Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Libertine
07-10-2025 om 09:49
ik snap de angst voor verandering heel goed hoor Miraval. Ik denk dat het heel normaal is. Maar het effect hiervan op migranten vind ik wel erg zorgelijk. Dat zij van veel dat verandert in ons de land de schuld krijgen is naar mijn smaak onterecht en ook onwenselijk. Het brengt onze cultuur, die van oudsher ook verwelkomend is, ook in gevaar. Daarnaast denk ik dat moslims en christenen ook meer overeenkomsten hebben qua waarden en normen dan nu belicht wordt. De nadruk ligt vooral op de verschillen en de uitwassen. Daar doen politici ook erg hun best op.
Daarnaast denk dat het ook meespeelt dat ons land vergrijst en we een groeiend deel ouderen mensen hebben. Meer dan 3,6 miljoen is boven de 65. Dat is 20% en dat percentage gaat stijgen naar 35%. Ouderen zijn toch vaak wat conservatiever dan jongeren, en meer behoudend. En dus ook meer vasthoudend aan de cultuur zoals die vroeger in Nederland was. Dat maakt acceptatie van veranderende cultuur ook een stuk taaier.
Libertine
07-10-2025 om 09:59
Jujubee schreef op 07-10-2025 om 09:45:
Dat het straatbeeld veranderd is in de grote steden is toch ook gewoon een feit? Dat zie ik dagelijks met mijn eigen ogen en dat zag er in mijn jeugd echt nog heel anders uit hoor. Niks onderbuikgevoel, gewoon feiten. Ik woon mijn hele leven al in dit dorp ( randstad ) en de samenstelling van de mensen is echt wel veranderd hoor. Het stikt hier bijvoorbeeld ook van de Pakistanen en Indiers ( die werken veelal in de Bijlmer ) en veel mensen uit het Oostblok die in de kassen werken en op de veiling en er wonen veel meer Marokkanen in het dorp dan toen mijn moeder klein was en toen ik klein was. Die groep is jaarlijks gewoon gegroeid.
Dat zal wellicht in Friesland anders zijn maar hier onder Amsterdam zie je echt gewoon verschil met vroeger hoor. Is dat erg? Tja, dat ligt eraan hoe je het bekijkt, denk ik. Ik vind dat niet erg maar ik ervaar wel veel overlast van Marokkaanse jongeren, niet alleen op mijn werk maar ook gewoon op straat.
Dat hoor ik dus het meest bij mensen, dat ze het jammer vinden dat het straatbeeld zo is veranderd ( vooral oude mensen klagen daarover bij mij in de winkel ) en dat ze het erg vinden dat er zoveel van de Nederlands cultuur verdwijnt en dat ze zich onveilig voelen in hun eigen dorp.
Ik weet nog goed dat de Allerhande toen de kersteditie uitbracht een jaar of twee geleden en het "feest" heette ipv kerst. Dat vonden veel mensen toen ook niet fijn. Je merkt wel dat de oude gebruiken steeds meer plaats maken voor andere culturen en gebruiken. En ja, daar hebben veel mensen moeite mee. Anderen ook niet, dat is ook prima.
Ik ben ook in Amsterdam opgegroeid, in de jaren 80 in een van de armste wijken waar toen ook al veel moslims neerstreken. Meer dan helft van mijn klas op de lagere school bestond uit kinderen uit Marokko, Suriname, Pakistan, Duitsland, Spanje, Turkije etc. Voor mij is m’n buurt, waar ik al bijna 50 jaar woon, dan ook vooral veranderd door gentrificatie, de komst van expats en bovenmodaal verdienende tweeverdieners. Het is maar vanuit wel deel van het land/stad/dorp/wijk/straat je kijkt natuurlijk en wat je reverentie is.
