Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
08-04-2025 om 18:59
Miraval schreef op 08-04-2025 om 18:51:
Ik zou ook graag zien dat zodra duidelijk is dat de verblijfsvergunning komt, asielzoekers mogen gaan werken. Veel beter voor de integratie, de taal, ontwikkeling en sociale contacten. Plus, veel beter om draagvlak te creëren.
Daarnaast is er zoveel vraag naar personeel (al dan niet ongeschoold) dat dat echt een win/win situatie zou zijn. Ik weet ook zeker dat bedrijven via de gemeente hieraan mee willen werken. En nog een bijkomend voordeel is dat er minder arbeidsmigranten nodig zijn.
Al vraag ik me af of die laatste categorie dan echt wegblijft zeg maar... ik weet nooit of die hier allemaal komen via vacatures in eigen land of op goed geluk (of viavia) hierheen komen want vrije vestiging en dan werk zoeken.
Wat mij betreft werken ze al voordat duidelijk is dat de verblijfsvergunning er komt. Gewoon meteen, zodra dat geregeld kan zijn. Waarom zou dat een verblijfsvergunning per se een voorwaarde zijn voor werken? Arbeidsmigranten hoeven toch ook niet eerst Nederlander te worden voor ze kunnen of mogen werken?
Ik denk dat arbeidsmigranten als hier geen werk voor ze is veelal weg zullen blijven ja. Die komen omdat hier werk is, ze worden actief geworven door uitzendbureaus om hier te komen werken. Het mes snijdt aan heel veel kanten dus en het is een veel realistischere oplossing voor zowel minder totale immigratie als betere integratie van bestaande migranten dan 'Brussel moet veranderen!' of 'Grenzen dicht!' of 'Moslims zijn zo erg!' roepen.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 19:00
Thora schreef op 08-04-2025 om 18:35:
[..]
Wie betaalt die boete als deze wordt opgelegd?
Hopelijk hoeft helemaal niemand deze dwangsom te betalen. In dit geval ging het om een rechtszaak die de gemeente Westerwolde aangespannen heeft tegen het COA, om zo het COA te dwingen om zich aan de vergunning te houden. Dus in dit geval is de COA de partij die zou moeten betalen en de gemeente de partij die de dwangsom ontvang. De bepaalde dwangsom is zeer effectief, sinds deze zo hoog is, heeft het COA zich aan de vergunning gehouden. (Ook al beweerden ze van te voren dat dat onmogelijk zou zijn). Het gerechtshof stelt ook duidelijk dat het onredelijk is om voortdurend de overlast van teveel mensen in Ter Apel op te vangen.
Hier de gehele uitspraak: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHARL:2025:2124
d. Als het COA, zoals zij stelt, alleen aan de bestuursafspraak met de Gemeente kan voldoen door bestuursafspraken met andere gemeenten over het maximum aantal asielzoekers te schenden, is dat inderdaad een offer voor het COA. Maar gelet op wat hiervoor is overwogen over het (ontbreken van) verschil tussen de bestuursafspraken met de Gemeente over Ter Apel en met andere gemeenten over de opvanglocaties in die gemeenten en op de onder c. vermelde omstandigheden, heeft het COA onvoldoende aannemelijk gemaakt dat dit offer niet in redelijkheid van haar gevergd kan worden. Het hof ziet niet in waarom het COA de afspraken met de Gemeente (langdurig) niet hoeft na te komen en die met andere gemeenten wel.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 19:01
Hopelijk gaan ze nu niet ook nog in cassatie, met weer kosten tot gevolg die wij allemaal samen moeten dragen.
Miraval
08-04-2025 om 19:07
Nicole123 schreef op 08-04-2025 om 18:59:
[..]
Wat mij betreft werken ze al voordat duidelijk is dat de verblijfsvergunning er komt. Gewoon meteen, zodra dat geregeld kan zijn. Waarom zou dat een verblijfsvergunning per se een voorwaarde zijn voor werken? Arbeidsmigranten hoeven toch ook niet eerst Nederlander te worden voor ze kunnen of mogen werken?
