Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Chiquita schreef op 11-05-2025 om 19:36:

[..]

Dat doe je zelf ook, maar dan richting diegenen die het niet met je eens zijn/PVV stemmers enz

Dit vind ik een vrij vergezochte jij-bak. Waar zeg ik dan iets over PVV stemmers en dat ik die niet in mijn straat zou willen hebben oid, kun je dat quoten? Ik heb hier kritiek op het beleid van de PVV en ik heb kritiek op het negatief bejegenen en over één kam scheren van mensen om hun afkomst of nationaliteit (wat ook wel racisme genoemd wordt). Vaak komen die twee dingen ook nog overeen. Wat is daar precies mis mee, mag ik daar van jou geen kritiek op hebben?  

Nicole123 schreef op 11-05-2025 om 19:20:

Dat vind ik dus het treurigste. Mensen die hun eigen racisme niet eens meer herkennen en denken dat hun uitspraken doodnormaal zijn.

Ik vind het eerder treurig dat mensen zoals jij andere mensen woorden in de mond legt en je ze dan van alles en nog wat beschuldigd terwijl ze hele andere dingen hebben gezegd, heb ik je al een aantal keer zien doen.

Muurbloem1985 schreef op 11-05-2025 om 20:23:

[..]

Ik vind het eerder treurig dat mensen zoals jij andere mensen woorden in de mond legt en je ze dan van alles en nog wat beschuldigd terwijl ze hele andere dingen hebben gezegd, heb ik je al een aantal keer zien doen.

Als ik zoiets zou doen dan kun je me er specifiek op aanspreken, in plaats van nu als een jij-bak met een dergelijke vage beschuldiging op de man te komen. Niet fair, om op die manier mij weg te zetten. Verder heb ik in de afgelopen dagen zelf ook héél vaak 'dat zegt niemand hier' geschreven, juist richting mij worden heel vaak woorden in de mond gelegd.

Nicole123 schreef op 11-05-2025 om 20:27:

[..]

Als ik zoiets zou doen dan kun je me er specifiek op aanspreken, in plaats van nu als een jij-bak met een dergelijke vage beschuldiging te komen. Niet fair, om op die manier mij weg te zetten.

Iedereen mag wat van je vinden, sommige mensen vinden je helemaal geweldig ook ok...

Fleurtje_5 schreef op 11-05-2025 om 19:16:

[..]

Hou eens op om me iets aan te praten wat ik niet heb gezegd. Ik vind ze niet vreselijk, maar ik vind het niet prettig om door een wijk te fietsen waar ik me in een buitenland waan. Ons land is westers en ik hoop dat het westers blijft. Met de vrijheid voor iedereen.

Ik vind het eng als mensen me als 'de foute' westerse vrouw zien. Want het is meer dan duidelijk dat zij niet op een westerse vrouw willen lijken.

Ik ben blij dat ik in een westers landje woon en niet in een land waar het geloof overheersend is, en waar mensen niet vrij zijn om te zijn wie ze zijn.

Ik heb het niet over 'goede buren' of 'geen goede buren', maar over een hele buurt die steeds minder lijkt op de vertrouwde 'Hollandse' buurt die ik ken. Zal ik eens in hun vaderland zonder hoofddoek rond te lopen, of proberen een katholieke kerk of gebedsdienst te regelen? Zullen ze me dan met open armen ontvangen denk je?

Ik reageer op wat je zelf weemoedig schreef: waar zijn de westerse mensen uit die straat gebleven? Bij westerse mensen voel je je veilig, omdat het oud en vertrouwd is?

Er zijn zat vrouwen met hoofddoek die er totaal geen moeite mee hebben dat ik geen hoofddoek draag, vinden ze prima! De docenten bij mijn zoon op school bijvoorbeeld, mijn studiegenootje, verplegend personeel, stuk voor stuk vriendelijke vrouwen. Het wel of niet dragen van een hoofddoek was geen enkel issue in ons contact en vormde totaal geen belemmering. Er was vanzelf wederzijds respect. 

Als je al bij voorbaat met achterdocht en wantrouwen naar iedere vrouw met een hoofddoek kijkt, dan krijg je vanzelf andere ervaringen.