Yumi
07-10-2025 om 10:23
PensioNada schreef op 07-10-2025 om 00:54:
@Yumi, halal slachten is ingevoerd omdat kosher slachten al bestond en het alternatief voor halal slachten een stuk slechter was: er werd een schaap thuis in de douche of het bad geslacht. Dus het Nederlandse halal slachten is eigenlijk ontzettend Nederlands. We polderen wat en er komt iets uit rollen waar we allemaal mee kunnen leven. Op mijn werk hadden we geen gebedsruimte, maar een stilteruimte. Ik heb hem weleens gebruikt om even plat op de grond te kunnen liggen tegen de rugpijn. Moslims gebruikte de ruimte om te bidden en ik ben ook weleens een autistische collega tegen gekomen die even een time-out nodig had. Het heeft zover ik weet nooit problemen opgeleverd.
Die ontzettende angst voor de andere culturen deel ik niet. Wel vind ik dat je je grenzen moet bewaken. Wat kan echt niet? Ik weet wel een aantal dingen en daar moet je een grens trekken.
Ik weet dat er schapen thuis in de douche werden geslacht en dat we het daarom maar toestaan in het slachthuis. En dat noem jij ontzettend Nederlands, nee dat is zoals ik al schreef, meebewegen, oftewel het wordt afgedwongen. Doen we het niet dan gebeurt het toch wel. Jij kunt er mee leven, dat betekent niet dat we er allemaal mee kunnen leven. Waar haal jij vandaan dat er ontzettende angst is voor andere culturen? Ik heb die niet, maar zie dat we onze grenzen onvoldoende bewaken, waardoor we onze vrijheden steeds meer kwijtraken.
felija
07-10-2025 om 10:37
Libertine schreef op 07-10-2025 om 08:31:
[..]
Maar waar komt het gevoel vandaan dat ons land islamiseert? Het aantal gelovigen (6%) is al jaren stabiel en het percentage is niet zo hoog in vergelijking met katholieken (17%) en protestanten (14%) en overige geloven (7%). De groeiende groep is ook niet de mensen de islam aanhangen maar de mensen zonder geloof. ik ben dus echt benieuwd hoe het gevoel van angst voor toenemende islamisering daarmee rijmt? En welke vrijheden van je zijn afgenomen.
Dit. Er wordt gehyperfocust op het kleine deel radicale moslims, waardoor de gewone moslim er bekaaid afkomt.
felija
07-10-2025 om 10:39
Libertine schreef op 07-10-2025 om 09:49:
ik snap de angst voor verandering heel goed hoor Miraval. Ik denk dat het heel normaal is. Maar het effect hiervan op migranten vind ik wel erg zorgelijk. Dat zij van veel dat verandert in ons de land de schuld krijgen is naar mijn smaak onterecht en ook onwenselijk. Het brengt onze cultuur, die van oudsher ook verwelkomend is, ook in gevaar. Daarnaast denk ik dat moslims en christenen ook meer overeenkomsten hebben qua waarden en normen dan nu belicht wordt. De nadruk ligt vooral op de verschillen en de uitwassen. Daar doen politici ook erg hun best op.
Daarnaast denk dat het ook meespeelt dat ons land vergrijst en we een groeiend deel ouderen mensen hebben. Meer dan 3,6 miljoen is boven de 65. Dat is 20% en dat percentage gaat stijgen naar 35%. Ouderen zijn toch vaak wat conservatiever dan jongeren, en meer behoudend. En dus ook meer vasthoudend aan de cultuur zoals die vroeger in Nederland was. Dat maakt acceptatie van veranderende cultuur ook een stuk taaier.
Eens, met deze kanttekening: jongeren schuiven ook steeds meer op naar de conservatieve hoek.
felija
07-10-2025 om 10:43
Yumi schreef op 07-10-2025 om 10:23:
[..]
Ik weet dat er schapen thuis in de douche werden geslacht en dat we het daarom maar toestaan in het slachthuis. En dat noem jij ontzettend Nederlands, nee dat is zoals ik al schreef, meebewegen, oftewel het wordt afgedwongen. Doen we het niet dan gebeurt het toch wel. Jij kunt er mee leven, dat betekent niet dat we er allemaal mee kunnen leven. Waar haal jij vandaan dat er ontzettende angst is voor andere culturen? Ik heb die niet, maar zie dat we onze grenzen onvoldoende bewaken, waardoor we onze vrijheden steeds meer kwijtraken.
