Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Euphoria schreef op 24-11-2025 om 09:02:

[..]

Nederlands is een land waarin de diverse culturen zich opstapelen. Dat botst regelmatig. Dat mensen daardoor vanuit een bepaalde bril naar anderen kijken is niet gek. Jij noemt dat intollerant, ik niet.

Precies dit. Nederland is heel tolerant. Nederland is goed, maar niet gek. We mogen trots zijn op ons landje.

Ik heb de video van die bezorgde politiecommissaris (op 10 sept'25) meermaals gedeeld maar ik zal het nu NIET meer plaatsen.

Het moet toch echt niet zo zijn dat Nederlanders steeds een stukje meer opschuiven, telkens onze eigen traditie aan de kant schuiven, onze eigen waarde steeds verder op schuiven, tot dat men zoals al in Frankrijk gebeurde, op straat aangesproken gaat worden op de kledingkeuze, of als men op het terras zit met een glaasje wijn, aangesproken word op alcoholgebruik. Die dominantie neemt steeds verder toe. We raken dan steeds meer onze westerse waarden kwijt.

felija schreef op 24-11-2025 om 11:46:

Blijf vooral wegkijken en blijf de volledige schuld in de schoenen schuiven van asielzoekers/moslims als het gaat om tolerantie.
Als je alleen al kijkt hoe menigeen in een kramp schiet bij zoiets simpels als de week van de lentekriebels, als je hoort hoe er wordt gesteigerd bij genderneutrale toiletten. Als men valt over de aanspreekvorm van de NS: geachte reizigers, in plaats van dames en heren.
Vooral onder de groep mensen die op radicaalrechtse partijen stemmen.

Mensen die spreken over steden die zijn overgenomen door die enge moslims, terwijl het percentage moslims als jarenlang stabiel rond de zes procent van het totaal aantal inwoners schommelt.
Maar hee, we zijn toch echt reuze tolerant, hoor! Aan ons ligt het niet!

Over wegkijken gesproken. Ga eens een dagje naar Rotterdam, Den Haag of Utrecht. En als je naar Den Haag zou gaan. Maak eens een paar ritjes in tram 12. Vooral in de avonduren is die lijn zeer gezellig, vooral voor vrouwen.

de meldingen van discriminatie stijgen, moslims voelen zich steeds meer tweederangsburgers, er wordt steeds (extreem) rechtser gestemd, het verzet rond azc’s wordt steeds gewelddadiger, rechtste partijen zijn conservatief en stemmen tegen voorstellen die het leven van LHBTI makkelijker zouden moeten maken, er zijn extreem rechtse demonstraties geweest. Termen als “terugsturen” en “grenzen dicht” “gelukszoekers” worden steeds normaler gevonden in het publieke debat, én we hebben/hadden een extreem rechtse Kamervoorzitter die nauwelijks normeert. 

Tolerant? Nederlanders? Er zijn echt hele tolerante mensen in dit land. Maar de intolerantere krijgen en nemen steeds meer ruimte. Wat mij betreft is de balans echt kwijt. 

Blijf vooral wegkijken en blijf de volledige schuld in de schoenen schuiven van asielzoekers/moslims als het gaat om tolerantie.
Als je alleen al kijkt hoe menigeen in een kramp schiet bij zoiets simpels als de week van de lentekriebels, als je hoort hoe er wordt gesteigerd bij genderneutrale toiletten. Als men valt over de aanspreekvorm van de NS: geachte reizigers, in plaats van dames en heren.

Mensen die spreken over steden die zijn overgenomen door die enge moslims, terwijl het percentage moslims als jarenlang stabiel rond de zes procent van het totaal aantal inwoners schommelt.

Ik heb wat vrienden met kinderen, en als ik hoor hoe zij kijken tegenover de week van de lentekriebels, dan gaat dat meer om het feit dat ze zelf controle willen hebben over seksuele voorlichting en genders ipv dat school dit helemaal behandeld. En dat snap ik ergens ook wel. Vroeger (jaja) was seksuele voorlichting eigenlijk alleen toegespitst op voortplantingsorganen en de biologie erachter. Nu worden er allerlei andere mogelijkheden bijgehaald, waarvan ouders vinden dat dit de taak van de opvoeder is en niet van de school. En dat kan ik ook wel begrijpen eerlijk gezegd. Al vind ik wel uiteraard dat acceptatie van iedereen centraal dient te staan, maar of een regenboog VOP, bankje, vlag of paarse vrijdag daar nu aan bijdraagt? Dat waag ik wel te betwijfelen. Dus onderwijs over genders/homoseksualiteit prima, maar ik vind basisschoolleeftijd wel erg jong hiervoor. 

