Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Luchtpost schreef op 08-08-2025 om 11:27:

Vandaag in de Telegraaf (niet achter betaalmuur):
https://www.telegraaf.nl/binnenland/politie-doet-inval-in-houten-en-rolt-bende-op-die-syrische-migranten-naar-nederland-en-west-europa-smokkelde-480-mensen-per-dag/82497356.html

"...Ze worden ervan beschuldigd sinds 2021 minstens 500 mensen naar het westen van Europa te hebben gesmokkeld, vooral via de zogenaamde beruchte Balkanroute. Onderzoekers zijn echter van mening dat het werkelijke aantal gevallen aanzienlijk hoger is.

„De organisatie zelf zegt dat het in 2022 tot 480 mensen per dag naar Duitsland en Europa smokkelde”, aldus de verklaring...."

in 2022 tot 480 mensen per dag naar Duitsland en Europa smokkelde”

Als iemand in de Tweede Kamer nu zou zeggen dat we elke dag 480 ouderen erbij zouden krijgen dan was Holland in rep en roer want 'de vergrijzing' bla bla bla.

Ongetwijfeld is dit alleen maar het topje van de ijsberg. Het huidige systeem wat we in Europa hebben voor het aanvragen van asiel lokt dit ook zo ongeveer uit. Wat wij zeggen tegen migranten is zo ongeveer: als het je lukt om hier te komen, ondanks alle barrières die wij opwerpen, dàn mag je bij ons asiel aanvragen. Ons hele asielsysteem zorgt voor een steeds beter verdienmodel voor mensensmokkelaars. 

Daglichtlamp schreef op 08-08-2025 om 12:53:

Ongetwijfeld is dit alleen maar het topje van de ijsberg. Het huidige systeem wat we in Europa hebben voor het aanvragen van asiel lokt dit ook zo ongeveer uit. Wat wij zeggen tegen migranten is zo ongeveer: als het je lukt om hier te komen, ondanks alle barrières die wij opwerpen, dàn mag je bij ons asiel aanvragen. Ons hele asielsysteem zorgt voor een steeds beter verdienmodel voor mensensmokkelaars.

Dat zal ongetwijfeld ook zo zijn. Die mensen worden gouden bergen belooft en belanden dan in Ter Apel.

Daglichtlamp schreef op 08-08-2025 om 12:53:

Precies. Het vluchtelingenverdrag belooft mensen die in thuisland bedreigd worden impliciet dat ze hier van wieg tot graf beschermd en verzorgd worden. 

Mick87 schreef op 08-08-2025 om 14:06:

[..]

Precies. Het vluchtelingenverdrag belooft mensen die in thuisland bedreigd worden impliciet dat ze hier van wieg tot graf beschermd en verzorgd worden.

Volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Het vluchtelingenverdrag maakt het mogelijk om hier asiel aan te vragen. Door de barrières die wij als Europa opgeworpen hebben kan dat asiel aanvragen alleen als je eerst hier binnen weet te komen. Omdat dat zo moeilijk gemaakt is, is er een verdienmodel voor mensensmokkel. 

Daglichtlamp schreef op 08-08-2025 om 14:10:

[..]

Volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Het vluchtelingenverdrag maakt het mogelijk om hier asiel aan te vragen. Door de barrières die wij als Europa opgeworpen hebben kan dat asiel aanvragen alleen als je eerst hier binnen weet te komen. Omdat dat zo moeilijk gemaakt is, is er een verdienmodel voor mensensmokkel.

En hoeveel mensen zouden eer jaarlijks instromen zónder barrières? Ofwel: er is toch geen altenatief?

Illegale migratie is een heel groot probleem. En mensensmokkelaars weten heel erg goed hoe het systeem werkt. Pasoort/ID weggooien, liegen over leeftijden, zeggen dat je uit een heel ander land komt waarmee Europa geen uitleveringsverdrag heeft, en de kans dat de migrant uitgezet wordt is minimaal. 

Dan nog de asieladvocaten, die het systeem ook eindeloos kunnen traineren, waardoor uitzetting lange tijd tegengehouden kan worden.

Ik heb geen idee hoe je dit moet en kunt veranderen, ik weet alleen dat het een groot probleem is wat waarschijnlijk alleen maar erger gaat worden in de toekomst. 

Ik vrees echt voor alle bijkomende problemen zoals voldoende woningen, zorg, onderwijs, psychische hulp. En dan nog de vergrijzing die er al is in Nederland, de druk van het sociale stelsel... 

