Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Fleurtje_5
06-05-2025 om 09:58
Friezinnetje schreef op 03-05-2025 om 16:15:
[..]
mss wel door de crowdfunding.
En het geemmer over dat het voor iedereen duur is, ben ik dan wel weer klaar mee. Genoeg die het niet kunnen betalen hun eigen financiën eens moeten bekijken en kijken waar ze het wel aan uitgeven.
Is ie
Luchtpost
06-05-2025 om 10:24
Knap dat jullie nog reageren:
Wanneer je iets zegt dat niet bevalt, wordt er op hoge toon een linkje opgeëist. Ook al staat de CBS titel gewoon genoemd, maar dat is vooral bedoeld om de insinueren dat de informatie niet zou kloppen.
Wanneer iemand schrijft dat als het gaat om de AZC kinderen zoveel mogelijk vertier te bieden dat het logischer zou zijn hen de kans te geven om én 4 dagen het dorpsfeest/kermis bij te wonen én op een ander tijdstip naar de Efteling te gaan (en DUS is de Efteling wel degelijk bedoeld om hen bij dat dorpsfeest/kermis weg te houden omdat er kennelijk een risicofactor is - niet door dezelfde mensen die inmiddels zijn overgeplaatst maar kennelijk is dat risico breder aanwezig onder AZC bewoners) dan blíjven ze maar emmeren over woordjes, en eisen linkjes op.... net doen alsof zij de strekking van de boodschap van de ander niet begrijpen. En vooral die ander weg zetten als slecht of als iemand die een stel (kleine) kinderen een uitstapje zou willen onthouden.
Wanneer er een zijstapje wordt gemaakt is het "niet het onderwerp van dit topic", maar het topic heet ook niet "Openbaar functioneringsgesprek M. Faber" en dáár mag het dan kennelijk wél over gaan: hele opsommingen van wat zij had moeten doen/laten - maar geen spoortje van kritiek over wat al haar voorgangers (niet) hebben gedaan.
Wanneer de één iets zegt is het "ik was erbij dus je moet mij op mijn woord geloven" (want ik deug 'en dus...') en de ander wordt oeverloos bekritiseerd over een (verkeerd gekozen) woordje.
Maar goed, het is op zich wel boeiend om deze communicatie (en de al/niet steekhoudende argumenten) te volgen.
Daglichtlamp
06-05-2025 om 10:30
Wellicht omdat het Faber's verantwoordelijkheid is. Ze doet alsof ze er bij staat en er naar kijkt, in plaats van dat ze aan het werk is. Er is hele brede steun voor een strengere aanpak voor overlastgevers, laat haar daar mee aan de slag gaan, in plaats van dat haar ministerie bezig is met ophef over een paar asielkinderen die naar de Efteling gaan. Ik heb hier eerder al een artikel van de Volkskrant over geplaatst.
Chiquita
06-05-2025 om 12:52
Daglichtlamp schreef op 06-05-2025 om 10:30:
Wellicht omdat het Faber's verantwoordelijkheid is. Ze doet alsof ze er bij staat en er naar kijkt, in plaats van dat ze aan het werk is. Er is hele brede steun voor een strengere aanpak voor overlastgevers, laat haar daar mee aan de slag gaan, in plaats van dat haar ministerie bezig is met ophef over een paar asielkinderen die naar de Efteling gaan. Ik heb hier eerder al een artikel van de Volkskrant over geplaatst.
Nee, de ophef is dat men oudere 'minderjarigen' van wie men vreest dat er overlast zal komen naar de Efteling zouden mogen gaan.
NIEMAND zal echte kleine (asiel)kinderen een dag Efteling misgunnen.
Daglichtlamp
06-05-2025 om 12:59
Chiquita schreef op 06-05-2025 om 12:52:
[..]
Nee, de ophef is dat men oudere 'minderjarigen' van wie men vreest dat er overlast zal komen naar de Efteling zouden mogen gaan.
NIEMAND zal echte kleine (asiel)kinderen een dag Efteling misgunnen.
