Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Fleurtje_5
19-02-2025 om 19:41
Mick87 schreef op 19-02-2025 om 09:35:
[..]
Ik heb hier via mijn werk mee te maken. Maar niemand krijgt zomaar gratis taxiritten. Dus ook asielzoekers niet. Je moet een indicatie hebben. Dus degenen die die ritten kregen hebben dat gehad. Vaak gaat het om nierpatiënten die dialyse krijgen, zwangere vrouwen of mensen met ernstige beperkingen die niet met ov kunnen reizen.
Een poos geleden zag ik dat het lijnbusje dat bij een halte nabij het AZC stopt, alleen voor de bewoners van het AZC is.
Fleurtje_5
19-02-2025 om 19:52
Daglichtlamp, je hebt gelijk. Faber zit niet op dezelfde lijn als Keijzer. Mona wil die voorrang afschaffen en Faber wil gemeentes juist HOGER gaan belonen als ze "efficiënter" VOORRANG verlenen.
https://nos.nl/artikel/2555840-gemeente-krijgt-30-000-euro-voor-huisvesting-statushouder
Gemeente krijgt 30.000 euro voor huisvesting statushouder
Gemeenten krijgen van het Rijk 30.000 euro als zij een statushouder opnemen die nu nog in een asielzoekerscentrum van het COA wacht op een huis. Dat schrijft minister Faber van Asiel en Migratie (PVV) aan de Tweede Kamer.
Een statushouder is een asielzoeker die een verblijfsvergunning heeft gekregen en dus legaal in Nederland verblijft. Het is de bedoeling dat zij een zelfstandig bestaan opbouwen door werk en een woning te vinden. Maar die woningen zijn er nauwelijks, zodat zij vaak in de toch al overvolle opvangcentra moeten blijven.
"Op de korte termijn ziet het kabinet zich genoodzaakt om maatregelen te nemen om het COA te ontlasten", schrijft Faber in haar brief. Ze hoopt dat gemeenten met een hogere beloning hun woningvoorraad met (onzelfstandige) wooneenheden uitbreiden en "efficiënter" omgaan met sociale huurwoningen via woningdelen.
......etc.etc.etc......
Yumi
19-02-2025 om 22:44
Mick87 schreef op 19-02-2025 om 09:35:
[..]
Ik heb hier via mijn werk mee te maken. Maar niemand krijgt zomaar gratis taxiritten. Dus ook asielzoekers niet. Je moet een indicatie hebben. Dus degenen die die ritten kregen hebben dat gehad. Vaak gaat het om nierpatiënten die dialyse krijgen, zwangere vrouwen of mensen met ernstige beperkingen die niet met ov kunnen reizen.
Dat klopt, alleen jammer dat sommige asielzoekers daar misbruik van maken en de taxi ook gebruiken voor andere ritten dan ziekenhuisbezoeken.
Luchtpost
20-02-2025 om 01:58
Meerdere statushouders in één huis, dat is ook niet altijd een succes: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3424376/boze-vluchtelingen-in-stadhuis-den-haag
Was in 2017 in Den Haag: quote "... Een groep vluchtelingen heeft vrijdagmiddag een sit-in gehouden in het Atrium van het stadhuis in Den Haag. Ze zijn ontevreden over de huisvesting in Ypenburg. Volgens de vluchtelingen was hen een eigen huis beloofd, maar zitten ze nu met zijn achten in één woning. Ook krijgen ze minder geld omdat ze samen in één huis wonen, vertelt een verslaggever van mediapartner Den Haag FM.
{...}
De groep woont in tijdelijke huizen die speciaal voor de statushouders zijn neergezet in de buurt van het Hofbad. Er wonen alleenstaande mannen uit onder andere Syrië en Eritrea. Ze vinden dat de woningen te afgelegen liggen. 'Zo kunnen we nooit integreren in de Nederlandse gemeenschap', zegt een van hem tegen Omroep West...."
Dat was in 2017, toen er blijkbaar nog mogelijkheden waren om speciale wooneenheden neer te zetten. Die luxe zijn we inmiddels ook al voorbij.
Wél weer heel positief dat zij blijkbaar de inburgeringscursus met goed gevolg afgerond hadden, want ze willen graag betere mogelijkheden (huizen) om te kunnen integreren in de NL gemeenschap.
Yumi
20-02-2025 om 09:13
Luchtpost schreef op 20-02-2025 om 01:58:
Meerdere statushouders in één huis, dat is ook niet altijd een succes: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3424376/boze-vluchtelingen-in-stadhuis-den-haag
Was in 2017 in Den Haag: quote "... Een groep vluchtelingen heeft vrijdagmiddag een sit-in gehouden in het Atrium van het stadhuis in Den Haag. Ze zijn ontevreden over de huisvesting in Ypenburg. Volgens de vluchtelingen was hen een eigen huis beloofd, maar zitten ze nu met zijn achten in één woning. Ook krijgen ze minder geld omdat ze samen in één huis wonen, vertelt een verslaggever van mediapartner Den Haag FM.