Ik denk dat arbeidsmigranten als hier geen werk voor ze is veelal weg zullen blijven ja. Die komen omdat hier werk is, ze worden actief geworven door uitzendbureaus om hier te komen werken. Het mes snijdt aan heel veel kanten dus en het is een veel realistischere oplossing voor zowel minder totale immigratie als betere integratie van bestaande migranten dan 'Brussel moet veranderen!' of 'Grenzen dicht!' of 'Moslims zijn zo erg!' roepen.
Nou ja veiligelanders hebben nauwelijks kans op een verblijfsvergunning bedoel ik. Dan is het beter die procedure echt flink te kunnen verkorten dan al de administratieve rompslomp om iemand een BSN toe te kennen en in te schrijven e.d.
Die uitzendbureaus zouden dan weer heel makkelijk asielzoekers in kunnen schrijven en daar actief werk voor zoeken ipv in Oost Europa. Alleen wel natuurlijk helemaal volgens de regels en wetten en geen louche praktijken.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 19:10
Miraval schreef op 08-04-2025 om 19:07:
[..]
Nou ja veiligelanders hebben nauwelijks kans op een verblijfsvergunning bedoel ik. Dan is het beter die procedure echt flink te kunnen verkorten dan al de administratieve rompslomp om iemand een BSN toe te kennen en in te schrijven e.d.
Die uitzendbureaus zouden dan weer heel makkelijk asielzoekers in kunnen schrijven en daar actief werk voor zoeken ipv in Oost Europa. Alleen wel natuurlijk helemaal volgens de regels en wetten en geen louche praktijken.
Veilige landers krijgen vrijwel allemaal binnen enkele weken een besluit. Dat doet deze regering wel goed. Dus die komen inderdaad niet aan werken toe.
Nicole123
08-04-2025 om 19:17
Miraval schreef op 08-04-2025 om 19:07:
[..]
Oh op die manier. Ja, daar ben ik het mee eens. Veiligelanders zouden in een zodanig snelle procedure moeten komen dat ze zo ongeveer direct weer uitgezet kunnen worden. Niet laten wachten, gewoon direct uitzoeken en klaar. En voor 2 of 3 weken ga je je niet de administratieve rompslomp van een BSN op de hals halen inderdaad. In die tijd kun je beter uitzoeken of iemand terecht asiel aanvraagt of niet.
En goed idee om de (bonafide) uitzendbureaus dan hiervoor in te zetten!
Miraval
08-04-2025 om 19:22
Nicole123 schreef op 08-04-2025 om 19:17:
[..]
Oh op die manier. Ja, daar ben ik het mee eens. Veiligelanders zouden in een zodanig snelle procedure moeten komen dat ze zo ongeveer direct weer uitgezet kunnen worden. Niet laten wachten, gewoon direct uitzoeken en klaar. En voor 2 of 3 weken ga je je niet de administratieve rompslomp van een BSN op de hals halen inderdaad. In die tijd kun je beter uitzoeken of iemand terecht asiel aanvraagt of niet.
En goed idee om de (bonafide) uitzendbureaus dan hiervoor in te zetten!
Haha ja soms werken mijn hersencellen weleens mee.. 😉
Maar idd. Die hebben de contacten en kennis al, zijn bewezen bonafide en kunnen daarmee echt waardevol zijn hiervoor zonder dat het allemaal extra geld zou moeten kosten om dat via gemeenten te laten lopen.
Fleurtje_5
08-04-2025 om 19:32
Thora schreef op 08-04-2025 om 15:09:
[..]
Ik vind dit een heel goed idee en ik denk met mij nog heel veel anderen. Maar helaas schijnt dit volgens de wet niet te mogen en is het schier onmogelijk om deze wet te wijzigen.
Pas aangemeld als asielzoeker in dit land en dan al aan het werk? Hoe wil men dat bereiken? Ze spreken misschien niet eens Engels, laat staan Nederlands.
Laat ze eens eerst in en om het AZC netjes houden dan hebben ze werk zat.
