Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 12-01-2025 om 22:53:

[..]

Omdat Faber het actief tegen probeert te houden.

Nee maar ook voor die tijd al. De crisis speelt al veel langer natuurlijk.   

Miraval schreef op 12-01-2025 om 22:58:

[..]

Nee maar ook voor die tijd al. De crisis speelt al veel langer natuurlijk.

Klopt, tijdens de covid periode was de instroom tijdelijk lager en zijn er veel structurele locaties gesloten, of voor locaties die slechts een X aantal jaren open zouden zijn geen vervangende locatie gezocht. Onverstandige zet van het kabinet van destijds, En net toen ze het weer een beetje op peil konden gaan trekken met de spreidingswet is de boel om zeep geholpen door het huidige kabinet. Het is alom bekend dat Faber praktisch nul contact heeft met burgemeesters en ze verkondigt luid dat ze de spreidingswet gaat intrekken. Logisch dat veel gemeenten dan de boel maar on hold zetten. Gevolg: er is heel veel peperdure absurde en inhumane noodopvang nodig. Het gekke vind ik vooral dat een groot deel van de achterban dat Faber en de PVV niet kwalijkneemt, maar wel om het hardst jammert om de kosten van die noodopvang. En Faber vindt het prima, want hoe harder het uit de hand loopt en hoe hoger die kosten oplopen, hoe verontwaardigder het volk en hoe groter het anti-asielzoeker sentiment. Een heel vals spelletje over de rug van kwetsbare mensen vind ik het.

Miraval schreef op 12-01-2025 om 22:50:

[..]

Tja... Waarom zijn die er niet?

Bezwaren van de inwoners? Geen geschikte locaties of gebouwen?

Ik snap niet dat het COA, wat schijnbaar geld genoeg heeft als ik het artikel lees, niet ergens een lap grond koopt en er zelf een opvanglocatie bouwt, en dit in verschillende provincies/gemeenten. Als er dan weinig bezetting is voor asielzoekers kun je de ruimtes verhuren aan arbeidsmigranten of studenten.

Tja het is niet dat het COA het niet probeert: https://denoordoostpolder.nl/noordoostpolder/COA-betaalt-77-miljoen-euro-voor-nooit-geopende-asielopvang-in-Noordoostpolder-28943590.html

Maar dat werkt pas als gemeenten ook daadwerkelijk moeten meewerken aan asielopvang. Daar zou de spreidingswet voor moeten zorgen. Maar helaas, die gaat het huidige kabinet weer intrekken, en tot die tijd niet echt handhaven, zie de 'verdeelbesluiten' die Faber heeft genomen.

Fleurtje_5 schreef op 13-01-2025 om 11:58:

[..]

En misschien wil ze geen crisis op crisis?

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/13/30-6-duizend-dakloze-mensen-in-nederland 26 maart 2024

https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/2024/09/steeds-meer-daklozen-hoe-hoog-daklozenuitkering/ 5 sept. 2024

https://www.legerdesheils.nl/artikel/hoe-kan-het-dat-er-zoveel-dakloze-mensen-zijn

Wat heeft dit ermee te maken dan? Zorgt het niet zorgen voor genoeg structurele opvang voor asielzoekers en hen opvangen in dure onprettige noodopvang volgens jou voor een verbetering voor dakloze mensen?

Fleurtje_5 schreef op 13-01-2025 om 11:58:

[..]

En misschien wil ze geen crisis op crisis?

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/13/30-6-duizend-dakloze-mensen-in-nederland 26 maart 2024

https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/2024/09/steeds-meer-daklozen-hoe-hoog-daklozenuitkering/ 5 sept. 2024

https://www.legerdesheils.nl/artikel/hoe-kan-het-dat-er-zoveel-dakloze-mensen-zijn

Blijf het triest vinden dat het geen prioriteit heeft om voor deze mensen een soort van Bed, bad, broodregeling te vinden. Een slaap en wasgelegenheid, wat te eten is toch het minste wat er geregeld moet worden.

Waarom hoor ik voor deze groep geen, we kunnen ze toch niet de straat op gooien?

Yumi schreef op 13-01-2025 om 12:47:

[..]

Blijf het triest vinden dat het geen prioriteit heeft om voor deze mensen een soort van Bed, bad, broodregeling te vinden. Een slaap en wasgelegenheid, wat te eten is toch het minste wat er geregeld moet worden.

Waarom hoor ik voor deze groep geen, we kunnen ze toch niet de straat op gooien?