Muurbloem1985 schreef op 11-05-2025 om 20:23:

[..]

Juist niet, ze reageert inhoudelijk op wat diegene toch echt zelf schrijft. Een verademing.

Chiquita schreef op 11-05-2025 om 19:36:

[..]

Dat doe je zelf ook, maar dan richting diegenen die het niet met je eens zijn/PVV stemmers enz

Het gaat veel verder dan het ergens niet mee eens zijn: aan de hand van feiten nuance aanbrengen. En dan alleen als antwoord een jij-bak terugkrijgen. Dat is geen inhoudelijke discussie voeren, maar misschien is het mensen daar ook wel niet om te doen. Maar wil men gewoon graag zijn of haar gal blijven spuwen over vreemdelingen. En is het laatste wat men wil feiten waaruit blijkt dat het allemaal toch wat genuanceerder ligt.

Muurbloem1985 schreef op 11-05-2025 om 20:29:

[..]

Iedereen mag wat van je vinden, sommige mensen vinden je helemaal geweldig ook ok...

Het is nogal op de man als je iets negatiefs schrijft over wat je persoonlijk van iemand vindt. Schrijf hier gewoon inhoudelijk en deal ermee als je het niet eens bent met wat ik inhoudelijk schrijf. Zo werkt dat op een forum.

Nicole123 schreef op 11-05-2025 om 19:20:

Dat vind ik dus het treurigste. Mensen die hun eigen racisme niet eens meer herkennen en denken dat hun uitspraken doodnormaal zijn.

Inderdaad

Nou ja ergens snap ik wel een beetje wat er bedoelt wordt. Een multiculturele samenleving is heel mooi en heeft veel voordelen, aan de andere kant zijn er idd wijken in Nederland waar je je niet meer in Nederland waant maar ergens in het buitenland. 

En dan mis je wel totaal de Nederlandse identiteit en cultuur. Of dat erg is, is verschillend per persoon. 

Op zich heb ik er niet zo'n moeite mee om een veranderend straatbeeld te zien. Maar ik kan me goed voorstellen dat anderen daar meer moeite mee hebben. En dan vraag ik me weleens af, zou dat in landen waar veel Nederlanders naartoe zijn geëmigreerd ook zo zijn voor de burgers van dat land? Stel, er gaan veel West-Europeanen verhuizen naar Turkije/Marokko/Algerije, zou daar het straatbeeld dan ook zo veranderen? Of zouden de "eigen" burgers en politiek daar niet op die manier aan meewerken? 

Ook opvallend is dat wanneer je naar een moderne Islamitische stad reist (Istanbul, Marrakech bijvoorbeeld) dat het straatbeeld toch anders is dan hier. Ik bedoel daarmee te zeggen dat hier relatief veel hoofddoeken gedragen worden in vergelijking met die steden. Ook zijn er landen waar het dragen van een Hijab dus ofwel verboden is of ontmoedigt wordt. Vrouwen in publieke functies bijvoorbeeld. Dan vind ik het best bijzonder dat het hier wel wat conservatiever wordt ipv juist meer Westers.

Daglichtlamp schreef op 11-05-2025 om 19:27:

[..]

Ik heb stage gelopen in Bangladesh, een islamitisch land. Ik heb me nooit gedwongen gevoeld om daar een hoofdoek te dragen. Ik ging daar gewoon naar de kerk als ik in de buurt was van een kerk op vrijdag. (wat daar de vrije dag was, dus ook de dag dat ik gelegenheid had om naar de kerk te gaan).

Een vriend van mij had een klus in een Islamitisch land. Hij werd met zijn team min of meer gedwongen om een steniging bij te wonen. Ik denk dat het er net aan ligt in welk land je bent en op welke plek in een land. 

Luchtpost schreef op 11-05-2025 om 12:06:

[..]

Eens. En ik ben ook helemaal niet zo "bezorgd" vanwege de nu hogere kosten van noodopvang. Als je 150.000 uitkeringsjaren (dat is bijvoorbeeld 5.000 mensen die gedurende 30 jaar een uitkering hebben ad plm. 20.000) dan bespaar je al 3 miljard euro.