De ophef ontstaat omdat Faber erover Twittert, dit had ze ook gewoon buiten de pers om kunnen regelen als ze het echt belangrijk vindt. Maar dat vindt ze dus kennelijk niet. Het gaat de PVV om de ophef.
Fleurtje_5
06-05-2025 om 13:13
Daglichtlamp schreef op 06-05-2025 om 10:30:
Het is ook het werk van Sybrand Buma en hij heeft veel langer ervaring in de politiek als minister Faber mag ik hopen. Maar als Kamerlid nooit echt veel heeft bereitk als je het mij vraagt. Na 25 jaar aan het Binnenhof gewerkt te hebben is hij SINDS 2019 Burgemeester van Leeuwarden én voorzitter van de Veiligheidsregio Fryslân.
Hij is hoog opgeleid, heeft een hele waslijst aan werkervaringen kunnen opdoen, in de Tweede Kamer was hij fractievoorzitter van het CDA, In de Tweede Kamer heeft hij zich onder meer beziggehouden met justitie (strafrecht en strafprocesrecht, openbaar ministerie, JBZ-raad) en binnenlandse zaken (openbare orde, veiligheid).
.....dus een hele rits keigoeie, verantwoordelijke functies, maar desondanks is hij wel altijd in iets of iemand teleurgesteld.
Het waren geen paar asielkinderen maar het uitstapje was voor de minderjarige asielzoekers (ama’s= 15 tot 18 jarigen) :
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) grijpt in om nieuwe ongeregeldheden tijdens de kermis van Sint Annaparochie te voorkomen. Op zaterdag 17 mei organiseert het COA een dagje uit naar de Efteling voor de alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) uit het lokale asielzoekerscentrum.
..........het zijn jonge alleenstaande mannen, ik meen gelezen te hebben in de leeftijd van 15 en 18 jaar, een groep waar het COA zelf begeleiders voor in de bus mee stuurt om passagiers te beschermen.
https://nos.nl/regio/friesland/artikel/615916-maatregelen-tegen-overlast-jonge-asielzoekers-in-sint-annaparochie-het-geeft-onrust 18 maart 2025 Begeleiders rijden in Sint Annaparochie mee in de bus om te voorkomen dat meisjes worden lastiggevallen door jonge asielzoekers. Ook wordt gekeken of het aantal alleenstaande minderjarige asielzoekers (amv's) in het dorp kan worden verlaagd.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1015327/sybrand-buma-is-teleurgesteld-de-werkelijkheid-laat-geen-ruimte-voor-verruiming 8 december 2020 Voorzitter Sybrand Buma van Veiligheidsregio Fryslân.........
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sybrand_van_Haersma_Buma (Bij zulke hoge opleidingen en zoveel kansen die hij kreeg in zijn leven, had ik wel wat meer aanpak op gebied van veiligheid verwacht)
felija
06-05-2025 om 13:14
Daglichtlamp schreef op 06-05-2025 om 12:59:
[..]
De ophef ontstaat omdat Faber erover Twittert, dit had ze ook gewoon buiten de pers om kunnen regelen als ze het echt belangrijk vindt. Maar dat vindt ze dus kennelijk niet. Het gaat de PVV om de ophef.
Dat is goed gelukt!
Fleurtje_5
06-05-2025 om 13:37
felija schreef op 05-05-2025 om 11:25:
[..]
Het uitje was niet bedoeld om de relschoppers weg te houden, het uitje was bedoeld om jonge asielzoekers weg te houden bij de kermis, zodat ze niet werden geconfronteerd met de plaatselijke jeugd, omdat die wisselwerking tussen de twee groepen leidt tot spanningen en dat wilde het COA en de gemeente voorkomen.
Het was op initiatief van het COA, die kan moeilijk een uitje verzinnen voor de plaatselijke jeugd, daar gaat de gemeente over.
Jij vukt het woord relschoppers één op één in voor jonge asielzoekers.
