Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
11-01-2025 om 16:48
Yumi schreef op 11-01-2025 om 16:28:
[..]
En ik zou dat tegen houden als je dat nu pas gaat doen, omdat het dan alleen om deze reden gaat.
Als je al lager de kans hebt gehad om een Nederlanderschap aan te vragen, maar je vond dat niet belangrijk genoeg dan ben je nu te laat.
Ik kan me goed voorstellen dat de kosten bijvoorbeeld een bezwaar zijn. Voor een gezin met twee kinderen kost dat bijvoorbeeld 1436 euro. Dat is een bedrag waar je voor moet sparen als je leeft van een minimum inkomen.
Luchtpost
11-01-2025 om 17:09
Daglichtlamp schreef op 11-01-2025 om 16:48:
[..]
Ik kan me goed voorstellen dat de kosten bijvoorbeeld een bezwaar zijn. Voor een gezin met twee kinderen kost dat bijvoorbeeld 1436 euro. Dat is een bedrag waar je voor moet sparen als je leeft van een minimum inkomen.
Een paar met twee kinderen in de bijstand ontvangt voor de kinderen nagenoeg alles gratis, is van veel betalingen vrijgesteld en ontvangt daarnaast 2856 euro netto per maand. Zie pagina 13 https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/09/28/een-zeker-bestaan-naar-een-toekomstbestendig-stelsel-van-het-sociaal-minimum-rapport-ii
Als je 10 % van die 2856 euro opzij legt, heb je dat bedrag van 1436 in 5 maanden bij elkaar gespaard. Of je spaart 5 % en dan duurt dat 10 maanden. En vaak kan je dat geld voor de inburgering ook nog lenen. En misschien kan je ook veel zelf doen (via internet). Waar een wil is, is een weg.
Als ik hier in huis een logé heb, wil ik mij best een keer afvragen of/wat voor die gratis hier verblijver een "bezwaar" kan zijn. Maar ik verwacht dat die gast zich toch ook zal afvragen of/wat aan diens verblijf voor mij een "bezwaar" kan zijn. En dus niet: "ik ben hier en ik blijf hier en je doet het er maar mee".
Miraval
11-01-2025 om 17:52
Daglichtlamp schreef op 11-01-2025 om 16:34:
Zoals ik al zei, ik heb het dus niet over de groep die geen Nederlands heeft geleerd, want die groep heeft dus geen permanente verblijfsvergunning (want daarvoor is het halen van het inburgeringsexamen de voorwaarde).
Ik geloof dat dat taalniveau niet heel hoog is, en er kunnen ook uitzonderingen gemaakt worden wanneer er aangetoond kan worden dat iemand alles gedaan heeft maar niet heeft kunnen halen.
Zoals ik kan lezen 600 uur taalles en minimaal 3x gezakt voor het examen.
Inburgering stagneert, toename ontheffingen
Het percentage geslaagden voor het inburgeringsexamen stagneert eind 2021 op 44%. Van de groep die sinds 2014 in Nederland is, heeft 21% een ontheffing gekregen en 0,6% een vrijstelling. Een jaar geleden was het percentage ontheffingen nog 19%. Kijken we naar de geslaagden uitgesplitst naar aankomstjaar in Nederland, dan zien we dat het percentage geslaagde inburgeraars in de groep die in 2014 en 2015 naar Nederland kwam, uiteindelijk blijft hangen op zo’n 66%. De rest heeft vooral een ontheffing. Dat betekent dat een flinke groep niet aan de inburgeringsplicht kan voldoen, bijvoorbeeld vanwege lichamelijke of geestelijke problematiek.
Aan inburgeringsplicht voldaan
Van alle 62,3 duizend inburgeringsplichtigen hebben 175 inburgeraars (<1 procent) eind 2023 voldaan aan de inburgeringsplicht. Daarnaast zijn er bijna 2 duizend personen die een gehele (0,5 duizend personen) of tijdelijke (1,4 duizend personen) vrijstelling hebben gekregen en daardoor niet meer inburgeringsplichtig zijn. Verder zijn er 0,5 duizend personen die eind 2023 niet meer inburgeringsplichtig zijn om een andere reden, vaak vanwege naturalisatie.
Zo te zien gaat er behoorlijk wat mis met de inburgeringsexamens. De slagingspercentages zijn laag, en er worden ook aardig wat ontheffingen verleend.
Ik denk dat Nederland er goed aan doet om dit examen te herzien en om ervoor te zorgen dat er meer (en betere) opleidingsinstituten komen. Maar ja, probleem zoals met alles is te weinig mensen en dus te weinig personeel hiervoor.
Daglichtlamp
11-01-2025 om 18:10
Luchtpost schreef op 11-01-2025 om 17:09:
[..]