Genderneutrale toiletten, tja, wat mij betreft wordt alles gewoon gendernetraal zoals je in Frankrijk op veel campings al ziet. Geen gezeik, geen poppetje op de deur, gewoon naar binnen gaan en je ding doen. Maar veel gebouwen (zeker oudere gebouwen) zijn nog ingericht met 2 toiletgroepen per verdieping of afdeling. Ik snap dan weer niet wat het probleem is om gewoon 1 van die 2 deuren binnen te gaan? Als het ergens druk is bij de vrouwentoiletten loop ik ook de mannendeur binnen bijvoorbeeld. En dat zou gewoon normaal moeten zijn. Ik schiet niet in een kramp van genderneutrale toiletten, ik schiet in een kramp van de intolerantie erover van 2 kanten, ook van degenen die perse een genderneutrale wc eisen. 

En ik schiet in een kramp als ik een mail krijg van een onderzoek voor het ziekenhuis voor "mensen met een baarmoeder". Ik wens zelf gewoon aangesproken te worden als vrouw. En veel vrouwen met mij. Maar omdat een ieniemienie groep transgenders met een baarmoeder zich daar niet in herkennen, moet de term vrouw maar verdwijnen? Geachte reizigers interesseert me dan weer helemaal niks. 

En ik vind dat transvrouwen idd niks te zoeken hebben in vrouwen (top) sport. Aangezien vrouwensport in vergelijking met mannensport vele malen kleiner en slechter betaald is, de selectie voor een OS, WK of EK bestaat uit een team van 4 personen, en transvrouwen een biologisch voordeel hebben tov cis-vrouwen, is het oneerlijk dat transvrouwen op hetzelfde niveau mee kunnen sporten. Ik sta 100% achter genderklinieken en transpersonen, maar je moet als mens ook beseffen dat niet alles maakbaar en dus mogelijk is. Dat betekent dat je wel vrouw kunt worden in naam, paspoort, gender, maar biologisch heb je van binnen nog wel de kenmerken van een man. 

Ik weet niet of dit mij intolerant maakt? Want ik respecteer iedereen, spreek iedereen aan zoals ze aangesproken wensen te worden, en zal iemand nooit discrimineren op basis van afkomst, geslacht of gender of seksuele voorkeur. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

24-11-2025 om 13:33 Topicstarter

Het lastige qua aanspreken vind ik dat je afschuwelijke zinnen moet proberen te herformuleren tegen iemand die als meervoud(en?) aangesproken wenst te worden.  

Dat lukt prima in de Engelse taal, maar het Nederlands is hier niet op ingericht. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

24-11-2025 om 13:34 Topicstarter

De baas had een enquête uitgezet over de behoefte aan genderneutrale toiletten. 

Ik heb meer behoefte aan functionerende printers...

Thora schreef op 24-11-2025 om 13:15:

[..]

Over wegkijken gesproken. Ga eens een dagje naar Rotterdam, Den Haag of Utrecht. En als je naar Den Haag zou gaan. Maak eens een paar ritjes in tram 12. Vooral in de avonduren is die lijn zeer gezellig, vooral voor vrouwen.

Heb je het dan over het Duindorpse deel van de route van lijn 12 of het Schilderswijkse deel of gaat het Vogelwijkse deel?

Waarom moet jij je bericht afsluiten met een gekke emoticon? 
ik krijg voortdurende het idee dat jij heel moeilijk kunt dealen met een andere mening dan die van jou. En dat je daarom maar iets verzint om er iets belachelijks van te maken. 

Libertine schreef op 24-11-2025 om 13:16:

de meldingen van discriminatie stijgen, moslims voelen zich steeds meer tweederangsburgers, er wordt steeds (extreem) rechtser gestemd, het verzet rond azc’s wordt steeds gewelddadiger, rechtste partijen zijn conservatief en stemmen tegen voorstellen die het leven van LHBTI makkelijker zouden moeten maken, er zijn extreme rechtse demonstraties geweest. Termen als “terugsturen” en “grenzen dicht” “gelukszoekers” worden steeds normaler gevonden in het publieke debat, én we hebben/hadden een extreem rechtse Kamervoorzitter die nauwelijks normeert.

