Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
felija
05-05-2025 om 16:48
Fleurtje_5 schreef op 05-05-2025 om 16:41:
[..]
Linkje van het bericht?
Relschoppers die mee gingen met het uitje?? Er zijn geen relschopppers die mee gingen met een uitje, omdat het uitje niet door gaat. Lees zelf effe waarom het COA met het idee voor de Efteling kwam. Ik zal het nieuwsbericht zo meteen voor je ophalen. Dan kun je lezen voor wie dat uitje was bedoeld. Niet voor kleine asielzoekerskinderen die er samen met hun ouders naar toe zouden kunnen.
Gewone asielzoekerskinderen kunnen ook gewoon naar de kermis hoor, en in de vakantie (of welke andere dag dan ook) naar de Efteling. Daar zal niemand iets tegen hebben. Het is die kinderen van harte gegund.
Waar gaat het over relschoppers die mee zouden gaan, zoals jij beweerde, wanneer het uitje door was gegaan?
https://nos.nl/artikel/2565781-azc-jongeren-gaan-toch-niet-op-uitje-naar-efteling-na-opmerking-faber
Nergens, dat maak jij ervan.
Fleurtje_5
05-05-2025 om 16:49
Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 16:47:
[..]
Hoe vaak denk je dat ik nog moet herhalen dat ik vind dat strafbaar gedrag gewoon bestraft moet worden, op dezelfde manier als je strafbaar gedrag bestraft bij niet asielzoekers? (grondwet en zo).
Ook daarover heb ik je een vraag gesteld. Zie: 05-05-2025 om 11:58.
Zilver_gray
05-05-2025 om 16:51
felija schreef op 05-05-2025 om 16:35:
[..]
Nee, niet de relschoppers, maar de asieljongeren.
Vanwege de oplopende spanningen tussen twee groepen.
Je kunt het 100x zeggen… tevergeefs.
felija
05-05-2025 om 16:55
Zilver_gray schreef op 05-05-2025 om 16:51:
[..]
Je kunt het 100x zeggen… tevergeefs.
Je zou eens een keertje toegeven dat je er naast zit....
Zilver_gray
05-05-2025 om 16:57
felija schreef op 05-05-2025 om 16:55:
[..]
Je zou eens een keertje toegeven dat je er naast zit....
Echt he
Nicole123
05-05-2025 om 17:00
Nee, de gewone asielzoekerkinderen kunnen nu dus juist ook niet naar de Efteling, want die hele Eftelingtrip gaat niet door. Doordat Faber en half Nederland zich ermee bemoeien hoe het COA het gewoon al bestaande budget voor uitstapjes van asielkinderen precies besteedt. Alsof we niks belangrijkers aan ons hoofd hebben.
Laat Faber zich met de grotere en nuttiger dingen bezighouden i.p.v. dit ophitsende micromanagement, waarbij een hele groep minderjarigen als relschoppers wordt neergezet. Bijvoorbeeld het versnellen van procedures, het communiceren met gemeenten, het effectiever maken van uitzettingen, het investeren in een krachtig eenduidig EU beleid waarin elk land zich aan de evenredige verdeling houdt, het tegengaan van peperdure en inhumane noodopvang, het openen van een PBL / locaties met verscherpt toezicht voor overlastgevers, het maken van goede afspraken met landen van herkomst waar het veilig genoeg is over de terugkeer van hun inwoners, het nuttig inzetten van asielzoekers in werk en vrijwilligerswerk, het investeren in een goede integratie, het tegengaan van mega-AZCs in kleine dorpen, etc etc. Genoeg werk aan de winkel.
Maar nee hoor, Faber moet zo nodig even lekker via social media het beeld te schetsen van 'het strengste asielbeleid ooit'. Ze had aan grotere zaken kunnen werken, ze had gewoon een telefoontje naar het COA kunnen doen in plaats van via X te communiceren. Maar dat wilde ze niet, want het gaat haar vooral om aan het volk laten weten dat ze die asielzoekers zo veel mogelijk dwarszit en zo streng mogelijk is. En een deel van Nederland vindt het heerlijk, die symboolpolitiek. Gaat het nou om het echt oplossen van problemen, of om het lekker naar beneden trappen?
Daglichtlamp
05-05-2025 om 17:10
Ik sluit me graag aan bij burgemeester Buma (ook voorzitter van de veiligheidsregio waar het betreffende AZC ligt).
https://www.nu.nl/asielcrisis/6354561/burgemeester-leeuwarden-boos-op-faber-vanwege-kritiek-op-efteling-uitje.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
"Ik vind echt dat de minister voor haar mensen moet staan. En als ze het anders wil: even bellen", reageerde burgemeester Buma in het praatprogramma Café Kockelmann. Faber heeft volgens hem haar eigen mensen "niet voor het eerst" weggezet, en dat vindt hij "heel onjuist".
