Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
felija
10-05-2025 om 21:18
https://ind.nl/nl/nieuws/laagste-aantal-asielaanvragen-van-syriers-in-5-jaar#:~:text=Het%20aantal%20Syri%C3%ABrs%20dat%20voor,aantal%20aanvragen%20sinds%20juni%202020.
"Het aantal Syriërs dat voor het eerst asiel aanvroeg in Nederland is flink gedaald. In maart 2025 ontving de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) 195 asielaanvragen van Syriërs. Dat is het laagste aantal aanvragen sinds juni 2020. Toen dienden 187 Syriërs een asielaanvraag in."
Reden: de veranderde situatie in Syrië sinds de val van Assad.
Nog niks over gehoord hier, dat moet sommige forummers toch als muziek in de oren klinken?
Waarom gaat het pagina's lang over een uitje voor asieljongeren dat zogenaamd zo vreselijk is? Terwijl deze berichten niet aan bod komen?
felija
10-05-2025 om 21:20
wild-flower schreef op 10-05-2025 om 16:50:
"Het recht om kind te zijn mag niet politiek gemaakt worden."
Mooi verhaal , mooie boodschap van 2 ex-asielzoekerskinderen .
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5508263/uitjes-van-het-coa-van-betekenis-voor-jaser-en-ani-mijn-rugzak
Mooi om te lezen!
Nicole123
10-05-2025 om 22:52
Thora schreef op 10-05-2025 om 20:00:
[..]
En toch weten ze vanuit elke uithoek in de wereld dit speldenknopje op de wereldbol te vinden. En niet vanwege de lekkere kaas. En dat is waar Faber iets aan probeert te doen door het onaantrekkelijker te maken om naar Nederland te komen.
Je gelooft in PVV-fabeltjes.
Feit: 80% van de vluchtelingen blijft in de regio en Nederland is binnen de EU een middenmoter als het gaat om asielopvang. Het is dus onwaar dat ze vanuit elke uithoek massaal naar Nederland zouden komen.
Feit: de grootte van de instroom van asielzoekers naar Europa, waar de instroom in Nederland ook mee samenhangt, is vrijwel geheel afhankelijk van hoe de situatie in de landen van herkomst is (zie de post hierboven over Syriërs na de val van Assad, zie de piek tijdens de Joegoslavië oorlog en de afname daarna). Faber kan doen alsof ze er veel invloed op heeft met een zogenaamd afschrikwekkend effect, maar dat heeft ze helemaal niet. Het meeste wat ze nog zou kunnen bereiken is 'hoog scoren' in een wedstrijd 'wie zit asielzoekers het meest dwars' tussen Europese landen onderling. Om door maar zo inhumaan mogelijk te zijn asielzoekers naar andere EU landen te schuiven, zoals België nu richting ons doet. Zonder dat het ook maar iets doet voor het totaal. Is dat het niveau waar we onszelf toe willen verlagen, zo met onze buurlanden en met medemensen omgaan?
Nicole123
10-05-2025 om 22:55
felija schreef op 10-05-2025 om 21:18:
https://ind.nl/nl/nieuws/laagste-aantal-asielaanvragen-van-syriers-in-5-jaar#:~:text=Het%20aantal%20Syri%C3%ABrs%20dat%20voor,aantal%20aanvragen%20sinds%20juni%202020.
"Het aantal Syriërs dat voor het eerst asiel aanvroeg in Nederland is flink gedaald. In maart 2025 ontving de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) 195 asielaanvragen van Syriërs. Dat is het laagste aantal aanvragen sinds juni 2020. Toen dienden 187 Syriërs een asielaanvraag in."
Reden: de veranderde situatie in Syrië sinds de val van Assad.
Nog niks over gehoord hier, dat moet sommige forummers toch als muziek in de oren klinken?
Waarom gaat het pagina's lang over een uitje voor asieljongeren dat zogenaamd zo vreselijk is? Terwijl deze berichten niet aan bod komen?
