Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

En verder... was jaren terug eens in brussel. Voelde me niet prettig. In de trein met alleen maar mannen met baardem en jurken die in het openbaar voor mij onverstaanbare arabische muziek draaide. En in de binnenstad continu nagesist. Voor mij is dat wel een schrikbeeld eerlijk gezegd. Voel me dan niet prettig en thuis ondanks dat Brussel europa en westers is. Of is dat ook weer islamofobie?

Mick87 schreef op 07-10-2025 om 12:12:

[..]

Dat zie ik ook.

Er was bij mij in de stad ook al halal zwemmen. Dus uur voor alleen moslim vrouwen. Dat vind ik dan weer kwalijke zaak in het westen.

Halal betreft vooral voeding dus halal zwemmen lijkt me lastig. Voor mij is een uurtje zwemmen voor moslim vrouwen hetzelfde als een sauna speciaal voor gays, een sportschool alleen voor vrouwen, een wandelgroep voor alleenstaande, een koffie uurtje voor ouderen etc. 

Ervaren we iets als erger als het speciaal voor moslims is? Omdat het niet westers is? Denk overigens dat (een deel van de gelovige) Nederlandse vrouwen ook liever apart van de mannen zwemt? 

Mick87 schreef op 07-10-2025 om 12:15:

En verder... was jaren terug eens in brussel. Voelde me niet prettig. In de trein met alleen maar mannen met baardem en jurken die in het openbaar voor mij onverstaanbare arabische muziek draaide. En in de binnenstad continu nagesist. Voor mij is dat wel een schrikbeeld eerlijk gezegd. Voel me dan niet prettig en thuis ondanks dat Brussel europa en westers is. Of is dat ook weer islamofobie?

Vind ik niet. Om deze reden ga ik niet meer naar Brussel. Er is een winkelstraat die grenst aan Molenbeek. Als je een straat verder komt andere wereld, vijandige sfeer. Heel naar. Laatste keer ook veel verwarde mensen in de binnenstad.

Ook in Parijs een keer licht verdwaald en kwam in een wijk die ik echt de hel vond. Dan is Plein 40-45 hier in Amsterdam nog gemoedelijk, al kom ik daar liever ook niet. Er word daar ook veel gesist hoor ik van mijn collega’s die inmiddels verhuist zijn.

Libertine schreef op 07-10-2025 om 12:22:

[..]

Halal betreft vooral voeding dus halal zwemmen lijkt me lastig. Voor mij is een uurtje zwemmen voor moslim vrouwen hetzelfde als een sauna speciaal voor gays, een sportschool alleen voor vrouwen, een wandelgroep voor alleenstaande, een koffie uurtje voor ouderen etc.

Ervaren we iets als erger als het speciaal voor moslims is? Omdat het niet westers is? Denk overigens dat (een deel van de gelovige) Nederlandse vrouwen ook liever apart van de mannen zwemt?

De gedachte erachter staat mij tegen. Je kan worden lastig gevallen door mannen als je gemengd zwemt. Dan zijn die mannen het probleem, niet dat er apart iets voor vrouwen moet komen.

Broadway schreef op 07-10-2025 om 11:51:

Miraval. bedankt voor je bijdragen. jouw nuance en brede blik zijn een verademing en enorm nodig tussen sommige enorm rigide radicale meeschrijvers zoals Fleur en Nicole die te vaak vervallen in preken en vergeten dat gesprek belangrijker is dan gelijk krijgen. Echt heel fijn dat je er bent!

Haha, nou ja bedankt voor dit compliment.

Maar ik heb het idee dat ik niet duidelijk kan uitleggen wat mij nou precies dwarszit? 

Want ik heb helemaal geen moeite om Suikerfeest, Keti Koti en Jom Kippoer toe te voegen aan de kalender met feestdagen in Nederland, juist omdat je daarmee als land laat zien inclusief te zijn. Graag zelfs. En dat meen ik echt.

Maar als 25 december een vrije dag is, en je noemt dat dan feestdag, ja daar vind ik iets van. En nee, dat gebeurd (nog) niet op grote schaal, maar in het klein dus wel. Wat maakt het nou uit om Kerst Kerst te blijven noemen en Pasen Pasen? Want voor wie zou het uberhaupt een andere naam moeten hebben? Ik weet 100% zeker dat 99% van de Moslims of Joden in Nederland helemaal geen moeite hebben met die naam, dus voor wie precies moet het dan volgens die hogeschool? Ja, ik vind het onzin.

