Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Mick87 schreef op 19-02-2025 om 09:38:

[..]

Als we als Europese landen allemaal eenzelfde beleid zouden hebben. Dus niet 1 land soepeler dan het andere dan zou dat verschil maken. Nu gaat men niet/minder naar Zweden omdat ze in andere nabijgelegen landen zoals Nederland en Duitsland wel sneller een status en gezinshereniging krijgen. Dat is toch logisch ?

ja, dat is logisch, maar nogmaals: ik vind het verschil te groot dus ik zou graag dieper erin duiken dan een logisch boerenverstand.

ik ben op veel meer vlakken voor een egaler europees beleid, maar dat gaat nooit lukken met de egootjes en trage gang van zaken

Alice12 schreef op 19-02-2025 om 09:48:

[..]

Of asielzoekers die verzinnen dat ze naar de oogarts moeten. Veel controle is er in ieder geval niet.

Nee maar dat is met veel dingen. Zoals ik eerder schreef. Ik werk in de zorg en heb met dergelijke dingen te maken. Ik heb in de jaren dat ik dit werk doe genoeg gezien hoe misbruik wordt gemaakt van e.e.a. dat er weinig controle is op zaken en er echt onnodig met geld wordt gesmeten. Echt daar lusten de honden geen brood van.

Mick87 schreef op 19-02-2025 om 09:57:

[..]

Nee maar dat is met veel dingen. Zoals ik eerder schreef. Ik werk in de zorg en heb met dergelijke dingen te maken. Ik heb in de jaren dat ik dit werk doe genoeg gezien hoe misbruik wordt gemaakt van e.e.a. dat er weinig controle is op zaken en er echt onnodig met geld wordt gesmeten. Echt daar lusten de honden geen brood van.

Ik geloof je meteen, maar dan zijn er dus veel mensen die hun werk niet of slecht doen. Wat controle lijkt me niet zo moeilijk. 

Alice12 schreef op 19-02-2025 om 10:13:

[..]

Ik geloof je meteen, maar dan zijn er dus veel mensen die hun werk niet of slecht doen. Wat controle lijkt me niet zo moeilijk.

Er is bij lange na niet genoeg personeel om alles te controleren. Dat wordt steekproefsgewijs gedaan. 

Alice12 schreef op 19-02-2025 om 10:13:

[..]

Tegenwoordig gaat het er toch meer om dat alles 'goed op papier staat'? Corrigeren duurt járen, want dan moet er eerst weer nieuw beleid komen....

Daglichtlamp schreef op 18-02-2025 om 14:48:

Voor Fleurtje: dakloosheid is verschrikkelijk, zullen we daar verder over parten in dit draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/daklozen-in-nederland
Helaas zie ik onze regering weinig doen met de moties die aangenomen zijn in het debat dat onlangs over dakloosheid is gevoerd is.

Wat Faber doet, stimuleren dat statushouders vaker een woning delen, of vaker tijdelijk gehuisvest worden laat toch meer sociale huurwoningen over voor andere doelgroepen, dus dat zou dan toch juist goed zijn?

Verder ben ik benieuwd of je ook nog inhoudelijk wilt reageren op wat ik vind van hoe de opvang voor Oekraïners gefinancierd wordt t.o.v. hoe de AZC's gefinancierd worden.

Nee. (ik was trouwens dat andere topic alweer bijna vergeten)

Dakloosheid is verschrikkelijk, maar nog verschrikkelijker is dakloosheid op gronde van discriminatie. Dat Nederlandse burgers geen woning kunnen krijgen en al tig jaren op de wachtlijst staan en kunnen toezien hoe statushouders voorrang krijgen. 

Al die buitenlandse mensen die zich in Ter Apel melden zijn mensen die voorrang gaan krijgen op een woning zodra ze statushouder zijn geworden, omdat gemeenten daar veel geld voor krijgen. Dit 'onrecht' (want zo noem ik die voortrekkerij) hoort op dit topic thuis.

Je schreef het zelf al: Ik vind er wel wat van dat overheden blijkbaar pas hun werk doen als er extra geld tegenover staat, je ziet hetzelfde bij Ter Apel.

