Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 14:49
Luchtpost schreef op 08-04-2025 om 14:37:
[..]
Een prognose, een verwachting is geen doel. Als de KNMI verwacht dat het morgen 17 graden wordt in het zuiden van Nederland, is dat ook geen doel.
Thora
08-04-2025 om 15:00
Nicole123 schreef op 08-04-2025 om 13:05:
[..]
Kritiek hebben en klagen over hoe het geregeld is kan, maar dan is het handig als iemand ook zegt hoe het anders zou moeten, toch? Ik kom hier zelf met ideeën voor oplossingen, maar zelfs (of juist?) als ik met dingen als een PBL kom wordt dat voornamelijk genegeerd of weggewoven. Dan is het logisch toch als ik vraag wat ze dan voor andere oplossing zou voorstellen?
En een beschermde diersoort, kritiek mag niet, kerst mag niet? Blaas je dan niet een aantal kleine dingen tot mega proporties op in je eigen hoofd? Er is veel meer aandacht voor kerst in Nederland dan hoor de Ramadan, over moslims en asielzoekers worden veel meer nare dingen gezegd en geschreven dan over oerhollandse mensen. Dit topic is er het levendige bewijs van.
Was het maar waar.
Nicole123
08-04-2025 om 15:07
Daglichtlamp schreef op 08-04-2025 om 14:49:
[..]
Een prognose, een verwachting is geen doel. Als de KNMI verwacht dat het morgen 17 graden wordt in het zuiden van Nederland, is dat ook geen doel.
Van een prognose zelf een doel maken is puur complotdenken. En dan de bovengrens van een 95% betrouwbaarheidsinterval nemen en daar nog een half miljoen bovenop tellen.
Ja, op die manier wordt alles dramatisch. Die temperaturen van morgen in het zuiden van Nederland zijn met zo'n methode an ook opeens 30 graden. Net zoals die 50/50 moslim/westers waar diverse mensen hier klakkeloos in mee gaan, terwijl het een 10x overdrijving bleek van de werkelijkheid. Mooie tactiek hoor, even flink overdrijven om een punt te proberen te maken. En maar klagen en bashen en niet open staan voor enige realistische oplossing of zelf met een alternatief komen. Ik snap het echt niet wat mensen ermee winnen om zo problemen extra op te kloppen en dan te blijven hangen in over elkaar heen buitelende frustratie en verongelijktheid over hun eigen vervormde versie van de werkelijkheid.
Thora
08-04-2025 om 15:09
Nicole123 schreef op 08-04-2025 om 12:52:
[..]
Goed idee, als men asielzoekers toestaat en faciliteert (bijv met een niet steeds wisselende woonplek) om meteen te mogen werken.
Ik vind dit een heel goed idee en ik denk met mij nog heel veel anderen. Maar helaas schijnt dit volgens de wet niet te mogen en is het schier onmogelijk om deze wet te wijzigen.
Luchtpost
08-04-2025 om 15:33
Exacte cijfers prognose 2024-2070 zijn te vinden in dit document:
| Prognose 2070 - 20.614.380 |
| Ondergrens 95%-prognose-interval - 17.569.096 |
| Bovengrens 95%-prognose-interval - 24.015.198 |
| Ondergrens 67%-prognose-interval - 18.895.360 |
| Bovengrens 67%-prognose-interval - 22.265.588 |
Prognose 2024-2070 naar herkomst kan je hier vinden:
Oudere prognoses kan je vinden onder de zoekterm: Kerncijfers van diverse bevolkingsprognoses en waarneming. Of via deze link:
Dan zie ja dat men bijvoorbeeld in 1996-2050 verwachtte dat er nu, in 2025, in totaal 17.080.580 inwoners zouden zijn. In 2006-2050 verwachtte men een kleine daling naar 16.882.464 en in de prognose 2019-2060 verwachtte men in 2025 18.028.202 inwoners.
Nicole123
08-04-2025 om 15:46
Thora schreef op 08-04-2025 om 15:09:
[..]
Ik vind dit een heel goed idee en ik denk met mij nog heel veel anderen. Maar helaas schijnt dit volgens de wet niet te mogen en is het schier onmogelijk om deze wet te wijzigen.
Mooi, dan zijn we het eens hierin. Dit gaan toestaan is prima mogelijk hoor, als de politieke wil er maar is. Sommige partijen houden het tegen omdat ze niet willen dat asielzoekers integreren en zich nuttig maken. Zie bijv deze motie die afgelopen jaar ingediend is en helaas niet aangenomen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2024Z14344&did=2024D35116
Daglichtlamp
08-04-2025 om 16:38
Luchtpost schreef op 08-04-2025 om 15:33:
Exacte cijfers prognose 2024-2070 zijn te vinden in dit document:
Mooi dat je ook ziet in dat het gaat om prognoses, niet om plannen. Plannen zou de regering moeten maken, maar wat de huidige regering doet is nogmaals advies vragen, in plaats van bijvoorbeeld het advies van Roemer uitvoeren. Zelfs deze regering gaat dus geen begin maken met het serieus beperken van migratie.
Daglichtlamp
08-04-2025 om 16:48
https://www.nu.nl/asielcrisis/6351839/coa-moet-ook-van-hof-boete-betalen-als-aanmeldcentrum-ter-apel-te-vol-is.html
Terug maar weer naar het onderwerp. Goed nieuws voor Ter Apel. Ook in hoger beroep blijft de dwangsom van € 50.000,- per dag in stand. Deze dwangsom heeft tot resultaat gehad dat sinds het instellen van deze dwangsom in elk geval het COA zich gehouden heeft aan de maximaal 2000 asielzoekers.
felija
08-04-2025 om 17:29
Nicole123 schreef op 08-04-2025 om 15:07:
[..]