En ik vier Kerst en Pasen, niet in de kerk, maar wel met een kerstboom en kerststalletje, ik ben vrij met Goede Vrijdag en Witte Donderdag kijk ik The Passion. Ik ben katholiek maar niet gelovig, maar wel zo opgegroeid. Vroeger dus wel naar de avondmis met kerst en met Pasen voor een palmtak. Misschien dat dat meespeelt gevoelsmatig?

Hoe dan ook, ik vind het vervelend dat mensen (algemeen) denken dat ik moeite heb met andere culturen, want dat is niet zo. Maar ik erken wel dat er veel mensen zijn die er moeite mee hebben dat ze zich niet meer herkennen in het straatbeeld in Nederland bijvoorbeeld. Voor wie de veranderingen te snel gaan als het ware. En cultuur is voor mensen al eeuwenoud een belangrijke verbindende factor geweest. En dat is het nog steeds. 

En ik denk dat het "probleem" nu vooral is dat er, door verschillende culturen, steeds meer mensen zijn die op een "eilandje" zitten gevoelsmatig. Ze missen verbinding in de wijk, op scholen en op het werk. Dus je moet terug op zoek naar die verbinding onder elkaar. En dan vind ik wel dat seculier onderwijs daarin veel beter zal zijn dan religieus onderwijs, dat wijken divers moeten zijn, dat er ook moet zijn voor alle feestdagen van alle religies. En een feestdag van naam veranderen omdat dat inclusief zou zijn, werkt averechts. Ik denk dat je beter extra feestdagen toe kunt voegen. 

Libertine schreef op 07-10-2025 om 12:22:

[..]

Nou nee niet helemaal. Halal is wat is toegestaan, Haram is niet toegestaan.

Dus Halal voedsel is wat is toegestaan in de Islam. Varkensvlees is Haram. Alcohol is Haram. Een hoofddoek is bijvoorbeeld ook Halal. Een lening met rente is weer Haram, maar een Islamitische bank is Halal. 

Helpdesk schreef op 07-10-2025 om 12:36:

[..]

De gedachte erachter staat mij tegen. Je kan worden lastig gevallen door mannen als je gemengd zwemt. Dan zijn die mannen het probleem, niet dat er apart iets voor vrouwen moet komen.

Jouw gedachte erachter. En wat die volgens jou is is vermoedelijk een aanname. Want hoe weet je wat de achterliggende gedachte is? Iedereen heeft een eigen gedachte over zoiets toch? De vraag is: mag een gedachte over iets normerend zijn voor anderen?

Want je kunt toch iets apart willen doen zonder dat je de angst hebt om lastig gevallen te worden? Zo ga ik zelf naar die sportschool enkel voor vrouwen. Niet omdat ik lastig gevallen zou worden maar omdat ik de sfeer en verbinding prettiger vind. Vind je daar dan ook iets van? Is dat niet vergelijkbaar met een uurtje zwemmen voor moslim vrouwen?

Helpdesk schreef op 07-10-2025 om 12:30:

[..]

Vind ik niet. Om deze reden ga ik niet meer naar Brussel. Er is een winkelstraat die grenst aan Molenbeek. Als je een straat verder komt andere wereld, vijandige sfeer. Heel naar. Laatste keer ook veel verwarde mensen in de binnenstad.

Ook in Parijs een keer licht verdwaald en kwam in een wijk die ik echt de hel vond. Dan is Plein 40-45 hier in Amsterdam nog gemoedelijk, al kom ik daar liever ook niet. Er word daar ook veel gesist hoor ik van mijn collega’s die inmiddels verhuist zijn.

Molenbeek en Anderlecht staan al jaren bekend om de vijandige sfeer, criminaliteit en schietpartijen, drugsoverlast, voetbalrellen. 

Nee dat zijn zeker geen fijne wijken om te bezoeken of doorheen te lopen. 

Mick87 schreef op 07-10-2025 om 12:15:

Ja natuurlijk. En onderbuik en extreem rechts dit soort berichten.

Miraval schreef op 07-10-2025 om 12:41:

[..]

Nou nee niet helemaal. Halal is wat is toegestaan, Haram is niet toegestaan.

Dus Halal voedsel is wat is toegestaan in de Islam. Varkensvlees is Haram. Alcohol is Haram. Een hoofddoek is bijvoorbeeld ook Halal. Een lening met rente is weer Haram, maar een Islamitische bank is Halal.

Dat weet ik. Schreef dan op bewust ‘meestal’. Bij zaken als zwemmen is het geen gebruikelijk term om te gebruiken. En daarnaast: zwemmen is gewoon toegestaan en dus niet haram. Of halal. 

Miraval schreef op 07-10-2025 om 12:38:

[..]