Welke vrijheden dan? Wat kun jij nu niet meer doen, omdat er ook andersgelovigen in Nederland zijn?
Yumi
07-10-2025 om 10:55
Miraval schreef op 07-10-2025 om 07:47:
Er wordt gewoon totaal niet geluisterd naar wat ik zeg, je verdraaid mijn woorden, je zegt dingen die ik niet gezegd heb
Dit is toch het bekende probleem in een ellenlange discussie met sommige hier? Meerdere forummers zijn hier over gestruikeld. Ik doe geen moeite meer om te weerleggen wat ik niet heb gezegd en negeer het gezuig. Jij hoeft geen sorry te zeggen Miraval, je bent duidelijk genoeg geweest.
Nicole123
07-10-2025 om 11:11
Miraval schreef op 07-10-2025 om 09:33:
Maar Nicole123, het IS toch ook gewoon zo dat die Hogeschool hun oren heeft laten hangen naar, in dit geval Moslims? Het hadden ook Polen kunnen zijn, of Chinezen. Ik beschuldig die Moslims daar niet van, maar die Hogeschool. Want als de enquête was gehouden onder ALLE studenten, was de uitkomst wellicht heel anders geweest.
En ja de religieuze invulling van die dagen is weliswaar veranderd, maar het merendeel van de Nederlanders weet echt wel dat Kerst om de geboorte van Jezus gaat en Pasen om zijn dood. Dat je niet naar de kerk gaat, wil niet zeggen dat mensen de naamsverandering ook allemaal maar okee vinden natuurlijk.
Stel dat het Suikerfeest een vrije feestdag wordt, (wat ik dan weer helemaal prima zou vinden, heb ik ook eerder gezegd) hoe denk je dat Moslims het zouden vinden wanneer die naam dus niet Suikerfeest meer zou zijn maar "feestdag". Dat is toch ook gewoon gek? Een feestdag is een feestdag omdat die in onze Christelijke geschiedenis nu eenmaal met Kerst en Pasen was, en Hemelvaart en Pinksteren. Waarom zou je uberhaupt de benaming willen veranderen? Welk nut dient dat precies? Want ik zie het niet hoor?
En dat met de Hema was voor mij meer als voorbeeld om aan te geven dat ik dat toen al vreemd vond, dat de benaming anders werd. (Later is idd gebleken dat het een ongelukkige samenloop was en er door de politiek mee aan de haal is gegaan, maar het ging mij er even om dat het een andere naam zou krijgen.)
Voor mij, horen Kerst en Pasen bij Nederland, net zoals Sinterklaas en Oliebollen, als stroopwafels en haringhappen, als Koningsdag en bevrijdingsdag.
Ik snap de wens voor meer inclusiviteit, maar doe dat dan door Suikerfeest, Offerfeest, Jom Kippoer en Chinees Nieuwjaar als extra feestdagen op te nemen in de kalender, en niet door bestaande feestdagen van naam te veranderen, want dat maakt echt niet dat Moslims of Joden dan ineens wel Kerst vieren of een andere invulling geven aan die dagen. Of dat die mensen dan ineens denken oh wij hebben ook een feestdag, want die hebben ze helemaal niet die dag. Ook niet met een andere naampje.
Ik begrijp gewoon nog steeds niet waarom jij die naamgeving als zo belangrijk ziet voor wat de Nederlandse cultuur zou zijn. En waarom je het continu veranderen van de cultuur als helemaal niet erg ziet, maar als het gaat om 'de oren laten hangen naar de moslims' opeens wel. Ik vind dat dit soort dingen ontzettend opgeklopt worden door bijv. sommige partijen, die doen alsof bepaalde tradities 'afgepakt' worden en daarmee heel geniepig op de emotie spelen en de vreemdeling tot zondebok maken daarin. En juist dat Hema voorbeeld dat na 9 jaar nog rondzingt toont dat heel duidelijk aan: dat jij dénkt dat de naam Pasen verdwijnt, want dat wordt geroepen, maar er was in feite niks aan de hand. Maar ik denk dat we hierin totaal langs elkaar heen praten, want volgens mij zijn we steeds onze standpunten hierin aan het herhalen zonder dat we elkaar begrijpen. Ik begrijp jouw punt niet, jij lijkt het mijne ook niet te begrijpen.