Miraval
08-04-2025 om 19:34
Fleurtje_5 schreef op 08-04-2025 om 19:32:
[..]
Pas aangemeld als asielzoeker in dit land en dan al aan het werk? Hoe wil men dat bereiken? Ze spreken misschien niet eens Engels, laat staan Nederlands.
Laat ze eens eerst in en om het AZC netjes houden dan hebben ze werk zat.
Mwah... heel veel Polen en Roemenen spreken ook geen woord Engels, nauwelijks Duits en dat gaat ook goed.
Fleurtje_5
08-04-2025 om 19:38
Miraval schreef op 08-04-2025 om 18:51:
Ik zou ook graag zien dat zodra duidelijk is dat de verblijfsvergunning komt, asielzoekers mogen gaan werken. Veel beter voor de integratie, de taal, ontwikkeling en sociale contacten. Plus, veel beter om draagvlak te creëren.
Daarnaast is er zoveel vraag naar personeel (al dan niet ongeschoold) dat dat echt een win/win situatie zou zijn. Ik weet ook zeker dat bedrijven via de gemeente hieraan mee willen werken. En nog een bijkomend voordeel is dat er minder arbeidsmigranten nodig zijn.
Al vraag ik me af of die laatste categorie dan echt wegblijft zeg maar... ik weet nooit of die hier allemaal komen via vacatures in eigen land of op goed geluk (of viavia) hierheen komen want vrije vestiging en dan werk zoeken.
Of dat zo makkelijk is? in een tijd van personeelstekort gaan ook veel bedrijven/zaken/winkels failliet. Een jaar ná het massaontslag:
https://nos.nl/artikel/2556242-jaar-na-massaontslag-bij-vdl-nedcar-heeft-bijna-iedereen-weer-werk 17 februari 2025
............
Van de 3000 ontslagen Nederlandse werknemers zijn er 1370 meteen doorgestroomd naar een nieuwe baan. De overige 1630 kregen allemaal een werkeloosheidsuitkering. Van die groep hebben inmiddels ook 1236 mensen een baan gevonden, de meesten volgens de omroep al vrij snel.
Zo'n 1000 werknemers kwamen uit het buitenland. Vooral veel Belgen en wat Duitsers werkten bij de autofabriek in Born. Volgens de uitkeringsinstanties in die landen hebben verreweg de meesten opnieuw werk gevonden, een deel daarvan in Nederland, maar sommige ook in België of Duitsland.
10 procent nog werkloos
Een groep van ruim 400 oud-Nedcarwerknemers, ongeveer 10 procent van het totaal aantal ontslagen, heeft momenteel nog geen baan. "Sommigen zitten helaas ziek thuis, maar de meeste zijn op een of andere manier bezig met het vinden van een nieuwe baan", zegt Gerald Ahn, arbeidsmarktadviseur bij het UWV, tegen L1. "Ze worden omgeschoold of lopen bepaalde trajecten af om ergens terecht te kunnen. Ik denk dat het grootste deel van die groep ook wel aan de bak komt."
...........
Het aantal ontslagen werknemers is niet duidelijk zo te zien:
Bericht van 2024:
https://nos.nl/artikel/2529385-vijf-maanden-na-het-massaontslag-bij-vdl-nedcar-heeft-iedereen-weer-werk 18 juli 2024
Van de 4000 ontslagen werknemers hebben de meeste mensen zelf een baan gevonden. 1300 hebben zich bij het UWV gemeld voor een werkloosheidsuitkering.
Fleurtje_5
08-04-2025 om 19:41
Miraval schreef op 08-04-2025 om 19:34:
[..]
Mwah... heel veel Polen en Roemenen spreken ook geen woord Engels, nauwelijks Duits en dat gaat ook goed.
Veel Polen werken hier op het land, samen met tig andere Polen en Roemenen.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 19:42
Fleurtje_5 schreef op 08-04-2025 om 19:32:
[..]