Haha, nou ja bedankt voor dit compliment.

Maar ik heb het idee dat ik niet duidelijk kan uitleggen wat mij nou precies dwarszit?

Want ik heb helemaal geen moeite om Suikerfeest, Keti Koti en Jom Kippoer toe te voegen aan de kalender met feestdagen in Nederland, juist omdat je daarmee als land laat zien inclusief te zijn. Graag zelfs. En dat meen ik echt.

Maar als 25 december een vrije dag is, en je noemt dat dan feestdag, ja daar vind ik iets van. En nee, dat gebeurd (nog) niet op grote schaal, maar in het klein dus wel. Wat maakt het nou uit om Kerst Kerst te blijven noemen en Pasen Pasen? Want voor wie zou het uberhaupt een andere naam moeten hebben? Ik weet 100% zeker dat 99% van de Moslims of Joden in Nederland helemaal geen moeite hebben met die naam, dus voor wie precies moet het dan volgens die hogeschool? Ja, ik vind het onzin.

En ik vier Kerst en Pasen, niet in de kerk, maar wel met een kerstboom en kerststalletje, ik ben vrij met Goede Vrijdag en Witte Donderdag kijk ik The Passion. Ik ben katholiek maar niet gelovig, maar wel zo opgegroeid. Vroeger dus wel naar de avondmis met kerst en met Pasen voor een palmtak. Misschien dat dat meespeelt gevoelsmatig?

Hoe dan ook, ik vind het vervelend dat mensen (algemeen) denken dat ik moeite heb met andere culturen, want dat is niet zo. Maar ik erken wel dat er veel mensen zijn die er moeite mee hebben dat ze zich niet meer herkennen in het straatbeeld in Nederland bijvoorbeeld. Voor wie de veranderingen te snel gaan als het ware. En cultuur is voor mensen al eeuwenoud een belangrijke verbindende factor geweest. En dat is het nog steeds.

En ik denk dat het "probleem" nu vooral is dat er, door verschillende culturen, steeds meer mensen zijn die op een "eilandje" zitten gevoelsmatig. Ze missen verbinding in de wijk, op scholen en op het werk. Dus je moet terug op zoek naar die verbinding onder elkaar. En dan vind ik wel dat seculier onderwijs daarin veel beter zal zijn dan religieus onderwijs, dat wijken divers moeten zijn, dat er ook moet zijn voor alle feestdagen van alle religies. En een feestdag van naam veranderen omdat dat inclusief zou zijn, werkt averechts. Ik denk dat je beter extra feestdagen toe kunt voegen.

ik vind prima duidelijk wat je bedoelt. als je inclusie wil, zorg daar dan voor en doe dat niet alleen voor de "nieuwe" feestdagen, maar ook voor de bestaande. 

ik vind jou juist veel inclusiever dan mensen die alles dat nieuw is buiten willen sluiten of juist niets willen horen van profileren al is het positief. jij zoekt gesprek, mogelijkheden en openingen om samen te leven en wil tegelijk keihard dat, waar het ook vandaan komt, iedereen die dit tegenwerkt gestopt wordt. precies hoe ik er ook in sta en volgens mij de enige weg is voor de toekomst want alles knuffelen en jezelf verloochenen om maar te kunnen knuffelen werkt niet en overal nee op zeggen is totaal weg van de realiteit. 

Libertine schreef op 07-10-2025 om 13:03:

[..]

Dat weet ik. Schreef dan op bewust ‘meestal’. Bij zaken als zwemmen is het geen gebruikelijk term om te gebruiken. En daarnaast: zwemmen is gewoon toegestaan en dus niet haram. Of halal.

is het voor vrouwen die normaal een hoofddoek dragen en bedekt zijn toegestaan om met mannen te zwemmen in een zwempak? en dan bedoel ik niet dat er lekker stereotyp een man in jurk met zweep staat, maar volgens diezelfde regels waardoor ze een hoofddoek draagt? dus misschien zelfs door haarzelf opgelegde regels? ik kan het me niet voorstellen. 

en voor mij moet iedereen lekker een zwemuurtje voor zijn eigen groepje doen hoor. ik ben extreem blij dat er in mijn zwembad een apart ouder-kind uurtje is zodat ik daar niet tussen hoef te zwemmen

Libertine schreef op 07-10-2025 om 12:42:

[..]

Jouw gedachte erachter. Iedereen heeft een eigen gedachte over zoiets toch?

En toch, je kunt iets apart willen doen zonder dat je de angst hebt om lastig gevallen wordt? Zo ga ik zelf naar die sportschool enkel voor vrouwen. Niet omdat ik lastig gevallen zou worden. Vind je daar dan ook iets van?

