Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
07-10-2025 om 14:08
Broadway schreef op 07-10-2025 om 11:33:
[..]
vind jij dat we beter namen van huidige feestdagen kunnen neutraliseren of zou je de namen liever houden en er feestdagen aan toevoegen van andere grote groepen die hier wonen zoals suikerfeest of keti koti?
Ik vind zowel die feestdagen per se anders willen noemen niet nodig als buitenlanders (of voorvechters van hun rechten) met grote woorden kwalijknemen dat ze dat doen. Suikerfeest of keti koti een feestdag maken, prima. Maar het ging mij om het aanvallen van buitenlanders dat ze de Nederlandse cultuur veranderen.
felija
07-10-2025 om 14:12
Mick87 schreef op 07-10-2025 om 12:12:
[..]
Dat zie ik ook.
Er was bij mij in de stad ook al halal zwemmen. Dus uur voor alleen moslim vrouwen. Dat vind ik dan weer kwalijke zaak in het westen.
En verder zie ik ook verarmerikanisering. Steeds meer zaken als Halloween, Black friday, kerst is steeds overdrevener kapitalistisch, steeds meer Engelse woorden in onze taal, babyshowers en gender reveals. Ik mis vooral onze calvinistische traditionele waarden.
Eens met je tweede alinea, alleen niet met de laatste zin: ik ben opgegroeid in een streng calvinistische kerkgemeenschap, ik ben er nu nog van aan het bijkomen.
Je ziet trouwens wel vaker in de geschiedenis dat Amerikaanse invloeden overwaaien naar Europa.
Broadway
07-10-2025 om 14:13
Nicole123 schreef op 07-10-2025 om 14:08:
[..]
Ik vind zowel
diefeestdagen per se anders willen noemen niet nodigals buitenlanders (of voorvechters van hun rechten) met grote woorden kwalijknemen dat ze dat doen.Suikerfeest of keti koti een feestdag maken, prima.Maar het ging mij om het aanvallen van buitenlanders dat ze de Nederlandse cultuur veranderen.
dank je!
felija
07-10-2025 om 14:15
Mick87 schreef op 07-10-2025 om 12:15:
En verder... was jaren terug eens in brussel. Voelde me niet prettig. In de trein met alleen maar mannen met baardem en jurken die in het openbaar voor mij onverstaanbare arabische muziek draaide. En in de binnenstad continu nagesist. Voor mij is dat wel een schrikbeeld eerlijk gezegd. Voel me dan niet prettig en thuis ondanks dat Brussel europa en westers is. Of is dat ook weer islamofobie?
Het eerste gedeelte zou ik niet erg vinden (of stond de muziek erg hard?), het nagesist worden wel.
Libertine
07-10-2025 om 14:20
Nicole123 schreef op 07-10-2025 om 14:08:
[..]
Ik vind zowel die feestdagen per se anders willen noemen niet nodig als buitenlanders (of voorvechters van hun rechten) met grote woorden kwalijknemen dat ze dat doen. Suikerfeest of keti koti een feestdag maken, prima. Maar het ging mij om het aanvallen van buitenlanders dat ze de Nederlandse cultuur veranderen.
De naam Suikerfeest is trouwens ook met een ommezwaai bezig omdat sommige vinden dat het (ten onrechte) teveel de nadruk legt op zoetigheid en men liever Eid al-Fitr bezigt. Net als Pasen en Kerst aan de tijdsgeest onderhevig dus 
Broadway
07-10-2025 om 14:45
Libertine schreef op 07-10-2025 om 14:20:
[..]
De naam Suikerfeest is trouwens ook met een ommezwaai bezig omdat sommige vinden dat het (ten onrechte) teveel de nadruk legt op zoetigheid en men liever Eid al-Fitr bezigt. Net als Pasen en Kerst aan de tijdsgeest onderhevig dus
zolang mijn Marokkaanse collega gewoon braaf elk jaar haar mierzoete koekjes trakteert mag het van mij alles heten
Nicole123
07-10-2025 om 15:10
Broadway schreef op 07-10-2025 om 14:13:
[..]
dank je!
Je loopt de schooljuf uit te hangen met op deze manier dicteren hoe ik precies hier wel en niet mag schrijven, op welke punten ik wel en niet mag reageren en mijn tekst door te strepen. Je kunt ook gewoon normaal op me reageren.
Gebruikersnaaminvullen
07-10-2025 om 15:37
Nicole123 schreef op 06-10-2025 om 22:31:
[..]
