Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Yumi schreef op 18-02-2025 om 14:08:

Asielzoekers gaan op kosten van het COA naar het ziekenhuis, terwijl ze geen afspraak hebben. Gaan naar een oogkliniek op vrijdag terwijl de kliniek dicht is, ipv naar het ziekenhuis worden er boodschappen gedaan. Het onderzoek naar de taxiritten van één asielzoeker, liet zien dat hij 24 keer een taxi liet komen terwijl hij geen afspraak in het ziekenhuis had.

In 2023 gaat het om 70.000 ritten, voor meer dan 11.000 verschillende asielzoekers. Hoeveel kosten er gemaakt zijn en door het COA (ons) betaald zijn willen de organisaties niet zeggen.
Ook taxibedrijven lijken misbruik te maken van het feit dat er geen controle is.

De financiële belangen in de asielopvang zijn dus groot. De transparantie is daarentegen klein.

Een asielzoeker die, op kosten van het COA, voor 2500 euro taxi's laat rijden naar een ziekenhuis waar hij helemaal geen afspraak heeft. Taxichauffeurs die makkelijk geld willen verdienen en spookritten proberen in te boeken. In het ziekenvervoer voor asielzoekers gaan opmerkelijke dingen fout. Door misbruik en gebrekkige controle, blijkt uit onderzoek van deze site. En die fouten worden onder de pet gehouden.

Misbruik taxivervoer asielzoekers blootgelegd: onnodig lang | Uit andere media | NU.nl

Las het ook vanmorgen. Schande.

Overal waar mensen voordelen genieten  wordt misbruik gemaakt. Zo werkt dat. 

Het lijkt alsof deze fraude gemakkelijk te voorkomen moet kunnen zijn. Maar mijn indruk is dat de gezondheidszorg voor asielzoekers sowieso zo geregeld is dat de commerciële partijen die dit verzorgen er winst op kunnen maken.
https://pitane.blue/2025/02/18/miljoenenfraude-asielzoekers-en-taxichauffeurs-profiteren-massaal-van-ziekenvervoer/
Niet alleen asielzoekers maken handig gebruik van de zwakke controle, ook taxichauffeurs blijken op creatieve wijze geld binnen te halen. Bij een zogenaamde ‘no-show’ – wanneer een asielzoeker niet komt opdagen – ontvangen chauffeurs alsnog 80 procent van de ritprijs, zonder daadwerkelijk een meter te rijden. Dit nodigt uit tot fraude, waarbij sommige chauffeurs ritten claimen zonder dat er ooit een passagier is ingestapt.

Een oud-medewerker van het vervoerssysteem vertelt hoe chauffeurs ritten verzonnen of simpelweg niet kwamen opdagen. “Asielzoekers belden dat de taxi niet kwam, maar chauffeurs claimden dat ze er wel waren. Ik moest dan snel een nieuwe taxi regelen, terwijl de eerste chauffeur al geld had verdiend zonder te rijden.”

Daarnaast maken sommige chauffeurs misbruik van de taxibestel-app, waarin het COA-registratienummer van asielzoekers zichtbaar is. Door zichzelf voor te doen als een asielzoeker, kunnen zij fictieve ritten inboeken en het geld opstrijken. Een oud-medewerker noemt deze chauffeurs “boefjes” en zegt dat het probleem veel groter is dan men denkt.

Daglichtlamp schreef op 18-02-2025 om 14:32:

Het lijkt alsof deze fraude gemakkelijk te voorkomen moet kunnen zijn. Maar mijn indruk is dat de gezondheidszorg voor asielzoekers sowieso zo geregeld is dat de commerciële partijen die dit verzorgen er winst op kunnen maken.
https://pitane.blue/2025/02/18/miljoenenfraude-asielzoekers-en-taxichauffeurs-profiteren-massaal-van-ziekenvervoer/
Niet alleen asielzoekers maken handig gebruik van de zwakke controle, ook taxichauffeurs blijken op creatieve wijze geld binnen te halen. Bij een zogenaamde ‘no-show’ – wanneer een asielzoeker niet komt opdagen – ontvangen chauffeurs alsnog 80 procent van de ritprijs, zonder daadwerkelijk een meter te rijden. Dit nodigt uit tot fraude, waarbij sommige chauffeurs ritten claimen zonder dat er ooit een passagier is ingestapt.

Een oud-medewerker van het vervoerssysteem vertelt hoe chauffeurs ritten verzonnen of simpelweg niet kwamen opdagen. “Asielzoekers belden dat de taxi niet kwam, maar chauffeurs claimden dat ze er wel waren. Ik moest dan snel een nieuwe taxi regelen, terwijl de eerste chauffeur al geld had verdiend zonder te rijden.”