Van een prognose zelf een doel maken is puur complotdenken. En dan de bovengrens van een 95% betrouwbaarheidsinterval nemen en daar nog een half miljoen bovenop tellen.
Ja, op die manier wordt alles dramatisch. Die temperaturen van morgen in het zuiden van Nederland zijn met zo'n methode an ook opeens 30 graden. Net zoals die 50/50 moslim/westers waar diverse mensen hier klakkeloos in mee gaan, terwijl het een 10x overdrijving bleek van de werkelijkheid. Mooie tactiek hoor, even flink overdrijven om een punt te proberen te maken. En maar klagen en bashen en niet open staan voor enige realistische oplossing of zelf met een alternatief komen. Ik snap het echt niet wat mensen ermee winnen om zo problemen extra op te kloppen en dan te blijven hangen in over elkaar heen buitelende frustratie en verongelijktheid over hun eigen vervormde versie van de werkelijkheid.
Ik kan er toch echt niks anders van maken dan dat asielzoekers/allochtonen/moslims per sé een groot probleem moeten zijn. Dat is een gedachte waarvan men blijkbaar geen afstand wil doen. Wie moeten er anders de zondebok zijn?
Daglichtlamp
08-04-2025 om 17:50
En nog een positief bericht:
https://www.linkedin.com/posts/paulsmeulders_met-een-staatsecretaris-van-de-pvv-naar-een-activity-7315065198220898305-WWfu/?originalSubdomain=nl
Vandaag bracht Ingrid Coenradie | Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid op uitnodiging van Joeri Kapteijns een werkbezoek aan het AZC Elderhoeve in Arnhem. Ze is verantwoordelijk voor inburgering en wilde met eigen ogen zien hoe wij de opvang van asielzoekers in onze stad aanpakken. Ze vroeg zich af hoe het kan dat het hier zo goed gaat.
Geen onterechte vraag. We werken hard aan een menswaardige opvang, die bij en in Arnhem past. Dat doen we niet alleen, maar in goede samenwerking met onder andere het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Het gesprek met de staatssecretaris ging over hoe we mensen sneller kunnen laten meedoen in de samenleving. Arnhem laat zien wat werkt. Dat is: de taal leren, mensen laten sporten, vrijwilligerswerk laten doen, cursussen laten volgen – direct vanaf dag één. Uiteindelijk wint letterlijk iedereen daarbij.
Of je nu vanuit links of rechts kijkt naar het asielvraagstuk: als mensen hier eenmaal zijn, hebben we er allemaal belang bij dat ze kunnen meedoen. Daarvoor is samenwerking nodig. Tussen Rijk en gemeenten, tussen opvangorganisaties en de stad, tussen inwoners en nieuwkomers.
Wij doen ons best om te laten zien dat dat kan. Ik ben trots dat de staatssecretaris dat hier wilde zien. Maar ik hoop vooral dat het landelijk beleid de komende tijd meer gaat lijken op wat we lokaal al doen: kansen creëren, mensen elkaar laten ontmoeten en muren weghalen. Onbekend maakt onbemind, dus laten we elkaar vaker tegenkomen.
Thora
08-04-2025 om 18:35
Daglichtlamp schreef op 08-04-2025 om 16:48:
https://www.nu.nl/asielcrisis/6351839/coa-moet-ook-van-hof-boete-betalen-als-aanmeldcentrum-ter-apel-te-vol-is.html
Terug maar weer naar het onderwerp. Goed nieuws voor Ter Apel. Ook in hoger beroep blijft de dwangsom van € 50.000,- per dag in stand. Deze dwangsom heeft tot resultaat gehad dat sinds het instellen van deze dwangsom in elk geval het COA zich gehouden heeft aan de maximaal 2000 asielzoekers.
Wie betaalt die boete als deze wordt opgelegd?
Schoondochter
08-04-2025 om 18:43
Thora schreef op 08-04-2025 om 18:35:
[..]
Het is geen boete, maar een dwangsom die al is opgelegd en COA moet deze betalen als zij zich niet aan het maximale aantal asielzoekers op deze locatie.
Miraval
08-04-2025 om 18:51
Ik zou ook graag zien dat zodra duidelijk is dat de verblijfsvergunning komt, asielzoekers mogen gaan werken. Veel beter voor de integratie, de taal, ontwikkeling en sociale contacten. Plus, veel beter om draagvlak te creëren.
Daarnaast is er zoveel vraag naar personeel (al dan niet ongeschoold) dat dat echt een win/win situatie zou zijn. Ik weet ook zeker dat bedrijven via de gemeente hieraan mee willen werken. En nog een bijkomend voordeel is dat er minder arbeidsmigranten nodig zijn.
Al vraag ik me af of die laatste categorie dan echt wegblijft zeg maar... ik weet nooit of die hier allemaal komen via vacatures in eigen land of op goed geluk (of viavia) hierheen komen want vrije vestiging en dan werk zoeken.
Chiquita
08-04-2025 om 18:57
[..]
Uiteindelijk de belastingbetaler ...
Chiquita
08-04-2025 om 18:59
[..]
Uiteindelijk de belastingbetaler ...
"frustratie en verongelijktheid over hun eigen vervormde versie van de werkelijkheid" waar ene nicole zichzelf ook aan schuldig maakt