Wat een valse tegenstellingen worden hier geschetst. Hoe kom je erbij dat voor deze daklozen niets geregeld zou worden? Dat wordt er zeker wel.

https://www.amsterdam.nl/zorg-ondersteuning/ondersteuning/dak-of-thuisloos/#h73663e34-d601-40e3-8906-8cb9142a856e

https://www.wijzijn.nl/diensten/maatschappelijke-opvang

https://www.zorgonlineamstelveen.nl/is/een-vraag-over/wonen-en-huishouden/opvang/daklozenopvang

Etc etc

En over het aanpakken van het grotere geheel van dakloosheid (verder dan opvang regelen, meer structurele preventie en weer op de rit krijgen van mensen):

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beschermd-wonen-en-maatschappelijke-opvang/documenten/rapporten/2022/11/30/nationaal-actieplan-dakloosheid-eerst-een-thuis

Verder is er minder dan een maand geleden juist een debat geweest in de Tweede Kamer over dakloosheid en wat er meer aan te doen. Aangevraagd door SP en GL/PvdA. Met een vurig betoog voor meer aandacht voor deze groep en 6 concrete voorstellen om de dakloosheid en de situatie van daklozen aan te pakken. Het kan zijn dat je het gemist hebt, maar dat hier geen aandacht voor is klopt niet. Misschien niet genoeg aandacht vanuit het kabinet, dat kan, maar in de bredere politiek zeer zeker wel.

Hier kun je het hele debat nalezen:
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2024A05935

Daglichtlamp schreef op 21-12-2024 om 11:51:

De woningnood en de bijbehorende dakloosheid is verschrikkelijk. Deze week heeft de Tweede Kamer daarover gedebatteerd. Hier kun je de toen ingediende moties teruglezen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2024P20880&did=2024P20880

Ik benoemde dit Kamerdebat al eerder. Toen ging niemand daar op in. Blijkbaar is dakloosheid alleen interessant als het tegenover asielopvang gezet kan worden.

Yumi schreef op 13-01-2025 om 12:47:

[..]

Precies.

https://nos.nl/artikel/2540142-nieuwe-telling-laat-meer-vrouwen-en-kinderen-zonder-thuis-zien 9 oktober
Nieuwe telling laat meer vrouwen en kinderen zonder thuis zien

1024x576a.jpg

https://nos.nl/artikel/2538107-dakloze-arbeidsmigranten-verblijven-in-bossen-bij-venlo

1024x576a.jpg

Dakloze arbeidsmigranten verblijven in bossen bij Venlo

IK schrijf nergens dat er niets geregeld zou worden, ik zeg dat het geen prioriteit heeft en dat is iets anders.... iets met woorden in de mond leggen, vast weleens over gehoord..

Momenteel telt men 560 daklozen, er worden extra slaapplekken geregeld als het vriest.
De Iriszorg en andere daklozenopvang doen ongetwijfeld wat mogelijk is, het is echter niet genoeg. 
Maaltijden uitgedeeld en er is ook een ruimte om iets te eten/drinken, en als er plaatst is die avond te slapen.
Bij de nachtopvang zijn 24 slaapplekken. Je betaalt € 5,60 per nacht voor een warme maaltijd en een slaapplek. Er zijn zelfs woonunits voor maar liefs 8 voormalig daklozen.
Opvang | RIBW Nijmegen & Rivierenland

Extra bedden voor buitenslapers: alle daklozen in Nijmegen mogen tijdens vorst naar de winteropvang
De winteropvang voor daklozen bij de Nijmeegse Jan Massinkhal vangt tijdelijk extra mensen op. Vanwege de vorst wordt voor iedereen een slaapplek geregeld. Het aantal bedden per container is daarom uitgebreid van twee naar drie.

Van den Herik zet zich al veertig jaar in voor daklozen en werd daarvoor in april dit jaar benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. In haar eigen daklozenopvang aan de Beekstraat merkt ze dat er steeds meer daklozen bijkomen. "Ik zie elke week wel een nieuwe, maar opvang is er nauwelijks."Ze vindt het belachelijk dat er alleen aandacht is voor daklozen als het koud wordt. “Als het gaat vriezen, komen ze allemaal in actie, maar zodra het dooit, gebeurt er niks meer,” zegt Van den Herik. "Terwijl er niemand is die met mooi weer zegt: 'laten we eens lekker op straat gaan liggen.' Dieren in de stal zijn soms nog beter af dan daklozen", zegt ze.
Daklozenmoeder Tonnie over de kou: 'Gemeente doet geen fuck' - Omroep Gelderland