Dat kan, maar de meerderheid van de Nederlanders niet, daarvoor is kerst een winterfeest met gezellig samenzijn met familie en pasen een lentefeest waarbij je eieren eet en zoekt geworden. We hebben dus onze cultuur zelf veranderd maar gaan janken als de Hema het vervolgens een lentefeest noemt, want dan doet de Hema dat vast om de moslims en dan is het erg. Schiet mij maar lek, maar ik begrijp het echt niet.
Gaan we de kerstbomen dan ook winterbomen noemen?
Waarom moet het winter en/of lentefeest genoemd worden? Hoe inclusief is dat voor de mensen die er wel veel waarde aan hechten? Of is het de bedoeling dat we de feestdagen zoals suikerfeest, chanoeka, pinksteren en hemelvaartsdag ook anders gaan noemen?
Wat jij niet leek te begrijpen in Miraval's post is dat ze bedoelt dat die "andere" feestdagen ook toegevoegd kunnen worden zodat de mensen feestdagen hebben waarin ze zich wél "herkennen". En dan kan kerst gewoon kerst blijven, en pasen gewoon pasen.
Libertine
07-10-2025 om 15:47
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-10-2025 om 15:37:
[..]
Ze worden gebruikt met kerst maar eigenlijk zijn het sparren, dennen of nordmannen natuurlijk
Verder lijkt het me een non-discussie. De term feeststol ipv kerststol en dergelijk is gewoon marketing. Dat de drempel lager is het ook te kopen, ook als je geen kerst viert.
Poezie
07-10-2025 om 15:54
Libertine schreef op 07-10-2025 om 15:47:
[..]
Ze worden gebruikt met kerst maar eigenlijk zijn het sparren, dennen of nordmannen natuurlijk
![]()
Verder lijkt het me een non-discussie. De term feeststol ipv kerststol en dergelijk is gewoon marketing. Dat de drempel lager is het ook te kopen, ook als je geen kerst viert.
Behalve als ze vol zijn gehangen met lampjes en kerstballen
Jorni
07-10-2025 om 15:55
[..]
Waarom moet het winter en/of lentefeest genoemd worden? Hoe inclusief is dat voor de mensen die er wel veel waarde aan hechten? Of is het de bedoeling dat we de feestdagen zoals suikerfeest, chanoeka, pinksteren en hemelvaartsdag ook anders gaan noemen?
Wat jij niet leek te begrijpen in Miraval's post is dat ze bedoelt dat die "andere" feestdagen ook toegevoegd kunnen worden zodat de mensen feestdagen hebben waarin ze zich wél "herkennen". En dan kan kerst gewoon kerst blijven, en pasen gewoon pasen.
Dat zou in mijn ogen pas echt inclusief zijn, ook voor de oorspronkelijke inwoners van hier. Aanvullende " andere" feestdagen zijn dan echt een aanvulling en verrijking van de Nederlandse cultuur, waarbij ook de mensen die er wel waarde hechten aan dat kerst kerstblijft ook in hun waarde worden gelaten in plaats van dat de racismekaart weer wordt getrokken en/of hun gevoelens worden afgedaan als onzin.
Thora
07-10-2025 om 16:37
We kunnen ook gewoon terug naar het Heidendom met de feestdagen. Op zich gebeurt dit eigenlijk al. De kerstboom de versierde boom dus is iets wat men doet bij het feest Yule. Er wordt dan gevierd dat het licht weer terugkomt. Onder andere met een versierde verlichte boom en bij elkaar komen en feest vieren. De Paaseieren komen van het jaarfeest Ostara. Dit is van oorsprong een lentefeest. Er wordt gevierd dat de natuur weer tot leven komt. De versierde tak (de Paastak) staat daar symbool voor Ook is het een vruchtbaarheidsfeest. Vandaar de eieren.
Deze jaarfeesten worden overigens al gevierd op sommige alternatieve scholen. Omdat de feesten op de natuur gebaseerd zijn zou er ook geen discussie over hoeven zijn want iedereen gelooft in de natuur. Als voor de grote jaarfeesten een vrije dag zou komen behouden we onze vrije dagen en zijn we van het gezeik af. Opgelost.
Nicole123
07-10-2025 om 16:47
[..]