Dat past niet zo goed in het 'het wordt alleen maar erger en erger!!!' plaatje. Waarom mensen zo graag in dat plaatje willen blijven geloven en alleen maar altijd het negatieve willen zien is me dan weer een raadsel.
felija
10-05-2025 om 23:34
Nicole123 schreef op 10-05-2025 om 22:55:
[..]
Dat past niet zo goed in het 'het wordt alleen maar erger en erger!!!' plaatje. Waarom mensen zo graag in dat plaatje willen blijven geloven en alleen maar altijd het negatieve willen zien is me dan weer een raadsel.
Omdat asielzoekers de zondebok zijn voor alles wat er niet goed verloopt in Nederland. Als blijkt dat asielzoekers nauwelijks van invloed zijn op de problemen die Nederland heeft, dan zijn er dus geen vreemdelingen die we de schuld kunnen geven en moeten we het in de eigen gelederen gaan zoeken. En dat willen 'we' niet, want het principe luidt: 'eigen volk eerst.'
We staan notabene op plek vijf van de lijst van meest gelukkige landen ter wereld, ondanks de problemen die we hebben, dan nog hebben we het hier verhoudingsgewijs zo veel beter dan in menig ander land.
Het eigen volk mag zich in de handen knijpen dat onze wieg in Nederland stond, dan begin je al met een voorsprong van 20-0 en daar hoef je niets voor te doen, alleen maar hier geboren worden.
Yumi
11-05-2025 om 09:22
felija schreef op 10-05-2025 om 21:10:
[..]
Nederland behoort tot de middenmoot als het gaat om de opvang van asielzoekers:
"Vergeleken met andere Europese landen zit Nederland in de middenmoot. In 2023 vroegen ruim 38.00 mensenvoor het eerst asiel aan in Nederland en dat is 4% van het totaal aantal eerste asielverzoeken in de Europese Unie. Daarmee staat Nederland qua absolute aantallen op de zevende plaats na onder meer Duitsland (31%), Spanje (15%) en Frankrijk (14%). In totaal waren er in Europa ruim 1.049.000 eerste asielaanvragen. Nederland staat op de 13e plekin Europa als het gaat om het aantal asielaanvragen per aantal inwoners.
Bron:
https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-migranten-vooral-asielzoekers-zijn
Het aantal asielaanvragen per aantal inwoners geeft een vertekend beeld. Als het zou gaan om het aantal inwoners per km², dan krijg je een heel anders verhaal. Duitsland is 8,7 keer zo groot als NL.
Duisland 356.970 km² 231 inwoners per km2
Nederland 41.543 km² 529 inwoners per km2
Cijfers 2023
Mick87
11-05-2025 om 09:28
Nicole123 schreef op 10-05-2025 om 22:52:
[..]
Je gelooft in PVV-fabeltjes.
Feit: 80% van de vluchtelingen blijft in de regio en Nederland is binnen de EU een middenmoter als het gaat om asielopvang. Het is dus onwaar dat ze vanuit elke uithoek massaal naar Nederland zouden komen.
Feit: de grootte van de instroom van asielzoekers naar Europa, waar de instroom in Nederland ook mee samenhangt, is vrijwel geheel afhankelijk van hoe de situatie in de landen van herkomst is (zie de post hierboven over Syriërs na de val van Assad, zie de piek tijdens de Joegoslavië oorlog en de afname daarna). Faber kan doen alsof ze er veel invloed op heeft met een zogenaamd afschrikwekkend effect, maar dat heeft ze helemaal niet. Het meeste wat ze nog zou kunnen bereiken is 'hoog scoren' in een wedstrijd 'wie zit asielzoekers het meest dwars' tussen Europese landen onderling. Om door maar zo inhumaan mogelijk te zijn asielzoekers naar andere EU landen te schuiven, zoals België nu richting ons doet. Zonder dat het ook maar iets doet voor het totaal. Is dat het niveau waar we onszelf toe willen verlagen, zo met onze buurlanden en met medemensen omgaan?