Tolerant? Nederlanders? Er zijn echt hele tolerante mensen in dit land. Maar de intolerantere krijgen en nemen steeds meer ruimte. Wat mij betreft is de balans echt kwijt.

Waar komt de behoefte daarvoor vandaan? Waarom altijd maar je ogen sluiten voor de realiteit, namelijk dat wij ons eigen land, onze eigen cultuur, onze eigen normen, waarden en de zaken waarvoor wij hebben gestreden niet meer herkennen en zien dat die alsmaar meer in het geding geraken?!

PensioNada schreef op 24-11-2025 om 13:35:

[..]

Heb je het dan over het Duindorpse deel van de route van lijn 12 of het Schilderswijkse deel of gaat het Vogelwijkse deel?

Zo te lezen ken je de lijn. Zo ongeveer vanaf de Farenheitstraat tot aan het Rijswijkseplein zit de volle door Felija genoemde 6 % waarschijnlijk in die tram.

Miraval schreef op 24-11-2025 om 13:25:

[..]

Ik heb wat vrienden met kinderen, en als ik hoor hoe zij kijken tegenover de week van de lentekriebels, dan gaat dat meer om het feit dat ze zelf controle willen hebben over seksuele voorlichting en genders ipv dat school dit helemaal behandeld. En dat snap ik ergens ook wel. Vroeger (jaja) was seksuele voorlichting eigenlijk alleen toegespitst op voortplantingsorganen en de biologie erachter. Nu worden er allerlei andere mogelijkheden bijgehaald, waarvan ouders vinden dat dit de taak van de opvoeder is en niet van de school. En dat kan ik ook wel begrijpen eerlijk gezegd. Al vind ik wel uiteraard dat acceptatie van iedereen centraal dient te staan, maar of een regenboog VOP, bankje, vlag of paarse vrijdag daar nu aan bijdraagt? Dat waag ik wel te betwijfelen. Dus onderwijs over genders/homoseksualiteit prima, maar ik vind basisschoolleeftijd wel erg jong hiervoor.

dit dus. Ik als ouder vind seksuele voorlichting prima, maar moet een kleuter echt weten dat je als jongetje ook een meisje mag zijn? Dat je datums medicatie en operatie kunt veranderen? Komt tijd komt info. Dit is geen taak van school. School heeft het al veel te druk.

Genderneutrale toiletten, tja, wat mij betreft wordt alles gewoon gendernetraal zoals je in Frankrijk op veel campings al ziet. Geen gezeik, geen poppetje op de deur, gewoon naar binnen gaan en je ding doen. Maar veel gebouwen (zeker oudere gebouwen) zijn nog ingericht met 2 toiletgroepen per verdieping of afdeling. Ik snap dan weer niet wat het probleem is om gewoon 1 van die 2 deuren binnen te gaan? Als het ergens druk is bij de vrouwentoiletten loop ik ook de mannendeur binnen bijvoorbeeld. En dat zou gewoon normaal moeten zijn. Ik schiet niet in een kramp van genderneutrale toiletten, ik schiet in een kramp van de intolerantie erover van 2 kanten, ook van degenen die perse een genderneutrale wc eisen.

Het herentoilet oplopen vind ik persoonlijk wel een ramp….staan ze daar op een rijtje te plassen aan de plastoiletten….geen feest. En verder….no worrie. Mijn keutel lijkt op die van een ander. 

En ik schiet in een kramp als ik een mail krijg van een onderzoek voor het ziekenhuis voor "mensen met een baarmoeder". Ik wens zelf gewoon aangesproken te worden als vrouw. En veel vrouwen met mij. Maar omdat een ieniemienie groep transgenders met een baarmoeder zich daar niet in herkennen, moet de term vrouw maar verdwijnen? Geachte reizigers interesseert me dan weer helemaal niks.

Totaal waar. 

En ik vind dat transvrouwen idd niks te zoeken hebben in vrouwen (top) sport. Aangezien vrouwensport in vergelijking met mannensport vele malen kleiner en slechter betaald is, de selectie voor een OS, WK of EK bestaat uit een team van 4 personen, en transvrouwen een biologisch voordeel hebben tov cis-vrouwen, is het oneerlijk dat transvrouwen op hetzelfde niveau mee kunnen sporten. Ik sta 100% achter genderklinieken en transpersonen, maar je moet als mens ook beseffen dat niet alles maakbaar en dus mogelijk is. Dat betekent dat je wel vrouw kunt worden in naam, paspoort, gender, maar biologisch heb je van binnen nog wel de kenmerken van een man.