{...}
De groep woont in tijdelijke huizen die speciaal voor de statushouders zijn neergezet in de buurt van het Hofbad. Er wonen alleenstaande mannen uit onder andere Syrië en Eritrea. Ze vinden dat de woningen te afgelegen liggen. 'Zo kunnen we nooit integreren in de Nederlandse gemeenschap', zegt een van hem tegen Omroep West...."
Dat was in 2017, toen er blijkbaar nog mogelijkheden waren om speciale wooneenheden neer te zetten. Die luxe zijn we inmiddels ook al voorbij.
Wél weer heel positief dat zij blijkbaar de inburgeringscursus met goed gevolg afgerond hadden, want ze willen graag betere mogelijkheden (huizen) om te kunnen integreren in de NL gemeenschap.
Meerdere statushouders is geen succes, mijn ervaring is dat meerdere mensen in één huis geen succes is. In Nijmegen worden steeds meer woningen gesplist, de Gemeente gaat soepeler om met de regels, wat leidt tot meer drukte en overlast. Bovendien, zijn sociale huurwoningen vaak gehorig wat voor irritaties zorgt. Daarnaast is het moeilijk om aan een huisarts/fysio te komen, zelfs in de supermarkt mag je in de rij wachten op een mandje/kar. In een van de panden in mijn buurt zijn 135 appartementjes gemaakt(35 m2), daar breekt regelmatig de pest uit. Teveel mensen op een kluitje zorgt voor problemen. Daarnaast hebben ze een blok van 7 woningen gesplitst in 3 studio's, 149 woningen meer dat doet wat met je buurt... overigens blij dat ik geen auto heb, want parkeren was al 'n ramp.
Om woningdelen en woningsplitsen toegankelijker te maken gaat de gemeente voortaan soepeler om met de kostendelersnorm, nauwer samenwerken met de woningcorporaties en de informatievoorziening verbeteren.
Nijmegen gaat delen van woningen stimuleren - Gemeente Nijmegen
Mick87
20-02-2025 om 09:44
Yumi schreef op 20-02-2025 om 09:13:
[..]
Meerdere statushouders is geen succes, mijn ervaring is dat meerdere mensen in één huis geen succes is. In Nijmegen worden steeds meer woningen gesplist, de Gemeente gaat soepeler om met de regels, wat leidt tot meer drukte en overlast. Bovendien, zijn sociale huurwoningen vaak gehorig wat voor irritaties zorgt. Daarnaast is het moeilijk om aan een huisarts/fysio te komen, zelfs in de supermarkt mag je in de rij wachten op een mandje/kar. In een van de panden in mijn buurt zijn 135 appartementjes gemaakt(35 m2), daar breekt regelmatig de pest uit. Teveel mensen op een kluitje zorgt voor problemen. Daarnaast hebben ze een blok van 7 woningen gesplitst in 3 studio's, 149 woningen meer dat doet wat met je buurt... overigens blij dat ik geen auto heb, want parkeren was al 'n ramp.
Om woningdelen en woningsplitsen toegankelijker te maken gaat de gemeente voortaan soepeler om met de kostendelersnorm, nauwer samenwerken met de woningcorporaties en de informatievoorziening verbeteren.
Nijmegen gaat delen van woningen stimuleren - Gemeente Nijmegen
Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat achttien miljoen mensen op dit hele kleine stukje aarde gewoonweg te veel is.
Fleurtje_5
20-02-2025 om 10:59
Ik geloof dat mijn 'snappert' stuk is want ik snap er nu helemaal niets meer van. Waar ging het mis? Faber was toch tegen de spreidingswet?? Maar dit is toch een spreidingswet?? En Gemeentes kunnen geen kant meer op. Faber is zich zelf niet meer. Is haar brein in beslag genomen door een buitenaards wezen?
Kom op Mona Keijzer. Doe iets. Mijn hoop is op u gevestigd.
https://nos.nl/artikel/2556460-gemeenten-in-verzet-tegen-fabers-verdeelbesluit-over-asielzoekers 19 feb. 2025
Tientallen gemeenten hebben grote moeite met de plannen van minister Faber om asielzoekers snel over Nederland te verdelen. Ze tekenen bezwaar aan en zeggen dat de minister zich niets aantrekt van gemaakte afspraken. Ze vinden dat de minister hen dwingt om meer mensen op te vangen dan gepland.
Het verzet van de gemeenten heeft alles te maken met de spreidingswet en het daarop volgende 'verdeelbesluit' van minister Faber.