Jij laat precies zien waar het mis gaat in dit topic, 'mooie' illustratie.
Want de plaatselijke jeugd...???
De kermis duurt maar 4 dagen. Wat word er na die vier dagen gedaan? Zijn de jonge meisjes veilig? Zijn mede-asielzoekers veilig?
Lees dit artikel eens helemaal aub:
https://www.winq.nl/twee-incidenten-met-minderjarige-queer-asielzoekers-in-een-week-tijd/286608 17-09-2024
...............
Vervolgens werd hij ernstig mishandeld, geschopt in zijn buik, armen, benen en gezicht. Diezelfde nacht kon hij aangifte doen van het homofobe incident. Het COA, die hem meermaals verplaatste na incidenten, weet dat M. homoseksueel is.
Ook de 17-jarige uit Syrië gevluchte M. werd in het Friese Sint Annaparochie, waar hij tijdelijk verbleef, door twee minderjarige medebewoners op 2 september zwaar mishandeld waarbij o.a. een sleutelbeen brak en zware kneuzingen opliep. De daders hadden hem zien meedoen met een live video op TikTok van een openlijk homoseksuele jongen.
..............
Daglichtlamp
06-05-2025 om 13:41
Zal ik het nog maar een keer zeggen: strafbaar gedrag moet bestraft worden. Daar hoef je niet honderd voorbeelden voor te geven. Overlast van asielzoekers dat op zich niet op die manier strafbaar is moet ook bestreden worden, er is brede steun in Nederland voor speciale locaties met veel minder vrijheden.
Fleurtje_5
06-05-2025 om 13:43
Daglichtlamp schreef op 06-05-2025 om 13:41:
Zal ik het nog maar een keer zeggen: strafbaar gedrag moet bestraft worden. Daar hoef je niet honderd voorbeelden voor te geven. Overlast van asielzoekers dat op zich niet op die manier strafbaar is moet ook bestreden worden, er is brede steun in Nederland voor speciale locaties met veel minder vrijheden.
Lees het artikel eens. Ik denk dat er veel schaamte en angst is. Om diep en dieptriest van te worden. In dat artikel las ik:
............
Terwijl hij met zijn broek naar beneden op de grond werd gegooid, besloten de jongens onderling afspraken te maken om bij hem geen littekens achter te laten. Ook lieten ze hem weten dat ze als minderjarigen hem konden vermoorden omdat ze volgens de Nederlandse wet niet vervolgd zouden kunnen worden.
..............
onaanvaardbaar
In een brief aan de minister van Asiel en Migratie dringt de stichting aan, verwijzend naar aangenomen motie uit 2016, dat zeker in beginfase van aanmelding deze extreem kwetsbare groep gesepareerd hoort te worden.
Kortekaas: “We komen het in de praktijk te vaak tegen dat ze gepest worden door medebewoners en ondanks dat het COA dit weet, wordt er geen oplossing geboden. Dat is onaanvaardbaar.”
..............
Gebruikersnaaminvullen
06-05-2025 om 13:57
Daglichtlamp schreef op 06-05-2025 om 13:41:
En dan? Dan worden ze statushouders en vinden het normaal om iemand die een jongen steunt die open homoseksueel is in elkaar te rammen vanwege hun geloof?
Mensen die dit soort acties hebben horen helemaal niet thuis in een land waar homoseksualiteit is geaccepteerd. Al lijkt dat steeds minder te worden.
Daglichtlamp
06-05-2025 om 14:05
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-05-2025 om 13:57:
[..]
En dan? Dan worden ze statushouders en vinden het normaal om iemand die een jongen steunt die open homoseksueel is in elkaar te rammen vanwege hun geloof?
Mensen die dit soort acties hebben horen helemaal niet thuis in een land waar homoseksualiteit is geaccepteerd. Al lijkt dat steeds minder te worden.
Bij ernstige misdrijven kan een asielverzoek afgewezen worden.
Alice12
06-05-2025 om 14:20
Fleurtje_5 schreef op 06-05-2025 om 13:13:
[..]