Een paar met twee kinderen in de bijstand ontvangt voor de kinderen nagenoeg alles gratis, is van veel betalingen vrijgesteld en ontvangt daarnaast 2856 euro netto per maand. Zie pagina 13 https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/09/28/een-zeker-bestaan-naar-een-toekomstbestendig-stelsel-van-het-sociaal-minimum-rapport-ii
Als je 10 % van die 2856 euro opzij legt, heb je dat bedrag van 1436 in 5 maanden bij elkaar gespaard. Of je spaart 5 % en dan duurt dat 10 maanden. En vaak kan je dat geld voor de inburgering ook nog lenen. En misschien kan je ook veel zelf doen (via internet). Waar een wil is, is een weg.
Datzelfde rapport waar je al eerder mee kwam. Nee je krijgt geen 2856 euro netto. Je neemt hier onder meer de waarde van lokale regelingen in mee voor 160 euro, dat zijn geen bedragen die je netto krijgt, maar bijvoorbeeld bijdragen in het lidmaatschap van een sportclub etc. Ook zit hier nog de energietoeslag in (die volgens mij alleen maar tijdelijk was, geen vast inkomen). Ook zie je dat volgens deze berekening in dit rapport er nog steeds maandelijks een tekort is van ruim 300 euro. Dus dit denkbeeldige gezin moet al zuinig leven. Dat maakt het lastig om te sparen voor naturalisatie.
Gebruikersnaaminvullen
11-01-2025 om 18:35
Los van de ontheffing om Nederlands te leren, uit onderzoek blijkt dat na inburgeren er een enorme terugval is in taal. Er wordt nauwelijk Nederlands gebruikt en nog minder bijgeleerd.
Mij lijkt het logischer dat mensen om de x jaar een soort examen moeten doen zodat Nederlands leren iets wordt wat als belangrijk wordt gezien.
Trouwens ook een goed idee voor alle migranten.
Miraval
11-01-2025 om 18:39
Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-01-2025 om 18:35:
Los van de ontheffing om Nederlands te leren, uit onderzoek blijkt dat na inburgeren er een enorme terugval is in taal. Er wordt nauwelijk Nederlands gebruikt en nog minder bijgeleerd.
Mij lijkt het logischer dat mensen om de x jaar een soort examen moeten doen zodat Nederlands leren iets wordt wat als belangrijk wordt gezien.
Trouwens ook een goed idee voor alle migranten.
Eens.
Mijn ervaring (en die is niet representatief dat weet ik) is dat onder mensen met een migratieachtergrond die al een hele poos in Nederland zijn, er toch heel veel zijn die de taal nauwelijks spreken.
Ik krijg heel veel aanvragen van mensen (vaak vrouwen) die in het Engels rijles willen of die zelf nauwelijks Nederlands spreken om überhaupt rijles te geven, ja met handen en voeten-werk.
Er is ook een behoorlijke markt voor rijscholen die rijles geven in het Engels of Arabisch bijvoorbeeld. Puur omdat er dus zoveel mensen zijn die de Nederlandse taal nauwelijks machtig zijn.
Poezenmeisje
11-01-2025 om 18:58
Daglichtlamp schreef op 11-01-2025 om 16:48:
[..]
Wie zegt dat die mensen van een minimum inkomen moeten leven?
Ik ken ook voormalige asielzoekers waarvan man en vrouw allebei werken, kinderen naar de crèche en gewoon meedraaien in de maatschappij, inclusief hoofddoekje en wijdvallende kleding. Ze zijn druk aan het aftellen voor hun Nederlanderschap en ik gun het ze van harte.
Daglichtlamp
11-01-2025 om 19:00
Overigens eens dat er niet te snel vrijstelling gegeven moet worden van de taaleis. Ik denk dat inburgering ook veel eerder moet beginnen. Op dit moment mag je pas beginnen met inburgering na je procedure, en nadat je definitief gehuisvest bent. Dus statushouders die nog in de opvang zitten mogen nog niet beginnen met inburgeren, omdat de volgens de huidige regels verplicht moet in de gemeente waar je aan toegewezen bent.
Poezenmeisje
11-01-2025 om 19:02
Daglichtlamp schreef op 11-01-2025 om 19:00:
Overigens eens dat er niet te snel vrijstelling gegeven moet worden van de taaleis. Ik denk dat inburgering ook veel eerder moet beginnen. Op dit moment mag je pas beginnen met inburgering na je procedure, en nadat je definitief gehuisvest bent. Dus statushouders die nog in de opvang zitten mogen nog niet beginnen met inburgeren, omdat de volgens de huidige regels verplicht moet in de gemeente waar je aan toegewezen bent.
Het is vast niet bij wet verboden om de lesboeken "Nederlands als tweede taal" alvast in te kijken en vrijwilligers bij azc's willen hen daar vast wel bij helpen.
Fleurtje_5
11-01-2025 om 19:08
Poezenmeisje schreef op 11-01-2025 om 11:05:
Part-time werken en vroegpensioen is in Nederland ingevoerd vanwege de hoge werkloosheid destijds.
Mijn vader is er met 58 jaar uitgegaan, ik 'mag' door tot 67 jaar en 3 maanden.
Ik ook.
Mijn oma (destijds weduwe) ging op haar 65-ste al naar het 'bejaardenhuis'.