...............
Daglichtlamp
20-02-2025 om 11:07
Het wetsvoorstel voor de intrekking van de spreidingswet gaat volgens planning in het eerste kwartaal van 2025 naar de Raad van State. Dan is het wetsvoorstel ergens in het tweede kwartaal bij de Tweede Kamer. Voor deze wet ingetrokken wordt duurt dus nog wel even. Zeker omdat een meerderheid voor intrekking in de Eerste Kamer er niet zomaar is. Zeker niet met de huidige minister die niet zo goed lijkt in op voorhand de nodige partijen te betrekken bij haar wetsvoorbereiding, zodat ze ook een meerderheid haalt in de Eerste Kamer.
Tot die tijd moet de minister dus de wet uitvoeren. Dat doet Faber dus ook, dus ze heeft netjes in december de verdeelbesluiten genomen.
Maar in deze verdeelbesluiten heeft ze gemeenten die nu al bovenmate veel doen aan asielopvang de verplichting opgelegd om dat ook in de toekomst te blijven doen. Daar komen gemeenten nu tegen in opstand. Aan de andere kant heeft ze juist lage aantallen opgelegd aan gemeenten die al die tijd al relatief weinig deden aan asielopvang. Dus in de praktijk gebruikt ze dus de spreidingswet om precies te doen wat ze zelf wil, in plaats van eindelijk de asielzoekers eerlijk te verdelen over de gemeenten.
(Mona Keijzer heeft hier verder weinig mee te maken, het stuk wetgeving wat bij haar ligt is de aanpassing van de huisvestingswet die gemeenten nu verplicht een eerlijk aandeel van statushouders te huisvesten, ook daarvan is de bedoeling om dat in te trekken).
Yumi
20-02-2025 om 21:10
Man raakt ernstig gewond bij steekpartij tankstation in Oostrum, 32-jarige verdachte bij azc opgepakt
Bij een steekpartij in Oostrum is donderdagmiddag een man ernstig gewond geraakt. Het incident vond omstreeks kwart voor vijf plaats bij een tankstation aan De Voorde. De politie heeft aan het begin van de avond een 32-jarige man uit Oostrum als verdachte aangehouden. Hij werd bij het azc opgepakt en afgevoerd.
De hulpdiensten werden massaal gealarmeerd voor de steekpartij. Meerdere ambulances rukten uit. Vanwege de ernst van de situatie is ook een traumahelikopter ter plaatse gekomen om medische ondersteuning te bieden. Het slachtoffer is ter plekke gereanimeerd en inmiddels met een ambulance, onder begeleiding van de politie., naar het ziekenhuis vervoerd. Het is niet bekend welke verwondingen de man heeft opgelopen.
Mes gevonden
De politie heeft de directe omgeving afgezet, onder andere de afrit van de N270. Bij het tankstation is een mes gevonden, dat mogelijk bij de steekpartij is gebruikt.
Over de aanleiding van het steekincident is nog niets bekend De politie houdt er rekening mee dat er een conflict is voorafgegaan aan de steekpartij. Rond kwart voor vijf kwamen er verschillende meldingen binnen. Verschillende automobilisten die bij het tankstation aanwezig waren, bleken getuige te zijn van het incident.
Politiehelikopter
De politie is een buurtonderzoek gestart. Daarbij is ook een helikopter ingezet. Mensen worden opgeroepen om camerabeelden te delen.
Man raakt ernstig gewond bij steekpartij tankstation in Oostrum, 32-jarige verdachte bij azc opgepakt | De Limburger
Alice12
20-02-2025 om 21:24
Die steekpartijen gaan maar door, ik denk dat er in heel Europa nog heel wat zullen volgen. Maar we vinden het denk ik normaal worden.
in Congo 30 christenen onthoofd, je hoort er nauwelijks iets over in de media.
Miraval
20-02-2025 om 22:32
Alice12 schreef op 20-02-2025 om 21:24:
Die steekpartijen gaan maar door, ik denk dat er in heel Europa nog heel wat zullen volgen. Maar we vinden het denk ik normaal worden.
in Congo 30 christenen onthoofd, je hoort er nauwelijks iets over in de media.
Wat in Congo gebeurd is vreselijk. Ik hou het een beetje in de gaten, dat is precies wat er mis gaat in de wereld.
Sorry, maar voor mij echt een schoolvoorbeeld van de hypocrisie van de Westerse wereld en maatregelen. "We" moeten schoner gaan autorijden, maar de gevolgen voor het milieu in Congo, de uitbuiting van de mensen daar en de corruptie en instabiliteit die daar heerst, daar praten we maar niet over.
Alice12
20-02-2025 om 22:37
Miraval schreef op 20-02-2025 om 22:32:
[..]