Nighttripper schreef op 18-02-2025 om 14:59:

Overigens terzijde. Best wel vreemd dat veel gemeenten zich 'compleet overvallen voelden' door het besluit,statushouders geen voorrang meer te geven op de woningmarkt. https://www.ad.nl/binnenland/gemeenten-verbijsterd-over-verbod-voorrang-statushouders-op-huis-onmenselijk~ab4d8ecd/

Dit best wel ingrijpende besluit,stond nl gewoon een klein jaar geleden al in (eerst het ontwerp-) en later het uiteindelijke regeerakkoord.
Quote: "Om gelijke kansen voor woningzoekenden te creëren, werken we aan een verbod op voorrang voor statushouders bij de toewijzing van sociale huurwoningen op grond van het feit dat zij statushouder zijn."
https://www.rijksoverheid.nl/regering/regeerprogramma/3a-wonen-en-volkshuisvesting
Dus om je nu compleet overvallen te noemen....🙄

Blijkbaar zijn ze over hun eigen daklozen niet zo verbijsterd. Verbijsterd zeker omdat ze aan die 'gewone' daklozen niets verdienen.

Daglichtlamp schreef op 18-02-2025 om 15:10:

[..]

In het artikel staat ook niet dat ze overvallen zijn, maar verbijsterd. Verbijsterd kan de betekening hebben van verbaasd, maar dat hoeft niet, het kan ook gewoon 'ontsteld' betekenen. En voorlopig wèl verplicht worden om huisvesting te regelen, maar de huizen die er zijn niet mogen toewijzen geeft een onmogelijke situatie voor gemeenten. Ik heb trouwens niet de reactie van gemeenten letterlijk terug kunnen vinden.

Zodra het geregeld is dat voortrekkerij verboden is, zal dat verplichten ook komen te vervallen.

Fleurtje_5 schreef op 19-02-2025 om 13:39:

[..]

Al die buitenlandse mensen die zich in Ter Apel melden zijn mensen die voorrang gaan krijgen op een woning zodra ze statushouder zijn geworden, omdat gemeenten daar veel geld voor krijgen. Dit 'onrecht' (want zo noem ik die voortrekkerij) hoort op dit topic thuis.

Nee gemeenten krijgen geen geld per woning, maar geld per statushouder die ze gehuisvest hebben. Dat stimuleert volgens Faber om bijvoorbeeld zoveel mogelijk statushouders in gedeelde (eventueel tijdelijke) woonruimte onder te brengen.

Mick87 schreef op 18-02-2025 om 16:34:

de Vluchtelingenopvang is een business. Daar gaat veel geld in om. Ik werk zelf in de zorg en het zal je misschien verbazen maar daar wordt door allerlei partijen (leveranciers aangepast materiaal, speciale fietsen etc) ook gigantisch veel verdiend. Ik ben een leek maar hoe dat er soms aan toe gaat is verbazingwekkend en de belastingbetaler draait er voor op. Krijg soms het idee dat die leveranciers van goederen en diensten soms denken: makkelijk verdienen dit, de overheid trekt de portemonnee toch wel. Ik heb verschillende collega's werken die uit de commerciële sector komen en zich af en toe verbazen hoe geldslurpend en niet efficiënt dingen worden gedaan.
Zo gaat dat in veel quasi overheidsinstellingen is mijn idee. Zo ook de asielindustrie. Want dat is het: een industrie.

Dat is idd big business.

Er is door Mark Rutte eens gezegd dat er mensensmokkelaars actief mee zijn, maar zolang de 'afnemer' er in mee blijft gaan, (laten we Ter Apel gaan verspreiden, Nederland word dan een groot Ter Apel) zullen mensensmokkelaars actief blijven want er is veel geld aan te verdienen. Mensen die al hun geld steken in een overtocht, gouden bergen is hen beloofd, en daarvoor hun leven wagen op ruwe zee, om er dan achter te komen dat ze in Ter Apel niet dat beloofde land met gouden bergen kregen, maar te trots om met lege handen terug te gaan.

https://www.ad.nl/buitenland/meloni-en-rutte-nemen-ruim-100-miljoen-euro-mee-naar-tunesie-in-strijd-tegen-mensensmokkel~a82441dc/ 11-06-23

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2466618-hulporganisaties-boos-op-rutte-die-ze-onterecht-linkt-aan-mensensmokkel 7 maart 2023

Daglichtlamp schreef op 19-02-2025 om 13:47:

[..]