Daarnaast maken sommige chauffeurs misbruik van de taxibestel-app, waarin het COA-registratienummer van asielzoekers zichtbaar is. Door zichzelf voor te doen als een asielzoeker, kunnen zij fictieve ritten inboeken en het geld opstrijken. Een oud-medewerker noemt deze chauffeurs “boefjes” en zegt dat het probleem veel groter is dan men denkt.

Dat staat toch ook in het artikel dat ik hierboven plaats? 

Wat ik vergeet te vermelden dat het COA pas op aandringen openheid wil geven, na eerder afgelakte documenten te hebben aangeleverd. Maar de totale kosten komen niet boven water.

Yumi schreef op 18-02-2025 om 14:38:

[..]

Dat staat toch ook in het artikel dat ik hierboven plaats?

Wat ik vergeet te vermelden dat het COA pas op aandringen openheid wil geven, na eerder afgelakte documenten te hebben aangeleverd. Maar de totale kosten komen niet boven water.

Ik wilde ook alleen maar aanvullen, niet ontkennen wat je schreef.

Voor Fleurtje: dakloosheid is verschrikkelijk, zullen we daar verder over parten in dit draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/daklozen-in-nederland
Helaas zie ik onze regering weinig doen met de moties die aangenomen zijn in het debat dat onlangs over dakloosheid is gevoerd is.

Wat Faber doet, stimuleren dat statushouders vaker een woning delen, of vaker tijdelijk gehuisvest worden laat toch meer sociale huurwoningen over voor andere doelgroepen, dus dat zou dan toch juist goed zijn?

Verder ben ik benieuwd of je ook nog inhoudelijk wilt reageren op wat ik vind van hoe de opvang voor Oekraïners gefinancierd wordt t.o.v. hoe de AZC's gefinancierd worden.

Yumi schreef op 18-02-2025 om 14:08:

......
De financiële belangen in de asielopvang zijn dus groot. De transparantie is daarentegen klein.

Een asielzoeker die, op kosten van het COA, voor 2500 euro taxi's laat rijden naar een ziekenhuis waar hij helemaal geen afspraak heeft. Taxichauffeurs die makkelijk geld willen verdienen en spookritten proberen in te boeken. In het ziekenvervoer voor asielzoekers gaan opmerkelijke dingen fout. Door misbruik en gebrekkige controle, blijkt uit onderzoek van deze site. En die fouten worden onder de pet gehouden.

Misbruik taxivervoer asielzoekers blootgelegd: onnodig lang | Uit andere media | NU.nl

Ik las het ook,en vooral de niet-transparantie van het COA viel op. Eerst lles zwart lakken,tsja.. Quote: "
Het bovenstaande voorbeeld van de frauderende asielzoeker staat in een e-mailwisseling uit 2023 tussen het COA en GZA. Deze site vroeg het document afgelopen zomer op via een beroep op de Wet Open Overheid (Woo). Het COA weigerde, op verzoek van GZA, het document te geven. In tweede instantie werd het document wel verstrekt, maar vrijwel volledig zwart gelakt. Nadat deze site eind 2024 naar de rechtbank stapte om zo
alsnog vrijgave van het document af te dwingen, mailde het COA (waarschijnlijk per ongeluk) het originele, ongelakte document door.
GZA wilde de e-mails geheim houden omdat ze vol zouden staan met bedrijfsgevoelige gegevens. Gevoelig is de informatie zeker, blijkt nu: de controle op misbruik was niet afdoende."                               https://archive.ph/2025.02.18-081701/https://www.ad.nl/binnenland/onlogische-lange-en-onnodige-ritten-misbruik-taxivervoer-asielzoekers-blootgelegd~a0de4c2c/

Het zou idd interessant zijn eens de geldstromen van het COA en alle toeleveringsbedrijven in kaart te brengen,en vooral te controleren. Het klinkt nu vooral als een heel erg aantrekkelijk 'business model' voor veel bedrijven🙄. En wie weet hoeveel het de belastingbetaler zou besparen? Een win-win situatie,lijkt me.

Overigens terzijde. Best wel vreemd dat veel gemeenten zich 'compleet overvallen voelden' door het besluit,statushouders geen voorrang meer te geven op de woningmarkt.                                                     https://www.ad.nl/binnenland/gemeenten-verbijsterd-over-verbod-voorrang-statushouders-op-huis-onmenselijk~ab4d8ecd/

Dit best wel ingrijpende besluit,stond nl gewoon een klein jaar geleden al in (eerst het ontwerp-) en later het uiteindelijke regeerakkoord.
Quote: "Om gelijke kansen voor woningzoekenden te creëren, werken we aan een verbod op voorrang voor statushouders bij de toewijzing van sociale huurwoningen op grond van het feit dat zij statushouder zijn."                                      
https://www.rijksoverheid.nl/regering/regeerprogramma/3a-wonen-en-volkshuisvesting          
Dus om je nu compleet overvallen te noemen....🙄

Nighttripper schreef op 18-02-2025 om 14:59:

Overigens terzijde. Best wel vreemd dat veel gemeenten zich 'compleet overvallen voelden' door het besluit,statushouders geen voorrang meer te geven op de woningmarkt.