Als mijn buurman het graag een winterboom noemt, mij best. Als jij het suikerfeest anders wil noemen, prima. Waarom zou ik daar wakker van liggen? Het moet van mij helemaal geen winter- of lentefeest genoemd worden. Ik pleit daar niet voor en heb daar nooit voor gepleit. Het enige wat ik vind is dat als er eens een keer een Hogeschool is of een Hema die op 1 van de vele folderpagina's het woord kerst of pasen niet noemt dat het onzinnig is om 'help, de buitenlanders veranderen onze cultuur!' te gaan roepen. Ik vind dat (van clubs als de PVV) een valse manier om te proberen buitenlanders, moslims of wat zij 'woke' noemen als een soort kwaadaardig iets te framen die van alles afpakt. Het is zoeken naar iets negatiefs en dat opblazen tot enorme proporties, waarbij ze over die Hema ook nog eens niet de waarheid vertelden. En een groot deel van Nederland trapt er met open ogen in en denkt nu nog dat de Hema Pasen zou afpakken. Niemand pakt je je Paasviering af, één Hogeschool geeft het een keer een andere naam.
Miravals voorstel om die andere feestdagen toe te voegen vind ik prima, dat lijkt me fijn voor de mensen die dat graag vieren. Ik begrijp alleen de tegenstelling niet zo, dat je óf die andere feestdagen zou toevoegen óf als winkel per se 'vier pasen' moet gebruiken in je folder. Ik vind trouwens dat als bijvoorbeeld het suikerfeest of Chanoeka een vaste vrije dag zou worden in Nederland dat een stuk grotere verandering van onze Nederlandse cultuur dan als één organisatie in Nederland een keer het kerstfeest een winterfeest noemt. Ik snap dat het ene een toevoeging is en het andere iets dat juist wegvalt, maar zo'n extra feestdag heeft direct impact op mijn leven, terwijl hoe die Hogeschool of de Hema het noemen mij worst zullen wezen, want niets veranderen aan de manier waarop ik zelf kerst of pasen vier.
Poezie
07-10-2025 om 17:16
Nicole123 schreef op 07-10-2025 om 16:47:
[..]
Als mijn buurman het graag een winterboom noemt, mij best. Als jij het suikerfeest anders wil noemen, prima. Waarom zou ik daar wakker van liggen? Het moet van mij helemaal geen winter- of lentefeest genoemd worden. Ik pleit daar niet voor en heb daar nooit voor gepleit. Het enige wat ik vind is dat als er eens een keer een Hogeschool is of een Hema die op 1 van de vele folderpagina's het woord kerst of pasen niet noemt dat het onzinnig is om 'help, de buitenlanders veranderen onze cultuur!' te gaan roepen. Ik vind dat (van clubs als de PVV) een valse manier om te proberen buitenlanders, moslims of wat zij 'woke' noemen als een soort kwaadaardig iets te framen die van alles afpakt. Het is zoeken naar iets negatiefs en dat opblazen tot enorme proporties, waarbij ze over die Hema ook nog eens niet de waarheid vertelden. En een groot deel van Nederland trapt er met open ogen in en denkt nu nog dat de Hema Pasen zou afpakken. Niemand pakt je je Paasviering af, één Hogeschool geeft het een keer een andere naam.
Miravals voorstel om die andere feestdagen toe te voegen vind ik prima, dat lijkt me fijn voor de mensen die dat graag vieren. Ik begrijp alleen de tegenstelling niet zo, dat je óf die andere feestdagen zou toevoegen óf als winkel per se 'vier pasen' moet gebruiken in je folder. Ik vind trouwens dat als bijvoorbeeld het suikerfeest of Chanoeka een vaste vrije dag zou worden in Nederland dat een stuk grotere verandering van onze Nederlandse cultuur dan als één organisatie in Nederland een keer het kerstfeest een winterfeest noemt. Ik snap dat het ene een toevoeging is en het andere iets dat juist wegvalt, maar zo'n extra feestdag heeft direct impact op mijn leven, terwijl hoe die Hogeschool of de Hema het noemen mij worst zullen wezen, want niets veranderen aan de manier waarop ik zelf kerst of pasen vier.
Dat is JOUW mening, maar niet die van (veel) anderen. Dat een winkelketen ineens een andere naam eraan geeft (om de klandizie) vind ik niet ok.
Alice12
07-10-2025 om 17:23
Nicole123 schreef op 06-10-2025 om 22:52:
[..]
Dus als het verandert is niet erg, maar als het veranderd wordt om de moslims is het wel erg? Is dat het idee? Maar waarom dan?
Als dingen in een cultuur veranderen, is dat door de tand des tijds en veranderen dingen die in die cultuur passen. De dingen die nu veranderen voelen alsof het door de strot geduwd wordt. Om moslims te behagen, om ze vooral niet kwaad te maken. Hier in Nederland hoort geen moslimcultuur. Van mij mogen ze hier best wonen , maar dan aangepast aan onze westerse cultuur. Bevalt dat niet, dan zijn er zat moslimlanden waar je heen kunt vluchten.