Nee gemeenten krijgen geen geld per woning, maar geld per statushouder die ze gehuisvest hebben. Dat stimuleert volgens Faber om bijvoorbeeld zoveel mogelijk statushouders in gedeelde (eventueel tijdelijke) woonruimte onder te brengen.

Waarover is hier de laatste paar dagen geschreven? 

Statushouders krijgen voorrang op een woning, terwijl gewone burgers al tig jaren op een wachtlijst staan.

Waar denk je dat de gemeente een statushouder dan huisvest?

Fleurtje_5 schreef op 19-02-2025 om 13:54:

[..]

Waarover is hier de laatste paar dagen geschreven?

Statushouders krijgen voorrang op een woning, terwijl gewone burgers al tig jaren op een wachtlijst staan.

Waar denk je dat de gemeente een statushouder dan huisvest?

Ik had de moeite genomen om de brief van Faber op te zoeken en hier een linkje naar toe te geven. Al had ik niet verwacht dat jij deze zou lezen, jij lijkt je liever te houden bij krantenkoppen ipv feitelijke informatie. Het heeft weinig zin te proberen hier een inhoudelijk gesprek verder over te voeren vermoed ik.

Mick87 schreef op 19-02-2025 om 09:35:

[..]

Ik heb hier via mijn werk mee te maken. Maar niemand krijgt zomaar gratis taxiritten. Dus ook asielzoekers niet. Je moet een indicatie hebben. Dus degenen die die ritten kregen hebben dat gehad. Vaak gaat het om nierpatiënten die dialyse krijgen, zwangere vrouwen of mensen met ernstige beperkingen die niet met ov kunnen reizen.

Oké duidelijk!

Over de moties die zijn ingediend bij het debat over Ter Apel is inmiddels  gestemd : https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P02455&did=2025P02455
Bijvoorbeeld de motie om de PBL te heropenen is met grote meerderheid aangenomen.

Daglichtlamp schreef op 19-02-2025 om 14:01:

[..]

Ik had de moeite genomen om de brief van Faber op te zoeken en hier een linkje naar toe te geven. Al had ik niet verwacht dat jij deze zou lezen, jij lijkt je liever te houden bij krantenkoppen ipv feitelijke informatie. Het heeft weinig zin te proberen hier een inhoudelijk gesprek verder over te voeren vermoed ik.

Nee, niet Marjolein Faber, maar ik heb naar Mona Keijzer geluisterd'. Vind je dat wel goed?

https://nos.nl/artikel/2556233-kabinet-klaar-om-statushouders-voorrang-op-woning-te-ontnemen-gemeenten-verbijsterd

.................

Maar als het aan het kabinet ligt mogen gemeenten dus binnenkort juist geen voorrangsregeling meer inzetten om sociale huurwoningen te vinden voor de statushouders. Op de vraag hoe de twee kabinetsplannen zich tot elkaar verhouden zegt Keijzer dat Faber nu "een reëel probleem" van volzittende azc's wil aanpakken, terwijl zijzelf bezig "met het vormgeven van het stelsel naar de toekomst toe".

De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar hoeveel statushouders gemeenten moeten huisvesten. Voor alle ruim 340 gemeenten samen gaat het om iets meer dan 25.000 mensen. Per 1 januari 2025 wachten 12.000 van hen nog op een woning.

Het wetsvoorstel van Keijzer is vandaag 'in consultatie' gegaan. Dat betekent dat iedereen op de plannen kan reageren. De minister bekijkt die reacties en past het voorstel mogelijk aan, waarna een definitief wetsvoorstel naar de Raad van State gaat voor advies. Daarna wordt het ingediend bij de Tweede Kamer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.