Waarom je überhaupt die naamgeving zou willen veranderen? Tsja, van mij hoeft dat ook niet zo nodig. Maar ten eerste, die naamgeving wórdt nauwelijks veranderd, de mate waarin dit gebeurt wordt enorm opgeblazen. Er is maar liefst één Hogeschool die die naam verandert en een voorbeeld van 9 jaar terug van de Hema, dat bij nader inzien niet waar blijkt. Nou, poeh zeg, wat een aanslag op onze cultuur. En ten tweede, so what als zo'n dag door anderen anders genoemd wordt, naar de praktijken die er in feite al lang zijn (de lente vieren ipv de opstanding van Jezus). Niemand die het jou verbiedt om het wel gewoon Pasen te noemen, toch? Al noemt mijn Turkse buurman het 'eierdag', wat maakt dat voor mij nou uit?
Ik vind wat betreft het veranderen van de cultuur heel andere dingen erg. De verhuftering en het egocentrisme, dat ik steeds meer zie. De polarisatie en het wij-zij denken, vaak in 'wij Nederlanders' tegenover 'zij vreemdelingen'. Het ophitsen en haatzaaien. Het materialisme en korte-termijn denken. De invloed van social media. Het niet meer op waarde schatten van journalistiek, rechters, parlement, democratische processen en internationale verdragen. Dat soort dingen zie ik veranderen in de Nederlandse cultuur en vind ik heel veel erger dan als een keer een school het over lentefeest heeft ipv over Pasen.
Libertine
07-10-2025 om 11:12
Yumi schreef op 07-10-2025 om 10:23:
[..]
Je kunt het bekijken als afdwingen of een beetje tegemoet komen aan de regels voor moslims en joden gelden qua slacht. Beetje polderen en iedereen een beetje tegemoet komen. Das reuze Nederlands natuurlijk. Of was moet ik eigenlijk zeggen.
En ik blijf benieuwd welke vrijheden we zijn verloren of dreigen te verliezen.
Libertine
07-10-2025 om 11:19
felija schreef op 07-10-2025 om 10:39:
[..]
Eens, met deze kanttekening: jongeren schuiven ook steeds meer op naar de conservatieve hoek.
Absoluut. Omdat het conservatisme in Nederland groeit groeit die groep ook. Vooral onder de mannelijke jongeren. En gaan er nog meer verworvenheden schuiven. Positie van vrouwen bijvoorbeeld.
felija
07-10-2025 om 11:21
Libertine schreef op 07-10-2025 om 11:19:
[..]
Absoluut. Omdat het conservatisme in Nederland groeit groeit die groep ook. Vooral onder de mannelijke jongeren. En gaan er nog meer verworvenheden schuiven. Positie van vrouwen bijvoorbeeld.
Precies, dat vind ik nou een enge ontwikkeling, waarbij ik de verworven vrijheden voor vrouwen in gevaar zie komen.
Nicole123
07-10-2025 om 11:28
Jujubee schreef op 07-10-2025 om 09:45:
Dat het straatbeeld veranderd is in de grote steden is toch ook gewoon een feit? Dat zie ik dagelijks met mijn eigen ogen en dat zag er in mijn jeugd echt nog heel anders uit hoor. Niks onderbuikgevoel, gewoon feiten.
Dat klopt, het gemiddelde straatbeeld is zeker veranderd. Maar net zoals bij kerst en pasen, komt dat puur of vooral door de invloed van buitenlanders? Een groot deel van het straatbeeld is veranderd doordat bijv. de oorspronkelijke kleine winkeliers als bakkers, slagers, groenteboeren en Blokkers zijn verdwenen. Dat hebben we gewoon helemaal zelf gedaan, door onze boodschappen vooral bij de grote supermarkten te gaan doen en online te bestellen. En ja, je ziet ook meer mensen dan vroeger op straat met een kleurtje of met een hoofddoek. Maar wat is daar in vredesnaam erg aan? Ik woon al heel lang midden tussen deze mensen en heb ze als mijn collega's en het zijn gewoon mensen hoor, niks engs aan.
