Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Ik wilde hier nog van alles schrijven, maar ik denk dat een aantal mensen al heeft geïllustreerd dat het behoorlijk tegenvalt met de acceptatie van  LHBTI. Ik vraag me dan vooral af hoe dat is voor een kind dat zich anders voelt. Die van sommigen dus niet eens mag weten dat dat bestaat. Die zelf maar alleen die worsteling door moeten maken.
In Italië krijg je alleen seksuele voorlichting met toestemming van ouders, en dan ook nog pas vanaf je veertiende. Een groot deel krijgt daar dus geen seksuele voorlichting. Die kant willen wij toch niet op? 
Het aantal zelfmoordpogingen is onder LHBTI-jongeren wel vijf keer hoger dan onder andere jongeren. Kinderen die hun anders zijn nog voor zichzelf hebben gehouden daarbij is de kans op zelfdoding nog hoger. 
https://www.113.nl/sites/default/files/113/informatiemateriaal_2024/20240315_factsheet_LHBT_final.pdf

Daglichtlamp schreef op 24-11-2025 om 18:39:

Ik wilde hier nog van alles schrijven, maar ik denk dat een aantal mensen al heeft geïllustreerd dat het behoorlijk tegenvalt met de acceptatie van LHBTI. Ik vraag me dan vooral af hoe dat is voor een kind dat zich anders voelt. Die van sommigen dus niet eens mag weten dat dat bestaat. Die zelf maar alleen die worsteling door moeten maken.
In Italië krijg je alleen seksuele voorlichting met toestemming van ouders, en dan ook nog pas vanaf je veertiende. Een groot deel krijgt daar dus geen seksuele voorlichting. Die kant willen wij toch niet op?
Het aantal zelfmoordpogingen is onder LHBTI-jongeren wel vijf keer hoger dan onder andere jongeren. Kinderen die hun anders zijn nog voor zichzelf hebben gehouden daarbij is de kans op zelfdoding nog hoger.
https://www.113.nl/sites/default/files/113/informatiemateriaal_2024/20240315_factsheet_LHBT_final.pdf

Afschuwelijk!

En dit kunnen we niet in de schoenen van de asielzoekers schuiven.

Zilver_gray schreef op 24-11-2025 om 18:52:

[..]

Afschuwelijk!

Wie doet dat dan? 

Of bedoel je dat het coa niet optreedt tegen de agressie naar de LHBTIQ in het AZC?

Zilver_gray schreef op 24-11-2025 om 18:52:

[..]

Afschuwelijk!

Niet??

https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/artikel/5439561/lhbt-asielzoekers-onveilig-door-landgenoten-azc 

Lhbt-asielzoekers onveilig door landgenoten in azc: 'Je bent altijd bang'

Veel homoseksuelen, lesbiennes en transpersonen in het azc voelen zich onveilig door landgenoten. Belangenorganisaties zoals LGBT Asylum Support pleiten daarom voor aparte lhbt-units in de asielzoekerscentra. Voor veel lhbt-personen is de maat vol. "Het is net alsof ik weer in mijn leigen land ben."

.....etc.etc.etc...........

Wat volgens Mortezaei niet helpt, is dat hij met veel bewoners dezelfde of een vergelijkbare achtergrond deelt. "Sommige van mijn kamergenoten en veel bewoners komen uit het Midden-Oosten, bijvoorbeeld uit Syrië en Iran. In het Midden-Oosten is het verboden om met lhbt-personen te leven. Het is daarom heel moeilijk voor mij om aan hen uit te leggen wie ik ben."

..........etc.etc.etc............

Ash Shahhoud, een non-binaire vluchteling uit Libanon, kan erover meepraten. Sinds eind 2021 zit die in het azc en dat valt hen zwaar. "Het voelt niet goed om hier te zijn", zegt ook Shahhoud. "Dat komt niet door de locatie maar om de mensen om je heen, de mensen die dezelfde achtergrond delen. Ze proberen je te discrimineren. Laten we zeggen dat je altijd bang bent."

.......etc.etc.etc............
...............................

Tot die tijd kunnen de lhbt'ers in azc's geen kant op. Het valt lhbt-personen als de non-binaire Shahhoud zwaar. De hoop was dat die in Nederland eindelijk vrij zou zijn om te zijn wie die is. "Ik ben gevlucht uit Libanon en kwam hier met veel hoop, maar het is niet wat ik me had voorgesteld", vervolgt Shahhoud. "Nederland is een veilig land en ik kan hier veilig wonen, maar ik moet me wel bewust zijn van iedereen om me heen."

Hen voelt zich constant in de gaten gehouden. "Je kunt hier niet eens een shirt dragen met de regenboog erop en de deur uitgaan", licht Shahhoud toe. "Je kunt niet openlijk Pride vieren, je mag niets. Je kunt hier niet jezelf zijn en moet wéér terug in de kast."