Ik weet niet of dit mij intolerant maakt? Want ik respecteer iedereen, spreek iedereen aan zoals ze aangesproken wensen te worden, en zal iemand nooit discrimineren op basis van afkomst, geslacht of gender of seksuele voorkeur

Behalve wanneer iemand zich identificeert met bijvoorbeeld een boom, dan haak ik af. 

Miraval schreef op 24-11-2025 om 13:25:

[..]

Ik weet niet of dit mij intolerant maakt? Want ik respecteer iedereen, spreek iedereen aan zoals ze aangesproken wensen te worden, en zal iemand nooit discrimineren op basis van afkomst, geslacht of gender of seksuele voorkeur.

Zo sta ik er ook in, maar de term hen ga ik echt niet gebruiken. En wat genderneutrale toiletten betreft, ik ga wel eens naar de heren als er een rij bij de dames staat. Maar alleen als er geen losse pisbakken hangen. Want dan staan inderdaad al die mannen daar met hun ding in de hand en is het voor niemand gemakkelijk als daar ineens een vrouw langsloopt.

Thora schreef op 24-11-2025 om 13:53:

[..]

Zo te lezen ken je de lijn. Zo ongeveer vanaf de Farenheitstraat tot aan het Rijswijkseplein zit de volle door Felija genoemde 6 % waarschijnlijk in die tram.

Nee, ik ken lijn 12 niet echt, maar ik ken den Haag goed genoeg om te weten dat je het risico loopt in Duindorp uitgescholden  te worden als je een kleurtje hebt en dat de Schilderswijk 90% of meer allochtoon is en er zullen daar ongetwijfeld jongens rond lopen die meiden na sissen. Toen ik nog werkte kwam ik regelmatig in (centrum) den Haag en nam ook regelmatig de tram. En ja, het is me weleens overkomen dat ik misschien de enige was met een witte huidskleur in de tram, maar ik heb nooit iets vervelends meegemaakt. 

Dus ja op sommige tramlijnen zullen onevenredig veel moslims reizen als je het afzet tegen de bevolkingssamenstelling van Nederland, maar hebben blanke reizigers daar last van?

PensioNada schreef op 24-11-2025 om 14:51:

[..]

Nee, ik ken lijn 12 niet echt, maar ik ken den Haag goed genoeg om te weten dat je het risico loopt in Duindorp uitgescholden te worden als je een kleurtje hebt en dat de Schilderswijk 90% of meer allochtoon is en er zullen daar ongetwijfeld jongens rond lopen die meiden na sissen. Toen ik nog werkte kwam ik regelmatig in (centrum) den Haag en nam ook regelmatig de tram. En ja, het is me weleens overkomen dat ik misschien de enige was met een witte huidskleur in de tram, maar ik heb nooit iets vervelends meegemaakt.

Dus ja op sommige tramlijnen zullen onevenredig veel moslims reizen als je het afzet tegen de bevolkingssamenstelling van Nederland, maar hebben blanke reizigers daar last van?

Toen ik nog jong was werkte ik in een winkel bij de Haagse Markt. Ik reisde daar altijd heen in tram 12. Vaak ging het goed maar ik ben wel regelmatig lastig gevallen. Sissende jongens had je toen nog niet, maar wel mannen die zich tegen je aandrukken en soms de opwinding zelfs voelbaar is. Dat is heel intimiderend en je voelt je er heel vies door. Omdat het zo sneeky gaat is het moeilijk er iets van te zeggen als je al durfde. Dit ging om allochtone mannen. Maar wat Duindorp betreft heb je gelijk hoor. Daar wonen veel heel onaangename mensen. 

Euphoria schreef op 24-11-2025 om 13:55:

[..]

Behalve wanneer iemand zich identificeert met bijvoorbeeld een boom, dan haak ik af.

Maar bij kleuters gaat het daar dus helemaal niet over. Het gaat over wat je lijf is, wat van jou is en dat je dus niet zomaar een ander mag aanraken en een ander jou ook niet. 

https://seksuelevorming.nl/onderwerpen/week-van-de-lentekriebels/ Hier wat juiste info zonder onderbuikgevoelens 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.