Helemaal mee eens.
Ik maak me zorgen om de asielinstroom en culturele verschillen. Daarin verschillen jij en ik van mening.
Maar net als jij vind ik echt dat asiel en migratie door onze politici enorm gebruikt wordt voor eigen gewin en dat het in de media allemaal enorm geframed wordt. En dat versoberen van opvang nu. Ga toch weg denk ik dan. Dat is al heel sober. Faber doet net of ze aan een paar knoppen kan draaien en het zo kan fixen. Allemaal voor de bühne.
En verder vind ik het voor de syriers vooral heel fijn dan de situatie in hun land verbeterd is. En dat die enge Assad weg is.
Fleurtje_5
11-05-2025 om 10:32
Thora schreef op 10-05-2025 om 20:00:
[..]
En toch weten ze vanuit elke uithoek in de wereld dit speldenknopje op de wereldbol te vinden. En niet vanwege de lekkere kaas. En dat is waar Faber iets aan probeert te doen door het onaantrekkelijker te maken om naar Nederland te komen.
Fleurtje_5
11-05-2025 om 10:33
Yumi schreef op 11-05-2025 om 09:22:
[..]
Het aantal asielaanvragen per aantal inwoners geeft een vertekend beeld. Als het zou gaan om het aantal inwoners per km², dan krijg je een heel anders verhaal. Duitsland is 8,7 keer zo groot als NL.
Cijfers 2023
Soheey.
Fleurtje_5
11-05-2025 om 10:38
Oei, Nu word het pas echt menens. Dus niet alleen geen uitje meer voor de ama's vanwege de angst dat er incidenten zouden plaatsvinden op de kermis. Maar helemaal geen uitje meer voor niemand:
https://nos.nl/artikel/2566569-minister-faber-wil-einde-alle-uitjes-asielzoekers-het-is-hier-geen-vakantieoord
..............
Na de ministerraad benadrukte Faber dat ze op korte termijn in gesprek gaat met het COA over het complete activiteitenbudget. Het COA is een zogenoemd zelfstandig bestuursorgaan en kan daarom voor een belangrijk deel een eigen beleid voeren. Maar Faber wijst erop dat het COA geld krijgt van de Rijksoverheid. "Het is heel simpel: wie betaalt, bepaalt."
............
Fleurtje_5
11-05-2025 om 10:43
Voor deze twee voormalige vluchtelingen was een uitje naar de Efteling juist heel belangrijk:
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5508263/uitjes-van-het-coa-van-betekenis-voor-jaser-en-ani-mijn-rugzak
Jonge asielzoekers voelen zich door uitjes naar bijvoorbeeld de Efteling of Ouwehands Dierenpark 'weer even kind in plaats van asielzoeker', vertellen Ani en Jaser.
Fleurtje_5
11-05-2025 om 10:46
Het COA laat het uitje toch doorgaan:
https://www.parool.nl/nederland/coa-laat-alternatief-uitje-voor-jonge-asielzoekers-doorgaan-ondanks-bemoeienis-faber~b437efef/ 9 mei 2025
COA laat alternatief uitje voor jonge asielzoekers doorgaan, ondanks bemoeienis Faber
Thora
11-05-2025 om 11:11
[..]
Cijfers 2023
En dat zijn alleen de geregistreerde inwoners. Het werkelijke aantal is nog groter. Ik geloof niet in al die cijfertjes iedere keer. Waarom niet? Omdat ik in de randstad woon en zie wat er veranderd is in de afgelopen 30 jaar. Nog lang voor de PVV er was. In die tijd werden er weer andere mensen verketterd die het gore lef hadden er iets over te zeggen.