Het lijkt me logisch dat iedereen eigen gedachtes heeft. Geen idee wat ik daarvan moet vinden. Als jij je daar prettig bij voelt vooral doen. Ik kies er niet voor maar ik kan me voorstellen dat ik niet zo nodig in een krachthonk met bepaalde type man (Andrew Tate adapters) zou willen trainen en dan zou uitwijken naar een aparte sportschool voor vrouwen. Dan is het nog steeds vanwege bepaalde type mannen die ik niet prettig vind. Dat jij andere redenen hebt, kan natuurlijk.

Ik moet aan het volgende denken: Ongevraagd begonnen halverwege de zero’s vrouwelijke collega’s aan mij te vragen of ze een hoofddoek zouden gaan dragen (vaak rondom verloving). Ik zei altijd ‘als het is waar jij je beter bij voelt en het jouw keuze is, waarom niet?’. Ik was in de veronderstelling dat ze het voor zichzelf (in zekere zin was dat in deze gevallen ook zo) deden maar helaas keer op keer komt dan toch dat argument dat het ook is voor/tegen mannen die zich anders niet zouden kunnen beheersen. Ja, daar geef ik mijn mening over dat dat niet haar probleem moet zijn maar dat die mannen maar aan zichzelf moeten werken, uiteraard tevergeefs. Even goeie vrienden want uiteindelijk gaat het mij om de persoon wie erachter zit en als ik iemand aardig vind dan zal die hoofddoek wel. Destijds waren er ook mannelijke moslim collega’s die een hoofddoek juist niet zagen zitten en liever met een moderne moslima een relatie/huwelijk zouden willen. Ik ben benieuwd hoe deze mannen er nu in zouden staan maar zie ze niet meer.
Met name dat eigendomsrecht dat veel mannen (jahaa, ook witte) menen te hebben haaks staat op gelijkheid voor vrouwen. Dat kan ik moeilijk met elkaar rijmen. Ja, ik geloof dat je zelfstandig kan zijn met hoofddoek maar ik zie geen vooruitgang in de hoofddoek an sich en vind het jammer dat er halverwege 2000 een kanteling heeft plaatsgevonden. Ik weet niet in hoeverre dat ook komt vanwege de negatieve framing van moslims maar ik denk niet dat dat het alleen is of zouden moslima’s nu meer kunnen juist vanwege hoofddoek? Of iets anders/en-en? En tuurlijk ook hierin zou ik kunnen omdenken maar dat vind ik lastig met conservatieve mannen die maar vinden dat je je maar moet bedekken want anders vraag je er in het Vondelpark om dat er op je billen wordt geslagen door Fat Bike jeugd. Het zijn niet alleen die paar Fat Bikers maar ook mannen die dit vinden achter hun toetsenbord. Daar maak ik me zorgen om, dit soort figuren.

Broadway schreef op 07-10-2025 om 13:20:

[..]

is het voor vrouwen die normaal een hoofddoek dragen en bedekt zijn toegestaan om met mannen te zwemmen in een zwempak? en dan bedoel ik niet dat er lekker stereotyp een man in jurk met zweep staat, maar volgens diezelfde regels waardoor ze een hoofddoek draagt? dus misschien zelfs door haarzelf opgelegde regels? ik kan het me niet voorstellen.

en voor mij moet iedereen lekker een zwemuurtje voor zijn eigen groepje doen hoor. ik ben extreem blij dat er in mijn zwembad een apart ouder-kind uurtje is zodat ik daar niet tussen hoef te zwemmen

In de Koran wordt geen enkel kledingstuk verplicht om te dragen. Ook de hoofddoek niet. Dat is een interpretatie en in sommige delen van landen waar moslims wonen de gewoonte. Of zogezegd de cultuur. Mannen en vrouwen moeten zich overigens bescheiden (modest) kleden. Dus de moslims/joden/christenen etc die leven volgens die bescheidenheid zullen het fijn vinden om apart te zwemmen.

Libertine schreef op 07-10-2025 om 13:29:

[..]

In de Koran wordt geen enkel kledingstuk verplicht om te dragen. Ook de hoofddoek niet. Dat is een interpretatie en in sommige delen van landen waar moslims wonen de gewoonte. Of zogezegd de cultuur. Mannen en vrouwen moeten zich overigens bescheiden (modest) kleden. Dus de moslims/joden/christenen etc die leven volgens die bescheidenheid leven zullen het fijn vinden om apart te zwemmen.

dank. dat was wat ik bedoelde idd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.