Je blijft dat maar beweren, dat die taal echt een probleem is. Ik heb al eerder gezegd dat ik dat niet zie, ik was gewoon blij met mijn tijdelijke hulp in de huishouding na mijn operatie, ook als was de enige mogelijke communicatie via een vertaalapp. Eveneens de mensen die mijn vloerisolatie aangebracht hebben. Zolang ze weten wat ze doen, is de taal niet het belangrijkste, zeker tegenwoordig niet meer, nu je zo gemakkelijk live kunt vertalen wat er wèl uitgewisseld moet worden.
Miraval
08-04-2025 om 19:42
Fleurtje_5 schreef op 08-04-2025 om 19:38:
[..]
Een jaar ná het massaontslag:
https://nos.nl/artikel/2556242-jaar-na-massaontslag-bij-vdl-nedcar-heeft-bijna-iedereen-weer-werk
............
Van de 3000 ontslagen Nederlandse werknemers zijn er 1370 meteen doorgestroomd naar een nieuwe baan. De overige 1630 kregen allemaal een werkeloosheidsuitkering. Van die groep hebben inmiddels ook 1236 mensen een baan gevonden, de meesten volgens de omroep al vrij snel.
Zo'n 1000 werknemers kwamen uit het buitenland. Vooral veel Belgen en wat Duitsers werkten bij de autofabriek in Born. Volgens de uitkeringsinstanties in die landen hebben verreweg de meesten opnieuw werk gevonden, een deel daarvan in Nederland, maar sommige ook in België of Duitsland.10 procent nog werkloos
Een groep van ruim 400 oud-Nedcarwerknemers, ongeveer 10 procent van het totaal aantal ontslagen, heeft momenteel nog geen baan. "Sommigen zitten helaas ziek thuis, maar de meeste zijn op een of andere manier bezig met het vinden van een nieuwe baan", zegt Gerald Ahn, arbeidsmarktadviseur bij het UWV, tegen L1. "Ze worden omgeschoold of lopen bepaalde trajecten af om ergens terecht te kunnen. Ik denk dat het grootste deel van die groep ook wel aan de bak komt."...........
Ik zie niet zo goed wat je hiermee wil zeggen?
Er is een groot personeelstekort in Nederland, ook voor ongeschoold werk. En juist dat laatste zou perfect zijn om te starten voor asielzoekers. Het zou enorm helpen voor de integratie en sociale contacten. Minder overlast. En voor asielzoekers zelf zou het ook vele malen beter zijn.
Dan rijden ze de bussen met werknemers vanuit een AZC naar de plaats waar het werk gedaan moet worden ipv bussen met arbeidsmigranten. Uitzendbureaus zorgen voor het werk en de logistiek eromheen. En dan is denk ik iedereen blij.
Miraval
08-04-2025 om 19:43
Fleurtje_5 schreef op 08-04-2025 om 19:41:
[..]
Veel Polen werken hier op het land, samen met tig andere Polen en Roemenen.
Ja hier ook. En dat is nou prima werk wat asielzoekers ook kunnen doen. Dan heb je voor hen een doel en je hebt minder arbeidsmigranten nodig.
Fleurtje_5
08-04-2025 om 19:46
Miraval schreef op 08-04-2025 om 19:42:
[..]
Ik zie niet zo goed wat je hiermee wil zeggen?
Er is een groot personeelstekort in Nederland, ook voor ongeschoold werk. En juist dat laatste zou perfect zijn om te starten voor asielzoekers. Het zou enorm helpen voor de integratie en sociale contacten. Minder overlast. En voor asielzoekers zelf zou het ook vele malen beter zijn.
Dan rijden ze de bussen met werknemers vanuit een AZC naar de plaats waar het werk gedaan moet worden ipv bussen met arbeidsmigranten. Uitzendbureaus zorgen voor het werk en de logistiek eromheen. En dan is denk ik iedereen blij.
Ik wil ermee zeggen dat er ook nog steeds mensen werkeloos zijn of worden, mensen die niet 1 2 3 een nieuwe baan hebben, ondanks het personeelstekort overal.