........etc.etc.etc............

Libertine schreef op 24-11-2025 om 17:06:

[..]

Ik dacht dat we zo tolerant waren? Maar een emoticon is een no go en word je op aangesproken? Want dan reageert iemand niet rustig? Er worden in dit draadje verschrikkelijk dingen geroepen over mensen, maar een emoticon in een bericht plaatsen kan echt niet? Begrijp ik dat nu goed?

In mijn optiek zijn een aantal van die dingen niet zo verschrikkelijk, maar realistisch. En met emoticons strooien is kinderachtig en lachwekkend. Maar hee, wie ben ik. 

Yumi schreef op 24-11-2025 om 19:00:

[..]

Wie doet dat dan?

Lees dit topic.

Zilver_gray schreef op 24-11-2025 om 17:10:

[..]

Nou inderdaad!
Mensen maar laten verzuipen in de zee, dat mogen we gewoon zeggen.
Maar oh wee we een emoticon gaan plaatsen? Ik gooi er ook eentje tegenaan

Even voor de goede orde….die termen heb ik niet gebruikt. En betreffende forummer die ze wel schreef is inmiddels in de ban, en daar waren een aantal oh zo trots op.

Euphoria schreef op 24-11-2025 om 19:08:

[..]

Even voor de goede orde….die termen heb ik niet gebruikt. En betreffende forummer die ze wel schreef is inmiddels in de ban, en daar waren een aantal oh zo trots op.

Schreef jij daar niet over “dat ook andere meningen er mogen zijn” ?

Euphoria schreef op 24-11-2025 om 19:08:

[..]

Degenen die dat bericht geliked hebben schrijven hier nog denk ik.

Maar natuurlijk moeten we discriminatie van LHBTI asielzoekers in de opvang aanpakken. Waarom gebeurt dat niet? Waarom vinden we dat niet belangrijk genoeg?

Waarom discrimineert onze aankomende nieuwe asielwetgeving LHBTI-asielzoekers? Laten we zo zelf niet ook zien dat we bescherming van deze groep niet zo belangrijk vinden? 

Zilver_gray schreef op 24-11-2025 om 17:10:

[..]

Nou inderdaad!
Mensen maar laten verzuipen in de zee, dat mogen we gewoon zeggen.
Maar oh wee we een emoticon gaan plaatsen? Ik gooi er ook eentje tegenaan

Het is volgens mij tegen de regels, om na ingrijpen van de moderators er over door te blijven gaan.

Yumi schreef op 24-11-2025 om 19:07:

[..]

Lees dit rapport

We Feel Unsafe! NL – LGBT Asylum Support

En welke Tweede Kamerfracties maakten zich druk om dit rapport? Dat was links, niet rechts. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2020Z15823&did=2020D34192

Yumi schreef op 24-11-2025 om 19:15:

[..]

Het is volgens mij tegen de regels, om na ingrijpen van de moderators er over door te blijven gaan.

Geen idee, ik hoor het graag van de mods als dat zo is.

Yumi schreef op 24-11-2025 om 19:00:

[..]

Wie doet dat dan?

Of bedoel je dat het coa niet optreedt tegen de agressie naar de LHBTIQ in het AZC?

Veel. Niet alleen asielzoekers, maar ook moslims die intolerant worden genoemd, en ondertussen de balk in eigen oog niet zien. 

Alleen opkomen voor minderheden, zoals bijvoorbeeld lhbti als je daarmee de asielzoeker en/of de moslim in een negatief daglicht kunt stellen. 

Daglichtlamp schreef op 24-11-2025 om 19:18:

[..]

En welke Tweede Kamerfracties maakten zich druk om dit rapport? Dat was links, niet rechts.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2020Z15823&did=2020D34192

Ik vind het belangrijker om het over de problemen in het azc te hebben, dan over links  of rechts. Maar fijn dat links zich er druk over maakte, niet dat het heeft geholpen gezien de onderstaande cijfers.

Ik merk aan mezelf dat de manier waarop er wordt gereageerd op het plaatsen van de link naar het rapport zo aanvallend is, dat ik zelf ook op een nare manier reageer. Het een lokt het ander uit.....Nare manier van communiceren hebben we hier in sommige topics. 

In het AZC wordt ruim 85% van de LHBTI-asielzoekers gediscrimineerd. 

Meer dan 60% geeft aan de problemen niet met de speciaal aangestelde LHBTI-vertrouwenspersoon te kunnen bespreken. 

Ook meer dan 60% geeft aan dat er geen opvolging is bij gemelde discriminatie.

Ruim 44% wordt door het COA verzocht terug in de kast te gaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.