In het artikel staat ook niet dat ze overvallen zijn, maar verbijsterd. Verbijsterd kan de betekening hebben van verbaasd, maar dat hoeft niet, het kan ook gewoon 'ontsteld' betekenen. En voorlopig wèl verplicht worden om huisvesting te regelen, maar de huizen die er zijn niet mogen toewijzen geeft een onmogelijke situatie voor gemeenten. Ik heb trouwens niet de reactie van gemeenten letterlijk terug kunnen vinden.

de Vluchtelingenopvang is een business. Daar gaat veel geld in om. Ik werk zelf in de zorg en het zal je misschien verbazen maar daar wordt door allerlei partijen (leveranciers aangepast materiaal, speciale fietsen etc) ook gigantisch veel verdiend. Ik ben een leek maar hoe dat er soms aan toe gaat is verbazingwekkend en de belastingbetaler draait er voor op. Krijg soms het idee dat die leveranciers van goederen en diensten soms denken: makkelijk verdienen dit, de overheid trekt de portemonnee toch wel. Ik heb verschillende collega's werken die uit de commerciële sector komen en zich af en toe verbazen hoe geldslurpend en niet efficiënt dingen worden gedaan. 
Zo gaat dat in veel quasi overheidsinstellingen is mijn idee. Zo ook de asielindustrie. Want dat is het: een industrie.

Mick87 schreef op 18-02-2025 om 14:31:

[..]

Las het ook vanmorgen. Schande.

Overal waar mensen voordelen genieten wordt misbruik gemaakt. Zo werkt dat.

Ja maar hoezo krijgen ze gratis taxi ritten?

Geef ze dan een gratis ov abonnement,  dan ben je sowieso toch al goedkoper uit?

Koekie1980 schreef op 19-02-2025 om 08:33:

[..]

Geef ze dan een gratis ov abonnement, dan ben je sowieso toch al goedkoper uit?

Niet iedereen krijgt gratis taxiritten. Daar moet je een medische indicatie voor hebben. Daar waar asielzoekers zelfstandig naar de dokter kunnen reizen bijvoorbeeld met het OV moeten ze dat ook doen.

Mick87 schreef op 18-02-2025 om 13:26:

[..]

Ik denk dat de belangrijkste reden is dat het werkt in Zweden is dat nabijgelegen west Europese landen een soepeler beleid hebben dan Zweden. Ze gaan dan naar het andere land.

ik denk dat dat een reden kan zijn, maar zou het graag zeker weten. ik vind het verschil wel erg groot. 

Koekie1980 schreef op 19-02-2025 om 08:33:

[..]

Geef ze dan een gratis ov abonnement, dan ben je sowieso toch al goedkoper uit?

Ik heb hier via mijn werk mee te maken. Maar niemand krijgt zomaar gratis taxiritten. Dus ook asielzoekers niet. Je moet een indicatie hebben. Dus degenen die die ritten kregen hebben dat gehad. Vaak gaat het om nierpatiënten die dialyse krijgen, zwangere vrouwen of mensen met ernstige beperkingen die niet met ov kunnen reizen.

Broadway schreef op 19-02-2025 om 09:25:

[..]

ik denk dat dat een reden kan zijn, maar zou het graag zeker weten. ik vind het verschil wel erg groot.

Als we als Europese landen allemaal eenzelfde beleid zouden hebben. Dus niet 1 land soepeler dan het andere dan zou dat verschil maken. Nu gaat men niet/minder naar Zweden omdat ze in andere nabijgelegen landen zoals Nederland en Duitsland wel sneller een status en gezinshereniging krijgen. Dat is toch logisch ?

Mick87 schreef op 19-02-2025 om 09:35:

[..]

Ik heb hier via mijn werk mee te maken. Maar niemand krijgt zomaar gratis taxiritten. Dus ook asielzoekers niet. Je moet een indicatie hebben. Dus degenen die die ritten kregen hebben dat gehad. Vaak gaat het om nierpatiënten die dialyse krijgen, zwangere vrouwen of mensen met ernstige beperkingen die niet met ov kunnen reizen.

Of asielzoekers die verzinnen dat ze naar de oogarts moeten. Veel controle is er in ieder geval niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.