De manier waarop het nu gaat met de opvanglocaties (en het NIET tijdig informeren van burgers in de omgeving) is ronduit schandalig. Heeft niets te maken met een democratische gang van zaken. Maar ja, de ambtenaren in een gemeente gaan bij het bereiken van bijvoorbeeld 25.000/50.000/75.000 inwoners naar een hogere salarisschaal. Dus die willen maar al te graag hun gemeente -waar zij zelf vaak niet wonen- vol proppen. En volgens mij levert het zo'n gemeente per asielzoeker ook nog geld op.

En nog los van asielzoekers, blijven ook andere mensen, waaronder veel ouderen, lustig binnen stromen. Het is toch niet 'natuurlijk' dat tussen 2000 en 2020 het percentage Nederlandse vrouwen dat toen (2000) 40-44 jaar oud was en in 2020 de leeftijd van 60-64 jaar heeft, maar 93,02 % bedraagt en dat van werkelijk elke ander herkomst dat percentage hoger is? En ja, daar zitten percentages tussen van 101.54 % en 106.22 %. En de overheid maar roepen dat 'we' huizen tekort komen, problemen/kosten in de zorg, huisvesting, etc. Nederland heeft zelf een vergrijzingsprobleem; we kunnen het ons niet permitteren om een gratis bejaardenoord voor de rest van de wereld te spelen. Die kosten liggen echt vele, vele malen hoger dan de extra opvangkosten van asielzoekers nu.

Dus laat die opvangkosten maar even voor wat het is. Op termijn kan het zo niet langer doorgaan, dus er zal toch iets moeten gebeuren.

Ik begrijp dit stukje niet. Wie zijn die ouderen en die vrouwen die hier binnenkomen? En waar komen ze dan vandaan? En waarom komen ze hierheen?

Miraval schreef op 11-05-2025 om 20:45:

Op zich heb ik er niet zo'n moeite mee om een veranderend straatbeeld te zien. Maar ik kan me goed voorstellen dat anderen daar meer moeite mee hebben. En dan vraag ik me weleens af, zou dat in landen waar veel Nederlanders naartoe zijn geëmigreerd ook zo zijn voor de burgers van dat land? Stel, er gaan veel West-Europeanen verhuizen naar Turkije/Marokko/Algerije, zou daar het straatbeeld dan ook zo veranderen? Of zouden de "eigen" burgers en politiek daar niet op die manier aan meewerken?

Ja, ik denk dat het straatbeeld dan ook wel iets zou veranderen, onafhankelijk van welke cultuur er bij welke cultuur komt wonen. Kijk eens naar bijv. 'Chinatown' en 'Little Italy' in New York bijvoorbeeld. Of dichterbij de kleinere Chinatowns in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. De joodse buurt in Amsterdam Buitenveldert, Antwerpen en New York. Zitten de mensen die een Turkse toko in het straatbeeld zo erg vinden daar dan ook heel erg mee of is het moslim-specifiek? 

Voor het grootste deel zie je het overigens niet en verschil ik van mijn Turkse buren aan de ene kant denk ik ongeveer net zoveel als van mijn oerhollandse aan de andere kant en de mijn Chinese overburen. Huidskleur en of je een hoofddoek, keppeltje, kruisje of lange rok draagt is maar zo'n klein stukje van het mens-zijn.

Thora schreef op 11-05-2025 om 20:46:

[..]

Een vriend van mij had een klus in een Islamitisch land. Hij werd met zijn team min of meer gedwongen om een steniging bij te wonen. Ik denk dat het er net aan ligt in welk land je bent en op welke plek in een land.

Walgelijk zeg. Ik ben het met je eens dat ik denk dat het erg verschilt. Hét islamitische land of dé moslim bestaat helemaal niet, er zijn heel veel verschillen. Ik denk dat niemand hier van mening is dat alle moslims lieverds zijn, alle islamstromingen en een verrijking voor onze cultuur en dat alle islamitische landen zo fijn, liberaal en veilig. Die mensen vluchten niet voor niets!