Luchtpost
11-05-2025 om 12:06
Thora schreef op 11-05-2025 om 11:11:
[..]
En dat zijn alleen de geregistreerde inwoners. Het werkelijke aantal is nog groter. Ik geloof niet in al die cijfertjes iedere keer. Waarom niet? Omdat ik in de randstad woon en zie wat er veranderd is in de afgelopen 30 jaar. Nog lang voor de PVV er was. In die tijd werden er weer andere mensen verketterd die het gore lef hadden er iets over te zeggen.
Eens. En ik ben ook helemaal niet zo "bezorgd" vanwege de nu hogere kosten van noodopvang. Als je 150.000 uitkeringsjaren (dat is bijvoorbeeld 5.000 mensen die gedurende 30 jaar een uitkering hebben ad plm. 20.000) dan bespaar je al 3 miljard euro.
De manier waarop het nu gaat met de opvanglocaties (en het NIET tijdig informeren van burgers in de omgeving) is ronduit schandalig. Heeft niets te maken met een democratische gang van zaken. Maar ja, de ambtenaren in een gemeente gaan bij het bereiken van bijvoorbeeld 25.000/50.000/75.000 inwoners naar een hogere salarisschaal. Dus die willen maar al te graag hun gemeente -waar zij zelf vaak niet wonen- vol proppen. En volgens mij levert het zo'n gemeente per asielzoeker ook nog geld op.
En nog los van asielzoekers, blijven ook andere mensen, waaronder veel ouderen, lustig binnen stromen. Het is toch niet 'natuurlijk' dat tussen 2000 en 2020 het percentage Nederlandse vrouwen dat toen (2000) 40-44 jaar oud was en in 2020 de leeftijd van 60-64 jaar heeft, maar 93,02 % bedraagt en dat van werkelijk elke ander herkomst dat percentage hoger is? En ja, daar zitten percentages tussen van 101.54 % en 106.22 %. En de overheid maar roepen dat 'we' huizen tekort komen, problemen/kosten in de zorg, huisvesting, etc. Nederland heeft zelf een vergrijzingsprobleem; we kunnen het ons niet permitteren om een gratis bejaardenoord voor de rest van de wereld te spelen. Die kosten liggen echt vele, vele malen hoger dan de extra opvangkosten van asielzoekers nu.
Dus laat die opvangkosten maar even voor wat het is. Op termijn kan het zo niet langer doorgaan, dus er zal toch iets moeten gebeuren.
Nicole123
11-05-2025 om 12:56
[..]
Cijfers 2023
Als je het niet (meer) eens bent met samen afgesproken spelregels dan ga je niet valsspelen, saboteren en anderen tegen de scheidsrechter ophitsen, maar doe je een constructief voorstel om ze te veranderen.
Dus dan zou de Nederlandse regering in de EU moeten voorstellen om de verdeelsleutel voortaan op grond van oppervlakte te doen ipv zoals nu op grond van inwoneraantal. Niet zelf de afspraken van nu gaan proberen te ondermijnen en asielzoekers het leven zo zuur mogelijk maken in de hoop dat ze een ander Europees land kiezen, in een 'wie pest ze het hardste' wedstrijdje.
De vraag is wel of op grond van de oppervlakte dan wel helemaal eerlijk is. Dan krijg je Europees gezien 'Ter Apel' situaties, waarbij in heel dunbevolkte gebieden enorm grote groepen asielzoekers gehuisvest worden. Voor goed functionerende opvang van asielzoekers is meer nodig dan enkel grondoppervlak.
Ik zou zelf denk ik zijn voor een verdeelsleutel waarin verschillende zaken worden meegewogen, waaronder beschikbare oppervlakte maar ook de relatieve rijkdom van een land, de aanwezige capaciteit en faciliteiten, al bestaande druk op bijv woningen en faciliteiten, demografie, etc. Als Nederland daarvoor een voorstel zou doen dan zou ik daar wel voor zijn.