Het is ook het werk van Sybrand Buma en hij heeft veel langer ervaring in de politiek als minister Faber mag ik hopen. Maar als Kamerlid nooit echt veel heeft bereitk als je het mij vraagt. Na 25 jaar aan het Binnenhof gewerkt te hebben is hij SINDS 2019 Burgemeester van Leeuwarden én voorzitter van de Veiligheidsregio Fryslân.
Hij is hoog opgeleid, heeft een hele waslijst aan werkervaringen kunnen opdoen, in de Tweede Kamer was hij fractievoorzitter van het CDA, In de Tweede Kamer heeft hij zich onder meer beziggehouden met justitie (strafrecht en strafprocesrecht, openbaar ministerie, JBZ-raad) en binnenlandse zaken (openbare orde, veiligheid).
.....dus een hele rits keigoeie, verantwoordelijke functies, maar desondanks is hij wel altijd in iets of iemand teleurgesteld.
![]()
Het waren geen paar asielkinderen maar het uitstapje was voor de minderjarige asielzoekers (ama’s= 15 tot 18 jarigen) :
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) grijpt in om nieuwe ongeregeldheden tijdens de kermis van Sint Annaparochie te voorkomen. Op zaterdag 17 mei organiseert het COA een dagje uit naar de Efteling voor de alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) uit het lokale asielzoekerscentrum.
..........het zijn jonge alleenstaande mannen, ik meen gelezen te hebben in de leeftijd van 15 en 18 jaar, een groep waar het COA zelf begeleiders voor in de bus mee stuurt om passagiers te beschermen.
https://nos.nl/regio/friesland/artikel/615916-maatregelen-tegen-overlast-jonge-asielzoekers-in-sint-annaparochie-het-geeft-onrust 18 maart 2025 Begeleiders rijden in Sint Annaparochie mee in de bus om te voorkomen dat meisjes worden lastiggevallen door jonge asielzoekers. Ook wordt gekeken of het aantal alleenstaande minderjarige asielzoekers (amv's) in het dorp kan worden verlaagd.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1015327/sybrand-buma-is-teleurgesteld-de-werkelijkheid-laat-geen-ruimte-voor-verruiming 8 december 2020 Voorzitter Sybrand Buma van Veiligheidsregio Fryslân.........
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sybrand_van_Haersma_Buma (Bij zulke hoge opleidingen en zoveel kansen die hij kreeg in zijn leven, had ik wel wat meer aanpak op gebied van veiligheid verwacht)
En dan weet ook iedereen dat een aantal van die ama’s geen 15 of 16 zijn, maar eerder richting de 18 a 19 lopen. Hoe vaak wij geen leerlingen op school kregen( meestal met geboortedatum 1 januari of 1 mei) die op papier 15 waren, maar in werkelijkheid 18 of 19 is op 2 handen niet te tellen.
Poezenmeisje
06-05-2025 om 14:22
Of nog ouder.
Ik heb met dossiers gewerkt waarin 15-jarigen een snor hadden waar een bejaarde huzaar jaloers op zou zijn...
Chiquita
06-05-2025 om 14:23
"En dan? Dan worden ze statushouders en vinden het normaal om iemand die een jongen steunt die open homoseksueel is in elkaar te rammen vanwege hun geloof?
Bij ernstige misdrijven kan een asielverzoek afgewezen worden."
Statushouders HEBBEN al asiel, en dan kan dat vgm niet weer afgenomen worden
En dan weet ook iedereen dat een aantal van die ama’s geen 15 of 16 zijn, maar eerder richting de 18 a 19 lopen. Hoe vaak wij geen leerlingen op school kregen( meestal met geboortedatum 1 januari of 1 mei) die op papier 15 waren, maar in werkelijkheid 18 of 19 is op 2 handen niet te tellen.
Dit ... het zijn geen 'kinderen' (die in dit geval een dagje Efteling misgund worden), het zijn volwassen mannen, uit culturen die ónze normen en waarden niet accepteren