Luchtpost
12-01-2025 om 20:07
In 1960 waren er 44.178 vrouwen van toen 65 jaar (geboren 1894), dus dat was nog te doen. Ik heb eens 65 jaar teruggekeken - dat kan officieel pas als je de aantallen per 1-1-2025 zou weten dus dat wordt 64 jaar terugkijken (1960-2024):
In datzelfde jaar (1960) waren er op 1 januari 116.547 meisjes van 0 jaar (geb.1959) maar dat aantal groeit dor de jaren heen snel:
In 2016 waren er van geboortejaar 1959 in totaal 120.230 vrouwen van 56 jaar.
(waarvan 98.719 vrouwen NL herkomst)
Totaal aantal is groter dan het aantal destijds geboren meisjes.
In 2022 waren er van geboortejaar 1959 in totaal 116.933 vrouwen van 62 jaar.
(waarvan 95.880 vrouwen NL herkomst)
Totaal aantal is ongeveer gelijk / nog iets groter dan aantal meisjes van 0 jaar in 1960; alleen zitten we nu al 5 jaar voor de -nieuwe- pensioendatum van 67 jaar voor deze leeftijdsgroep.
In 2024 waren er van geboortejaar 1959 in totaal 115.779 vrouwen van 64 jaar.
(waarvan 93.542 NL herkomst van 64 jaar).
116.547 geboren - nu totaal 115.779 = 99.34 % (min 768 vrouwen)
116.547 geboren (als/dan allemaal NL) nu 93.542 = 80.26 % (min 23.005 NL vrouwen)
Tussen 2022 (62 jaar) en 2024 (64 jaar) zijn er weliswaar 2.338 NL vrouwen minder, maar er zijn 1.184 vrouwen met een migratieachtergrond bij gekomen, dus het saldo is dat er in totaal toch maar 1.154 vrouwen minder zijn van 64 jaar (t.o.v. 62 in 2022)
Dit gaat overigens tot zeer hoge leeftijd door als je kijkt naar het aantal vrouwen tussen 2022 en 2024 (aantallen uitgedrukt in percentage):
Tot en met 55 jaar in 2022 en 57 in 2024 (geboortejaar 1966) is de totale bevolking vrouwen totaal sowieso steeds groter dan 100 %
Vanaf 56-58 jaar (geboren 1957) tot en met 99-101 jaar oud (geboren 1922) is het totale percentage inwoners/vrouwen steeds groter dan het percentage NL vrouwen.
Rekening houdend met de hoge(re) levensverwachting van de NL vrouw, is het dus aannemelijk dat er vele, vele ouderen jaarlijks naar NL komen.
En ja, die hebben allemaal een huis nodig, en zorg, etc.
Optimisten zullen zeggen dat een vrouw die 56 jaar is als zij in NL komt, nog 11 jaar hier kan werken. Realisten hebben die verwachting niet/minder en beseffen dat er echt heel veel mensen bij komen die de rest van hun leven volledig voor rekening komen van de belastingbetalers. En dus moeten 'we' langer doorwerken. Omdat 'we' met zoveel zijn.
Poezenmeisje
12-01-2025 om 21:00
Dit krantenartikel mag ik tien keer cadeau doen.
https://fd.nl/bedrijfsleven/1539508/hoe-een-broker-tientallen-miljoenen-verdiende-aan-asielopvang-in-hotels?gift=w3PSk&utm_medium=social&utm_source=link&utm_campaign=earned&utm_content=20250112
Nicole123
12-01-2025 om 22:44
Laat ze dan eindelijk eens genoeg structurele opvanglocaties regelen daar vanuit Den Haag. Het is vanwege het gebrek aan reguliere opvang dat er dit soort absurde noodgrepen nodig zijn.
Miraval
12-01-2025 om 22:50
Nicole123 schreef op 12-01-2025 om 22:44:
Laat ze dan eindelijk eens genoeg structurele opvanglocaties regelen daar vanuit Den Haag. Het is vanwege het gebrek aan reguliere opvang dat er dit soort absurde noodgrepen nodig zijn.
Tja... Waarom zijn die er niet?
Bezwaren van de inwoners? Geen geschikte locaties of gebouwen?
Ik snap niet dat het COA, wat schijnbaar geld genoeg heeft als ik het artikel lees, niet ergens een lap grond koopt en er zelf een opvanglocatie bouwt, en dit in verschillende provincies/gemeenten. Als er dan weinig bezetting is voor asielzoekers kun je de ruimtes verhuren aan arbeidsmigranten of studenten.
Nicole123
12-01-2025 om 22:53
Miraval schreef op 12-01-2025 om 22:50:
[..]
Tja... Waarom zijn die er niet?
Bezwaren van de inwoners? Geen geschikte locaties of gebouwen?
Ik snap niet dat het COA, wat schijnbaar geld genoeg heeft als ik het artikel lees, niet ergens een lap grond koopt en er zelf een opvanglocatie bouwt, en dit in verschillende provincies/gemeenten. Als er dan weinig bezetting is voor asielzoekers kun je de ruimtes verhuren aan arbeidsmigranten of studenten.
Omdat Faber het actief tegen probeert te houden.