Daglichtlamp
05-05-2025 om 17:16
Maar waarschijnlijk was de tweet van Faber vooral om af te leiden van het feit dat haar strengere aanpak van overlastgevende asielzoekers niet echt van de grond komt.
https://www.volkskrant.nl/politiek/minister-faber-plaatst-uitvoerders-voor-raadsels-bij-harde-aanpak-asielzoekers~ba59825d7/
Hoewel volgens minister Faber alle signalen op groen staan, stelt de gemeente Westerwolde dat de eerste twee stappen in het escalatiemodel niet klaar zijn. ‘De eerste fase van PBA is nog helemaal niet gerealiseerd en de VTL is niet volledig van de grond’, aldus de woordvoerder. ‘En toch wordt er nu al gesproken over opening van een PBL. We hebben meerdere keren gevraagd over de consequenties voor de lokale uitvoering en handhaving, maar tot dusver geen antwoorden gekregen van het departement.’
-----------
Het ministerie was eind vorige week druk vanwege een boos X-bericht van minister Faber over een uitje voor minderjarige asielzoekers naar de Efteling.
---------------
Bij de oppositie en een deel van de coalitie rijzen er juist steeds meer twijfels of Faber, die zich te veel met bijzaken zou bezig houden, wel de bestuurlijke vermogens heeft om een strenger asielbeleid tot stand te brengen.
Nicole123
05-05-2025 om 17:20
Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 17:10:
Ik sluit me graag aan bij burgemeester Buma (ook voorzitter van de veiligheidsregio waar het betreffende AZC ligt).
https://www.nu.nl/asielcrisis/6354561/burgemeester-leeuwarden-boos-op-faber-vanwege-kritiek-op-efteling-uitje.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
"Ik vind echt dat de minister voor haar mensen moet staan. En als ze het anders wil: even bellen", reageerde burgemeester Buma in het praatprogramma Café Kockelmann. Faber heeft volgens hem haar eigen mensen "niet voor het eerst" weggezet, en dat vindt hij "heel onjuist".
Eens. Buma en van Vroonhoven prikken er dwars doorheen.
PVV-leider Geert Wilders reageerde enthousiast op de afzegging van het uitje. "Ik weet nog een ander uitje dat wél kan: met zijn allen in een bus het land uit", schrijft hij op X.
NSC-leider Nicolien van Vroonhoven, die samen met Buma in de uitzending zat, noemde dat "een lelijke tweet". Ze vindt dat Faber haar strenge asielbeleid moet uitvoeren, in plaats van voortdurend ophef te veroorzaken.
Dit is precies waar het Faber en Wilders om te doen is. Ophef veroorzaken. Een beeld schetsen van rellende geweldplegende asielzoekers, alles wat er mis is flink uitvergroten en doen alsof dat het hele plaatje is. Onvrede over asielzoekers is namelijk hét verdienmodel van de PVV, daar lokken ze hun kiezers mee. Niet met het oplossen van de asielproblemen, want dan zijn ze hun stokpaardje kwijt.
Ik ben het met Sybrand van Haersma Buma eens dat Faber als ze het COA had willen aanspreken op hun budgetbeheer of activiteiten gewoon een belletje had kunnen plegen. Ze is zelf de baas over het COA, dus waarom moet dat in vredesnaam via X? Als mijn baas kritiek op mij heeft gaat hij dat toch ook niet via social media communiceren? Het is alleen maar symboolpolitiek, micromanagement en voor de kiezer doen alsof je heel erg druk bezig bent en oh zo verschrikkelijk streng bent.
felija
05-05-2025 om 17:24
De hele groep asieljongeren zou naar de Efteling gaan (ook diegenen die niks van doen hadden met de plaatselijke jeugd), mooi op de dag dat er ook kermis was, zo zou een deel van de plaatselijke jeugd en de asieljeugd elkaar niet op de kermis hoeven ontmoeten en was er ook geen kans dat een paar jongeren het eventueel met elkaar aan de stok zouden krijgen.
Diegenen die zich al als relschoppers hadden ontpopt, gingen uiteraard al niet mee.
Zo simpel is het.
Fleurtje_5
05-05-2025 om 19:01
Nicole123 schreef op 05-05-2025 om 17:00:
[..]
Nee, de gewone asielzoekerkinderen kunnen nu dus juist ook niet naar de Efteling, want die hele Eftelingtrip gaat niet door. Doordat Faber en half Nederland zich ermee bemoeien hoe het COA het gewoon al bestaande budget voor uitstapjes van asielkinderen precies besteedt. Alsof we niks belangrijkers aan ons hoofd hebben.