Er moeten echt dingen veranderen. Zowel de instroom maar ook dat we hier in Europa (en vooral Nederland) mensen biet vrijblijvend opvangen. Dwz direct aan het werk en de taal leren. En dat kan klein beginnen met je eigen zooi opruimen tot vrijwilligerswerk, en zo doorstromen naar betaald werk. 

En geen gezeur over belastbaarheid, iedereen kan iets betekenen in de samenleving. 

Daglichtlamp schreef op 08-08-2025 om 14:10:

[..]

Maar wat is het alternatief? Als landen waar migranten vandaan komen ook gewoon schijt hebben aan Europa en het migratieprobleem?

Mensensmokkelaars zul je ook hebben zonder asielsysteem. Zie bijvoorbeeld Saudi-Arabië, wel mensensmokkelaars, geen asielsysteem.
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/4903366/jemenitisch-jemen-mensensmokkel-saudi-arabie

Mijn maag draait rond als ik dit lees, iemand met een inreisverbod die hier rond loopt en een 24 jarige die al in de opvang bekend was....eerwraak.

In Almere is een lichaam gevonden, vermoedelijk gaat het om de 24 jarige vermiste Syrische vrouw. De vrouw is bekend bij het Oranje Huis in Amsterdam, een plek waar mannen en vrouwen terecht kunnen die te maken hebben met ernstig huiselijk geweld.

De verdachte de 34 jarige Syriër Omar Alhamad had een inreisverbod van 2 jaar.
Lichaam gevonden in Almere in zoektocht naar vermiste Syrische vrouw

Dit weten we over zorgwekkende vermissing van vrouw (24) in Almere | Almere | AD.nl

Yumi schreef op 14-08-2025 om 20:17:

Mijn maag draait rond als ik dit lees, iemand met een inreisverbod die hier rond loopt en een 24 jarige die al in de opvang bekend was....eerwraak.

In Almere is een lichaam gevonden, vermoedelijk gaat het om de 24 jarige vermiste Syrische vrouw. De vrouw is bekend bij het Oranje Huis in Amsterdam, een plek waar mannen en vrouwen terecht kunnen die te maken hebben met ernstig huiselijk geweld.

Dit weten we over zorgwekkende vermissing van vrouw (24) in Almere | Almere | AD.nl

Heel triest. Dit soort praktijken die vooral in het Midden Oosten voorkomen komen mee met de vluchtelingenstromen en zullen meer voorkomen.

Vanmorgen las ik dit in de krant:

Tegenstanders asielzoekerscentrum in voormalig klooster Bethanië willen op 13 september demonstreren in centrum van Venlo

Want het COA wil in het mooie monumentale Klooster Bethanië in Venlo, op termijn zeshonderd asielzoekers huisvesten. Ik heb al eens eerder twee Limburgse kloosters gezien die ná het huisvesten van asielzoekers helemaal geen mooi klooster meer waren. 

Er werd destijds zelfs geklaagd over het eten waardoor asielzoekers uit protest in hongersnood gingen.

Ik las nu voor het eerst over de estafettedemonstraties die in heel Nederland worden gehouden tegen de komst van grootschalige asielzoekerscentra. Het is de bedoeling om dan op 13 september om 13.00 uur samen te komen in het centrum van Venlo 
om daar uiting te geven aan het ongenoegen over de mogelijk komst van een groot asielzoekerscentrum (azc) in voormalig klooster Bethanië in Venlo.

De eerste estafettedemonstratie was op 9 juni in Dordrecht, en was een initiatief van Dordtenaar Richard van der Elst. 

Poezenmeisje schreef op 14-08-2025 om 20:19:

Groningen houdt zondag een protestmars tegen femicide.

https://sikkom.nl/nieuws/zondag-hopelijk-dikke-mars-tegen-femicide-op-grote-markt.-want-belachelijk-dat-zo-n-protest-nog-nodig-is-47071938.html

Hoe gaat zo'n protest helpen? Waarschijnlijk zal de boodschap helaas niet degenen bereiken waar het voor bedoeld is. 

Yumi schreef op 14-08-2025 om 20:17:

In Almere is een lichaam gevonden, vermoedelijk gaat het om de 24 jarige vermiste Syrische vrouw. De vrouw is bekend bij het Oranje Huis in Amsterdam, een plek waar mannen en vrouwen terecht kunnen die te maken hebben met ernstig huiselijk geweld.

Ik heb steeds vaker het idee dat de controle op de rechtsgang in Nederland ook een enorm lachtertje is. 2 jaar inreisverbod, tuurlijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.