen subjectieve beperkte waarneming dan op objectief statistisch meetbare cijfers. En dan krijg je dat soort gekkigheden dat mensen oprecht denken dat hele steden worden bevolkt door enkel moslims, daarbij ook nog eens flink opgestookt door sommige politici en social media. 

Thora schreef op 24-11-2025 om 14:16:

[..]

Zo sta ik er ook in, maar de term hen ga ik echt niet gebruiken. En wat genderneutrale toiletten betreft, ik ga wel eens naar de heren als er een rij bij de dames staat. Maar alleen als er geen losse pisbakken hangen. Want dan staan inderdaad al die mannen daar met hun ding in de hand en is het voor niemand gemakkelijk als daar ineens een vrouw langsloopt.

Inderdaad.

Ik vind Nederlanders echt wel tolerant, maar genderneutrale toiletten is een ander ding. Waarom genderneutrale toiletten waar mannen, vrouwen en 'reizigers' gemengd hun boodschap doen? Ik wil niet naar een toilet met hangplasbakken omdat er een handjevol mensen problemen heeft met het woord man of vrouw. 

Waarom niet gewoon een vierde toilet erbij? Naast een damestoilet, een herentoilet, en invalidentoilet een toilet voor iedereen die niet op een van de andere toiletten wil. Een toiletdeur zonder de letters LHBTIQ met of zonder A, met of zonder + op de deur. Maar een zonnestraaltje erop. Lijkt me leuk. 

En dan heb ik absoluut niets tegen mensen die zich onder die letters LHBTIQ+ scharen. Ik wil alleen zelf niet op een mannentoilet waar mannen met 'hun ding' in de handen staan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.