Waarom ondernemers in Nijmegen de overlast van daklozen spuugzat zijn: 'Probleem is gigantisch’

Daklozen die niet alleen in portieken slapen, maar er soms ook plassen of poepen. Ondernemers en bewoners in en rond de ringstraten in het centrum van Nijmegen worden er hoorndol van. De overlast vermindert niet. Wat nu? ,,Laat de gemeente meebetalen aan hekjes.”
Waarom ondernemers in Nijmegen de overlast van daklozen spuugzat zijn: 'Probleem is gigantisch’ | Nijmegen | gelderlander.nl

Het wemelt van de daklozen op straat, maar wie zijn het? ‘Ik slaap buiten, er is nergens plek’
Daklozen die met kartonnen borden smeken om geld. Blikjeszoekers, struinend door afvalbakken op zoek naar statiegeld. Het aantal daklozen in grote steden als Nijmegen neemt toe. De overlast ook. Wat is er loos? En wie zijn deze daklozen?
Het wemelt van de daklozen op straat, maar wie zijn het? ‘Ik slaap buiten, er is nergens plek’ | Nijmegen | gelderlander.nl

Waarom het Valkhofpark een hotspot is voor daklozen die buiten slapen: 'Hier lig je beschut’Een dakloze man die al tijden in een tentje in de struiken van het Valkhofpark leeft, en daar sterft: de dood van de Poolse Jarek schokt velen. Duidelijk is dat er veel vaker zwervers in het park slapen. Waarom is een van de bekendste parken van Nijmegen zo in trek bij straatmensen?
Waarom het Valkhofpark een hotspot is voor daklozen die buiten slapen: 'Hier lig je beschut’ | Mitchel Suijkerbuijk | gelderlander.nl

Nijmegen breidt toezicht met camera’s fors uit in het centrum: ‘Overlast neemt steeds verder toe’
Drugs- en drankoverlast, problemen met zwervers, incidenten met jongeren: vanwege toegenomen overlast in het centrum van Nijmegen breidt burgemeester Hubert Bruls het cameratoezicht fors uit. Met twee extra vaste camera’s en een ‘flexibel’ exemplaar.

Nijmegen breidt toezicht met camera’s fors uit in het centrum: ‘Overlast neemt steeds verder toe’ | Nijmegen | gelderlander.nl

Meer onderdak met zorg voor daklozen in Nijmegen, raad roept op tot verder uitbreiden Housing First
Dak- en thuisloze mensen die in een huurwoning gaan wonen, daar zorg hebben en zo het leven weer op de rit krijgen: dat is het idee achter Housing First. Om meer daklozen te helpen, komen er extra Housing First-trajecten in Nijmegen. De politiek roept op om dit aantal nóg verder uit te breiden dan het plan is.
Meer onderdak met zorg voor daklozen in Nijmegen, raad roept op tot verder uitbreiden Housing First | Nijmegen | gelderlander.nl

Yumi schreef op 13-01-2025 om 14:15:

IK schrijf nergens dat er niets geregeld zou worden, ik zeg dat het geen prioriteit heeft en dat is iets anders.... iets met woorden in de mond leggen, vast weleens over gehoord..

Fijn dat we het eens zijn dat er wel iets geregeld wordt, dat klinkt al heel anders dan je eerste post hierover. Je schreef: 'Blijf het triest vinden dat het geen prioriteit heeft om voor deze mensen een soort van Bed, bad, broodregeling te vinden. Een slaap en wasgelegenheid, wat te eten is toch het minste wat er geregeld moet worden.'. Je doet daarmee alsof er geen bed, bad broodregeling voor deze mensen is (het heeft geen prioriteit om het te vinden => dan is het blijkbaar nog niet gevonden). Dat ze nergens terechtkunnen voor slaap- en wasgelegenheid (het minste wat er geregeld moet worden => dan is het blijkbaar volgens jou niet geregeld). Dat is gewoon niet waar, in elke gemeente is er wél die gelegenheid. Daar zijn we het dus blijkbaar toch wel over eens. Dat het veel beter moet en kan dat ben ik ook met je eens, maar dat schreef je niet op die manier in je eerste post hierover. Ik vind het verder vooral een naar frame om er zo'n valse tegenstelling met asielzoekers van te maken. Alsof door geen structurele opvang voor asielzoekers te regelen ook maar één dakloze er beter van wordt. Ik hoop dat het kabinet wat gaat doen aan de dakloosheid na de ingediende moties vanuit de oppositie hierover en dat de situatie van daklozen niet schaamteloos misbruikt wordt voor anti-asielzoekers sentimenten.