@Thora: Kan je allemaal vinden in dit document: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84809NED/table

Links boven kan je selecteren op m/v, leeftijd e.d.

Als je bij verblijfsduur bijv. 10 en 20 jaar aan vinkt en je kijkt naar 2000 als ‘jaar van immigratie’ dan zie je dat er in 2000 in totaal 68.045 immigranten waren.

5.395 hadden als motief Arbeid – 25.275 als motief Gezin – 29.425 als motief Asiel, etc. (elke categorie is weer nader onderverdeeld in bijv. ‘meegekomen met arbeid / gezin’.

Bij sociaal economische categorie kan je zien (afhankelijk van de hoeveelheid jaren die je aan vinkt) hoeveel menen er na X jaar werken, een uitkering hebben, NL al weer verlaten hebben, etc.

Je kan ook sorteren op leeftijd. Bijvoorbeeld mannen en vrouwen van 40 jaar of ouder die in 2003 als immigrant naar NL zijn gekomen vanuit Marokko. Totaal waren dat 385 mensen. 40 van hen hadden Arbeid als motief (10 Kennismigranten en 30 Overig). 

290 hadden Gezin als motief voor immigratie. 10 Gezinsvorming en 280 Gezinshereniging (als 40-plusser zal dat dus vaak vader/moeder, opa/oma, tante/oom zijn).

Van de 385 nieuwkomers (2003) hadden na één jaar 70 personen een uitkering, na 10 jaar waren het er 120. Van de 395 nieuwkomers uit 2002 vanuit Marokko van 40+, een jaar eerder dus, was dat resp. 80, na tien jaar 140 en na twintig jaar 195 mensen met een uitkering.

Als je de aantallen inwoners per leeftijdsgroep in enig jaar koppelt aan hun geboortejaren, dan kan je e.e.a. naast elkaar zetten en dan zie je het verloop in de bevolking: elke 5 jaar dat je verder bent in de tijd, behoort de betreffende geboortegeneratie immers tot een 5 jaar oudere leeftijdsgroep.

In 1960 bijvoorbeeld, vrouwen van 0 tot 5 jaar oud: totaal 561.307 (geb. 1955-1959) 

In 2020 vrouwen van 60-64 jaar oud totaal: 561.390 ( is > 100 %)

Voorbeeld:
Vanaf 1972 zijn gegevens/aantallen bekend naar herkomst.

In 1975 waren er van die geboortegeneratie 517.231 Nederlandse vrouwen van 15-19 jaar (geboren 1955-1959).

In 1975 waren er van die geboortegeneratie 649 Marokkaanse vrouwen van 15-19 jaar (waarvan 7 in NL geboren).

In 2020 waren er nog 462.861 Nederlandse vrouwen (1955-1959) van 60-64 jaar (89.48 % ten opzichte van 1975).
In 2020 waren er 5.879 Marokkaanse vrouwen van 60-64 jaar (905.85 % vs 1975)

In 2000 (Marokkaanse vrouwen) van 40-44 jaar: 5.790, in 2005 van 45-49 jaar: 6.101 (waarvan 3 in NL geboren), etc. 

Overigens: ook in de prognose van het CBS staat dit gewoon ook voor de toekomst zo opgenomen. Dus het is kennelijk de bedoeling. 
Bijvoorbeeld vrouwen 45-49 jaar in 2030 (geboren 1980-1984) vergeleken met vrouwen van 50-54 jaar in 2035 laat zien dat er dan totaal 2.060 vrouwen minder zijn.
De NL bevolking is dan volgens de prognose (2024-2070) met 2.539 vrouwen afgenomen (99.24 % over) en er komen dan 478 vrouwen met migratieachtergrond bij (100.23 %). De 4 traditionele immigratielanden zitten in die leeftijdscategorie vaak allemaal boven de 100 %, dus die bevolkingsgroepen blijven tot op hoge leeftijd 'groeien'. Voor de overheid mooi natuurlijk: ruim 2.500 Nederlandse vrouwen die jarenlang AOW premie betaald hebben maar die nooit gemiddeld zo'n 13 jaar AOW uitgekeerd hoeven te krijgen.   

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.