Wat in Congo gebeurd is vreselijk. Ik hou het een beetje in de gaten, dat is precies wat er mis gaat in de wereld.
Sorry, maar voor mij echt een schoolvoorbeeld van de hypocrisie van de Westerse wereld en maatregelen. "We" moeten schoner gaan autorijden, maar de gevolgen voor het milieu in Congo, de uitbuiting van de mensen daar en de corruptie en instabiliteit die daar heerst, daar praten we maar niet over.
Klopt, hypocriet en schandalig.
Maar ook het nauwelijks schrijven over 30 christenen die onthoofd zijn omdat “ de islam het enige geloof is” , vind ik schandalig.
Miraval
20-02-2025 om 22:44
Alice12 schreef op 20-02-2025 om 22:37:
[..]
Klopt, hypocriet en schandalig.
Maar ook het nauwelijks schrijven over 30 christenen die onthoofd zijn omdat “ de islam het enige geloof is” , vind ik schandalig.
Het feit dat Christenen wereldwijd een van de meest vervolgde mensen zijn, daar hoor je inderdaad vrij weinig over.
Nicole123
21-02-2025 om 15:53
Miraval schreef op 20-02-2025 om 22:44:
[..]
Het feit dat Christenen wereldwijd een van de meest vervolgde mensen zijn, daar hoor je inderdaad vrij weinig over.
Daar zou zeker meer aandacht voor mogen zijn inderdaad. CU en SGP vragen er overigens wel regelmatig aandacht voor, ik hoor er best vaak over. Belangrijk hierbij is denk ik om het niet te versmallen naar 'islam versus christendom', want landen als China en Noord-Korea staan ook heel hoog op de lijst.
Ik ben het ook met je eens dat we hier in het rijke westen wel wat meer oog zouden mogen hebben voor de omstandigheden van mensen in bijv. Congo. Hoe is lastig, want van roepen dat het erg is wordt het daar niet beter. Van minder materialisme waardoor de mijnen in dat gebied zo belangrijk zijn geworden dat ze het ergste in mensen losmaken wel. En open armen richting de mensen die daar wonen. Wat in ieder geval niet helpt voor de verdrukte en vervolgde mensen in die landen is als ze niet meer als vluchteling hierheen zouden mogen komen, omdat wij het hier te vol vinden dus ze het daar maar lekker laten uitzoeken. Of als we zoals Klever en Trump drastisch gaan schrappen in ontwikkelingssamenwerking. Als nationalisme en eigenbelang voorop staan en we ons terugtrekken met een spreekwoordelijk hoog hek om ons heen.
Ons richten op klimaatmaatregelen vind ik verre van hypocriet, want juist klimaatproblemen hebben vaak in de armste landen de grootste impact, terwijl wij als westerse landen de problemen vooral veroorzaakt hebben en zij praktisch niet. Ik vind dus juist roepen dat klimaat er niet zo toe doet omdat we zo geven om die mensen in Congo hypocriet. Of als de mensen in Congo er enkel bij gehaald worden als het om anti-islam standpunten gaat, maar verder hard vol=vol roepen. Of als men ontwikkelingssamenwerking schrapt want eigenbelang en de portemonnee zijn belangrijker, want we moeten wel elke 2-3 jaar een nieuwe telefoon kunnen kopen met kobalt uit de mijnen van Congo. Het milieu en het welzijn van de mensen in Congo? Ach, als de Nederlander maar op 1 staat...
Miraval
21-02-2025 om 16:22
Waar het mij vooral steekt is dat bijvoorbeeld een land als Congo superrijk zou kunnen zijn, wanneer ze een fatsoenlijke regering zouden hebben en hun grondstoffen niet tegen te lage prijzen verkopen. Zij hebben eigenlijk de machtspositie tov het Westen door hun natuurlijke rijkdom. Maat door foutief en corrupt beleid, het verkopen van die mijnen aan China en Canada bijvoorbeeld ipv in eigen beheer houden, dan zou de bevolking daar een goed bestaan kunnen hebben, en helemaal niet hoeven vluchten.
En tav ontwikkelingsgeld ben ik dus wel wat cynisch geworden, het geld komt te weinig op de plaatsen en bij de mensen die het daadwerkelijk nodig hebben. Dan zie ik beel meer in kleine projecten in de regio dan grote sommen geld overmaken wat weer aan een strijkstok blijft hangen.
En met onze hypocrisie bedoel ik idd onze vraag naar nieuwste produkten, zonder te kijken waar die nou vandaan komen en hoe ze geproduceerd worden. Als wij maar schoon rijden, een nieuwe telefoon en laptop hebben, dan maken die zware metalen in het grondwater van Congo ons kennelijk heel weinig uit. Anders zouden we wel bereid zijn meer te betalen voor alles.