Fleurtje_5 schreef op 13-01-2025 om 14:12:

[..]

Precies.

Je kunt ook ingaan op posts die beargumenteren dat je niet juist zat met de relatie tussen daklozenopvang en asielopvang die je probeerde te leggen in plaats van alleen 'precies!' te roepen op wat er in jouw eigen straatje past en nog wat extra voorbeelden te geven van een punt dat je allang gemaakt had. Op deze manier wordt het wel heel erg 'ik wil alleen maar zenden en bij een kritische tegenreactie doe ik lekker lalalalalala mijn vingers in mijn oren'. 

Dat het heel erg is dat er mensen dakloos zijn is geen enkele reden om asielzoekers maar in peperdure inhumane noodopvang te laten bivakkeren, want het heeft niks met elkaar te maken. Apart overigens, dat je nu opeens een verdediger van die dure noodopvang bent geworden, want ik dacht dat dat ook jou een doorn in het oog was, vooral toen het vorige kabinet nog aan het roer zat? 

Nicole123 schreef op 13-01-2025 om 15:11:

[..]

Fijn dat we het eens zijn dat er wel iets geregeld wordt, dat klinkt al heel anders dan je eerste post hierover. Je schreef: 'Blijf het triest vinden dat het geen prioriteit heeft om voor deze mensen een soort van Bed, bad, broodregeling te vinden. Een slaap en wasgelegenheid, wat te eten is toch het minste wat er geregeld moet worden.'. Je doet daarmee alsof er geen bed, bad broodregeling voor deze mensen is (het heeft geen prioriteit om het te vinden => dan is het blijkbaar nog niet gevonden). Dat ze nergens terechtkunnen voor slaap- en wasgelegenheid (het minste wat er geregeld moet worden => dan is het blijkbaar volgens jou niet geregeld). Dat is gewoon niet waar, in elke gemeente is er wél die gelegenheid. Daar zijn we het dus blijkbaar toch wel over eens. Dat het veel beter moet en kan dat ben ik ook met je eens, maar dat schreef je niet op die manier in je eerste post hierover. Ik vind het verder vooral een naar frame om er zo'n valse tegenstelling met asielzoekers van te maken. Alsof door geen structurele opvang voor asielzoekers te regelen ook maar één dakloze er beter van wordt. Ik hoop dat het kabinet wat gaat doen aan de dakloosheid na de ingediende moties vanuit de oppositie hierover en dat de situatie van daklozen niet schaamteloos misbruikt wordt voor anti-asielzoekers sentimenten.

Er wordt wel wat geregeld maar onvoldoende er is geen plek, voor iedereen. Als de Gemeente Nijmegen voor 560 daklozen onvoldoende onderdak heeft, dan heeft het geen prioriteit. 

Je kan van alles regelen, maar zolang er mensen op straat leven is het niet genoeg. Dat kon je overigens ook lezen in de artikelen die ik erbij heb geplaatst. 

Yumi schreef op 13-01-2025 om 15:53:

[..]

Er wordt wel wat geregeld maar onvoldoende er is geen plek, voor iedereen. Als de Gemeente Nijmegen voor 560 daklozen onvoldoende onderdak heeft, dan heeft het geen prioriteit.

Je kan van alles regelen, maar zolang er mensen op straat leven is het niet genoeg. Dat kon je overigens ook lezen in de artikelen die ik erbij heb geplaatst.

Met asielzoekers heeft het nog altijd niks te maken. En er is dus wél aandacht voor in de politiek, vanuit de oppositie, zie het verslag van de Tweede Kamer van 19 december. In je eigen links staat ook juist wat de gemeente wel doet (bijv: de Raad roept op tot het uitbreiden van Housing First), als je even verder leest dan het 'de gemeente doet geen fuck, terwijl er wel geld is voor cruiseschepen voor Oekraïners!' van daklozenmoeder Tonnie. Ik ben het helemaal met je eens dat elke dakloze er een te veel is en ben het ook eens met Tonnie dat het beleid menselijker moet worden. Zowel voor daklozen als voor asielzoekers wat mij betreft, het zijn allemaal mensen. Je kunt het tegen elkaar af gaan zetten en asielzoekers niet meer (humaan) willen opvangen, maar wat heeft Tonnie eraan als die Oekraïners niet meer in hun opvang terecht zouden kunnen, dakloos worden en dan bij haar op de stoep staan? Ze maakt er net als jij een vreemde tegenstelling van.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.