Broadway
07-10-2025 om 11:33
Nicole123 schreef op 06-10-2025 om 22:51:
[..]
Als ik het goed lees dan vind je vooral dat kerst kerst moet blijven heten en pasen pasen. Je vindt niet dat kerst nog door iedereen ingevuld moet worden zoals traditioneel gebeurde, met 2x naar de kerk en op hele noten psalmen zingen daar, toch? Dus de cultuur is eigenlijk al heel erg veranderd en daar heb je geen moeite mee, dat het gros van de Nederlanders met kerst niet meer naar de kerk gaat maar het invult door te gourmetten met de familie. Maar het allerlaatste stukje, het benoemen dat voor veel Nederlanders kerst in feite een winterfeest is, dat vind je opeens heel lastig omdat je het idee hebt dat dat je opgedrongen wordt door anderen. Maar waarom is het zo belangrijk voor je dat kerst kerst heet, maar niet dat de invulling ervan veranderd is? Waarom is een verandering van hoe kerst gaat geen punt als het vanuit autochtonen komt, maar een groot issue als het vanuit de wensen of belangen van moslims komt? Waarom pleit je voor seculiere scholen en is de traditie dat we hier in Nederland katholieke, protestantse, etc. scholen hebben dan opeens weer helemaal niet belangrijk? Je reageert heel fel op me, maar ik begrijp dat gewoon echt niet, het klinkt voor mij enorm onlogisch.
Wat betreft de Hema: de commotie destijds was over dat Hema iets van 'vier de lente' ofzo in haar folder had gezet en niet 'vier Pasen'. Door wat prominente politici en BNers werd toen heel hard 'dat komt door woke!!!!' gegild en werd gedaan alsof de Hema hun paasfeest had afgepakt. Maar wat bleek: die betreffende folder kwam al een tijd uit voor pasen en bestreek ook nog de periode erna, waardoor het gewoon helemaal niet handig was om er 'vier pasen' op te zetten, want dan zou die folder een behoorlijk deel van de periode niet kloppen. Het was totaal niet zo dat de Hema tegen pasen was of iets dergelijks. Maar de anti-woke brigade had het zaadje inmiddels wel al lekker gezaaid en nu jaren na dato is het bij jou blijkbaar dus nog steeds zo blijven hangen. Het is een valse manier van onrust stoken (door die politici en BNers) waar veel mensen met open ogen intrappen en denken: ja, zie je wel, ze pakken kerst van ons af, onze mooie tradities! Terwijl ze zelf vaak al lang niet meer op de traditionele manier kerst vieren.
je bent weer heerlijk op losse details aan het reageren met 700 woorden dus niet te lezen. de vraag is simpel nicole, en het zou tof zijn als je er met éém zin op wil reageren:
vind jij dat we beter namen van huidige feestdagen kunnen neutraliseren of zou je de namen liever houden en er feestdagen aan toevoegen van andere grote groepen die hier wonen zoals suikerfeest of keti koti?
Broadway
07-10-2025 om 11:51
Miraval. bedankt voor je bijdragen. jouw nuance en brede blik zijn een verademing en enorm nodig tussen sommige enorm rigide radicale meeschrijvers zoals Fleur en Nicole die te vaak vervallen in preken en vergeten dat gesprek belangrijker is dan gelijk krijgen. Echt heel fijn dat je er bent!
Mick87
07-10-2025 om 12:12
felija schreef op 07-10-2025 om 11:21:
[..]
Precies, dat vind ik nou een enge ontwikkeling, waarbij ik de verworven vrijheden voor vrouwen in gevaar zie komen.
Dat zie ik ook.
Er was bij mij in de stad ook al halal zwemmen. Dus uur voor alleen moslim vrouwen. Dat vind ik dan weer kwalijke zaak in het westen.
En verder zie ik ook verarmerikanisering. Steeds meer zaken als Halloween, Black friday, kerst is steeds overdrevener kapitalistisch, steeds meer Engelse woorden in onze taal, babyshowers en gender reveals. Ik mis vooral onze calvinistische traditionele waarden.