Laat Faber zich met de grotere en nuttiger dingen bezighouden i.p.v. dit ophitsende micromanagement, waarbij een hele groep minderjarigen als relschoppers wordt neergezet. Bijvoorbeeld het versnellen van procedures, het communiceren met gemeenten, het effectiever maken van uitzettingen, het investeren in een krachtig eenduidig EU beleid waarin elk land zich aan de evenredige verdeling houdt, het tegengaan van peperdure en inhumane noodopvang, het openen van een PBL / locaties met verscherpt toezicht voor overlastgevers, het maken van goede afspraken met landen van herkomst waar het veilig genoeg is over de terugkeer van hun inwoners, het nuttig inzetten van asielzoekers in werk en vrijwilligerswerk, het investeren in een goede integratie, het tegengaan van mega-AZCs in kleine dorpen, etc etc. Genoeg werk aan de winkel.
Maar nee hoor, Faber moet zo nodig even lekker via social media het beeld te schetsen van 'het strengste asielbeleid ooit'. Ze had aan grotere zaken kunnen werken, ze had gewoon een telefoontje naar het COA kunnen doen in plaats van via X te communiceren. Maar dat wilde ze niet, want het gaat haar vooral om aan het volk laten weten dat ze die asielzoekers zo veel mogelijk dwarszit en zo streng mogelijk is. En een deel van Nederland vindt het heerlijk, die symboolpolitiek. Gaat het nou om het echt oplossen van problemen, of om het lekker naar beneden trappen?
Waarom zouden de kinderen uitgerekend dat weekend naar de Efteling gaan? Alle kinderen kunnen dan vier dagen lekker naar de kermis. Dat is maar een keer per jaar. Voor hen komt er vast een andere dag dat ze naar de Efteling kunnen gaan.
Het is niet zo dat ik het eens ben met de rest van je bericht. Ik ben namelijk gestopt met lezen omdat het gezeur over minister Faber wel een nare vorm begint te krijgen.
felija
05-05-2025 om 19:05
Jemig, Fleurtje, je kunt toch op zijn minst het hele bericht lezen uit link van de NOS, al meermaals gepost, waarin alles staat, ook waarom ze die dag naar de Efteling gingen:
https://nos.nl/artikel/2565781-azc-jongeren-gaan-toch-niet-op-uitje-naar-efteling-na-opmerking-faber
Fleurtje_5
05-05-2025 om 19:07
Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 17:10:
Ach Sybrand Buma (CDA) komt ook nog eens in beeld en doet ook een schepje. Waarom is hij uit de Tweede Kamer gestapt? Daar had hij vast nog veel meer kunnen zeggen.
Het is wel heftig ontzettend erg en creepy nieuws wat hij vertelt:
Burgemeester Sybrand Buma van Leeuwarden is boos op asielminister Marjolein Faber (PVV) over de manier waarop zij kritiek uitte op een Efteling-uitje voor jonge asielzoekers. Buma vindt dat Faber de jongeren en haar eigen medewerkers "voor de bus heeft gegooid".
.....................
Volgens Buma, die als burgemeester van Leeuwarden ook voorzitter is van de Veiligheidsregio Fryslân, had het uitje kunnen helpen om escalatie te voorkomen.
...............
Dat uitje is maar één dag. De kermis duurt vier dagen.Ik durf er bijna een wedje op te wagen dat Buma Faber de schuld zal geven als op dag 2, 3 of 4 een ernstig incident plaatsvind op de kermis. Het COA heeft zelf meermaals aangegeven dat er teveel jonge mannen in het AZC verblijven. Dat aantal zou omlaag moeten (niet mijn woorden). Dáár moet men aan werken om verdere escalatie proberen te voorkomen. Ik vind dat Buma de jonge meisjes die bang zijn en lastig gevallen worden (én hun ouders die meldingen hebben gemaakt en meermaals hun bezorgdheid hebben geuit) negeert.
Daglichtlamp
05-05-2025 om 19:12
Ik heb er zelfs bijgezet waarom Buma relevant is hierin, maar daar lees je denk ik overheen. Buma heeft 17 jaar in de Tweede Kamer gezeten, dus had denk ik alle recht om een rustiger baan te zoeken dan Kamerlid.
Fleurtje_5
05-05-2025 om 19:20
Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 19:12:
Ik heb er zelfs bijgezet waarom Buma relevant is hierin, maar daar lees je denk ik overheen. Buma heeft 17 jaar in de Tweede Kamer gezeten, dus had denk ik alle recht om een rustiger baan te zoeken dan Kamerlid.
Wikipedia: Buma werd bij zijn afscheid als Kamerlid benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau en ontving het Zilveren Koetsje, omdat hij 25 jaar aan het Binnenhof heeft gewerkt.
Is nu burgemeester van Leeuwarden, wat volgens mij ook niet de eerste de beste baan is, maar hij is vooral ook voorzitter is van de Veiligheidsregio Fryslân. Denk je dat hij het nu rustiger heeft dan die tijd dat hij in de Kamer heeft 'gezeten' ?
Vanwege de oplopende spanningen tussen twee groepen.